Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkhundtråden


Heidihj
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som regel klarer ikke jeg med mine kameraferdigheter å fange den fine stemningen av å kjøre hund med hodelykt. Men så.. har man flaks! Bilde fra treningstur i går- Tatt uten blits og på slutten av tre

SE på dette fantastiske spannet fra Vikerfjell-løpet da (mine hunder. Klippet vekk meg selv, er ikke meg som er viktig her) Kari Hope har tatt bildet.

Om han trekker og dere har tenkt å la han trekke så bør han jo ha en sele som er egnet for det synes jeg. Vet noen synes at trekkselen er bare for jobb (spann, sykkel, ski etc) men her i huset brukes

Posted Images

Du bestiller feks fra seleverkstedet, han syr på mål. Koster litt, men du får en god sele. Ellers er det andre som syr på mål;

http://topdoghundskola.wordpress.com/ -send en mail, hun syr gode seler på mål, bor i Sverige.

http://www.mrkoppel.se/shop/product/nomesele?tm=produkter/selar-harness Mr koppel i Sverige.

http://www.snowdogs.se/selar.htm

Mange sier at de bare har en liten hund og at de ikke trenger noe voldsomt, men hvorfor skal ikke en liten hund få ha skikkelig utstyr? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Du bestiller feks fra seleverkstedet, han syr på mål. Koster litt, men du får en god sele. Ellers er det andre som syr på mål;

http://topdoghundskola.wordpress.com/ -send en mail, hun syr gode seler på mål, bor i Sverige.

http://www.mrkoppel.se/shop/product/nomesele?tm=produkter/selar-harness Mr koppel i Sverige.

http://www.snowdogs.se/selar.htm

Mange sier at de bare har en liten hund og at de ikke trenger noe voldsomt, men hvorfor skal ikke en liten hund få ha skikkelig utstyr? :)

Takk, skal se på de! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk hundeutstyr syr på mål dersom standardstørrelser ikke passer.

Du bestiller feks fra seleverkstedet, han syr på mål. Koster litt, men du får en god sele. Ellers er det andre som syr på mål;

http://topdoghundskola.wordpress.com/ -send en mail, hun syr gode seler på mål, bor i Sverige.

http://www.mrkoppel.se/shop/product/nomesele?tm=produkter/selar-harness Mr koppel i Sverige.

http://www.snowdogs.se/selar.htm

Mange sier at de bare har en liten hund og at de ikke trenger noe voldsomt, men hvorfor skal ikke en liten hund få ha skikkelig utstyr? :)

Jeg har sett et par miniatyrseler fra seleverkstedet. Og de er IKKE gode. Sitter feil, for stive for små hunder, osv..

De andre jeg har sjekket ut syr ikke til miniatyrer. Det er utrolig liten feilmargin på det...

Det er et problem med skikkelig utstyr til små hunder. Minipina har passgaranti, så da er man garantert noe som passer.

Ellers helt enig, små hunder trenger også bra utstyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må mine venner ha vært heldig, de har hunder ned i pappillon størrelser, og det har vært svært gode seler :)

Edit: av det kjappe jeg fant på nettet ser ikke denne klumpete og stiv ut på bildene i alle fall http://veryimportantparson.blogspot.no/2010/04/sesongens-siste-skitur.html

@Therese jeg har funnet en side til hvor hun har laget flere små seler. https://yabastasiberianhusky.wordpress.com/fabriken/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er bedre enn at det passer :)

Nå er min hund under 4 kg, så vesentlig forskjell fra en hund på 6-8 (++) kg. Jeg har fått nei fra de stedene jeg har henvendt meg til, da pga hundens størrelse.

Seleverkstedet gidder jeg ikke sjanse på, da man sitter fint i det om selen ikke passer...

Jo mindre hunden er, jo mindre er også feilmarginene. Både når det gjelder sying og måling. Det brukes også ofte samme materiale på seler til små og store hunder, og da blir naturligvis små seler mye stivere og mer klumpete enn de store selene blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det er vanskeligere å få myke seler om en har liten hund og det brukes 2-3cm brede bånd. Det blir for bredt. Hunden til Therese er bare pittelitt mindre enn min hund, og da vil jeg tro en finner mange fine seler. Jeg har i alle fall fått det til min, og jeg har seler som er for små til henne også (men ikke til salgs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det visste jeg ikke! Takk. :) Hvor får man tak i nomesele til småttiser, tro? Han er <40 cm lang, 50 cm rundt brystet og 30 cm i halsbånd.

Jeg har en nomesele fra Sundpro, helfórede, som ble sydd til min tidligere lille blanding på 10-12kg. Kan måle den om det er interessant? :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet inn fra sykkeltur med Mocca og festet henne i strikk - kobbel for å se om hun ville trekke. Hun nekter nemlig å trekke i springer.

Men, hun hang bak hun. Laaangt bak sykkelen.

Tips til hva jeg kan gjøre? Sykkelen er nemlig litt ekkel. Hun løper sånn passe fint ved siden av meg når jeg har henne i kobbel og springer ved siden av da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet inn fra sykkeltur med Mocca og festet henne i strikk - kobbel for å se om hun ville trekke. Hun nekter nemlig å trekke i springer.

Men, hun hang bak hun. Laaangt bak sykkelen.

Tips til hva jeg kan gjøre? Sykkelen er nemlig litt ekkel. Hun løper sånn passe fint ved siden av meg når jeg har henne i kobbel og springer ved siden av da..

Hjelper det om du trener med andre tror du? Iveren kommer ofte om det ligger noen andre foran.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste vi har prøvd er andre mennesker på sykkel foran. Det ga heller ingen motivasjon.

Aldri prøvd med andre hunder foran. Mulig det kan fungere?

Hm. Ja, ville prøvd hvertfall. Det som er viktig når man trener inn trekk er å gi seg mens hunden fremdeles syns det er gøy. Bare kjør korte økter av gangen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bris gikk fra å være slabbedask og bare løpe så mye at han akkurat å slapp å trekke, til å bli det trekkmonsteret, nesten verre enn Isak! Tror det ble sånn fordi vi har trent med venninna mi, og da har vi ligget bak og i tillegg får han masse forventninger fordi han synes det er gøy, og da blir han stressa og bare vil løøøøøpe :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg være rasist @Cavalierflat men om det er en flatcoated det er snakk om så tror jeg du skal senke forhåpningene til at den trekker noe særlig.
Har prøvd å bruke mi som agn til en flatkompis av henne, det hadde ingen effekt. Den hatet å ha på sele da. Mitt inntrykk er at det er svært få flater som vil trekke.
Om du får det til så vil jeg gjerne høre hva du gjorde for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet inn fra sykkeltur med Mocca og festet henne i strikk - kobbel for å se om hun ville trekke. Hun nekter nemlig å trekke i springer.Men, hun hang bak hun. Laaangt bak sykkelen.Tips til hva jeg kan gjøre? Sykkelen er nemlig litt ekkel. Hun løper sånn passe fint ved siden av meg når jeg har henne i kobbel og springer ved siden av da..

Det går ikke for fort for hunden? Trekker hun i sele når du går tur? Hvis ikke burde du begynne der. Heng på henne noe å dra på som veier litt (kjetting eller en tautrosse), og gå tur med henne slik at hun blir vant til å dra mens du er på høyde med henne, eller framfor. Etter hvert som hun mestrer dette og går villig fram, så slipper du deg mer og mer bak henne slik at du til slutt kan gå helt bak det hun drar. Dette kan ta en del turer. Så fester du henne i deg, og lar henne dra deg på turer, før du deretter øker litt fart :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener forresten ld med mine. Har ikke så mange, men et pittelite spann har jeg. Låner ofte inn en hund eller flere fra konkurransekenneler for variasjon, sledekjøring m.m. Eller jeg hjelper de med å trene deres spann og har med mine. Jeg trener med pulk (med brems) og ski med mine. Jeg trener ld og kjører sakte og langt, holder de nede i 12km/t ved å bremse de ned, de vil helst holde mye høyere fart selv. Har en unghund med i trening og da er det ekstra viktig å holde treningen behersket slik at de unngår skader. Det er ikke mye gallopp på mine så lenge jeg får bestemme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener forresten ld med mine. Har ikke så mange, men et pittelite spann har jeg. Låner ofte inn en hund eller flere fra konkurransekenneler for variasjon, sledekjøring m.m. Eller jeg hjelper de med å trene deres spann og har med mine. Jeg trener med pulk (med brems) og ski med mine. Jeg trener ld og kjører sakte og langt, holder de nede i 12km/t ved å bremse de ned, de vil helst holde mye høyere fart selv. Har en unghund med i trening og da er det ekstra viktig å holde treningen behersket slik at de unngår skader. Det er ikke mye gallopp på mine så lenge jeg får bestemme ;)

Men så var det dette med å få bestemme, da, jeg minnes da sterkt noen som forsvant med ett hyl i en snøsky litt før Nonsbu for ett par år siden... :innocent:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det dette med å få bestemme, da, jeg minnes da sterkt noen som forsvant med ett hyl i en snøsky litt før Nonsbu for ett par år siden... :innocent:

*ler* jeg lever litt sånn før og etter pulk med brems ;) også ble det litt før og etter tung trehjulssykkel på sommeren. Det er ikke så lett når en bare har to hunder i alder for trekk og trening, jeg drømmer om trollcart og atv. *ler*
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet inn fra sykkeltur med Mocca og festet henne i strikk - kobbel for å se om hun ville trekke. Hun nekter nemlig å trekke i springer.Men, hun hang bak hun. Laaangt bak sykkelen.Tips til hva jeg kan gjøre? Sykkelen er nemlig litt ekkel. Hun løper sånn passe fint ved siden av meg når jeg har henne i kobbel og springer ved siden av da..

Både på ski og sykkelturen så har det vært veldig motiverende med "hare" foran for mine hunder.

Birk lærte å snørekjøre med min søster foran. Harly fikk en venninne og hunden hennes foran på sin første skitur, og min samboer foran når han skulle lære å gå i front av sykkelen. (Han liker heller ikke springer).

Når linen er stram og hunden har fokus fremover legger jeg på "gå frem" kommando, og gir masse skryt og oppmuntring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Hvordan er zero faster i str sx, iforhold til freemotion str 4?

Vi prøvde freemotion i dag, og den var perfekt i halsen, men han ble for smal. Og alle halvnomer vi har prøvd legger seg på luftrøret..

@maysofie smiley-face-poke.gif

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen i Drammensområdet som hadde vært interessert i å trene sammen? Sykkel, vogn, kickbike eller hva man vil? :) Hadde vært hyggelig å tatt noen turer med andre! Flere lengre og fine grusveier i området her.

Skulle gjerne men med voksende mage og sykkel + vimsete hund er dessverre ikke noe jeg tør å utgi meg på lenger. Men evt gå tur med trekk av kjetting osv er jeg gjerne med på :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er zero faster i str sx, iforhold til freemotion str 4?

Vi prøvde freemotion i dag, og den var perfekt i halsen, men han ble for smal. Og alle halvnomer vi har prøvd legger seg på luftrøret..

Hvor stor er egentlig hunden din? Jeg trodde du hadde liten hund?

Free-motion 4 er for stor til min whippet på 14 kg og 50 høyde og lengde. Stor i halsen, og stor "all over".

I forhold til det som har kommet frem i tråden her, så er vel heller ikke zero-selene så mye å satse på. De går jo enda mer over skuldrene enn non-stopen... :P

Har hunden din utradisjonell bygning eller størrelse, så skal du være heldig om du finner en ferdigsele som passer. Du kommer nok lengst med å bestille en på mål, fremfor å bestille mange forskjellige seler som du aldri blir helt fornøyd med (jeg kjøpte vel 4 stk til dvergpinscheren, før jeg endelig fant en som ville lage på mål til henne)...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...