Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer meg?


elisehole
 Share

Recommended Posts

Jeg leter etter en hund, men vet ikke hvilken rase.

Krav: 

- Ikke så gneldrete siden jeg bor i leilighet.

- Liten, Middels (helst ikke stor)

- Ikke så mye stell med pels

- Lettlært (spesielt gå uten bånd) 

- Flink med andre hunder og katter

- Kan være hjemme alene i 6 timer hver ukedag.

- Lite sykdommer

Kanskje litt mange krav men vil bere være sikker på å få den beste rasen for mine behov :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg anbefaler deg en tur på utstilling jeg,der kan du se mange raser,vurdere størrelse og utseende på en helt annen måte enn i en bok. Kanskje snakke med eiere og få et inntrykk av hva du vil like.

Jeg er oppdretter av rasen og har hatt whippet i snart 10 år. Jeg hadde en lang liste da jeg skulle velge rase, og noe av det var deriblant: liten, men stor nok til å være med på joggetur, kortpelset

Border Collie er ikke en rase man har i en leilighet. Den er ett arbeidsjern uten like og trenger helst å få bruke både kropp og sinn mange timer daglig.   Aller helst passer den inn på gård hvor den

16 minutter siden, elisehole skrev:

Jeg leter etter en hund, men vet ikke hvilken rase.

Krav: 

- Ikke så gneldrete siden jeg bor i leilighet.

- Liten, Middels (helst ikke stor)

- Ikke så mye stell med pels

- Lettlært (spesielt gå uten bånd) 

- Flink med andre hunder og katter

- Kan være hjemme alene i 6 timer hver ukedag.

- Lite sykdommer

Kanskje litt mange krav men vil bere være sikker på å få den beste rasen for mine behov :) 

 

 

Mye av det går på læring som Lillekrapyl nevner, men jeg tenker umiddelbart på litt førerorienterte hunder. Enten en gjeterhund eller noen av selskapshundene kanskje? Mange av selskapshundene har jo en del pels, men f.eks. en kortklipt bichon frisé skal vel ikke være all verdens å holde. Mer blir det derimot hvis du ønsker å stille ut hunden på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie kan ha en del lyd, men det går igrunn igjen for mange av de mindre rasene. Hvis det er akseptabelt lydnivå for deg kan du jo også se på dansk/svensk gårdshund. De har litt mer jakt, men mye mindre (ingen) pelsstell. De varsler, men var aldri noe problem å bo i leilighet for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, elisehole skrev:

stell av pels har ikke all verden å si egentlig, var bare et pluss om jeg slapp så mye. Har ikke så lyst på de allergivennelige hundene siden jeg ikke har så stor intresse av de. Har tenkt på shetland sheepdog, passer den kravene?

 

De tror jeg kan passe. En del av de er litt løsmunnet, men det kan nok trenes. Og de er jo en liten gjeterhund så utover at de trenger noe pelsstell og kan bjeffe en del (i alle fall noen av dem) tror jeg de kan passe godt hvis du bare gjør gode nok undersøkelser rundt oppdrettere. Har inntrykk av at noen er litt nervøse av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Snøfrost said:

De tror jeg kan passe. En del av de er litt løsmunnet, men det kan nok trenes. Og de er jo en liten gjeterhund så utover at de trenger noe pelsstell og kan bjeffe en del (i alle fall noen av dem) tror jeg de kan passe godt hvis du bare gjør gode nok undersøkelser rundt oppdrettere. Har inntrykk av at noen er litt nervøse av seg.

Har også sett på vanelig collie, er de noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen av rasene selv, men min erfaring med de jeg har møtt, er at det er lyd i dem. Men ikke nødvendigvis gneldring.

Begge rasene er ganske lettlærte, men jeg personlig syntes sheltien ofte er kvikkere.

Veldig sjeldent jeg møter sheltier eller collier som bråker med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, tonjek said:

Jeg har ingen av rasene selv, men min erfaring med de jeg har møtt, er at det er lyd i dem. Men ikke nødvendigvis gneldring.

Begge rasene er ganske lettlærte, men jeg personlig syntes sheltien ofte er kvikkere.

Veldig sjeldent jeg møter sheltier eller collier som bråker med andre hunder.

da blir det nok shetland da! :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalier king charles spaniel?  ( Bare pass på at du finner en seriøs oppdretter og at du passer på at foreldredyr og gjerne besteforeldre er friske individer)    Disse er nærmest lydløse, tilpasser seg eieren veldig lett og er flink med andre dyr og hunder.   Lettlærte og snille. 

En kortklipt Bichon Frise eller en kortklipt Bichon Havanais er jo også kjempeflotte hunder, litt mer lyd men veldig tilpassningsdyktige.

Ellers kan du se på spanielrasene, de fyller alle kriteriene dine utenom pelsstellet. Det blir en del klipping og greeing, men om du kan overleve det så kan jeg anbefale både den Engelske og den Amerikanske cockeren, eller kanskje en Welsh springer spaniel (her går størrelsen litt opp).   Disse trenger dog en del mosjon.

En ting du ikke nevner som gjør at jeg sliter litt med å finne raser er hvor mye tid du vil legge ned i trening, og ikke minst hvor mye aktivitet i hverdagen vil hunden få?  Det har mye å si for å finne din "perfekte" rase.    En shetland sheepdog er kjempeflotte feks, men trenger mye aktivisering både fysisk og mentalt for å trives, og de liker å bruke stemmen sin, så tror ikke jeg personlig hadde valgt den i en leilighet :)

Om du kan beskrive litt bedre hvordan du ser for deg at hverdagen med hund blir så blir det enklere å finne en passende rase også ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, lillisho said:

Cavalier king charles spaniel?  ( Bare pass på at du finner en seriøs oppdretter og at du passer på at foreldredyr og gjerne besteforeldre er friske individer)    Disse er nærmest lydløse, tilpasser seg eieren veldig lett og er flink med andre dyr og hunder.   Lettlærte og snille. 

En kortklipt Bichon Frise eller en kortklipt Bichon Havanais er jo også kjempeflotte hunder, litt mer lyd men veldig tilpassningsdyktige.

Ellers kan du se på spanielrasene, de fyller alle kriteriene dine utenom pelsstellet. Det blir en del klipping og greeing, men om du kan overleve det så kan jeg anbefale både den Engelske og den Amerikanske cockeren, eller kanskje en Welsh springer spaniel (her går størrelsen litt opp).   Disse trenger dog en del mosjon.

En ting du ikke nevner som gjør at jeg sliter litt med å finne raser er hvor mye tid du vil legge ned i trening, og ikke minst hvor mye aktivitet i hverdagen vil hunden få?  Det har mye å si for å finne din "perfekte" rase.    En shetland sheepdog er kjempeflotte feks, men trenger mye aktivisering både fysisk og mentalt for å trives, og de liker å bruke stemmen sin, så tror ikke jeg personlig hadde valgt den i en leilighet :)

Om du kan beskrive litt bedre hvordan du ser for deg at hverdagen med hund blir så blir det enklere å finne en passende rase også ;-)

Bjeffingen til shetland kan jo også reduserest med trening da. Jeg har litt tid om morgenen til en tur og masse tid når jeg kommer hjem i 2-tiden. I helgene har jeg masse av tid til både fjellturer og annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, elisehole skrev:

Har også sett på vanelig collie, er de noe bedre?

De er jo mye større. Men ellers er de jo noe annerledes enn sheltien. Nå er det andre her på forumet som kjenner disse rasene langt bedre enn meg. Jeg har et godt inntrykk av collie fra gode oppdrettere, men ellers inntrykk av at det kan være mye redsler med den rasen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie er ikke en rase man har i en leilighet. Den er ett arbeidsjern uten like og trenger helst å få bruke både kropp og sinn mange timer daglig.   Aller helst passer den inn på gård hvor den får gjete og gjøre det den er avlet for å gjøre.  

Den kan også fungere hos en vanlig familie om de klarer å kompensere for alt den "går glipp av" i form av agility, lydighet ++ men da fungerer det ikke med en time agility i uken for å si det sånn..

Med andre ord: jeg anbefaler ikke en Border Collie utifra det du skriver. 

Dessuten er både vanlig Collie og Border Collie ikke akkurat små hunder som du først sa du var interessert i. 

Jeg anbefaler deg å gå på biblioteket å låne deg en rasebok, gå igjennom rasene og plukk ut de du liker, også kan du forhøre deg om de eksakte rasene etterpå. Endten her inne eller google, eller kontakt oppdrettere som kan fortelle deg om rasene, så sammenligner du deg selv, hva du kan tilby og hva rasene krever.  Og husk å tenk godt igjennom, kravene hundene har bør du kunne tilfredstille, om ikke blir det ikke koselig å ha hund, men mer arbeid enn gøy ;-)

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, elisehole skrev:

er norsk buhund bra for kravene da?

Buhunder passer i forhold til størrelsen, for spisshunder å være er de relativt lettlærte men de er ikke som en sheltie eller en annen gjeterhund. De kan bjeffe en del, så også med denne rasen må det trenes på. De er større en sheltie eller de små spanielrasene, men store vil jeg jo ikke direkte kalle de. Det er ganske aktive hunder. Har ikke så mye sykdom, men er noen ting man skal være obs på. De fleste går vel greit med andre dyr om de blir vant til de fra de er valper. Andre hunder har også mye med oppdragelse og gjøre, men de har ikke typisk mye aggresjon mot andre hunder.

Jeg liker rasen veldig godt selv, men jeg er spisshund og urhund menneske. 
Anbefaler deg å lese på norsk buhund klubb sine sider om du ønsker å vite litt mer om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt deg å besøke oppdrettere og ikke bare basere deg på en post på et forum.  Jeg har Collie, og synes derimot mange Sheltier er masete hormonelle småhunder, med unntak selvsagt, men med mye stress i seg. Synes ikke de er noe kvikkere enn mine Langhåret Collier, som kanskje er litt mer enn den gjennomsnittlige Collien men det er fordi jeg liker hunder med egeninitiativ og humor.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lyd er viktig så se på hunder fra medium og opp. Mange små raser har gjennom tidene blitt brukt til å varsle ved besøk, og sånn på generell basis kan man si de har mer lyd. Det er for all del trenbart, men alle lar seg ikke forme på det og man kan ikke regne med å få bort alt.

Du sier du har masse tid, men hvor mye tur og trening er det reellt at hunden får? Det er ikke noe problem å gi en hund mer enn den krever, motsatt er det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt deg å besøke oppdrettere og ikke bare basere deg på en post på et forum.  Jeg har Collie, og synes derimot mange Sheltier er masete hormonelle småhunder, med unntak selvsagt, men med mye stress i seg. Synes ikke de er noe kvikkere enn mine Langhåret Collier, som kanskje er litt mer enn den gjennomsnittlige Collien men det er fordi jeg liker hunder med egeninitiativ og humor.

Jeg er helt enig [emoji4] Man burde møte flere individer av hver rase og besøke oppdrettere ol før man bestemmer seg.

Mye handler jo om linjer også. Jeg har møtt sheltier som er seige som sirup også, så det er ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Line said:

Hvis lyd er viktig så se på hunder fra medium og opp. Mange små raser har gjennom tidene blitt brukt til å varsle ved besøk, og sånn på generell basis kan man si de har mer lyd. Det er for all del trenbart, men alle lar seg ikke forme på det og man kan ikke regne med å få bort alt.

Du sier du har masse tid, men hvor mye tur og trening er det reellt at hunden får? Det er ikke noe problem å gi en hund mer enn den krever, motsatt er det verre.

rundt 2 timer om dagen har jeg ivertfall tid til og sikker mer :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...