Gå til innhold
Hundesonen.no

Latrudas Glory Glory Halleluja-kull


SFX
 Share

Recommended Posts

  • Svar 318
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nei, det blir ikke navnet på en av valpene, men det er helt klart temaet for kullet. Endelig klaffet det, endelig kunne jeg dra fra ultralyd med bekreftet drektighet. Etter fire mislykkede forsøk, var

Da er G-kullet født! Det ble en lang fødsel, nesten ni timer fra vannet gikk til alle kom ut, så vi er ganske slitne her alle sammen. Bilder og sånt får komme senere, de skal få fokusere på å spis

Okay, crappy mobilbilde som en start, men den 'fonen SUGER på å ta bilder. Jeg kommer tilbake sterkere med visuelle inntrykk

Posted Images

  • 2 weeks later...

Jeg vil ha minst en i julegave! :sleep::wub: Helledussan så søte de er :wub:

Og så må jeg spørre, er navnene deres inspirert av Glee? :P

Jupp, Glee er min favoritt TV-serie, så jeg ønsket å kjøre det som tema på kallenavnene deres mens de bor her. Men jeg fikk meg ikke til å kalle dem opp etter noen av karakterene, så da ble det heller de tre skolene som handlingen skjer på.

Tiden flyr, fortere enn fort, og jeg har misset to ukesoppdateringer - bilder er tatt, også har jeg ikke fått gjort noe mer med dem... Veid dem har jeg også glemt, får se om jeg gjør det i morgen. De er tunge :P

Vi har forsøkt å være aktive, med besøk rundt omkring, opplevelser med "skogsturer" og snøbasing, og nye leker og utfordringer innendørs når det er for kaldt til å være noe særlig ute. De har truffet andre bernere og andre raser, de har hatt besøk av både barn og voksne, og vi gjør så godt vi kan i været og jula.

Jeg har kjøpt en huske fra IKEA som henger i stua, og de bruker den masse - den henger fem cm over gulvet nå, så de kan venne seg til at underlag gir etter og beveger seg, siden de bare får teste snø og gulvbelegg. De sitter ofte på den, biter i den, leker oppå den, eller bare tisser der...

De har vært gjennom en valpetest, som jeg synes er et nyttig verktøy, og det neste offisielle punktet på programmet er ID-merking, vaksine og helseattest.

Per i dag har ingen av valpene nye hjem å dra til, og fôrverten trakk seg, dessverre - men jeg stresser ikke, og jeg tviler på at romjula er det tidspunktet folk setter seg ned for å kjøpe valp. Så jeg får intensifere markedsføringen av dem over nyttår - de er jo ikke åtte uker før 1. januar heller.

Noen oppstillingsbilder, så får jeg forsøke å oppdatere hjemmesiden med hverdagsbilder i morgen, og dermed også her:

10653688_10154898506765136_4498546463707

10653688_10154898506770136_7312802643446

10660160_10154898566970136_5180992299660

10660160_10154898566975136_6821951350805

Jul med valper i hus er en utfordring i seg selv, og juletreet er gjerdet inne i år. Alle tre syntes det var kjempespennende at jeg trakk et tre inn i huset, og måtte klatre på og utforske det mens det lå på gulvet i netting.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de i farlig søt fasen alderen for alvor. Kan jeg få låne en til den blir en 6mnd slamp og større enn jeg foretrekker en hund?

De finner helt sikkert gode hjem bare jul og nyttårsfeiringer er tilbakelagt :)

Hehehe, kanskje jeg må ha et avlastningshjem en stund?

Jeg er ikke bekymret - det er en vanskelig årstid å få valper, med levering midt i en høytid. Men jeg finner jo hjem, det er en vennlig og god familiehund som ikke krever spesielle eiere, utover at de må like røyting og store hunder.

Så har jeg også hatt litt uflaks, når en tispe er lovet til noen som fikk allergi og en annen tispe skal til fôrvert som av forståelige grunner må trekke seg når valpene er nesten syv uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10897765_10154935308095136_4149528392925

Vi har vært hos veterinæren i dag, for vaksine, ID-merking, helsesjekk og pass.

Det gikk sååå bra, ikke et eneste klynk, og som de renrasede Latrudaene de er, lot de seg lett distrahere med en godbit eller to så de ikke merket nålene. Ingen kommentarer fra veterinær utover det jeg allerede visste om ulveklør og navlebrokk og slikt, så da har vi kontroll.

Jeg fikk også veid dem, siden jeg ikke har klart det hjemme siden de var fem uker. Jeg har jo skjønt at de er over gjennomsnittlig tunge, men ble likevel litt overrasket:

Dalton har nådd 10.15 kg, Nyada stoppet på 9.55 kg, og McKinley er "bare" 9.17 kg. På berner pleier vi å regne cirka ett kilo per uke, så de ligger jo greit over det - men det er klart at med mer pupp på hver enn i et stort kull så har de ikke lidd noen hungersnød her heller.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh s.... Så store!! Nesten det dobbelte av hva mine Siberians veier i den alderen.

Fine tasser er de. Skikkelig kosebamse søte.

Disse er store, og enda har jeg brukt moderat tispe mot moderat hannhund - men en må jo se hva som ligger bakover også. Det er en grunn til at jeg ikke parrer Foenix med store hannhunder, for hun har mer enn nok størrelse i sin egen genetiske bagasje.

Vel liker jeg substansfulle, grove, store bernere - men det går en grense for meg også!

De er så herlige, og enda er de så herlige og gode at jeg ikke ser noen som helst grunn til at andre skal få dem :D

En vakker dag skal jeg ha en berner :wub:

I dag er en vakker dag :whistle:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke har vært innom denne tråden før! :o

Men har gjort opp for meg og sett gjennom heele nå :D og helledussan så nydelige! :wub:

Husker da jeg var lita, og bladde gjennom ei skikkelig gammel rasebok og så berneren, da visste jeg at DET skulle jeg ha en gang! Nå er det vel ikke akkurat det jeg ser for meg lenger, men jeg vil alltid være forelska i den rasen :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er ute av sekken på Facebook, og når ting står på Facebook er det jo sant.

Jeg har bestemt meg for breeder's keeper i dette kullet, og dette ble svaret:

10922638_10154979315865136_4203090449604

Begge skal ut på halvfôravtaler, jeg trenger ikke fire kull fra samme stamtavla. Det er ikke sikkert jeg ender med å bruke begge heller, hvis begge utvikler seg som håpet og oppfyller klubbens retningslinjer for avl. Men nå utsetter jeg tidsfristen for å bestemme meg, og holder begge mulighetene åpne.

Den ene stjal hjertet mitt, den andre krøp inn i hjernen og overbeviste fornuften om at den var et godt valg. Det har vært en indre kamp i flere uker nå, som har gjort meg rett og slett sliten og frustrert. Jeg har diskutert med venner og andre oppdrettere, jeg har fått alternative løsninger, jeg har grått og bannet over at jeg ikke klarer å velge. Så tok jeg et helt annet valg, jeg kjente på det en stund, jeg fikk tilbake nattesøvnen og fikk ro i sjelen - og visste jeg at det var riktig å beholde begrensede avls- og utstillingsrettigheter på begge to. Jeg klarer ikke å slippe helt taket på noen av dem.

En fjerde valp i dette kullet ville hett Latrudas Gut Feeling - men da ble det dette som var Gut Feeling'en.

  • Like 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro!

Helt klart en god idé å beholde to stykker. Gjorde jo det samme selv i et kull og "bonusvalpen" av de to er den jeg har mest tiltro til pr i dag nå som de er snart 8 mnd gamle. Har ikke angret et sekund!

Håper du blir like fornøyd med ditt valgt om 6mnd, 2 år og 10 år :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro!

Helt klart en god idé å beholde to stykker. Gjorde jo det samme selv i et kull og "bonusvalpen" av de to er den jeg har mest tiltro til pr i dag nå som de er snart 8 mnd gamle. Har ikke angret et sekund!

Håper du blir like fornøyd med ditt valgt om 6mnd, 2 år og 10 år :D

Jeg er ikke helt sikker på hvilken valp som er bonusen i denne omgangen :P

De er helt nydelige. :heart: Skjønner godt at du går for pose og sekk-løsninga!

De er også så forskjellige - hadde de vært jevne, kunne en jo valgt den beste. Men nå har de så vidt forskjellige kvaliteter og svakheter, men begge har "noe" som gjør dem tiltalende for meg.

Nei, det var lettere sist, da det bare var ei tispe :D

Men jeg lovte noen i natt, at om det kommer fire tisper i neste kull, så skal jeg ikke beholde alle da :icon_redface:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hvilken valp som er bonusen i denne omgangen :P

Er jo lett for meg å vite hvem som er bonusen, jeg skulle beholde en hann og sitter her med en hann og en tispe :P

Hadde de hatt samme kjønn hadde det derimot ikke vært så lett å vite.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...