Vi har litt forskjellige hunder innom hos oss for pass, og da er det våre regler som gjelder. Hundene går løs i leiligheten, får være i møblene så lenge de oppfører seg (ressursforsvar osv).
Nå skal det sies at ingen av de hundene vi pleier å være passere til, har eiere med spesielle regler de vil vi skal overholde.
Jeg diskuterer ikke varianter av ulv, men ulv generelt. Nei det er ikke bevist, slik du hevder, at hunder nedstammer fra ulv. Heller ikke er det bevist hvordan hunder har tilknyttet seg mennesker. Hypoteser, teorier, antakelser om hundens opphav og tilknytning til mennesket er det mange av, men ingen ting er bevist eller kan bevises.
Jeg tror det kommer til å gå seg til når unghunden blir litt eldre. Og akkurat den dagen de smalt ordentlig sammen, var det nok litt ressusforsvar, for jeg ville leke med unghunden. Så gamlingen burde ikke vært ute. Men lett å være etterpåklok.
Definisjonsspørsmålet her er: hva er i ordbruken "ulv" i denne sammenhengen? For meg er det et ulvedyr. Ikke ulv som i europeisk ulv. Dermed ordlyden "ulv som var flink til å tilpasse seg menneskers liv". Herunder ligger det en tydelig differensiering mot dagens ulv som overhodet ikke lar seg enkelt temme, selv ved tidlig sosialisering.
Men klart, her kverrer du nok bare for å kverre med meg, så dette blir sikkert langdrygt