God hodelykt

18 innlegg i emnet

Jeg er på jakt etter en skikkelig god hodelykt. Jeg har flyttet på landet, og det er ikke lysløyper her så det blir bekmørkt.

Krav :

*ikke ekstern batteripakke

*minimum et par justeringsmuligheter 

*helst under 1500 kr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her følger jeg ivrig med, for det trenger jeg også! Har ønsket meg i julegave to år på rad, men ikke fått, og nå gir jeg opp :P Sånne billige er jo helt ubrukelige. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg er på jakt etter en skikkelig god hodelykt. Jeg har flyttet på landet, og det er ikke lysløyper her så det blir bekmørkt.
Krav :
*ikke ekstern batteripakke
*minimum et par justeringsmuligheter 
*helst under 1500 kr

Går ikke Skikkelig lykt er dyrt dessverre. De gode har eksterne batterier oftest. Du kan prøve deg på en ledlenser h14 med oppladbare batterier, men jeg synes lystemperaturen er litt feil. Personlig liker jeg ikke lyktene som er kombo med sykkellykt, de blir for tunge på hodet, men masse lumen for pengene.
Tror det finnes en gammel tråd på dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er klar over at de beste lyktene er dyrere. Men når man er på budsjett - hva er best?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger jeg og, har brukt magicshine hodelykt med ekstern batteripakke og vært superfornøyd med den, men nå finner jeg ikke igjen hodelykta, bare lader og batteripakke... etter å ha hatt så godt lys blir liksom alt annet litt pinglete...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Hvis man bare skal gå er Led Lenser H14 bra nok. Men om man skal løpe feks sitter den utrolig dårlig på hodet. 

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det jo mange rimelige, men har noen testet ut en eller flere av disse? Jeg vet det ikke er realistisk å få noe fantastisk som er kjempebillig, men jeg går eller løper, så jeg trenger ikke noe sånn helt ekstremt. Holder meg unna det mest kuperte terrenget i løpefart uansett. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Her var det jo mange rimelige, men har noen testet ut en eller flere av disse? Jeg vet det ikke er realistisk å få noe fantastisk som er kjempebillig, men jeg går eller løper, så jeg trenger ikke noe sånn helt ekstremt. Holder meg unna det mest kuperte terrenget i løpefart uansett. 

Opptil flere av de. Vil en ha godt lys, er ingen av de på sida gode nok. LED lenser h7 kan gå, men helst h14®.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke akkurat rimelig, men Lupine Piko er veldig bra. Batteripakken er lett og sitter på hodebåndet. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et tips fra stefaren min, som har lang erfaring og prøvd mye forskjellig, er at vekten på lykta er viktig! Det blir fort irriterende og tungt for hodet og nakken om den er akkurat litt for tung. Så ta det med i betraktningen :) . 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar om denne jeg! 

Ønsker meg en lykt med litt mer lumen og kastelengde. Gjerne de som sprer lyset litt rundt. 

Har sett på silva cross trail 3x (nyere versjon av den jeg har nå)  og olight h27w.

Faren med olight er vell at det er kineisk, silva er nordisk mtp minustemperaturer og batterilevetid.

Olight hadde vell også armbånd der man slo av og på lykten - er det praktisk?

Mener begge bare skulle vare i 2 timer på full styrke. Skulle gjerne hatt mer, men må vell da drastisk opp i pris. 

Noen erfaringer med de to? I forhold til trådstarter vil jeg gjerne ha eksternt batteri. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også ute etter erfaringer vedrørende batteri vs oppladbart. Hva er best i kulde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 12.10.2017 at 0:20 PM, Meg skrev:

Ikke akkurat rimelig, men Lupine Piko er veldig bra. Batteripakken er lett og sitter på hodebåndet.

Jeg har riktignok Wilma, men etter bare to år har lykta store problemer med ledningsknekk flere steder :/

3 timer siden, Kristiin skrev:

Også ute etter erfaringer vedrørende batteri vs oppladbart. Hva er best i kulde?

Det som fungerer desidert best i kulde er akkurat det denne tråden satte som kriterie at det ikke skulle være. Ekstern batteripakke. Har du batteriet på hodet, så tåler det uten unntak mindre kulde enn de som du har inne på kroppen. 

Denne er relativt billig til god hodelykt å være, og tåler kulde bra til å ha batteriet i selve lykta. Jeg har brukt den til kjøring med spann i hele høst etter at lupine-lykta mi gikk i stykker og jeg kjenner noen som brukte den gjennom hele vinteren i fjor (og her blir det kaldt). Den lyser selvfølgelig ikke like bra som de dyrere lyktene og batteriet holder ikke like lenge, men god er den :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎04‎.‎11‎.‎2017 at 1:30 PM, Kristiin skrev:

Drar om denne jeg! 

Ønsker meg en lykt med litt mer lumen og kastelengde. Gjerne de som sprer lyset litt rundt. 

Har sett på silva cross trail 3x (nyere versjon av den jeg har nå)  og olight h27w.

Faren med olight er vell at det er kineisk, silva er nordisk mtp minustemperaturer og batterilevetid.

Olight hadde vell også armbånd der man slo av og på lykten - er det praktisk?

Mener begge bare skulle vare i 2 timer på full styrke. Skulle gjerne hatt mer, men må vell da drastisk opp i pris. 

Noen erfaringer med de to? I forhold til trådstarter vil jeg gjerne ha eksternt batteri. 

Jeg har Olight, tror det er den samme du har linket til, med eksternt batteri og synes den fungerer bra. Bra med lys på max, men den varer da bare to timer på full opplading. Har du på litt svakere styrke øker levetiden mye. Jeg er sjelden på lengre turer enn 2-3 timer på vinteren i mørket så for meg holder den fint.

Du må ha batteripakken godt innunder klærne dersom det er kaldere enn -10 da, hvis ikke slår den seg av fant jeg ut :P .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
On 4.11.2017 at 1:35 PM, Kristiin said:

Jeg sverger ihvertfall til oppladbar, evt så kan man jo ha vanlige oppladbare batteri. Men batteri går fort så det er iallefall håpløst å skulle kjøpe nye hele tiden. Aner ikke hva som er best i kulde, men har ikke hatt noen problemer med min ihvertfall gjennom 4 sessonger.

Jeg har lykt jeg er fornøyd med, men den selges ikke lengre så ingenting å bidra med på personlig erfaring, men hadde jeg skulle kjøpe meg ny lykt nå så ville jeg sjekket ut lumonite, finsk merke på vei opp og frem hvor man får mye for pengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive