Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Da ville jeg gått bort fra spisshund i det hele tatt. Hvor viktig er dette med pels og allergivennlig? Av beskrivelsen din tenkte jeg først rett og slett labrador. Ikke noe pelsstell, men de røyter, og finnes ikke allergivennlige...
  2. Samojed er en ganske aktiv rase. Og spisshunder generelt har lettere for å bjeffe enn veldig mange andre raser. Der er nok lapphunden litt mer trenbar enn kees og samojed. Eurasieren er ikke veldig lett å trene, men mitt inntrykk er at det ikke er så mye lyd i dem som i mange andre spisshunder. Det varierer riktignok noe. Hva med langhåret collie?
  3. Du kan sjekke slikt på prisjakt.no, de søker i de fleste nettbutikkene.
  4. Japansk spisshund er ikke regnet som spesielt allergivennlig. Men hvis dere trivdes med japansk spisshund men vil ha noe litt større så er jo finsk lapphund et godt valg, som passer greit til det du beskriver. Det eneste er at de kan bjeffe litt, så der krever det isåfall god forberedelse og oppfølging fra valpestediet. Eurasier er heller ikke spesielt allergivennlig, men passer nok også til det du beskriver ellers. Allergivennlige raser har ofte en del pelsstell, pels som enten må klippes eller nappes regelmessig. Er dette noe dere synes er ok? Typisk er det ta hunder med krøllete eller stri pels, eksempler er puddel, lagotto, portugisisk vannhund, schnauzer, wheaten terrier, og en god del andre. Når det gjelder både dette med barn og lite plass inne så er dette en treningssak mer enn noe annet, og er sjelden noe problem med de fleste oppegående hunder.
  5. Enda en god grunn til å ha hannhund og ikke tispe? Lykke til!
  6. Jeg greier bare ikke å la være... jeg følger ikke med på denne tråden, men hver gang den kommer opp under nye innlegg leser jeg "Jack russel spiste ulv"...
  7. Det er enkelte i familien jeg ikke diskuterer båndtvang og hundetrening med. Når det gjelder hundepass ville jeg ikke overlatt hundene til noen jeg ville trodd kom til å korrigere kraftig eller gjøre andre ting jeg er sterkt uenig i. Vi har heldigvis stort sett familie og hundepassere vi kan stole på.
  8. Dnb sitt kredittkort har rabattavtaler med dyresjappa og kolonial.no, så vi får 10% både på hundemat og menneskemat. Supert for oss! De har også ofte kampanjer på 25% på XXL og Expert (og andre, mindre forhandlere) som vi benytter oss av når vi faktisk skal ha noe derfra. Santander er best på bensin, vi har et eget kort til det. Kredittkort man må betale årsavgift for lønner seg nok sjelden. Ellers så har de aller fleste kredittkort innebygget reiseforsikring som dekker reiser som er betalt med det kortet. Husk da at det kun dekker ting mtp reise/overnatting som faktisk er betalt med kortet, og ikke hvis du f.eks. får stjålet mobilen på reisen, så må ha vanlig reiseforsikring i tillegg.
  9. Evt lørdag...
  10. Her er en gammel tråd om det: Jeg har flere påbegynte treningslogger, men er ikke så god på å følge opp. Jeg har en noenlunde plan i hodet for de fleste treningsøktene, men ikke veldig god på struktur egentlig.
  11. Nja, ikke helt, men foreløpig sentrale østland og de største byene, ja. Men både de og andre aktører utvider i rekordfart.
  12. Den ja. Den er tubeformet. NKK har et par bilder med den: http://www.nkkbutikken.no/butikk/lanullva/hundehals/
  13. Lanullva har det. De er dyre, men god kvalitet. Edit: De har faktisk salg nå også, så det er ikke så dyrt som det pleier å være.
  14. Er det lov å reklamere litt for seg selv? Vervelink til kolonial.no, du får 200 kr rabatt på første handel, og jeg får samme rabatten. https://kolonial.no/r/kariafog-h97/ @Elisabeth00
  15. Jeg VET ikke, men tviler på det. Ettersom at den vokser også så er det vel greit å få den fjernet ja, men blir nok operasjon isåfall.
  16. Om dere har opp til tre uker å gå på nå så ville jeg gitt ham en uke til å slå seg helt til ro, og så begynne så smått på scratch med alenetreningen. Les dere opp på tips, sørg for at han er sliten, har tilgang på vann og noe å leke med/tygge på, begrens skademuligheter, ha på radio osv. Lykke til!
  17. En 4 mnd gammel valp er sjelden stabilt trygg alene hjemme en hel arbeidsdag. Hvordan var han alene der han var før? I bur? Eget rom? Hele huset? I tillegg, og spesielt med en så ung hund, så bør dere bruke god tid på å la hunden få bli vant til sitt nye hjem FØR dere så starter alenetreningen fra scratch og bruker litt tid på det. HVIS hunden da er noenlunde trygg på alenetreningen fra før så ser dere det og det vil gå ganske fort, men det kan også ta like lang tid som med en liten valp. En langhelg fra dere fikk valpen er uansett for kort. Er det ingen andre i familien som kan passe ham?
  18. Er ikke problemet nettopp det med mange mynter at jaktinstinktet er mye sterkere enn det de fleste greier å få til av innkalling?
  19. Ooh, hun var lekker!
  20. Fy fader du er flink! Et av mine tiltak for helsa - to uker i varme strøk om vinteren. Bare at denne gangen ble jeg så sliten av reisen av det tok tid å komme meg igjen, og jeg var forkjølet og tufs i noen dager i tillegg. Men definitivt bedre enn hjemme her i kulden, merket vesentlig forskjell på smertene i kroppen da jeg kom hjem. Kjempeskuffa over at jeg ikke gikk ned et gram i vekt på turen, selv om jeg ikke spiste noe snop (litt dessert på hotellet noen dager, de hadde knøtteporsjoner). Nå er det på med faktisk kaloritelling, masse rå grønnsakssnacks og full skjerpings. Prøver også kromtilskudd igjen. Jeg fikk vite at man visstnok bør ta firdobbel dose om det skal funke (og ingen reell fare for forgiftning), så da prøver vi det.
  21. Strihåret fox (som det heter på norsk, mener jeg) og schnauzer er jo typiske raser som ikke røyter, men må nappes. Når det er sagt er dette begge raser som ikke alltid er like enkle å trene eller som nødvendigvis er veldig sosiale med andre hunder. Hvis målet er at den ikke skal være redd andre hunder så bør ikke det være noe problem, men om du vil ha en hund som går overens med "alt og alle" så ville jeg ikke valgt en av de to. Hva med whippet eller dansk/svensk gårdshund? Begge ganske greie raser, ikke noe pelsstell men korte hår som setter seg fast i stoff. Begge kan ha jaktinstinkt, gårdshunden er nok mer trenbar mens whippeten kanskje er "enklere" å ha.
  22. simira

    Baketråden!

    I dag har jeg laget roti! Fikk det i India i fjor, glemte helt av det, og så fikk vi det på Sri Lanka nettopp. Det er selvfølgelig en sånn greie med mange lokale varianter, men jeg sier meg ganske fornøyd med dagenspol-roti av kokosmasse og grovmel.
  23. I mnd håper jeg? Vi handler normalt for 500-800 i uken, litt avhengig av om jeg må ha påfyll av pepsi og om vi skal ha gjester. Nå skal det sies at vi har en del kjøtt i fryseren, vi kjøper rimelig (relativt) hjortekjøtt fra Hemsedal hjort en gang i året, så vi bruker en del av det. Men kylling, fisk og litt annet kjøtt kjøper vi. Vi sparer nok også en del på at gubben spiser frokost og lunsj på jobb i ukedagene, selv om det jo blir trekt fra lønna.
×
×
  • Opprett ny...