Gå til innhold
Hundesonen.no

Når den største skjermen ikke er nok...

Recommended Posts

Fillebikkja (ja, han er det akkurat nå) klarer å slikke seg på poten selv med den største skjermen på. Han "bretter" liksom skjermen nederst, støtter den mot gulvet eller noe og dytter snuta ut. Den kjennes såpass stram ut rundt halsen at jeg er redd han ikke får puste om jeg gjør noe der... 

Noen som har tips til noe jeg kan fikse for å gjøre det vanskeligere å "dytte" skjermen? Han gjør det jo bare når jeg ikke ser på, så hvordan han faktisk får det til er jeg litt usikker på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt OT men jeg tenkte, aha en eller annen som  som vil ha en megastor flatskjerm.. :P Ellers, gratulerer med smart hund!  :ahappy: 

Har veldig lite erfaring med skjermbruk, så der kan jeg ikke komme med noe fornuftig forslag. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, QUEST skrev:

Helt OT men jeg tenkte, aha en eller annen som  som vil ha en megastor flatskjerm.. :P Ellers, gratulerer med smart hund!  :ahappy: 

Har veldig lite erfaring med skjermbruk, så der kan jeg ikke komme med noe fornuftig forslag. 

Hehehehehehehehe, jadda... Det tror jeg i så fall ville vært den andre fyren her i huset :P

Men ellers takk, smart hund er han ikke bestandig, og han kunne godt spart den hjernecella til noe annet enn akkurat dette :P

• Haha 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
Akkurat nå, simira skrev:

Har dere prøvd halsring i stedet? Sånn oppblåsbar pølse?

Nei, har ikke det... Googlet det faktisk før jeg så svaret ditt... Men jeg tviler på at det funker, det er den ene forlabben han ikke skal slikke på...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Woola skrev:

Feste skjermen i er bredt halsbånd?

Hmmm, kan det funke da? Verdt et forsøk... Har bare sånn "halvstrup" som er så vidt at det uten problem går over hodet når vi tar det av og på (bruker ikke halsbånd inne), men det er vel bare 3-4 cm bredt... Men jeg er villig til å forsøke! Pr i dag knyter jeg skjermen fast med et bånd av gasbind...

Endret av Ulrikke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Ulrikke said:

Nei, har ikke det... Googlet det faktisk før jeg så svaret ditt... Men jeg tviler på at det funker, det er den ene forlabben han ikke skal slikke på...

Ha begge på samtidig? :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Potesokk?

Han hadde sokk på helt til i går, da var vi hos veterinæren som mente han skulle gå uten så den fikk luft... Ellers sjekket jeg hele tiden sokken, for når han slikket på den istedenfor rett på poten blir jo det våte liggende på, istedenfor at det tørker når det er i "friluft".... Ellers har jeg mest lyst til å pakke inn hele foten i helsveiset et-eller-annet, men det er visst ikke greia i følge veterinæren :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Artemis skrev:

Ha begge på samtidig? :P 

Hehehehe, gjerne for meg... Vurderer å hente gaffatapen og trikse til hele skjermen... :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker uansett at det beste er å pakke inn poten når du ikke er sammen med hunden (om natta osv), så kan den få luft om dagen når du er der.

Eller munnkurv kanskje? Sånn nettingmunnkurv som løpshundene har, så han ikke får snuten borti poten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker uansett at det beste er å pakke inn poten når du ikke er sammen med hunden (om natta osv), så kan den få luft om dagen når du er der.

Eller munnkurv kanskje? Sånn nettingmunnkurv som løpshundene har, så han ikke får snuten borti poten?

Munnkurv ja, det tenkte jeg jo på her om dagen at jeg skulle sjekke, men det hadde jeg glemt! Takk!

Jeg tror ikke det er noen vits i å pakke inn poten, han gnagde av seg en skikkelig godt surret på "no chew"-bandasje som skal smake vondt MED den største skjermen på...  Som jeg sa: fillebikkje! :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Ulrikke skrev:

Hmmm, kan det funke da? Verdt et forsøk... Har bare sånn "halvstrup" som er så vidt at det uten problem går over hodet når vi tar det av og på (bruker ikke halsbånd inne), men det er vel bare 3-4 cm bredt... Men jeg er villig til å forsøke! Pr i dag knyter jeg skjermen fast med et bånd av gasbind...

Halvstrup funker neppe, ikke stramt nok. Jeg har alltid fester skjermer i halsbånd, da har de ikke sjans å få dem av.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Woola skrev:

Halvstrup funker neppe, ikke stramt nok. Jeg har alltid fester skjermer i halsbånd, da har de ikke sjans å få dem av.

Nei, jeg tenkte også at det kanskje ikke var stramt nok... Men problemet er jo ikke at han får AV seg skjermen, han "bøyer" den på et vis under haka (eller støtter den mot gulvet, hva vet jeg) som gjør at han kommer til poten...

Kjenner at jeg vurderer å kjøpe munnkurv i morra... Det ser jo ikke bra ut, men beskjed fra veterinæren er at han må la poten være i fred... Jadda...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da misforstod jeg. 

Kanskje det finnes skjermer i et mindre mykt materiale, som ikke bøyes/brettes like lett?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problem med en tidligere hund, han hadde et sår på en bakfot han ikke skulle røre. Men uansett hvordan jeg festa skjermen så klarte han å tre bakfoten inni den så han fikk slikka og revet av sokker og bandasjer, satt jeg og passa på han så begynte han å bite frenetisk på det andre bakbeinet. Det endte med at vi fikk en kortvarig mild kortisonkur for å rett og slett redusere kløen eller hva det var som gjorde han så manisk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den kommer bortpå såret med snuten ville jeg ikke hatt munnkurv på :/  Skraping på sår med munnkruv blir ikke pent. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 hours ago, Ulrikke said:

Nei, jeg tenkte også at det kanskje ikke var stramt nok... Men problemet er jo ikke at han får AV seg skjermen, han "bøyer" den på et vis under haka (eller støtter den mot gulvet, hva vet jeg) som gjør at han kommer til poten...

Kjenner at jeg vurderer å kjøpe munnkurv i morra... Det ser jo ikke bra ut, men beskjed fra veterinæren er at han må la poten være i fred... Jadda...

har du prøvd å bruke gafftatape rundt skjermen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, hvis problemet er at han klarer å bøye skjermen, så går det kanskje an å prøve å gjøre skjermen stivere på en måte? Prøv å legg lag på lag med gaffateip og avispapir? Aner ikke om det hjelper, men kanskje verdt et forsøk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan har hundene deres reagert når en av de andre hundene i husholdet har gått bort? Har dere merket noe på de, eller har de fortsatt som om ingenting har skjedd? Har dere hatt flere hunder eller dyr i huset, eller har dere på et tidspunkt hatt en hund som er vandt til å bo med en annen hund som plutselig nå må være alene?  Jeg har nettopp måtte avlive den yngste hunden min. Igjen sitter Blondie på 13,5 år som alene hund. Hun har tidligere gått gjennom å miste en annen hund vi bodde med, da min mor avlivet sin hund da jeg bodde hjemme. Men da hadde vi en katt i hus også. Det eneste jeg husker fra dette var at Blondie og katten hadde en slosskamp en gang kort tid etter at mamma sin hund ble avlivet. Mamma sin hund var uten tvil lederen i flokken og holdt veldig god kontroll på de to andre, så jeg tror det var derfor de brøt ut i slosskamp da hun ikke var tilstede lenger. Både for at de to prøvde å finne ut hvem som er leder nå, og fordi de kanskje kunne havnet i slosskamp før og, men at min mor sin hund ville passet på at det at det aldri skjedde før. Blondie har i en periode på 1 år bodd helt alene da jeg flyttet for meg selv før jeg fikk hund nummer 2. Da merket jeg at hun var litt mer rolig og passiv inne, så hun var tydelig litt ensom. Men ellers ikke noe unormalt ved henne. Nå etter at jeg måtte avlive den andre hunden min er hun mye mer på meg. Dilter mye mer etter meg med en gang jeg flytter meg. Sover lettere enn før når hun er alene hjemme. Før kunne jeg komme inn uten at hun merket det og styre på rundt i huset før hun omsider våknet. Nå er hun våken og merker med en gang jeg kommer hjem. Hun har også spist litt dårlig i det siste. Ellers virker hun forøvrig glad og fornøyd. Men jeg lurer på om hun savner den andre hunden og om hun er litt ensom som alene hund.
    • Innser jeg var heldig når min gikk pent i bånd etter en eneste tur med stopp og snu metoden😂 hva med sele med feste foran da?
    • Vi sliter med mye av det du beskriver, men føler fremgang de siste ukene. Vi har ikke benyttet oss av teknikkene med å stoppe opp/rygge dersom hun trekker, rett og slett fordi det blir så vanskelig å være konsekvent. For vår del vil vi for eksempel på ettermiddagsturene ha god tid, mens for eksempel på morgenen har vi mer tidspress på oss. Da er det vanskelig å stoppe opp innimellom.  Den metoden vi har brukt i det siste, etter tips fra hundeskolen vi går på, er å belønne hver gang (enten med godbit eller ros) når hunden går ved knærne våre ved tilfeldighet. Altså der du vil at hun skal gå. Vi gjør dette både når hun går i bånd, men også når hun går fritt. Dermed lærer hun at ved knehøyde er et fint sted å være, for der får man kos og ros og godis. Videre har jeg oppdaget at type godbit har mye å si for lærevilje. Vi har lenge brukt av en stor pose med tørkede svinebiter, og dette var rett og slett ikke digg nok til at hun skulle jobbe for oss. Pølser og ost gjør derimot susen, og hun er mye mer på!
    • Jeg snakket ikke om klyping, jeg nevnte berøring. Og jeg er uenig at hunden slutter å dra når han blir berørt fordi det er ubehagelig, klart det kan være det, men det kan like godt være at man ved å ta på hunden «snapper den ut av» situasjonen. Slik at den har noe annet å fokusere på og man får kontakt med hunden igjen. Jeg er bare så lei generalisering- i begge retninger. Både de som mener at man må banke bikkja og bruke Natoløkke, og de som mener at hunden ikke bør høre et nei, ikke gå med halsbånd i frykt for at den dør ved et uventet rykk og at man omtrent aldri skal nærme seg den uten godbiter for hånden.
    • Sier som resten, glem det veterinæren sa. Min siste nå feks var inne maks en time før hun måtte ut igjen, om hun var våken. Ellers ble det uhell. Høres ut som den største utfordringen din er at hunden ikke har så enkelt for å gjøre fra seg ute, om jeg leser rett? Isåfall er det jo bare det du må finne en løsning på så løsner nok resten raskt. Jeg går på ut ifra at hunden er sjekket for uvi eller slikt? Slik at det faktisk er bare det at hunden må normalt på do og ikke går på do ute og da før eller siden må tisse inne en plass.  Ville ofret et par tre dager på rad, startet med en gang på morgenen med å lufte(eller gå tur) til hunden har gjort fra seg. Har den lettere for å gjøre fra seg i hagen så bruk gjerne hagen mye. Men greit å følge med så du vet om hunden har tisset eller ikke. Ros eller belønn alt ettersom hva som funker best. Sørg for at hunden er varm og har det behagelig ute så ikke det blir en faktor som påvirker. Del gjerne dagen opp i litt tydelige deler, ute er vi aktive, inne rolige. Dette for at du lettere kan følge med på hunden å se når den må på do. Og så lenge man har vært ute og aktiv så er det jo sannsynlig at hunden tar en hvil etterpå. Da får man hvilt litt selv og å slipper å løpe til døren hele tiden. Du må ikke stå ute til hunden har gjort fra seg hver gang, men om du går inn og den ikke har det så må du følge godt med. Spesielt med en hund som kan gjøre fra seg selv om den er på et begrenset område e.l.  Om du har en god del vann i måltidene hans kan du jo gjøre det litt lettere for deg selv også ettersom hunden da har mer som må ut og sannsynligheten for at han bare må tisse ila en tur eller en god lufting øker. Og i første omgang så tror jeg det bare er det du må fokusere på å lykkes med, at han tisser ute, får ros for det og opplever at det går bra og da kanskje blir mer åpen for at det går an. For noen kan det handle om en form for utrygghet så å holde seg nært hjemme eller gå en mer eller mindre fast runde som han blir trygg på osv samt etter hvert kjenner igjen egen lukt osv om han begynner å tisse litt kan hjelpe. Dette er vell og merke bare om du føler det er noe hast med å få.det på plass, viss ikke så er det på ingen måte noe varselflagg her som tyder på en hund som.ikke kommer til å bli husren. Om du tenker å fortsette som før så ville jeg prøvd å hatt feks absorberende pads ved døren feks eller lager en valpebinge hvor det er gulv, seng og pads så den kanskje velger pads fremfor senga. For å prøve å få en fast plass å tisse og få trent på "renslighets" biten. Kan være mer utfordrende senere med en hund som evt synes det er greit å gjøre fra seg hvor som helst. Ikke sikkert den skjønner greia med sånne pads, men ville testet iallefall. Mindre søl for deg og. I tillegg kan man ha hjelp i dem senere ved at man kan flytte dem ut for å hjelpe hunden å forstå at det er greit å tisse ute. Om det ikke skulle løse seg selv. Men det kan det godt gjøre, for de skal jo fortsette å lufte hunden selv om det er pads inne, og rose at den evt gjør fra seg ute og sånn sett så fader det ofte ut med tissing inne uansett hvor mange pads som ligger rundt om inne. 😊
  • Nylig opprettede emner