Jump to content
Hundesonen.no
Sign in to follow this  

Youtube video: "How mother dogs handle disrespectful puppies"

Recommended Posts

31 minutes ago, Elisabeth00 said:

Noen som er gode på adferd som har lyst til å kommentere? 

huff. 

"hvordan lære en valp dårlig hundespråk". 

Edited by Meg
  • Like 1
  • Thanks 1

Det er mye her jeg ikke vil grave meg ned i, særlig fordi jeg er dårlig på å forklare. Men jeg vil kommentere noen ting.

Filmen er åpenbart ikke fra en norsk oppdretter. Hundehold i en del andre land er veldig annerledes, med en annerledes holdning til hva som forventes av "slike" hunder.

Jeg er litt usikker på hva som skjer med valpen, men mitt inntrykk er at den enten har vondt, eller, mest sannsynlig, er redd. Den er definitivt ikke "respektløs".

Tross situasjonen, den første halvdelen av filmen gir moren en million dempende signaler. Jeg mistenker at enten oppdretter med kamera, noe med situasjonen rundt, eller tidligere erfaringer gjør at valpen ikke responderer.

Hadde enkelte tradisjonelle trenere gitt råd til hvordan valpen skulle håndteres her så hadde den vært holdt fast i bakken innen det går et minutt. Selv når moren får valpen til å legge seg på rygg (og den åpenbart fortsatt er vettskremt) så skjer det frivillig, den holdes ikke fast (før hun legger seg oppå den og oppdretter ler?).

Jeg er ikke noe ekspert, men den valpen virker nesten litt "syk" spør du meg.. 

(Det hjelper jo ikke akkurat at eierne kapper av de få kroppsdelene som brukes til å kommunisere hunder imellom.. :|)

Forumet fortsetter under annonsen

Valpen har ingen tegn til utagering mot den beige valpen, ei heller mot far, selv om begge er i nærheten av den. Den virker ikke syk på meg, men usikker ovenfor moren og hennes "terrorisering" av han. Man ser jo at den vil vekk fra henne. 

• Like 4

5 timer siden, maysofie skrev:

Hadde tispene mine hakket sånn på en valp, så hadde de fått beskjed om å pelle seg vekk...

For å ikke snakke om at slike tisper ikke har noe i avl å gjøre overhode.. Denslags avler man ikke på, punkt slutt. 

• Like 4

Kan ikke akkurat skryte på meg å være god på adferd. Men det er et par ting som slår meg. For det første virker det mer som om valpen er redd eller usikker, mer enn at den er en bølle. Hadde den gjort dette for å være tøff i trynet så tror jeg ikke den hadde stått klistra opp etter veggen på den måten som den gjør på begynnelsen. Ser også ut som om den har lav haleføring hele tiden. 

Og for det andre, tispa korrigerer jo ikke valpens adferd sånn jeg ser det. Hadde hun ment å si i fra til valpen at dette ikke er greit, så hadde hun vel sagt i fra ordentlig og ferdig med det. Det ser mer ut som om hun enten bare tuller/leker med valpen, eller er veldig usikker på hvordan hun skal håndtere situasjonen, eller begge deler.  

Kanskje en tispe som enten er for ung og uerfaren til å være mor, eller bare ikke egna, kombinert med en usikker/ukomfortabel  valp som bruker i overkant mye aggresjon for å uttrykke seg? De andre valpene ser jo normale ut. 

• Like 6

1 time siden, jma skrev:

Kan ikke akkurat skryte på meg å være god på adferd. Men det er et par ting som slår meg. For det første virker det mer som om valpen er redd eller usikker, mer enn at den er en bølle. Hadde den gjort dette for å være tøff i trynet så tror jeg ikke den hadde stått klistra opp etter veggen på den måten som den gjør på begynnelsen. Ser også ut som om den har lav haleføring hele tiden. 

Og for det andre, tispa korrigerer jo ikke valpens adferd sånn jeg ser det. Hadde hun ment å si i fra til valpen at dette ikke er greit, så hadde hun vel sagt i fra ordentlig og ferdig med det. Det ser mer ut som om hun enten bare tuller/leker med valpen, eller er veldig usikker på hvordan hun skal håndtere situasjonen, eller begge deler.  

Kanskje en tispe som enten er for ung og uerfaren til å være mor, eller bare ikke egna, kombinert med en usikker/ukomfortabel  valp som bruker i overkant mye aggresjon for å uttrykke seg? De andre valpene ser jo normale ut. 

Dette var mine tanker også. Tispa er alt for hakkete og valpen reaktivt usikker.

Samt når valpen legger seg på rygg så blir den liggende, ikke stritter hardt i mot slik en ‘respektløs’ valp ville gjort.

• Like 3

Guest
17 hours ago, jma said:

Ser også ut som om den har lav haleføring hele tiden. 

Godt gjort å se det, mtp at den sitter med ræva i et hjørne halve videoen, og resten av videoen ser man bare en avkappa stump siden oppdretter tydeligvis har behov for å røske av deler på hundene sine :( 

Forumet fortsetter under annonsen