-
Innholdsteller
13,373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Uff, så trist å høre! Du må jo være helt fortvilet. Herlige Tidi! Håper hun med riktig behandling(?) og hensyn har en stund igjen enda!
-
@Carro92 her inne har vel pointer. Men de synes jeg faktisk burde brukes til jakt. Jeg synes det virker som du egentlig vil ha en standard labrador, bare som ikke er tykk og lat... Enig med @Malamuten der, se etter oppdrettere som bruker hundene sine. Evt. på dual-purpose.
-
Jeg ville ikke basert rasevalg på en negativ opplevelse med et individ som ikke var i sine vante omgivelser en gang. Det er riktig at noen bc kan ha en del stress i seg, men de fleste som får brukt seg litt fungerer fint. Hvis du synes bc er for mye så ville jeg også droppet flat, kelpie og jaktretriever, for å si det slik. Dalmatiner er en hund det ikke nødvendigvis er lett å ha løs, eller som gidder å trekke (selv om de fleste jeg kjenner trekker), og kan også kreve litt mer enn de andre nevnte rasene ift lydighetstrening. @Shlushher inne har kommet langt med sin, men kan vel bekrefte at det er en del mer jobb enn med kelpiene som hun nå har i tillegg. Korthårscollie er vel også variabel i arbeidslyst. Storpuddel og portugiser er vel de beste alternativene av de du nevner. Det er også hunder som ofte må læres å være rolige, men det gjelder forsåvidt generelt mange aktive raser. Vet ikke hvordan er de på trekk, men de løper ihvertfall gjerne med på skitur.
-
Slutten av hver episode var jo noen mnd senere? Men man kan definitivt gjøre mer av dette!
-
Fyll på med frosne grønnsaker, halvere fôrmengden, og trene litt med resten av tørrfôret etter middag. Hva slags fôrtype? Det kan være hensiktsmessig å bytte til noe som fyller opp litt mer. Men ville ikke økt mengde nei, så lenge hunden er i godt hold. Anbefalingene på pakken er gjerne heller i overkant enn motsatt.
-
Har et fra Norsk hundeutstyr som jeg er VELDIG fornøyd med, men finner det ikke igjen på nett nå (jeg kjøpte på utstilling). Uansett, selv om spenna skulle gå opp (noe jeg aldri har opplevd) så er det en strikk foran på beltet (der hundebåndet er festet, for demping) så det vil forsåvidt fortsatt henge løst rundt meg. Når det er sagt, det BØR være en nødavkobler på båndet til hunden. Den på mitt belte ville aldri gått opp av seg selv, men kan lett utløses hvis det skulle skje noe og hunden setter seg fast, enten det er i passerende skiløper, annen hund, eller hva det skulle være. Men jeg er enig i at denne metallkroken som er på noen belter ikke er nok.
-
Gråtass skrev en bra oppskrift her en gang mener jeg. Noen som gidder søke? 3-4 år siden tipper jeg?
-
Ikke mye røytefritt eller kortklipping av springer, ellers kunne de nok passet. Toller tenker jeg fort kan bli litt liten, men det kommer an på hvor mye trekk du faktisk vil ha. Min gårdshund på 8 kg trekker meg på flatmark med bittelitt hjelp. Og nei, du SKAL ikke ha hunden løs om den ikke normalt kommer når den roper. Generelt er hundene med minst radius gjeterhunder, og de jakthundene som er avlet for samarbeid, ikke selvstendig driv osv.
-
Jeg var litt usikker på om jeg leste denne tråden eller min tråd om elscooter, og kan forsikre deg om at slett ikke alle hunder kan læres opp til å trekke på tur. Men nå er ikke ridgeback på listen her uansett, og det er nok like greit. Jeg tenker fortsatt retriever eller belger, kanskje bc. Der er nok sjansen for å få en hund som greit kan gå løs større, og en hund som også kan gjøre det greit i lydighet.
-
Hund og el-scooter/rullestol? Erfaringer?
simira replied to simira's emne in Utstyr og tilbehør til hund
Sparkesykkel må man jo ha to hender for å styre. Med at de går relativt pent i bånd mener jeg at de ikke trekker veldig masse, men de soser jo hit og dit, og går slett ikke i jevnt tempo framover. Og jeg må ha minst en hånd fri til bånd og sånt, holder ikke med magebelte på to så ulike sosehunder. -
Hund og el-scooter/rullestol? Erfaringer?
simira replied to simira's emne in Utstyr og tilbehør til hund
Sånn rent bortsett fra at jeg ikke har sjans til å kontrollere Kovu fra sykkel så er det for anstrengende og dermed uaktuelt. Scooter blir isåfall hjemmefra, og så muligens en lettere sammenleggbar type til å ha med i bil. Men jeg må kunne sitte. (og så tror jeg kanskje du er vant til hunder som løper jevnt og kanskje tilogmed trekker litt? Som i trekker framover? ) -
Retreiver, fuglehund eller gjeterhund. Litt avhengig av hvilket nivå du tenker på lydigheten. Bare for gøy, eller landslaget? For "landslagsnivå" ville jeg kanskje sett på bc eller jaktretriever. Om det er bare for gøy utvider det mulighetene litt. Vorsteh brukes jo noe til trekk, belger kan kanskje funke.
-
Jeg blir gradvis dårligere av ME, og er kommet dit at det begynner å bli tungt å få gitt hundene nok tur. Mannen min tar dem 3-4 dager i uka og gir dem et par ordentlige turer, men det hadde vært veldig greit for meg å kunne gå mer enn en halvtime med dem også. Nå har jeg søkt om elscooter (type firhjuls), og får ergoterapeut på besøk i løpet av et par uker. Er det noen som har erfaring med elrullestol/scooter, og tanker om hva som bør være viktig å få med seg? Jeg tenker at den må kunne gå minst en mil, takle skogsvei og oppoverbakker, og være stabil nok til at Kovu ikke trekker meg overende når det lukter noe godt i grøfta. Jeg kan fortsatt gå og stå, så jeg kan selvfølgelig reise meg opp og "samle dem inn" ved behov, og ellers går de forholdsvis greit å bånd stort sett. Sannsynligvis blir en slik tungvint å få med seg i bil, så det er mulig jeg ser etter en lettere variant som jeg kan ha med i bilen ved behov.
-
Likheten ligger nok i at begge er terrierraser som kan være litt sære og stri å trene. Når det er sagt så er det stor forskjell på dem. Jeg opplever nok wheaten som langt mer krevende og aktiv i hverdagen, og bedlington som mye "mykere" å ha med å gjøre. Vet ikke hvordan det er for tiden, men har også opplevd en del dårlig mentalitet på wheaten. Hva slags aktivitet tenker dere at hunden vil få i hverdagen?
-
Jeg tenker at hvis du savner det ekstra giret så er det dumt å ikke gå for en av de mer aktive rasene. Med den aktiviteten du skisserer, og ettersom du har nok erfaring med hund fra før til å vite hva det innebærer, så vil du ikke ha noe problem med å gi en bc eller kelpie det den trenger.
-
Jeg vil anbefale Lillomarka heller - mye mindre folk generelt sett. Kovu er ikke hunden for særlig lange turer, men Odin er med på det meste.
-
Ikke så langt unna oss da. Du får si fra om du vil låne en hund eller to. De får for lite tur for tiden siden helsa er litt skrøpelig.
-
Da er du jo nede på de "klassiske allergivennlige rasene" som puddel, lagotto, portugisisk og spansk vannhund osv. Litt usikker på om det er i knappeste laget med opptil en time tur daglig for disse. Husk også at valpetiden krever ekstra mye i form av miljøtrening, oppdragelse, hustrening, alenetrening osv. Men det er flere her inne som har både puddel og vannhund, og unger, som kan si litt mer om hverdagen.
-
Problemet er ofte at mengden pelsstell og røyting er motsatt. Hunder som ikke røyter har som oftest pels som krever en del stell. Kan jo f.eks. anbefale mellompuddel, men den må da klippes jevnlig. Men pelsen er ganske grei når den holdes kort. Korthårede hunder som f.eks. dansk/svensk gårdshund røyter korte hår som setter seg fast "overalt", samtidig er det absolutt null pelsstell (min badet sist for 4 år siden). Du må nok påregne enten noe røyting eller pelsstell, så spørsmålet er litt hva du foretrekker der? Og det er lettere å anbefale rase om du kan si litt mer om hverdagen deres, hvordan dere tenker at aktiviteten med hunden vil bli (hvor mye tur, hundesport, osv?).
-
Jeg tenker alle de du nevner kan passe fint, kanskje utenom staff og lapphund. Staff kan ha samkjønnsaggresjon og ikke nødvendigvis enkle å ha løse overalt. Uansett rase kommer det selvfølgelig an på trening. Om du vil nå langt i agility så tror jeg toller blir for tung ift størrelsesklassen, men til hobbynivå er det helt fint. Finsk lapphund kan ha en del lyd, særlig under arbeid, og er nok en del tyngre å trene enn de andre du nevner.
-
Tåler tujahekker faktisk ikke å bli tisset på? Nede i veien her er det en tujahekk langs gangveien. Den er i et rekkehusområde og det går hundrevis av hunder forbi, mine hunder bruker 10 minutter bare langs den hekken på 20m, og må tisse minst to steder langs hver gang vi går forbi. Den er nå 2 meter høy og fin som den noen gang har vært.
-
Tidvis tenker jeg litt sånn at om hunden er interesserte i å tisse der så har noen tisset der før dem. Jeg prøver å unngå hushjørner, gjerder og søplekasser, men gjerder og hekker blir av og til tisset på. Bil tror jeg ikke noen av mine har vært interesserte i noen gang (bor også i Oslo). Murer og murvegger og sånt er jeg ikke veldig nøye med, men prøver å unngå det ved busstopp, i underganger og slikt.
-
Kan valpen ha forhudskatarr eller noe slikt? Løpetid i nærheten?
-
Er veldig fornøyd med webmaster, har brukt det til begge her. Men noen hunder liker den ikke, den kan nok bli litt "tett" med mye tekstil rett og slett. Men jeg synes den sitter godt på mange hunder. Jeg bruker den glatt på ski med mine, men ville nok ikke brukt den til bevisst "trekkarbeid" (mine trekker ikke mye på ski, de løper foran men tar lite vekt).
-
De viste jo på slutten av serien at det gikk bedre? Ganske lik Kovu akkurat der, og med en litt arbeidsvillig hund virker det løsbart.