Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Veldig fornøyd med Bjerke smådyr, liten klinikk som kjenner sine pasienter. Bruker Groruddalen som en god nr. to.
  2. simira

    Border Collie

    Kan man trene bc til gjeting av "hva som helst"? De brukes vel hovedsaklig til sau, men er de brukt på andre dyr også? Må man trene en bc spesifikt på hver enkelt art den skal gjete, eller er arbeidet og kommunikasjonen hovedsaklig den samme? Og hvordan er det med hunden i nærheten av dyra når den "har fri"? En bc går jo gjerne rundt på gården, jeg antar at man kan stole på at den ikke beiner ut på jordet og gjeter dyra der sånn på egenhånd... men hva med hønseflokken på tunet, f.eks.? Er det en treningssak at de ikke får gjete når de har fri?
  3. Noen tråder om rasen i det siste: Rasetråden her på forumet: Når det gjelder å finne valp så er det alltid en lur ting å sjekke ut raseklubben, snakke med oppdrettere og gjerne bli kjent med et par oppdrettere det kan være aktuelt med valp fra. Dere har jo enda god tid til det.
  4. Jeg synes det er altfor mye for en hund som kan risikere å få store og dyre problemer. Er ikke det ca vanlig pris for en voksen, frisk hund? Jeg ville betalt halvparten av det igjen kanskje, men som andre sier, det er jo opp til deg hvor mye du synes den er verdt.
  5. ISDS er ikke tilknyttet NKK antar jeg? Så de er ikke registrert der på noen måte? Får man gått gjeterprøver og sånt i Norge med hund uansett registrering? (evt me ISDS-registrering?)
  6. Men det her er jo også litt av poenget mitt. For det går blant annet på hundens trenbarhet. Og enten de er uinteressert og har høye drifter, så er jeg skeptisk til om straff fungerer noe bedre enn belønning. Ref diskusjonen om strømming av hund(malamute spesifikt) på sau også, det funker ikke nødvendigvis på de hundene med mest jakt. Jeg er ikke i tvil om at straff funker, men jeg tror at de som sliter med positive metoder ikke nødvendigvis vil gjøre det bedre med straff. Det tror jeg har mer med timing og evner som hundetrener å gjøre. Hvordan gjøres det per i dag?
  7. Dansk/svensk gårdshund er jo en tradisjonell stallhund og finnes i en del staller rundt om i Norge. De varsler, men skal ikke være gneldrebikkjer.
  8. Under Kontakt oss står det en adresse på Nesoddtangen. Det er kanskje like nærme som Hallingdal?
  9. Inneplassen har sjelden mye å si uansett rase. Det er aktiviteten ute som avgjør hvor mye "plass" de tar.
  10. Nei, hosting er vel ikke så vanlig, men det varierer litt. Om det varer så bør det uansett sjekkes opp.
  11. Innovernys? Hold unna andre hunder og få en sjekk for nesemidd hos dyrlegen.
  12. Jeg synes boxeren gikk ut på "stabil" og "ikke territorial". Litt basert på fordommer vel å merke, men dog. Det kan være mye hund i en småbarnsfamilie. Hvis du med "trofast" mener å være interessert i familien og holde seg i nærheten - og kunne gå løs utenom båndtvangstiden - så er nok lapphund og collie de beste alternativene av de du nevner. Eurasieren kan ha jaktinstinkt, og har i alle tilfelle mye selvstendighet og sære meninger. Det er en ny tråd på forumet her om collie vs eurasier, du kan jo titte på den.
  13. Har ingen erfaring, men har hørt nok til at jeg anbefaler deg å holde deg langt unna. Sjekk Norsk Adferdsgruppe for selskapsdyr om de har noen i nærheten av deg: www.nafs.no Litt avhengig av hvor du holder til så kan jeg også anbefale Nesbyen hundeskole, Hilde reiser litt mellom Hallingdal og Oslo, og har kanskje muligheten til å møte deg et sted i nærheten. Hvis du sier hvor i Telemark du holder til så kanskje andre på forumet kjenner til noen?
  14. Under forumdelen Raseleksikon finner du flere tråder med presentasjoner og erfaringer med ulike raser: http://hundesonen.no/forum/16-raseleksikon/ Du bør også søke opp raseklubben og lese om rasene der, og på oppdrettersider. Da får du litt ulike presentasjoner og syn på rasene. Hvis du søker på forumet finner du også mange andre rasevalgtråder hvor flere av rasene du spør om diskuteres, på godt og vondt.
  15. Det er jo noen utstillinger og stevner, og så kan du ta kontakt med hundeklubbene som er nærmest deg?
  16. Du kan godt fortsette på tråden du har, så ser folk hvilke forslag du har fått allerede.
  17. Jeg synes collie kan være et godt alternativ. Ja, dansk/svensk gårdshund bjeffer. De varsler når det kommer folk, og mange når det går folk forbi utenfor hagen/gata. Jeg synes ikke det er veldig ille, og til en viss grad trenbart, men noe må man regne med.
  18. Har lagt ut en haug på kjøp og salg.
  19. Sheltie kan ha en del lyd, men det går igrunn igjen for mange av de mindre rasene. Hvis det er akseptabelt lydnivå for deg kan du jo også se på dansk/svensk gårdshund. De har litt mer jakt, men mye mindre (ingen) pelsstell. De varsler, men var aldri noe problem å bo i leilighet for oss.
  20. Tipper de tar maks en hundrelapp for det, kanskje gratis hvis du får det samtidig med rabiesvaksinen.
  21. Har lagt ut bilder av alt med pris her: https://flic.kr/s/aHskEp3zV5 Pris og evt kvantumsrabatt kan diskuteres. Noe gis bort sammen med ting du evt. kjøper. Ca. størrelse gårdshund (det meste som selges er litt stort til ham) eller ridgeback. Alt befinner seg i Oslo og sendes evt for kjøpers regning.
  22. Det kommer helt an på. Dyrepensjonater tar alt fra 200 kr døgnet (veldig billig) og oppover. Normalt ligger det vel på 350-400 kr døgnet som jeg har sett, men jeg har ikke sjekket mye.
  23. Valpekurs kan også være en god idé både for ham og dere.
  24. Men dette gjelder vel bare en bestemt avdeling, antar jeg? Vil du da boikotte hele kjeden, om du er i en annen del av landet? Det som står lengre opp er jo det motsatte, at de overbehandler heller. Men som sagt, det går nok heller mer på den individuelle klinikken enn kjeden.
  25. Ikke riktig så ille som det høres ut som, altså. Det er snakk om båndtvang for katter som ikke er id-merket og sterilisert/kastrert. Hvilket strengt tatt er ganske fornuftig. Hvordan det skal håndheves er jo en annen side av saken...
×
×
  • Opprett ny...