Gå til innhold
Hundesonen.no

haleknekk


Pixel
 Share

Recommended Posts

Utstilling eller ei, når man kjøper en hund så forventer man at den er "feilfri" ? Dersom jeg skulle hatt ren tur og familiehund og kjøpte meg valpd så hadde jeg forventet en valp uten "skavanker"/"feil" så lenge jeg betaler full pris og ikke får info som jeg godtar på forhånd... Så jeg syns faktisk oppdretter har vært useriøs her? Og at dere burde fått vite dette i GOD tid slik at dere kunne tatt en vurdering, samt blitt enige om et evt avslag i pris.

Jeg skjønner godt at dere ble paff... Og jeg syns dere burde kontakta oppdretter og snakka om dette ?

Endret av mushi
Fjernet rasenavn
  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Samme søren om man skal bruke hunden til avl og utstilling eller ikke, sånne ting opplyser man om!  

Har ingen ting med å være tankeleser eller ikke å gjøre. Synes det burde være en selvfølge av oppdretter å informere valpekjøpere om slikt. For meg som oppdretter ville det vært uvesentlig om kjøper "

Det ER jo litt sleipt at man venter til ny eier har kjørt 9 timer og står der med valpen i armene. Hva er oddsen da for at hun vil heve kjøpet liksom? Det VIRKER jo ganske beregnende

Posted Images

På 23.10.2017 at 10:38 AM, Shlush skrev:

Utstilling eller ei, når man kjøper en hund så forventer man at den er "feilfri" ? Dersom jeg skulle hatt ren tur og familiehund og kjøpte meg valp så hadde jeg forventet en valp uten "skavanker"/"feil" så lenge jeg betaler full pris og ikke får info som jeg godtar på forhånd... Så jeg syns faktisk oppdretter har vært useriøs her? Og at dere burde fått vite dette i GOD tid slik at dere kunne tatt en vurdering, samt blitt enige om et evt avslag i pris.

Jeg skjønner godt at dere ble paff... Og jeg syns dere burde kontakta oppdretter og snakka om dette ?

Er det useriøst eller menneskelig å gjøre en feil? Synes det er litt spesielt å stemple oppdretter basert på dette. Ikke at jeg sier det er tilfellet her, men jeg har erfaring med at det jeg sier til valpekjøper muntlig ikke alltid blir oppfattet heller. Det hender seg også at man som oppdretter glemmer ting.

 

TS, snakk med oppdretter. Det er slett ikke sikkert dette er gjort av vond vilje eller kynisisme. Når dere valgte denne oppdretteren så regner jeg med dere i utgangspunktet har tillit til vedkommende - la oppdretter få vise om han er tilliten verdig før det lages hurlumhei og skrekkscenarioer :) 

Endret av mushi
Fjernet rasenavn
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ekstremt dårlig av oppdretter å ikke informere om haleknekken før dere sitter der med valpen i armene og har reist 9 timer for å hente den. Uansett om man har kjøpt hunden som ren "familiehund" så er forventer jeg faktisk å få et "feilfritt produkt" (forstå meg rett her altså), og dersom det er noe galt, enten rent kosmetisk eller annet så synes jeg virkelig at dette skal kommuniseres på forhånd, slik at kjøper kan ta et informert valg, ikke bestemme seg på fem minutter når valpen er i armene og alt annet er klart. Det er bare ufattelig dårlig gjort, og jeg hadde blitt rasende. Selv om jeg ikke skulle hatt utstillingshund så hadde jeg like fullt blitt forbannet over å bli ført bak lyset på den måten. Valpen har en "defekt" (igjen, forstå meg rett her) og det skal man informere om, punktum.

Sånn for å ta et eksempel på eget hundehold, jeg har de siste årene kjøpt to valper med det håp om å kunne bruke dem i utstilling og evt avl. Begge disse har det vært fare for at de kunne bli for små i forhold til rasestandard, men oppdretterne har hele veien informer om valpens størrelse og holdt meg oppdatert, og jeg har valgt å kjøpe disse på tross av risikoen for at de kunne bli i minste laget. Hadde jeg derimot ikke fått vite at valpen var potensielt for liten før jeg hadde reist med to fly hver vei for å hente den, så hadde jeg nok eksplodert og dratt hjem uten valp. For jeg liker å ta informerte valg, ikke bli ført bak lyset. 
Nei, haleknekk er ikke nødvendigvis verdens undergang, men man skal informere om det på forhånd.

(Bare så det er klart: Jeg er klar over at det er levende vesener vi snakker om, og å omtale dem som "produkter" og "defekt" er for å understreke et poeng)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske dårlig at oppdretter ikke har informert om haleknekken. Greit nok at dere skulle kjøpe en familie/turhund, men når man kjører 9 timer for å kjøpe en hund, så forventer jeg at selger har gitt all relevant informasjon før jeg kommer.

Selv om jeg skal kjøpe en bil som jeg bare skal kjøre tur-retur jobben, og ikke en bil jeg skal vise fram på bilmesser, så forventer jeg jo at en eventuell selger opplyser meg om at min potensielle bil har en stor ripe i lakken på venstre framdør - FØR jeg er der for å hente den.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Wilhelmina said:

Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Man har kommunisert at man ønsker seg en familie/turhund, og med mindre denne knekken er så voldsom at den hindrer hunden i å utføre sin oppgave som nettopp det klarer jeg bare ikke å forstå at det er noe å henge seg opp i.

Jeg synes at en oppdretter bør informere om dette med en gang de er klar over problemstillingen, uansett hva valpen skal brukes til

Jeg hadde blitt skuffet om oppdretter kom med noe sånt rett før vi skulle reise med valpen, og med mindre det er en stor misforståelse her, er jo dette et ganske dårlig utgangspunkt for videre kontakt og samarbeid...

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er veldig frekt og useriøst  av oppdretter å ikke informere om det. Men det er ikke noe som på noen måte vil hemme valpen. Den vil ikke merke noe til det og det er ikke til hinder for noen aktiviteter annet enn avl og at det antagelig vil gi et lite trekk på utstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei. har tatt kontakt med NKK, som anbefalte meg å ta kontakt med raseklubben først, noe jeg har gjort. De har sendt min epost videre til avlrådet. Så nå venter jeg på svar fra dem. Tenker jeg tar kontakt med oppdretteren i morgen eller på onsdag, ønsker å vite hvordan vi skal gå fram her.

Wilhelmina, det er ikke hunden som er problemet her. Ho er bare helt nydelig og fantastisk, og jeg kommer ikke til å bytte henne med noen andre hund i verden. Det er den måten dette ble gjort. Det er ikke greit å ikke gi fullstendig informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pixel skrev:

nei. har tatt kontakt med NKK, som anbefalte meg å ta kontakt med raseklubben først, noe jeg har gjort. De har sendt min epost videre til avlrådet. Så nå venter jeg på svar fra dem. Tenker jeg tar kontakt med oppdretteren i morgen eller på onsdag, ønsker å vite hvordan vi skal gå fram her.

Wilhelmina, det er ikke hunden som er problemet her. Ho er bare helt nydelig og fantastisk, og jeg kommer ikke til å bytte henne med noen andre hund i verden. Det er den måten dette ble gjort. Det er ikke greit å ikke gi fullstendig informasjon. 

Snakk om å lage storm i et vannglass da. Det enkleste hadde vel virkelig vært å ta direkte kontakt med oppdretter? Verken NKK eller raseklubbene har vel noe med et privatrettslig  forhold mellom deg og oppdretter? Hva mener du de skal gjøre? 

Jeg er enig i at oppdretter burde ha opplyst deg om denne haleknekken, og kanskje redusert valpeprisen, men det kan det hende vedkommende ville gjort om du snakket med h*n direkte. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Siri said:

Snakk om å lage storm i et vannglass da. Det enkleste hadde vel virkelig vært å ta direkte kontakt med oppdretter? Verken NKK eller raseklubbene har vel noe med et privatrettslig  forhold mellom deg og oppdretter? Hva mener du de skal gjøre? 

Jeg er enig i at oppdretter burde ha opplyst deg om denne haleknekken, og kanskje redusert valpeprisen, men det kan det hende vedkommende ville gjort om du snakket med h*n direkte. 

Hvordan sikre at man får en vanskelig dialog med oppdretter liksom..

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært oppdretter her og opplevd at valpekjøper ikke bare spurte på et forum i stedet for å spørre meg, men endatil kontaktet NKK og raseklubben uten å kontakte meg så hadde jeg rett og slett sagt at du fikk levere hunden tilbake mot full retur av prisen. Kunne godt kjørt de 9 timene til deg for å hente valpen. 


MEN du sier jo du ikke ønsker dette, men det her er virkelig ikke en alright måte å gjøre ting på. Så det er visst flere enn oppdretter som gjør feil i denne sammenheng. (for ja, jeg er enig i at det er feil å ikke opplyse om en feil man vet om til kjøperne). 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde bare det fordi det er det folk jeg kjenner anbefalte meg ? det var aldri ment å "ta" oppdretteren men å få vite om hvilke rettigheter vi som kjøper har i forhold til det. 

Oppdretteren er nå kontaktet og det skal ordnes på et vis. Så nkk eller noen annet blir ikke innblandet i det, og det har aldri vært meningen heller. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pixel said:

Jeg gjorde bare det fordi det er det folk jeg kjenner anbefalte meg ? det var aldri ment å "ta" oppdretteren men å få vite om hvilke rettigheter vi som kjøper har i forhold til det. 

Oppdretteren er nå kontaktet og det skal ordnes på et vis. Så nkk eller noen annet blir ikke innblandet i det, og det har aldri vært meningen heller. 

så bra, da håper jeg dere blir enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Line skrev:

Er det useriøst eller menneskelig å gjøre en feil? Synes det er litt spesielt å stemple oppdretter basert på dette. Ikke at jeg sier det er tilfellet her, men jeg har erfaring med at det jeg sier til valpekjøper muntlig ikke alltid blir oppfattet heller. Det hender seg også at man som oppdretter glemmer ting.

 

TS, snakk med oppdretter. Det er slett ikke sikkert dette er gjort av vond vilje eller kynisisme. Når dere valgte denne oppdretteren så regner jeg med dere i utgangspunktet har tillit til vedkommende - la oppdretter få vise om han er tilliten verdig før det lages hurlumhei og skrekkscenarioer :) 

Jeg synes det virker useriøst ? Sier ikke at det er fakta, men slik fremstår det for meg... Menneskelig å gjøre feil? Ja! Hadde enda feilen vært at haleknekken ikke har blitt oppdaget. Men her har oppdretter sittet med info i nesten 2 uker minst, og likevel ikke informert valpekjøper... Det er faktisk IKKE greit. Syns jeg

En erfaren hundeeier med x antall kjøp bak seg hadde nok tatt saken der og da! Men om man er fersk kjøper så er det ikke for alle personer å klare å ta slike ting på sparket når man får det kasta i fanget...

Når man spør folk om råd så er det "desverre" mange som sier "kontakt nkk og/eller raseklubben", men her er det selvsagt best å kontakte oppdretteren først ? Det er ikke usannsynlig at oppdretter vil ordne opp i saken uten noe styr. Jeg håper hvertfall det ??

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg skjønner virkelig ikke problemet. Man har kommunisert at man ønsker seg en familie/turhund, og med mindre denne knekken er så voldsom at den hindrer hunden i å utføre sin oppgave som nettopp det klarer jeg bare ikke å forstå at det er noe å henge seg opp i.

Hvis man tenker normal kjøp og salg da... En bil med mye ekstrautstyr og funksjoner koster  xx antall kroner, du sier at du skal ha familiebil og derfor vurderer selgeren det at da trenger du jo ikke utstyr X og Y. Så da får du tilkjørt bil uten X og Y, til samme pris og uten at selger har opplyst om dette på forhånd...

Kjøper man en hund så forventer man en hund "etter rasestandard" uten "skavanker" med mindre dette er avklart på forhånd og evt innebærer prisavalag... Oppdrettere må gjerne ta fullpris, for all del... men valpekjøper bør da være informert og ha ett valg ? mener jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde TS avstått fra kjøpet om h*n hadde visst om dette på forhånd? Nei, TS skriver jo selv at det ikke er hunden som er problemet. Dermed blir utfallet nøyaktig det samme. For meg fremstår dette som at man er ute etter å lage konflikter av en filleting. Er det rart det er krig i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Men hadde TS avstått fra kjøpet om h*n hadde visst om dette på forhånd? Nei, TS skriver jo selv at det ikke er hunden som er problemet. Dermed blir utfallet nøyaktig det samme. For meg fremstår dette som at man er ute etter å lage konflikter av en filleting. Er det rart det er krig i verden...

Jeg ser ikke helt logikken i at man skal unnlate å fortelle om defekter (og her gir jeg faktisk blanke i om det er en defekt som har en praktisk betydning i hverdagen, eller ikke) fordi det kommer en førstegangskjøper som sier h*n vil ha en familiehund. 
Hvor mange har ikke starta feks. med å gå på utstilling med nettopp familiehunden?
Hvordan i huleste skal man kunne vite at man ikke videreutvikler hundeinteressen sin underveis?

En haleknekk er da vel ikke noe noen i utgangspunktet ønsker på hunden sin.
Det er arvelig, selv om det nesten alltid er uproblematisk for hunden.
Jeg synes det vitner om dårlig dømmekraft å unnlate å gi valpekjøper VALGET, all den tid den knekken senest ble oppdaga av veterinær...)
Om man ikke ønsker å gi prisavslag, så bør man uansett informere.
 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Shokata skrev:

Jeg ser ikke helt logikken i at man skal unnlate å fortelle om defekter (og her gir jeg faktisk blanke i om det er en defekt som har en praktisk betydning i hverdagen, eller ikke) fordi det kommer en førstegangskjøper som sier h*n vil ha en familiehund. 

Det er vel ingen som sier at man skal unnlate å fortelle om defekter, selvsagt hadde det beste vært å informere kjøper så snart haleknekken ble oppdaget. Men jeg synes oppdretter får urettferdig mye kritikk her, det er ikke nødvendigvis sånn at vedkommende er useriøs og driver med svindel og bedrag. Kanskje vurderte vedkommende haleknekken til å være irrelevant for en familie/turhund, og det har jeg ingen problemer med å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Shlush said:

Jeg synes det virker useriøst ? Sier ikke at det er fakta, men slik fremstår det for meg... Menneskelig å gjøre feil? Ja! Hadde enda feilen vært at haleknekken ikke har blitt oppdaget. Men her har oppdretter sittet med info i nesten 2 uker minst, og likevel ikke informert valpekjøper... Det er faktisk IKKE greit. Syns jeg

En erfaren hundeeier med x antall kjøp bak seg hadde nok tatt saken der og da! Men om man er fersk kjøper så er det ikke for alle personer å klare å ta slike ting på sparket når man får det kasta i fanget...

Så det er menneskelig å gjøre feil, men useriøst om man faktisk gjør dem? Vi vet ikke noen verdens ting om hva som ligger bak dette, så da kan vi vel vanskelig dømme noe til å være useriøst også.

8 hours ago, Shlush said:

Når man spør folk om råd så er det "desverre" mange som sier "kontakt nkk og/eller raseklubben", men her er det selvsagt best å kontakte oppdretteren først ? Det er ikke usannsynlig at oppdretter vil ordne opp i saken uten noe styr. Jeg håper hvertfall det ??

Nå harjo faktisk TS skrevet det allerede, at de har vært i kontakt med oppdretter og at det ser ut til å ordne seg. Fremdeles useriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, yurij said:

Det ER jo litt sleipt at man venter til ny eier har kjørt 9 timer og står der med valpen i armene. Hva er oddsen da for at hun vil heve kjøpet liksom? Det VIRKER jo ganske beregnende

Dersom oppdretter er så sleip og beregnende så hadde de vel neppe vært villig til å gå i dialog etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...