Gå til innhold
Hundesonen.no

Refleksjon omkring "hva fikk du til jul?"


Mirai
 Share

Recommended Posts

Motivasjonen er vel litt forskjellig, og folk feirer vel jul veldig forskjellig også. Noen vil skryte av hva de fikk (eller ga?), mens andre er mer nysgjerrig på hva som er normalt eller forekommer rundt omkring. Ellers kan du jo bare gjøre som meg, og ignorere tråder om temaer man ikke bryr seg så mye om (eller bryr seg for mye om. Det finnes de også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er litt kvalmende og usmakelig med slikt. Spesielt når man bruker ord som julegavefangst, forteller hva man har innkassert, gevinst osv. Å fortelle at man har fått slik og så og er så glad for det er noe helt annet enn når man begynner å lage lister. Derfor går jeg heller ikke inn på slike julegavetråder.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Mirai skrev:

Det kommer hvert år :) . 

Hahahaa, på det viset ja :). Og det har du jo rett i :ahappy:

44 minutter siden, Line skrev:

Jeg synes faktisk det er litt kvalmende og usmakelig med slikt. Spesielt når man bruker ord som julegavefangst, forteller hva man har innkassert, gevinst osv. Å fortelle at man har fått slik og så og er så glad for det er noe helt annet enn når man begynner å lage lister. Derfor går jeg heller ikke inn på slike julegavetråder.

Jeg skal innrømme at jeg kikker på listene og fryder meg over at folk får ting de er glade for, men jeg synes også det tenderer til kvalmende når man begynner å snakke om gavefangst... Det verste er dog de (vel - det er sjelden jeg har sett det på sonen altså, men jeg har sett på FB) som faktisk er misfornøyd med gaver de får, og nesten er fornærmet over at de som gir gaver ikke er omtenksomme nok, oppfinnsomme nok, ÅPENBART ikke kjenner dem godt nok etc etc... fordi de har fått en gave som da tydeligvis ikke har falt i smak. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Siri skrev:

Hahahaa, på det viset ja :). Og det har du jo rett i :ahappy:

Jeg skal innrømme at jeg kikker på listene og fryder meg over at folk får ting de er glade for, men jeg synes også det tenderer til kvalmende når man begynner å snakke om gavefangst... Det verste er dog de (vel - det er sjelden jeg har sett det på sonen altså, men jeg har sett på FB) som faktisk er misfornøyd med gaver de får, og nesten er fornærmet over at de som gir gaver ikke er omtenksomme nok, oppfinnsomme nok, ÅPENBART ikke kjenner dem godt nok etc etc... fordi de har fått en gave som da tydeligvis ikke har falt i smak. 

Jo, men hvis mora di gir deg noe som du aldri har likt, så kan jeg jo skjønne at man føler seg litt usynliggjort.

For meg er julegaver både spennende og julemagisk, men så himla viktige er de liksom ikke. Det har nok med alder å gjøre. Hvis det er noe jeg virkelig ønsker meg så er det vel ikke verre enn at jeg kan kjøpe det selv.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ingen har RETT til å forvente eller kreve at noen andre skal GI dem noe. Og ingen har PLIKT til å gi gaver til andre. Derfor lærer jeg barna mine at bare det å få en oppmerksomhet, uansett hva, betyr at noen faktisk har tatt seg bryet med å tenke på deg. Og DET skal de være takknemlig for.
Å gradere gaver etter hva man ønsker seg, eller hva de koster, er for meg umodent og veldig upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er koselig å lese om hva folk har fått til jul jeg. :) Personlig er jeg ikke så opptatt av å få gaver selv, men jeg synes det er innmari hyggelig å gi bort ting jeg over lengre tid har tenkt ut og planlagt. :) Får jeg en gave av noen, uansett hva det er, så er det jo veldig hyggelig at noen har tenkt på akkurat meg og synes at jeg er verdt å kjøpe en gave til. :)

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er kjempefint om sånt havner i en egen tråd! Og ikke i AN... Hva folk føler/synes om gaver etc er så ymse. Jeg synes det er helt uinteressant, men så er ikke jeg noe glad i jul i det hele tatt. Men jeg forstår inderlig godt at det betyr veldig mye for andre. So bring it on - men helst i egen tråd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør jo familie og venner som jeg ikke tilbragte julaften sammen med hva de fikk. Det er jo både nysgjerrighet og litt høflighet som får meg til å spørre om det. Men sånn ellers bryr jeg meg overhodet ikke om hva andre fikk, men det er jo veldig hyggelig at folk er fornøyde selvsagt :)
og ikke fullt så hyggelig for de som har familie og/eller venner som gang på gang har helt skivebom.  

For meg er "hva fikk du til jul" tråder i det store og hele ganske uinteressante selv om jeg nok både har lest og skrevet i tidligere versjoner :)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med problemstillingen. Vi er voksne folk, stort sett? Er det virkelig et problem å få vite hva andre har fått og gledet seg over til jul? Nei, det er kanskje ikke nødvendig, men det er strengt tatt fint lite på dette forumet som er nødvendig. Så ja, jeg syns denne tråden er litt Grinchen, og jeg tipper at det er derfor ingen til nå har fortalt hva de har fått til jul - hvem vil være drittungen som skryter av gavefangsten sin, liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mange deler det vel på forumet her, fordi mange kjenner hverandre privat? Det har jo vært både motivasjon og unnskylding til mye rart her inne, f.eks akkurat nå tråden, tidligere julekalendere m.m.  (Det har bedret seg veldig det siste året alså, blitt mye mer inkluderende)

Synes folk kan velge selv, men jeg synes at man skal vise takknemlighet for hva man har fått på en respektfull måte. Begrep som årets fangst, hanka inn, og missfornøyde kommentarer synes jeg at man skal holde for seg selv. Man vet jo ikke hvem som titter innom her, og forumet er jo ikke et lukket forum akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Wilhelmina skrev:

Sitat nevø på 12 år: "Jeg er kjempefornøyd med alle gavene mine, men jeg er minst like fornøyd med å få kose meg sammen med familien i dag". Der har man gjort en grei jobb med oppdragelsen tenker jeg :)

Håper han ellers får lov å være barn og glede seg over barnslige materialistiske gleder. Når jeg var 10-11 år var det største i verden for meg at jeg fikk en VHS med Mot i Brøstet. Vokste allikevel opp til å bli et normalt menneske som setter pris på og elsker min familie og nærmeste, samt som gir bort pengegaver til idealistiske organisasjoner. Synes det er litt leit når barn skal være perfekte demokratiske mennesker, før de er "tørr bak ørene".

Ad tråden har jeg aldri vært noe særlig aktiv i den, men har innimellom lest og fått glede av å se hvordan noen har fått enkelte ting og hatt en fin tid med familien. Det var gjerne de små tingene, som at de fikk et grytesett hos foreldra, også varmer det hjertet. Om noen fikk hele beholdningen til Elkjøp og Rafens i ett så pleide jeg stort sett bare scrolle videre, hva kan man gjøre... Sitte å surke over det er jo bare teit og waste of my life :P

EDIT: her er forøvrig tråden fra 2015. Kan ikke si jeg ser noen som kaller ting for "årets fangst", men jeg gidda sjekke til halvveis ned side 2.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Håper han ellers får lov å være barn og glede seg over barnslige materialistiske gleder.

For all del, han var jo som sagt veldig glad for alle gavene sine, men har heldigvis holdninger og verdier som gjør at han kan glede seg over andre ting også. Greit å ha evnen til å ha flere tanker i hodet, selv om man er ung (han er nesten 13 så jeg synes ikke han er et barn lenger).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Jeg må innrømme at jeg sliter litt med problemstillingen. Vi er voksne folk, stort sett? Er det virkelig et problem å få vite hva andre har fått og gledet seg over til jul? Nei, det er kanskje ikke nødvendig, men det er strengt tatt fint lite på dette forumet som er nødvendig. Så ja, jeg syns denne tråden er litt Grinchen, og jeg tipper at det er derfor ingen til nå har fortalt hva de har fått til jul - hvem vil være drittungen som skryter av gavefangsten sin, liksom? 

Nei, det er ikke et problem å VITE hva andre fikk til jul. Det er jo informasjon man kan lese, glemme, eller huske alt ettersom. Det plager få. Jeg er interessert i det som kommer først - hvorfor lager vi lister på et forum, er det noe vi gjør ut av vane og hva bidrar det til? Er det kanskje noe mer enn bare bra?

Er dette muligens en problemstilling som gjør at hele saken blir litt enten/eller? Mener jo ikke at vi ikke skal glede oss over det vi fikk (jeg fikk masse fint, mer enn forventet), men er som sagt nysgjerrig på hvorfor vi (og jeg) vil skrive hele lista her. Jeg lager jo f. eks ikke en liste på Facebook og gjør det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste gave var og kunne være sammen familien min. Det er ikke en selvfølgelighet da min mor er syk og min bror har stifta familie, men det gikk.

Men den beste fysiske gaven må være de jeg fra min fantastiske venninne. Vi skulle ikke gi hverandre gaver i år siden jeg bodde så langt unda og henne er sykemeldt. Men hun hadde snakket med mamma og sendt en liten ting hit uten at jeg viste om det. Men det som lå inni kan ikke måle seg med penger. 15697789_1563034497056994_3760502237235574742_n.jpg

Det var en hjerte eske med bilde av min avdøde hun på <3 Med en gang jeg åpna esken den lå i og så henne kom tårene, og det kom på resten av familien å. Så verdien har ingen ting og si men omtanken. Og det og få ting med min beste venn på er helt ubeskrivelig. Så den jenta vet det og røre meg. 

Fikk mye fint ellers, men den gava kan ikke måle seg med noe annet. 

Vi tre søsknene med svigerinne får også Kypros tur til sommen så det skal bli godt og få tint opp seg litt :) 

Håper alle hadde en fin julaften og en fin jul :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Nei, det er ikke et problem å VITE hva andre fikk til jul. Det er jo informasjon man kan lese, glemme, eller huske alt ettersom. Det plager få. Jeg er interessert i det som kommer først - hvorfor lager vi lister på et forum, er det noe vi gjør ut av vane og hva bidrar det til? Er det kanskje noe mer enn bare bra?

Er dette muligens en problemstilling som gjør at hele saken blir litt enten/eller? Mener jo ikke at vi ikke skal glede oss over det vi fikk (jeg fikk masse fint, mer enn forventet), men er som sagt nysgjerrig på hvorfor vi (og jeg) vil skrive hele lista her. Jeg lager jo f. eks ikke en liste på Facebook og gjør det samme. 

Det blir delt utrolig mye på forumet her som strengt tatt ikke er nødvendig, særlig i denne delen av forumet, og kanskje helt spesielt i akkurat nå-tråden. Jeg har f.eks delt mer om min sykdom og hva jeg føler rundt det i akkurat nå-tråden enn jeg har gjort med mine nærmeste, og langt mer her enn jeg har delt på facebook, og jeg veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det, annet enn at mine nærmeste allerede er bekymra for meg og jeg ikke vil belaste de mer selv om jeg noen ganger trenger å få lufta litt hvordan jeg har det oppi alt og ikke bare være smørblid og positiv og "tapper". På facebook så har jeg alt fra nærmeste venner til folk som tilfeldigvis har samme raser som meg, så jeg syns ikke de trenger å vite alt, mens her har jeg vært i over et ti-år nå, soniser er "nærme" uten å være super-close, eller hvordan jeg skal forklare det. 

Å dele hva man har fått til jul, og hvordan man har hatt det i jula, det virker naturlig for meg å fortelle om det her, når så mye annet blir delt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Det blir delt utrolig mye på forumet her som strengt tatt ikke er nødvendig, særlig i denne delen av forumet, og kanskje helt spesielt i akkurat nå-tråden. Jeg har f.eks delt mer om min sykdom og hva jeg føler rundt det i akkurat nå-tråden enn jeg har gjort med mine nærmeste, og langt mer her enn jeg har delt på facebook, og jeg veit ikke helt hvordan jeg skal forklare det, annet enn at mine nærmeste allerede er bekymra for meg og jeg ikke vil belaste de mer selv om jeg noen ganger trenger å få lufta litt hvordan jeg har det oppi alt og ikke bare være smørblid og positiv og "tapper". På facebook så har jeg alt fra nærmeste venner til folk som tilfeldigvis har samme raser som meg, så jeg syns ikke de trenger å vite alt, mens her har jeg vært i over et ti-år nå, soniser er "nærme" uten å være super-close, eller hvordan jeg skal forklare det. 

Å dele hva man har fått til jul, og hvordan man har hatt det i jula, det virker naturlig for meg å fortelle om det her, når så mye annet blir delt her. 

Forumet kan være en god og velfungerende ventil for mange ting! :) Setter man det i samme boksen, så er det ikke unaturlig å dele julegavene med noen av de brukerne. Har dog mye lettere for å forstå motivasjonen bak å dele lignende ting som du beskriver, og på full liste etter julaften. Jeg prøver å forstå min egen motivasjon her også, det er ikke bare rettet utover. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre eller annerledes, det jeg tenker på. Det virker som det bare kommer ut som en diger pekefinger som formaner folk om å ikke glede seg eller fortelle om en eneste julegave? Vurderer å bare la ballen ligge død, jeg får som sagt ikke ingen negativ påvirkning ut av at folk skriver hva de fikk, og er ikke ute etter å vedta noe forbud mot det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg blir glad for julegavene jeg får uansett hvordan de ser ut, eller hva det er, jeg.

Jeg aner ikke hva andre enn de jeg feiret jul sammen med fikk til jul, jeg. Ingen andre enn de jeg feiret jul med vet hva jeg fikk heller. Kanskje jeg spør en av mine nærmeste venner hvis det passer seg sånn, eller de spør meg hvis vi ser at en av oss har noe nytt på oss, eller har noe nytt hjemme. Jeg er interessert i å vite hva barna som står meg nære får til jul. Hva voksne får er ikke så interessant å vite så mye om.  Føler jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...