Gå til innhold
Hundesonen.no

Vargh! Tamaskan valp!


Vargh
 Share

Recommended Posts

Edit; eiere av alle blandingshunder må vel kunne vise til hva de kommer fra om det blir spørsmål/anmeldelse osv. Noen uvitende mennesker kan jo ta dette for å være en ulveblanding, man vet aldri :P

Eh, nei. Jeg har en blandingshund som vi fant på gata i Hellas. Han er lovlig import og rasen heter "greek hunting-mix" i passet :lol: Men han er ganske liten og søt med masse pels og vi har aldri blitt stoppet av noen øvrighetspersoner i det hele tatt på de snart sju årene han har bodd her :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Var på tur med pippin her om dagen, hun tok noen fantastiske bilder av Varghulf (som tydelig har blitt hans nye nickname, hehe)! Koste oss masse! Fler bilder kan du finne på bloggen til pippin! Lin

Da har vi nylig hentet vår lille gutt på Gardermoen. Snart 3mnd og 7,5kg. Han var litt sjenert og nervøs den første dagen, men hans personlighet har begynt å titte frem. Han er en veldig leken og mors

Flere bilder av Vargh! Tatt av pippin, når hun og Mana var på besøk for en liten stund siden. <3

Posted Images

Guest Gråtass

Da er mitt neste spørsmål: Er tasmaskan (?) på noen liste over farlig hund?

Nei, men det er TSU og ulvehybrider. Loven sier også klart at hunder som kan forveksles med disse er ulovlige. Så om det er en hund uten en stamtavle som er utarbeidet av en organisasjon godkjent av politiet (se tidligere lovtekst) så er det hundeeiers ansvar å bevise hundens herkomst. Hunder som man ikke kan dokumentere stamføring på, kan i ht loven avlives. Det er mange hunder som dør i dette landet pga denne loven, de færreste når media..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei. Jeg har en blandingshund som vi fant på gata i Hellas. Han er lovlig import og rasen heter "greek hunting-mix" i passet :lol: Men han er ganske liten og søt med masse pels og vi har aldri blitt stoppet av noen øvrighetspersoner i det hele tatt på de snart sju årene han har bodd her :teehe:

Hvis hunden den blir anmeldt eller du som hundeeier blir anmeldt kan du bli bedt om å vise papirer jo, men det er jo i saker hvor politiet mistenker at det enten ligger noe ulovlig miks bak eller andre ting som kan være skremmende å ha i et samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Seriøst damer, kan dere ikke ta den kjipe holdningen å lage en egen tråd i stedet for å kuppe en pressentasjonstråd...

Veldig fin hund, blir spennende å følge tråden fremover :D

Er det kjip holdning å si at man håper eier har laget seg en plan slik at ikke denne hunden også havner i en veldig kjedelig situasjon?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, men det er TSU og ulvehybrider. Loven sier også klart at hunder som kan forveksles med disse er ulovlige. Så om det er en hund uten en stamtavle som er utarbeidet av en organisasjon godkjent av politiet (se tidligere lovtekst) så er det hundeeiers ansvar å bevise hundens herkomst. Hunder som man ikke kan dokumentere stamføring på, kan i ht loven avlives. Det er mange hunder som dør i dette landet pga denne loven, de færreste når media..

Man må kunne dokumentere ja. Men det står ingen ting om at den må ha stamtavle fra FCI. Det er bare vi rasehundfolk som mener FCI er eneste godkjente organisasjon. Politiet bryr seg bare om at man kan dokumentere hundens avstamning og bevise at den ikke har ulovlige raser eller ulv i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gratulasjoner! Og all hjelp og støtte! :D

Nå oppfattes jeg sikkert som veldig kjip, men hvis rasen ikke er godkjent av FCI, hvordan tør du å ha den i dette landet hvor vi har en lovgivning som åpner for avliving av hunden din? Har du en plan for dette?

Aldeles ikke kjipt. Vi har alle papirer, så tror neppe det vil bli noen problemer. Samt er moren malamute of faren tamaskan. En kan jo også sende en blodprøve til USA nå, for å sjekke hvilke raser som befinner seg i han, om det skal dukke opp problemer. :)

Var dere ikke klar over hvor gammel valpen deres var? Du ble jo informert i den andre tråden din om at valpen måtte være 3 måneder+3 uker før du kunne importere den. Sjekket du ikke dette opp?

Vi ble litt feil informert. Vi fikk beskjed om at valpen var eldre enn det den var, og derfor oppsto det problemer. En ren missforståelse mellom oppdretter og oss. Slikt kan skje.


Det var veldig mange spørsmål her, men det ser ut som om dere fant svarene før jeg fikk sagt noe. ^^
Alt i alt vi har alle papirer vi måtte trenge, så den hunden blir ikke avlivet. Han blir å leve et langt og godt liv med oss.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går på http://tamaskan-dog.com/Blustag/index.htm så finner du mor Devon og far Ollie. :)

Fine! :) Jeg ser godt at det er malamute i tamaskan ja. Jobber de fremdeles med å "lage" rasen tamaskan siden de blander inn renraset malamute? Valpen din er vel ikke regnet som tamaskan (ikke at det spiller noen rolle) siden den er blanding? Jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det gjøres blandingskombinasjoner hos tamaskan. Jeg trodde de var godt nok etablert til ikke å ha behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ønsket litt nytt blod i i rekken i det de tydelig ikke vil avle for mye på de samme genene, slik jeg forsto det. Mye malamute i han, men han blir fremseles oppsatt som tamaskan i det ikke er reinraset vil jeg tro. :)

Ah, ok :) Så tamaskan er litt som alaskan husky å regne da? Mer en hundetype som er avlet for egenskaper (eller utseendet?) enn en rase?

Hva blir tamaskaner brukt til? Er de greie trekkhunder? Blir nysgjerrig når det er malamuteblandinger dette her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamaskan er vel en ganske allsisidig hund. Den brukes både i agility, lydighet og trekk. Er god med andre hunder og barn. Trives godt i kaldt miljø, så det er en fin allroundhund. Det er ihvertfall det den beskrives som.

Skal bli spennende å følge utviklingen til Vargh! Han virker ihvertfall veldig herlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg virkelig elsker Blustags Yogi og Hunter. de har et sånt flott robust utseende. vurderte tamaskan i alle år pga de og en annen som heter Jack Daniels ( fra en helt annen oppdretter). han virker til å ha nydelig gemytt.

@Heidihj det er gaanske mye utkryssing av tamaskan fremdeles.jeg så seneste i fjor at det var opp til flere tamaskan x schæfer kull, både hos folk som bare ville ha det, men også etablerte oppdrettere av tamaskan.
ikke aner jeg hvorfor.

og for å kommentere det som ble sagt tidligere om viktighet av papirarbeid, det er planlagt et utkryssningskull tamaskan x czech ulvehund i 2015, og da er det i alle fall viktig å ha papirer på plass om noen skulle mistenke ens tamaskan for å være fra et slikt kull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utkryssing på malamute på noen kull, og schæfer på andre kull kan det da ikke være noe generell beskrivelse av disse hundene? Det er jo vidt forskjellige blandinger. Sikkert fine likevel da :)

Lykke til! Blir spennende å se hvor mye malamute han blir :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamaskaner kan brukes til det meste. Helt ærlig så er det noe av det mest fantastiske jeg noen gang har møtt, men de har gener som krever endel, og for oss blir det per nå vanskelig med tre forskjellige bikkjer med vidt forskjellige aktivitetsnivå. Ofte så synes jeg artiklene på Wikipedia lyver endel om hunder, men ang Tamaskan finner jeg ikke en feil;

Tamaskans are intelligent and have been known to excel in agility, obedience and working trials. They also make decent sled dogs and many Tamaskan living in colder climates regularly participate in recreational, and occasionally competitive, dogsled racing as well as skijoring. They could make good search and rescue dogs due to their keen sense of smell, stamina and endurance. Tamaskans can also be successfully trained as therapy or assistance dogs due to their friendly and laid-back personality. As a breed they tend to be social and are good with people, children, and other dogs, as well as other family pets (cats, chickens, rabbits, hamsters, parakeets, etc.). However, some lines have produced shy dogs with high prey drives. Tamaskan dogs need company, and if left alone for long periods of time, they may become bored, which can lead to destructive behavior and/or escape attempts. Moreover, Tamaskan Dogs love to dig holes and can pull quite strongly on the leash; both traits they have inherited from their arctic heritage. However, unlike some of their husky ancestors, Tamaskans generally respond well off the leash and, with training, will return when called.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rasen" er veldig lite homogen på de fleste områder. Jeg antar dette har mye med at den fremdeles er i etableringsfasen å gjøre.

Diskusjonen om tamaskan syntes jeg uansett kan fortsette på tamaskan tråden i raseområdet.

Varg virker veldig søt, gleder meg til å få hilse på han:)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...