Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasisme i hundesport


Čeahppi
 Share

Recommended Posts

Hvorfor får ikke blandingshunder starte i RIK, eller konkurrere i eliteklassene?

Jeg kan ikke se en god begrunnelse, annet enn at det dreier seg om kennelkameraderi og rasisme.

Når en boxer, med alt det genetiske rølet den bærer på kan få delta..

Når utstillingsschäfere får være med, mens en godt bygget blanding mellom malle og hollender utestenges..

Hva ****?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 208
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mange prøvetyper/grener er jo ment som en vurdering av arvelige egenskaper/ avlsvurdering. Det i seg selv utelukker jo blandinger..

For det første; er det mulig å la være å bruke ordet "incest"? Det er fullstendig malplassert i denne sammenhengen, da incest er noe som skjer blant mennesker, og da innad i en familie, mellom foreld

Når NKK er en interesseorganisasjon for raseklubbene så er det vel rimelig naturlig at de legger til rette for raseklubbene, og ikke for blandingshunder. De kan jo delta og konkurrere i mye, selv om i

Posted Images

Guest Snusmumrikk

RIK er i utgangspunktet ett avlsverktøy, og det er vel det som er utgangspunktet for at det bare er for rasehunder. Allikevel er jeg helt enig i at det burde åpnes for blandinger også, selv om de ikke kan få titler. Det er like stor konkurranse og treningsdel i RIK som blandinger ikke burde utestenges fra.

Blandinger er da ikke utestengt fra elite/øverste klasse i andre hundesporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel fordi at om blandingshunden gjør det bra, så gir det en grunn til å avle på den. Avl på blandingshunder er ikke greit. Folk er jo idioter.

Uenig i andre setning der. Det kommer an på om den er frisk og funksjonell, hvem den skal parres med, hvorfor, hvem som står bak, hvem som skal ha valpene, og hva de skal brukes til. Ellers enig.

Renraseavl er å male seg opp i et hjørne. Se så absurd mye sykdom vi har dyrket fram. I praksis er de fleste rasehunder langt mer innavlet enn det kan se ut som ved å bare se åtte generasjoner bakover på stamtavla. En skal ikke så mye lenger bakover før de fleste er søskenbarn med seg selv.

Blandinger kan starte i aktivitetsgrenene alt de orker :) (LP, AG og blodspor) Men de kan naturlig nok ikke oppnå championat. Var det det du mente med at de ikke kan starte i elite? (for det kan de vel?)

Kunne ikke det sist jeg sjekket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er mange blandingshunder i elite lydighet og kl 3 AG/hopp. Ingen ting i veien for å konkurrere i høyeste klasse med blanding. At du ikke får tittel er ganske logisk ettersom de ikke har stamtavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er bare RIK-systemet, der en bl.a. finner boxere og schäfere, som diskriminerer?

Er det internasjonale regler som utelukker blandinger fra mesterskap?

OT, men

Jeg skal SÅ ha en blandingshund som neste. Håper alle her inne vil ha meg i bakhodet om det plutselig dukker opp et fint kull som ikke er ren bakgårdsavl på gatehund, ala tjuvparringen mellom kort+langhårscolliene. En venn av meg har f.eks, en BC/golden-blanding jeg elsker, og godt kunne tenkt meg maken til. Alt av gjetere og retrievere, som kan leve i harmoni sammen lappegullet mitt, er av interesse. ..fra neste januar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så rart jeg. Norsk Kennel Klubb; det ligger litt i navnet liksom. Hadde det hett Norsk Hundesport Klubb hadde saken stilt seg annerledes. Såklart er ikke blandingshunder likestilt med renrasete! Men etter at alt av hundeklubber skulle inn under NKK, så er det vel naturlig at også mixer fikk begynne å konkurrere, en hundeklubb er jo ikke nødvendigvis en raseklubb. Det handler om å forstå organisasjonen her, det handler ikke om avl sånn sett nødvendigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo det er en selvfølge at blandingshunder ikke får benytte seg av noe som er ment som avlsverktøy for rasehunder. Å dra rasismekortet så fort blandingshunder eller hunderaser utenfor FCI og derfor NKK ikke får delta på noe, slår meg som noe barnslig, for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo det er en selvfølge at blandingshunder ikke får benytte seg av noe som er ment som avlsverktøy for rasehunder. Å dra rasismekortet så fort blandingshunder eller hunderaser utenfor FCI og derfor NKK ikke får delta på noe, slår meg som noe barnslig, for å være ærlig.

For ikke å snakke om at det er misbruk av et betent begrep. Rasismekortet brukes jo i hytt og pine når man er uenig i noe.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns jo det er en selvfølge at blandingshunder ikke får benytte seg av noe som er ment som avlsverktøy for rasehunder. Å dra rasismekortet så fort blandingshunder eller hunderaser utenfor FCI og derfor NKK ikke får delta på noe, slår meg som noe barnslig, for å være ærlig.

Er VM i lydighet et avlsverktøy?

De fleste som konkurrerer gjør vel det av helt andre grunner enn for å sjekke om bikkja egner seg til avl. De fleste vil vel ha bekreftelse på at de selv er dyktige førere. ..og om konkurransen er et avlsverktøy, så er det en del raser som burde utestenges, ganske enkelt fordi de har så graverende genetiske defekter at de ikke burde innavles videre på. Trenger sikkert ikke nevne to av disse rasene enda en gang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om at det er misbruk av et betent begrep. Rasismekortet brukes jo i hytt og pine når man er uenig i noe.

Amen. Jeg blir så oppgitt at jeg knapt gidder å formulere noe.

De eneste som "lider" under den såkalte rasismen er eiere av blandingshunder som plutselig har lyst til å konkurre i RIK.

Jeg klarer ikke å bli like provosert over det som jeg blir av misbruk av ordet rasisme.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel fordi at om blandingshunden gjør det bra, så gir det en grunn til å avle på den. Avl på blandingshunder er ikke greit. Folk er jo idioter.

Dette synes jeg er helt på trynet. Hvis en hund gjør det bra i en sport, uavhengig av rase og stamtavle, er det naturlig å vurdere å avle på den. Det er sånn det foregår i feks hundekjøring .. de blander og avler for å få frem hunder som skal gjøre det bra.

Rasene ble i sin tid til for å dekke behov, nå er det ingenting annet enn kunstige skiller og mange hunder som er fullstendig ubrukelige til det de i sin tid ble avlet for. Hvorfor skal rasene være konstante selv om bruksbehovene endrer seg? Jeg synes det er på tide å slippe opp raseskillene og avle "lydighetshunder", "agilityhunder", "allroundhunder", osv. istedet for å ha eksteriør og "raserenhet" som viktigste kriterium for avl.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er VM i lydighet et avlsverktøy?

De fleste som konkurrerer gjør vel det av helt andre grunner enn for å sjekke om bikkja egner seg til avl. De fleste vil vel ha bekreftelse på at de selv er dyktige førere. ..og om konkurransen er et avlsverktøy, så er det en del raser som burde utestenges, ganske enkelt fordi de har så graverende genetiske defekter at de ikke burde innavles videre på. Trenger sikkert ikke nevne to av disse rasene enda en gang.

Hvis det er veldig viktig for deg å komme til VM, så er det lurt å kjøpe dertil egnet hund. Dvs en hund av bruksrase. VM i lydighet arrangerers av FCI-klubber, da er det forholdsvis åpenbart at arrangementet er åpent for FCI-raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Men altså, en BC/AK/Rottis får ikke gå jaktprøve utover blodspor heller. På lik linje som en setter ikke går retriver prøver osv. Dette er regnet som avlsverktøy også. Om det er den funksjonen i dag er ett annet spørsmål, men det er slik den dag i dag. man skiller på avlsverktøy og sport.

En annen årsak er jo at enkelte typer prøver krever ekstremt med mannskap og dermed blir det en begrensning i seg selv på antall deltagere sammenlignet med det som egentlig kun krever 3-4 personer for x antall deltagere. Ikke minst tid det tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste feilen jeg kan se er hvis alt skal være likt for alle.. I Sverige kan feks bare brukshunder konkurrere i rik.

Dette er et gammelt internasjonalt avlsprogram.. Det er ikke en test for å sjekke om hvilken hund biter hardest eller å få en forsvarshund.. Det er heller ikke noe man gjør fordi det er så artig og aldri gidder å konkurrere..

Dessuten, hvorfor skal blandinger få delta? Det er et fåtall av renrasete som kan delta og fungerer både av psykiske og fysiske, så hvorfor er det ille å ekskludere bakgårdshundene også?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal blandingshunder delta i RIK, prøver som er laget for å være et avlsverktøy? Forøvrig eliminerer RIK en hel rekke raser sånn helt av seg selv, da bikkja skal hoppe over et ett meter høyt hinder med en svær apport i kjeften - "størrelsesdiskriminering" det da eller?

Vil du konkurrere på høyt nivå, få championat og delta i mesterskap, så er det ikke vanskeligere enn at man kjøper seg en renraset hund.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Eneste feilen jeg kan se er hvis alt skal være likt for alle.. I Sverige kan feks bare brukshunder konkurrere i rik.

Dette er et gammelt internasjonalt avlsprogram.. Det er ikke en test for å sjekke om hvilken hund biter hardest eller å få en forsvarshund.. Det er heller ikke noe man gjør fordi det er så artig og aldri gidder å konkurrere..

Dessuten, hvorfor skal blandinger få delta? Det er et fåtall av renrasete som kan delta og fungerer både av psykiske og fysiske, så hvorfor er det ille å ekskludere bakgårdshundene også?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nja de fleste som trener i RIK programmet gjør det fordi de syns det er gøy, spennende, utfordrende? Utgangspunktet er ett avlsverktøy, men de fleste som går rik-prøver gjør det som en del av hobbyen sin, ikke for kartlegge egenskaper til avl. Og om vi ser bort fra C, så er det veldig mange raser som egner seg like godt til RIK som til NBF-bruks eller lp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man planer om å konkurrere innen rik så kjøper man egnet og godkjent rase :-) synes det er helt greit at blandinger er utelukket jeg. Det er flere sporter blandingshunder er tillatt. Men har man ambisjoner om nm o.l så ser jeg på det som en selvfølge at man velger hund deretter, altså en rasehund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg ikke klarer å diskutere på et saklig nivå når TS i utgangspunktet har bestemt seg for at de aller fleste raser er ødelagte. Det er ikke slik at de fleste boxere er syke, ei heller schæfere. Og det er heller ikke slik at alle blandingshunder er friske.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...