Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Og sjekk svarene i den andre tråden også. Det ble en dobbeltposting.
  2. Hva er grunnen til at de har valgt å avle på en hund når de ikke kunne registrere valpene bør være første spørsmål. Hunden vil regnes som en blandingshund, ikke kunne stille ut, og bør strengt tatt ikke gå videre i avl da man har null kontroll på hvilke gener som videreavles når stamtavlen "forsvinner". Det er ingen grunn til at moren ikke skulle kunne bli registrert om alt hadde vært på plass. Men om du har det danske registreringsnummeret til faren kan du jo ihvertfall sjekke stamtavlen og eventuelt helsetester på ham ihvertfall. Det at foreldrene er friske er bra, men sier ikke alt. Er søsknene og foreldrene deres friske (og sjekket for de vanligste sykdommene på rasen)? Har noen av dem hatt kull før, og hva har det resultert i? Jeg ville nok droppet å kjøpe hunden mer av prinsipp enn noe annet, og ihvertfall ikke betalt full pris for den. Og sjekk ihvertfall stamtavlen til faren og helsen på linjene. Men jeg synes det virker useriøst.
  3. Uansett årsak så tenker jeg at jeg ville begynt å jobbe med at han går og legger seg når det skjer noe han vanligvis bjeffer på. Hvis du kan få automatisert det så hjelper det mye. Men det krever at du er forberedt og konsekvent en stund.
  4. simira

    Husk båndtvang.

    Organisert trening i regi av registrert klubb/hundeskole er unntatt båndtvangen. Det betyr at du fortsatt ikke kan dra opp i skauen og trene når det passer deg, men det er lov å trene noen steder/ganger. De færreste har vel hundene i bånd på ag/lp/rl-trening heller...
  5. Kanskje noen rett og slett postet ca samtidig som deg? Eller så kan det hende at du ikke er paranoid, men at alle er ute etter deg likevel. Grovt, alvorlig, ja, men ikke rutine, og uhell og menneskelig svikt skjer noen ganger. Jeg tviler ikke på at det fra tid til annen skjer feil som koster dyr dyrt i all type mat-/slakteproduksjon, dessverre. Men på sett og vis synes jeg det er mye verre med de som har rutiner som går kraftig utover dyra som normalen.
  6. Søk etter sladretrening på forumet her og nett, og jobb med det. Jobb masse med kontakt hjemme og på tur når dere ikke møter noen. Når dere møter noen, lag så god avstand som du kan, gå i stor bue, snu om nødvendig. Gå ut i grøfta, over veien, hvor du må for å få nok avstand, og jobb med kontakt. Bruk gode godbiter, og nok avstand. Eventuelt en leke, om det er mer attraktivt for hunden. Jobber du nok og riktig med dette vil hunden etterhvert få en vane med å kontakte deg i møter, heller enn å kaste seg etter de andre. Men det krever at du er konsekvent, og legger en del arbeid i det. Hvis hunden er så stor at han er vanskelig å kontrollere må du sørge for at du har godt tak. Grime kan være en god hjelp i en periode, eventuelt en sele med feste foran på brystet så hunden blir snudd mot deg når den trekker.
  7. Nja, like før ihvertfall. På Klett ca?
  8. Dere kan jo svinge innom Skjetlein VGS og se på alle de fine hundene! Der skulle @Bettyogså vært i dag, mener nå jeg! Et par soniser med hund der også (og en uten, som står i midten og fryser).
  9. Du må nok ihvertfall til Sør i Spania, Italia osv. Om dere skal til storby så er det gjerne litt "lunere" der pga varme fra masse bygninger og sånt. I februar kan du ha flaks og få noen fine dager i sør-England og mellomeuropa. Men tenker jeg ville vurdert Barcelona, Alicante o.l. ihvertfall.
  10. Hva legger du i lunk? Skal du ha noe særlig over 15 grader så må du til Kanariøyene, eller lengre unna. De sydlige delene av Spania og Italia er nok milde, men ikke akkurat varmt. Vi var i Malaga til nyttår et år, og gikk i langbukser og genser.
  11. Det var en veldig fin tråd om hundegårder og inngjerding, i fjor eller noe? Trådstarteren endte ihvertfall med å bruke noen gode tips derfra, såvidt jeg husker.
  12. Når hunden likevel skal i narkose er det veldig greit å ta en ordentlig kloklipp mens hunden er bevisstløs tenker jeg. Benytter alltid anledningen ved tannrens og sånt til det.
  13. Dette bør vel veterinæren ha informert om? Det er nok også det beste stedet å henvende seg om dere har spørsmål. Lykke til!
  14. Never mind, leste litt feil tidlig på morgenen.
  15. I utgangspunktet er jeg enig med deg i det der. Men forsikring dekker jo ikke alt. Når egenandel og utgifter til medisiner som ikke dekkes kommer på noen tusenlapper så er det ganske mye ut av en uføretrygd. En liten urelatert ting, om du skulle hatt mer utbetalt fra NAV så ta kontakt med dem om dette. Vedtak kan omgjøres i ettertid, jeg har selv nylig fått etterbetalt ganske mye penger pga feil utbetaling i 15 år.
  16. Spisshund av noe slag ihvertfall. Det siste bilde lignet ganske på en mittelspitz, men hadde jeg møtt den på gata her hadde jeg nok regnet med at det var en finsk lapphund. Det kan jo ha vært folk der nede som har hatt en med seg på ferie elns.
  17. Ut minimum annenhver time var hovedregelen vår for siste valp. Det gikk ganske bra. Det er selvfølgelig individuelle forskjeller også, men støtter rådene over her.
  18. Haha, svigermor vil ha seg hund igjen, og gubben foreslo kanskje en sånn dere terrier. De er jo fine. Sånn kampundterrier. Så jeg viste ham bildene. Menneh... hun skal ha en enkel og sosial hund som kan gå løs overalt og går overens med alt og alle, så jeg har nedlagt forbud mot noe staff (ikke hun som har sagt hun vil ha det heller, heldigvis).
  19. Ja, vi snakker lang tid med konsekvent trening av hundene enkeltvis før du kan regne med å ha dem sammen uten å bråke. Også fordi de påvirker hverandre. Om du har tre som går fint og stille og den fjerde bråker så er sannsynligheten stor for at den drar med seg resten. Da vi fikk nr 2 var den første hunden fortsatt tidvis utagerende i bånd, og vi gikk ikke med hundene på tur sammen før den yngste var 6 mnd, og ikke regelmessig før han var et år gammel. Etter det har det vært mye trening med de å gå sammen, siden det er en ny setting de må håndtere og hvor de påvirker hverandre. De kan forsåvidt fortsatt finne på å utagere mot en og annen hund (nå er yngste 7, så vi har jobbet med det en stund...), men er ikke hver uke.
  20. Yaikes! For et eventyr, og ikke nødvendigvis av den gode typen! Jeg tror jeg hadde snudd og tatt første fly hjem lenge før det der... Men, hvilken bilforsikring har du? Vi har droppet NAF fordi bilforsikringen dekker alt det de gjør og enda litt mer. Greit å vite om ihvertfall. Reiseforsikring kan også dekke noe sånt når man er i utlandet. Lykke til! Og gratuerer!
  21. "Hmm, men kanskje jeg kommer til å ville bruke den selv?" Nei, den har stått i bokhylla i flere år nå, og er ikke åpnet... 200kr? Husker ikke hvor du holder til, om du vil plukke den opp i Oslo eller om jeg evt skal sende?
  22. Jeg bruker bh-pose.
  23. Jeg bruker BOT både på gamlehunden og meg selv, og for å være ærlig tror jeg ull gjør mye av den samme nytten. Men jeg har ihvertfall BOT på ham i bilen når vi drar ut på trening eller for å gå tur et annet sted, og rett etter tur og trening. Nå har han ikke noe særlig problemer i utgangspunktet så vanskelig å si hvor mye effekt det har, men holder ham ihvertfall litt varm.
  24. Jeg synes han er veldig god og trygg tatt i betraktning den leveringsalderen! Make it ten!
  25. Det kan jo hende. Kan du sende meg en pm eller minne meg på det her på mandag, så kan jeg dobbeltsjekke at den fortsatt står i bokhylla? Er ikke hjemme i helga.
×
×
  • Opprett ny...