Kelabur

29 innlegg i emnet

Jeg skal bestille kelabur og lurer på hvilken høyde som er grei å ha på buret? Blir et dobbeltbur i en ford focus. Jeg har en voksen tollerhannhund fra før (han er veldig liten - har et bur som er 67 cm høyt nå og han sitter fint uten å måtte bøye hodet i det) og kommer til å få en kelpiehannhund om ikke så lenge. Hvor høyt tror dere buret bør være? @Shlush @JeanetteH @AnetteN andre med kelpie?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 70 i høyde til kelpisene, og da har de god plass. Jeg bestilte bevisst et stort bur mtp trenings/konkurransehelger/reiser ol der det blir endel timer i bilen.

Min hannhund er ca 49.5 cm. Ville ikke hatt buret lavere enn 68 tror jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal bestille kelabur og lurer på hvilken høyde som er grei å ha på buret? Blir et dobbeltbur i en ford focus. Jeg har en voksen tollerhannhund fra før (han er veldig liten - har et bur som er 67 cm høyt nå og han sitter fint uten å måtte bøye hodet i det) og kommer til å få en kelpiehannhund om ikke så lenge. Hvor høyt tror dere buret bør være? @Shlush @JeanetteH @AnetteN andre med kelpie?

En STOR AK ligger på 55 cm. Så samme høyden som det du har er mer enn nok :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte at det var greit at ikke ørene ble brettet takk, har god plass til 70 så da tar jeg det tenker jeg. Skal bli godt å få bedre burplass, men har tydeligvis vært litt treig med bestilling for kommer ikke før midten av august...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte at det var greit at ikke ørene ble brettet takk, har god plass til 70 så da tar jeg det tenker jeg. Skal bli godt å få bedre burplass, men har tydeligvis vært litt treig med bestilling for kommer ikke før midten av august...

Oi! Så lenge? Han tar ferie da eller? Svigers bestilte bur og fikk nå nettopp fem dager etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Jeg har 65cm høyt tror jeg, og det går fint :-) ørene tar oppi, men det plager han ikke. Men har du plass til 70cm så tar du det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har plass til 70.

Han sa at lakkererene hadde stengt hele juli

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen ide om hvor mye ett kelabur, str kanin, koster? Sånn ca bare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Margrete skrev:

Noen som har noen ide om hvor mye ett kelabur, str kanin, koster? Sånn ca bare.

Jeg betalte 2000 kr i går for mitt Kelabur i strl. portis 20 kg, 50 mankehøyde. Så maks 2000, kanskje litt mindre? Jeg har med sølekant nederst og bunn i metall. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lurer på om "minsteprisen" kommer opp mot 2000 uansett, kanskje? Vi betalte ikke mye over 2000 for Kovu sitt megabur heller, på 105*65*80.

Skulle til å anbefale å ta en titt på Artfex (som jeg mener vi betalte rundt 1300 for til Odin), men ser nå at det koster over 3K i Norge!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I fjor var det 1500 for enkeltbur og 3000 for dobbelt i den standard utformingen som passer inn mot seteryggen i bagasjerommet. I år har han vell satt opp med 100 kr på enkeltbur og 200 på dobbeltburet. Ganske sikker på at det gjelder uansett str, også varierer vell prisene litt ettersom hva man vil ha av modell og om man vil ha støvkant eller ikke osv.  Også må man jo regne med frakt evt om man ikke bor i nærheten, jeg sa at jeg kunne forhåndsbetale for å slippe postoppkrav og frakten ble da på 350 kr eller noe. @Margrete

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betalt 2700,- + 400,- frakt for mitt dobbeltbur med støvkant. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om han svarer på mail? Eller må jeg ringe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han svarer på Mail, men det kan ta et par dager. 

Vær presis når dere mailer - at jeg bestilte bur var faktisk et uhell. Jeg spurte bare om pris.... Bare nevner det. Ikke at det var så farlig, men har man spesielle ønsker og krav ville jeg ringt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk svar på mail typ 30 min senere, så det var jo bra. Han ba meg se på bilder for hvordan jeg skulle måle bilen, men jeg kommer bare inn på spamsider når jeg trykker rundt på siden hans.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne litt igjen jeg. Hva slags bunn er lurt å ha i Kelaburet (metall/treverk)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Frida og fuglehundene said:

Drar opp denne litt igjen jeg. Hva slags bunn er lurt å ha i Kelaburet (metall/treverk)?

Skulle eg ha kjøpt bur nå hadde eg valgt metall. Har måttet bytte trebunnen noen ganger pga våte hunder og søl fra vannskåler. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Ingidano skrev:

Skulle eg ha kjøpt bur nå hadde eg valgt metall. Har måttet bytte trebunnen noen ganger pga våte hunder og søl fra vannskåler. 

Takk, var det jeg tenkte litt på også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

V har tre år gammel trebunn nå som er helt fint. Har lagt et liggeunderlag/yogamatte nederst som tar unna søl, tykk hundemadrass og skinn. Men har en hund som ikke blir skrekkelig våt da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, simira skrev:

V har tre år gammel trebunn nå som er helt fint. Har lagt et liggeunderlag/yogamatte nederst som tar unna søl, tykk hundemadrass og skinn. Men har en hund som ikke blir skrekkelig våt da.

Noen spesiell grunn til at det ble trebunn?

Mine er ofte våte når de er på skogsturer så lenge det ikke er minusgrader ute, og er flinke til å velte vannskåler, så tenker det kan være lurt å ikke ha trebunn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lakket trebunnen i mine bur ☺☺ fungerer bra!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 hours ago, Frida og fuglehundene said:

Noen spesiell grunn til at det ble trebunn?

Mine er ofte våte når de er på skogsturer så lenge det ikke er minusgrader ute, og er flinke til å velte vannskåler, så tenker det kan være lurt å ikke ha trebunn.

Valgte det pga vekt, rett og slett. Har også vannskål i buret. Hengende, så den velter ikke, men Kovu søler veldig når han drikker til tross for skvulpekant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visste ikke stålbunn var et alternativ engang, jeg... Da burde jeg kanskje heller valgt det Jeg har vannskåler i burene som hundene velter iblant, og jevnlig gjennomvåte langhårede hunder i buret... Har lurt litt på hvor lenge sponplata i bunnen kommer til å holde seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes Kelaburene ruster litt lett, så jeg ville absolutt ikke valgt bort sponplata. Den virker ok i kvalitet egentlig (og kan sikkert relativt lett skiftes ut). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg dyttet i Milo med foten for å få han til å flytte på seg. Han datt...   
    • Det er ikke alltid enklest at en som har flest hunder, er den som må passere en stillestående hund. Noen ganger, men ikke alltid, mtp plass. Hvis det er enklere for deg, kan du gå til side og stoppe, mens du ber bikkjene holde seg i ro. Jeg ville droppet go'bitene, det blir bare styrete med mange hunder.
    • Istedetfor jobb burde han heller komme seg til legen og få tatt en ny crp og en sykemelding.
    • Jeg fikk min første hund for et drøyt år siden. Alene. Det har gått veldig fint, så fint at jeg allerede nå har begynt å fortvile over at hun ikke alltid vil være her. Sånn er det når man er en melankoliker som alltid tar sorgene på forskudd ...   Jeg har en såkalt aktiv rase, men hun er ekstremt tilpassningsdyktig og tålte fint tre-fire dager med veldig lite aktivitet den gangen jeg var syk. Jeg merket faktisk ikke noe på henne i det hele tatt - før vi kom oss skikkelig ut på tur igjen. Da kom det en slags reaksjon hvor hun var helt vill en halvtimes tid. Det jeg av og til synes er litt tungt er at det blir litt intenst innimellom. Hun er ekstremt kontaktsøkende og på alerten hele tiden. Hun følger etter meg over alt. Og når vi er sammen 24-7 (hjemmekontor) så kan det av og til bli litt mye. Først og fremst siden det trigger dårlig samvittighet hos meg når hun sitter og ser håpefullt på meg. Men jeg har nå valgt å gjøre det slik. Det morsomme er at hvis jeg forsøker å overse henne bevisst, så blir hun sittende håpefullt å se på meg, men hvis jeg blir oppslukt av noe og glemmer henne så forsvinner hun og finner på noe selv. Som regel soving på plassen sin. Hun merker altså forskjell. Men jeg merker at når jeg er hos gamlingene på ferie, så er det av og til godt med den avlastingen det gir når hun ikke er så fokusert på meg hele tiden. Og det er ikke til å stikke under stol at enkelte dager så hopper jeg ikke akkurat ut av godstolen i gledesrus over å få gå tur med henne. Det hadde vært godt å kunne få noen andre til å ta den turen de få gangene i måneden det bare føles som et pliktløp. Til sist så har mitt sosiale liv fått seg en smell etter at jeg fikk henne. Det er ikke alle som ønsker at jeg har med hund, og når det ikke skyldes annet enn at de har frykt for hundehår og ser for seg at hun skal ramponere de nye fine husene deres, så blir det dårlig med besøk fra min side. Tenkte det skulle gå greit, men det knyter seg fullstendig i magen om jeg har henne liggende i bilen i flere timer. Noen ganger så passer det seg rett og slett ikke å ha henne med, type festlige lag med masse forskjellige folk som kan være alt fra redde til allergiske, og i slike tilfeller blir det bare en kort gjesteopptreden på en time eller to fra min side. Når det er sagt, så er det jo, selv om man er alene, ikke umulig å skaffe hundepass. Jeg har bare ikke alliert meg med noen ennå, og man må jo finne noen som man stoler på. Kanskje spesielt siden hun er en såpass livlig hund at hun ikke passer for alle.  
    • I teorien en meget god ide! I praksis så vet jeg så inderlig godt at den blir ikke sjekket (av meg vel og merke)  
  • Nylig opprettede emner