Gå til innhold
Hundesonen.no

Å snakke høylytt negativt om andres hunder - er det plutselig greit?


Absolute Entertainer
 Share

Recommended Posts

Jeg skal ærlig innrømme at når en kollega som har shar pei ( som er veldig frisk altså , bare blitt operert noen ganger og hater å gå tur ) spurte hvorfor jeg ikke ville ha Shar-pei ( de er jo geniale.  Man trenger ikke gå tur ) så sa jeg rett ut at jeg ikke kjøper sykdom. 

For meg er det en selvfølge å velge friskest mulig rase , jeg har hatt min del syke hunder , men jeg skjønner jo at det for folk flest ofte er mindre viktig å sjekke ut helsa på raser før de kjøper enn å sjekke ut diverse bilmerker. Merkelig for meg , men sånn er verden. 

Men når folk insisterer på at rasen er frisk til tross for at bikkja di har i hus må opereres for å fungere ( og fortsatt ikke fungerer etter min mening ) , så forklarer jeg de litt tydelige hvordan en hund skal være og hva jeg mener er etisk . 

Det sagt er det ingen garantier uansett rase.  Jeg har hatt mest hell med impulskjøpene mine helsemessig  ( bortsett fra Loke , men det hadde ingenting med  genetikk å gjøre ) , men  man skal ikke kimse av statistikk.  

Som vi sier på jobb , man kan føle og synse  så mye man vil , men tallene lyver ikke. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Får høre at hundene mine er for tynne hele tiden. Pleier å svare at det er fordi de ikke får mat

Jeg skal ærlig innrømme at når en kollega som har shar pei ( som er veldig frisk altså , bare blitt operert noen ganger og hater å gå tur ) spurte hvorfor jeg ikke ville ha Shar-pei ( de er jo geniale

Men man trenger da virkelig ikke å fortelle meningene sine bestandig? det handler om å ta ting på riktig tidspunkt..  Leger forteller jo ikke alle røykere de møter på gata heller hvor farlig det

Posted Images

På 24. juli 2016 at 1:23 PM, Red Merle skrev:

Når jeg tenker på helsa til korthårs collien min, så blir det helt tullete å påpeke og å mene så mye om helsa til andre raser. Selvsagt er det ikke sundt å ikke ha noe særlig til snute, og det er helle ikke sunt å være full av eksem hele sommeren selvom snuta er aldri så lang. Raseavl i seg selv er ikke sunt det hele tatt. Rasehunder er ikke sunne, det er ikke blandingshunder heller, så jeg ser ærlig talt ikke grunnen til å hakke på hverken den ene eller den andre.

Mtp utseendet, så synes jeg man kan holde det for seg selv om man synes en hund er spesielt stygg osv. Folk som har slike hunder, synes vel sikkert ikke det samme som en selv, det er jo en grunn til at de har betalt mange tusen kr for akkuratt den rasen.
Jeg har fått høre at begge mine hunder er stygge :P At Jatzy er en spinkel og stygg aussie, og at Yoshi er stygg som en schæfer :blink:. Ja en blir jo liksom litt ''såra'' - men jeg tenker at de som sier det er mye styggere enn bikkja likevel :devil:

Hadde noen sagt at hundene mine var stygge, så hadde jeg kikket litt opp og ned på vedkommende og sagt til dem; 'Oj..! Og jeg som trodde speil var allemannseie..' ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. juli 2016 at 3:40 PM, Snoffe skrev:

 

Selv har jeg hørt mye rart om border collien jeg hadde. Han hadde et veldig stort hode, og han var generelt mye kraftigere enn en normal BC. Det som forundret meg var at det var flere overvektige mennesker som på død og liv måtte kommentere hvor tykk hunden min var. Var ikke måte på hvor feit denne hunden var :lol:

 

Neste gang svarer du; 'Huff ja, jeg er jo klar over at det ikke er bra og være feit..det vet du vel av egen erfaring? Hvilken BMI har du? Har du vurdert slankeoperasjon?'  :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, QUEST skrev:

Neste gang svarer du; 'Huff ja, jeg er jo klar over at det ikke er bra og være feit..det vet du vel av egen erfaring? Hvilken BMI har du? Har du vurdert slankeoperasjon?'  :innocent:

Bare synd jeg har en samvittighet som ikke er på lag med tankene mine:teehe: Men, vurderte faktisk å si til han at *den smalt fra rett ræv* :sleep:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, QUEST skrev:

Neste gang svarer du; 'Huff ja, jeg er jo klar over at det ikke er bra og være feit..det vet du vel av egen erfaring? Hvilken BMI har du? Har du vurdert slankeoperasjon?'  :innocent:

Forskjellen på hunder og mennesker er vel at mennesker styrer sin egen kroppsvekt, mens hunder er prisgitt eierens foring.

De fleste som er overvektige vet det godt selv, men de aller fleste hundeeiere som har overvektige hunder er ikke engang klar over at de veier for mye, fordi det er ingen som har fortalt dem det. Spesielt på små hunder så kan et par ekstra kg være veldig belastende for hunden - "men det er jo bare to kg!". To kg på en hund som skulle veid 5 kg, men veier 7, det er mye.

På 24.7.2016 at 1:23 PM, Red Merle skrev:


Jeg har fått høre at begge mine hunder er stygge :P At Jatzy er en spinkel og stygg aussie, og at Yoshi er stygg som en schæfer :blink:. Ja en blir jo liksom litt ''såra'' - men jeg tenker at de som sier det er mye styggere enn bikkja likevel :devil:

Nå er jo schäfere ganske pene da, så det må du jo bare ta som et kompliment! :D

11312212_266540560182931_66279104_n.jpg

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mumle Mu skrev:

Får høre at hundene mine er for tynne hele tiden. Pleier å svare at det er fordi de ikke får mat :D

Eventuellt kan du jo legge an en sørgelig mine og ytre noe i gate med; ' Ja, huff jeg vet det men jeg har rett og slett ikke råd til å gi de nok mat. Jeg har kjøpt ny bil og hytte og jeg må jo prioritere nedbetalingen på lånet' 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tuvane skrev:

Forskjellen på hunder og mennesker er vel at mennesker styrer sin egen kroppsvekt, mens hunder er prisgitt eierens foring.

De fleste som er overvektige vet det godt selv, men de aller fleste hundeeiere som har overvektige hunder er ikke engang klar over at de veier for mye, fordi det er ingen som har fortalt dem det. Spesielt på små hunder så kan et par ekstra kg være veldig belastende for hunden - "men det er jo bare to kg!". To kg på en hund som skulle veid 5 kg, men veier 7, det er mye.

Nå er jo schäfere ganske pene da, så det må du jo bare ta som et kompliment! :D

11312212_266540560182931_66279104_n.jpg

 

Overvektige hunder har det ikke godt, ingen tvil om det. Mulig jeg misforstod men jeg oppfattet det slik at den omtalte hunden ikke var overvektig men ble oppfattet slik? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2016 at 10:47 PM, Tuvane skrev:

Nå er jo schäfere ganske pene da, så det må du jo bare ta som et kompliment! :D

11312212_266540560182931_66279104_n.jpg

 

Ja, selvsagt ;) Er vel værre for de som har schæfer enn for meg, at Yoshi liksom ser ut som en schæfer :P. Det er nok det velig bratte krysset hans vedkommende siktet til, enn fjeset da. Men jeg synes helt klart at en flott bygget, sunn og frisk schæfer er en utrolig vakker hund :)

Stygge fæle schæfer stilk :P
1512085_10201999916877979_51222759534553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at jeg får litt nedlatende kommentarer fra folk som kjører med husky (gjerne da ah) fordi jeg har malamuter. De er jo fullstendig udugelige som trekkhunder. Det de ikke får med seg er at deres huskyer er avlet for noe helt annet enn mine malamuter :P Har slutta å ta det til meg, men det kan være rimelig irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. juli 2016 at 9:57 PM, tonjek skrev:

Jeg kommenterte at hundene til en kamerat var litt tykke. Er mulig han ble noe fornærmet, men jaggu har han ikke slanket dem også. Så det hjalp. Riktignok har jeg sagt det direkte til ham, på en så snill måte jeg kunne.

Jeg jobber jo med hunder, og ser mange som er overvektige, har altfor lange klør og går på helt elendig fór. Og jeg brenner etter å si det til eierne, men jeg kan ikke, for jeg vet at folk tar seg nær av det, og gjerne blir fornærmet, og da mister vi kunder. Jeg syntes det er veldig synd at det ikke er greit å si ifra om slike ting. Å kommentere "hunden din er stygg" eller "du er en mishandler som har den rasen" er selvfølgelig ikke konstruktivt, men ellers syntes jeg vi er generelt flinke til å se en annen vei når vi kommer over slike hunder. (Annet enn hvis man har slank eller tynn hund, da, da er det plutselig greit å kommentere det.) Nå sporet jeg kanskje litt av, men.

Må innrømme at jeg tenker mitt når jeg møter på hunder som åpenbart sliter med kroppen sin (feks en mops og en fralle her i nabolaget som man hører surkler fra et par kvartaler lenger borte), men jeg sier ikke noe. De eier allerede hunden.

Er det noen som vurderer en slik utsatt rase, er jeg derimot rask med å kommentere.

Jeg jobber også med hund, og da er en del av jobben min å fortelle eierne om hunden deres er kraftig overvektig eller avmagret. 

Selv kommenterer jeg ikke Ola nordmann sin hund, jeg synes ikke slikt er greit. Hvis det er folk jeg kjenner godt hadde jeg nok tatt det opp, men selvfølgelig på en forståelsesfull og grei måte. Det kan treffe et ømt punkt, og jeg liker ikke å oppskake folk, uansett hvor nødvendig det er. Men jeg har ikke problemer med å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24. juli 2016 at 9:57 PM, tonjek skrev: Jeg kommenterte at hundene til en kamerat var litt tykke. Er mulig han ble noe fornærmet, men jaggu har han ikke slanket dem også. Så det hjalp. Riktignok har jeg sagt det direkte til ham, på en så snill måte jeg kunne.

Jeg jobber jo med hunder, og ser mange som er overvektige, har altfor lange klør og går på helt elendig fór. Og jeg brenner etter å si det til eierne, men jeg kan ikke, for jeg vet at folk tar seg nær av det, og gjerne blir fornærmet, og da mister vi kunder. Jeg syntes det er veldig synd at det ikke er greit å si ifra om slike ting. Å kommentere "hunden din er stygg" eller "du er en mishandler som har den rasen" er selvfølgelig ikke konstruktivt, men ellers syntes jeg vi er generelt flinke til å se en annen vei når vi kommer over slike hunder. (Annet enn hvis man har slank eller tynn hund, da, da er det plutselig greit å kommentere det.) Nå sporet jeg kanskje litt av, men.

Må innrømme at jeg tenker mitt når jeg møter på hunder som åpenbart sliter med kroppen sin (feks en mops og en fralle her i nabolaget som man hører surkler fra et par kvartaler lenger borte), men jeg sier ikke noe. De eier allerede hunden.

Er det noen som vurderer en slik utsatt rase, er jeg derimot rask med å kommentere.

Jeg jobber også med hund, og da er en del av jobben min å fortelle eierne om hunden deres er kraftig overvektig eller avmagret. 

Selv kommenterer jeg ikke Ola nordmann sin hund, jeg synes ikke slikt er greit. Hvis det er folk jeg kjenner godt hadde jeg nok tatt det opp, men selvfølgelig på en forståelsesfull og grei måte. Det kan treffe et ømt punkt, og jeg liker ikke å oppskake folk, uansett hvor nødvendig det er. Men jeg har ikke problemer med å være ærlig.

Det er dessverre ikke jobben min å kommentere hverken holdet, klørne eller utstyret til hundene. Jobben min er bare å ta vare på dem fra levering til henting. Selv om jeg sliter med å sitte på hendene mine når det gjelder flere av dem. Spør de, er jeg ærlig, og i passende situasjoner kan jeg kanskje ta det litt pent opp, men ellers må jeg nok pent holde munn. [emoji17]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2016 at 3:40 PM, Snoffe skrev:

 

Har overraskende nok ikke hørt noe om at whippeten er veldig tynn og at jeg må gi han mer mat. Trodde det kom til å komme mange sånne kommentarer :P 

 

Det har ikke jeg heller! Men jeg får ofte spørsmål om det er "en sånn løpehund", så jeg tror "folk flest" veit sånn ca at de skal være sånn? Jeg veit ikke. 

Så nei, har ikke hørt noe negativt om whippeten, men hørte "æsj" en gang om bullmastiffen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoppenCamilla skrev:

Det har ikke jeg heller! Men jeg får ofte spørsmål om det er "en sånn løpehund", så jeg tror "folk flest" veit sånn ca at de skal være sånn? Jeg veit ikke. 

Så nei, har ikke hørt noe negativt om whippeten, men hørte "æsj" en gang om bullmastiffen. 

Vel, jeg fikk høre en gang at det var ei (hadde whippetvlanding selv) som syntes ene whippeten min var så tjukk.. Fordi den hadde så brede lår :aww::lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SoppenCamilla skrev:

Det har ikke jeg heller! Men jeg får ofte spørsmål om det er "en sånn løpehund", så jeg tror "folk flest" veit sånn ca at de skal være sånn? Jeg veit ikke. 

Så nei, har ikke hørt noe negativt om whippeten, men hørte "æsj" en gang om bullmastiffen. 

Fikk faktisk høre på onsdag at hunden min var fryktelig tynn :P

Men ja, stort sett så spør folk meg også om det er løpehund og/eller grayhound. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med Alvin på besøk hos pappa og stemor. Plutselig sier ho (stemor, altså) "Men PEN, det er han jo ikke. Han er egentlig litt stygg han der! Men han har sikkert en fin personlighet, da!" Altså, greit ho ikke liker Alvintype hunder, men å si noe sånt? Rett i trynet på meg? Hadde han mangla tenner, vært skjeløyd med tunga på tørk liksom, men.. Nå ler jeg av det, men kan si det kom kjapt i retur at jeg heller vil ha en stygg Alvin enn det vandrende skjelettet av irsksetter ho har i hus :P 

Noen mennesker har bare en trang til å si hva mener, om det så kan finne på såre/irritere noen trur jeg de blåser i. Eller at det rett og slett går over huet på dem at det dem sier faktisk er frekt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke helt relatert, men jeg har vært ei premiebitch og gått rundt og sagt "LOOK! What a beautiful dog! Shame about that idiot owner and the fucking prong collar though!!!" veldig høyt i Canada de siste 2 ukene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Kanskje ikke helt relatert, men jeg har vært ei premiebitch og gått rundt og sagt "LOOK! What a beautiful dog! Shame about that idiot owner and the fucking prong collar though!!!" veldig høyt i Canada de siste 2 ukene :D

Det er lov :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, 2ne skrev:

Så konklusjonen etter tre sider er at ja, det er helt naturlig å snakke høylytt negativt om andres hunder? 

8 minutter siden, Absolute Entertainer skrev:

Det er visst det, dessverre.


Det spørs jo hva det gjelder synes jeg.  Om noen snakker høylytt negativt om hvordan en hund ser ut, så er jo det veldig lite relevant i forhold til hvordan hunden faktisk er. Jeg synes det er mindre greit at man brøler ut at 'den bikkja er gæren i huet' ,'den bikkja er ustabil', 'den hannen der har jeg sett sloss med en annen hanne, han er aggressiv og farlig'' .. Altså at enkelt hunder for et dårlig rykte fordi folk ikke skjønner at det kan være helt naturlig at to hanndyr kan sloss uten at de nødvendigvis er spesielt aggressive og farlige.


Jeg er ikke sikker på om jeg ordlegger meg riktig nå, men jeg prøver å få frem at om folk synes hundene mine er stygge, så er det langt bedre enn at folk blir redde for hunden fordi noen har sagt at de er kokko i huet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, tonjek skrev:

Det er dessverre ikke jobben min å kommentere hverken holdet, klørne eller utstyret til hundene. Jobben min er bare å ta vare på dem fra levering til henting. Selv om jeg sliter med å sitte på hendene mine når det gjelder flere av dem. Spør de, er jeg ærlig, og i passende situasjoner kan jeg kanskje ta det litt pent opp, men ellers må jeg nok pent holde munn. emoji17.png

Det er litt synd i grunn.. Når man jobber med hun burde man jo kunne informere eiere som kanskje ikke er så veldig opptatt av hundehold som feks oss her inne. Spesielt når det går ut over hunden..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Red Merle skrev:

Det spørs jo hva det gjelder synes jeg.  Om noen snakker høylytt negativt om hvordan en hund ser ut, så er jo det veldig lite relevant i forhold til hvordan hunden faktisk er. Jeg synes det er mindre greit at man brøler ut at 'den bikkja er gæren i huet' ,'den bikkja er ustabil', 'den hannen der har jeg sett sloss med en annen hanne, han er aggressiv og farlig'' .. Altså at enkelt hunder for et dårlig rykte fordi folk ikke skjønner at det kan være helt naturlig at to hanndyr kan sloss uten at de nødvendigvis er spesielt aggressive og farlige.

Jeg er ikke sikker på om jeg ordlegger meg riktig nå, men jeg prøver å få frem at om folk synes hundene mine er stygge, så er det langt bedre enn at folk blir redde for hunden fordi noen har sagt at de er kokko i huet.

Jeg er litt uenig med deg tror jeg. Jeg syns f.eks at eksempler som dette: 

11 timer siden, Mentha skrev:

Jeg hadde med Alvin på besøk hos pappa og stemor. Plutselig sier ho (stemor, altså) "Men PEN, det er han jo ikke. Han er egentlig litt stygg han der! Men han har sikkert en fin personlighet, da!" Altså, greit ho ikke liker Alvintype hunder, men å si noe sånt? Rett i trynet på meg? Hadde han mangla tenner, vært skjeløyd med tunga på tørk liksom, men.. Nå ler jeg av det, men kan si det kom kjapt i retur at jeg heller vil ha en stygg Alvin enn det vandrende skjelettet av irsksetter ho har i hus :P 

Er unødvendig. Både at stemora sier at Alvin er stygg, og at den naturlige responsen er å fortelle at setteren er stygg. Hva er poenget med det, liksom? Hva som er pent og stygt er subjektivt, så det blir sånn passelig meningsløst å fortelle folk at bikkja deres er stygg. 

For meg som har puddel, så er det interessant at folk føler at jeg burde vite hva de mener om disse "tåpelige utstillingsklippene". Hvorfor folk tror jeg er interessert i deres meninger om tema, er for meg et mysterium. Det er jo bare å ikke kjøpe seg puddel det, om man ikke liker pelsen deres, og skulle man allikevel kjøpe puddel, så skal da ikke jeg tvinge de til å ha bikkja i en kontinentalklipp, liksom. 

Jeg kan ikke si at jeg har møtt på så mye av problematikken du skisserer, med at folk brøler at den bikkja er gæern i huet - ikke engang da jeg hadde bikkje som faktisk var gæern i huet. Jeg har derimot møtt på folk som krysser gata fordi at huskyen så blodtørstig ut, som ikke ville la deres hunder hilse på fordi alle veit at huskyer dreper små hunder, og hatt forholdsvis nær familie som ble sjokkert over at jeg ikke omplasserte huskyen da jeg fikk barn, for han kom jo til å spise de opp. Jeg syns det er sånn passelig unødvendig at folk sier også, men det sier jo litt mer om deres kunnskap, eller heller mangel på sånt, enn noe annet. 

Jeg irriterer meg mer over dobbeltmoral når det kommer til sånt. Som når ei kaller den 4 mnd gamle valpen min katta i sekken fordi at hun ikke likte seg på sin første innendørs utstilling, mens hun står der med sin 13 år gamle hund som stresser så ****** at hun sikler av samme grunn, sånt er latterlig. Eller når ei på død og liv må si meg sin mening om å bruke Nora i avl (den gangen det var aktuelt) til tross for at jeg ikke ba om den, og hun bruker en enda verre hund i avl selv. Da sliter jeg litt med avreageringa mi :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo å si hva man mener/synes/tenker/fordommer osv i en diskusjon, enten på forum eller "irl". Men jeg møter stadig elghunder, og jeg er pr def. ikke spesielt imponert over elghunder, men jeg har null problemer med å prate med dem og skryte av dem selv om jeg ikke kunne tenke meg å ha en sånn selv. Ser tilogmed sjarmen i enkeltindivider og har funnet en elghund jeg liker tvers igjennom :o 

Her jeg bor nå får jeg ikke negative kommentarer på hundene mine, de fleste aner ikke hva hverken basenji eller saluki er, de har en formening om mynde og spisshund, de syns de er spesielle og stilige - og de som ikke synes det holder pent kjeft om det. :ahappy:  Fått reaksjoner på hvorfor jeg har tre, men ikke på rasene/individene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...