Gå til innhold
Hundesonen.no

Hissige Kuer


Kaja
 Share

Recommended Posts

Vi bor midt i beiteland, her er det sau og ku overalt i skogen fortiden. Sauer er greit.

Alle mine hunder er sauereine og kureine, men det hjelper ikke når kuene ikke er hundereine..

Sist jeg gikk i skogen kom jeg hjem med utallige blåmerker. Ikke fordi kuene angrep meg, men fordi de prøvde å ta hundene, jeg løp, faller og slår meg.

Uansett. Hvordan løser man dette? Jeg finnes ikke redd kuer når jeg går alene, men når de er så hissige på hundene så ødelegger jo det omtrent alle kuene.

Så, sonens kuhviskere, hva er hemmeligheten til en vellykket tur når det er kuer over alt? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Lykke til med å ferdes i skog om alt av beitedyr settes på innmark. Og total mangel på tilsyn over lange perioder?? Seriøst? Er folks levebrød man snakker om her... (jada, utskudd finnes som ikke bryr

Bøndene sjekker regelmessig, men dem er også avhengig av at vi turgåere sier ifra om man ser skadde dyr (det pleier å henge "tilsyns" skilt rundt omkring der det står tlf nr og slikt) Norge gror i

Jøss er det så enkelt! at ingen har tenkt på det! 1. Dyra går på grunnen til mange eiere pga mat og behov for store områder og bevegelse 2. Det er dyrt med gjerding av såpass store områder som dyra

Posted Images

Bare husk å ha respekt for kyrne, en jeg kjenner sin venninne ble drept av ku med kalv!

ææææææ! Jeg vil helst holde meg langt unna, men det betyr at jeg ikke kan gå tur hele beitesesongen og det er jo litt dumt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker kjepp og slår gjerne i kaffekjelen.

Jeg synes kuer er ålrighte dyr, men IKKE når jeg har med valp og barn.

Den ene gangen sto sambo igjen og "passet" på at kuene ikke fulgte etter i mens vi andre løp i forveien :lol:

Ungen min kommer til å få kuskrekk :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å ha respekt for kyrne, en jeg kjenner sin venninne ble drept av ku med kalv!

Jeg likte selvfølgelig ikke at noen ble drept!

For meg er det barnelærdom å holde seg unna beiteområder når man har med hund!Sånn er det bare.... men stokk er en ok ide, det vil helst gå bra! Ha stor respekt,kuer :wub: er store dyr man ikke tuller med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holder gjerne avstand om man holder stand, veiver litt med armer, går i mot dem etc, problemet er bare at de gjerne ikke stikker og kommer nærmere med en gang man snur ryggen til og beveger seg fra dem. Har hatt et besøk inne i kuland med hunder i min uvitenhet på at kyr gjerne ikke liker hunder, å det blir siste gangen. Hadde mitt svare strev med og komme ut derfra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte selvfølgelig ikke at noen ble drept!

For meg er det barnelærdom å holde seg unna beiteområder når man har med hund!Sånn er det bare.... men stokk er en ok ide, det vil helst gå bra! Ha stor respekt,kuer :wub: er store dyr man ikke tuller med.

Det er ikke lett å holde seg unna beiteområder når de er 360 grader rundt huset mitt :lol: Du vet du bor på landet når..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuer hater ikke hunder.

Våre hunder løper fritt sammen med kvigene og kuene til naboen, og det er ingen hat :)

En del kuer hater hunder. Det er "allmen kunnskap" blant jegere hvertfall. Spesielt kuer som går med kalvene sine. Noen gårder har jo hunder hvor kuene naturligvis blir cant til det.

Og etter å ha blitt angrepet et par ganger stoler jeg ikke på at de er nyskgjerrige. Noen så men ikke alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes sauene også er skumle jeg, har blitt jagd både av sau og rein, vel, og måser :P Kyr holder jeg meg langt unna, melde gangene jeg har vært så uheldig å møte på har jeg måttet bli litt høyrøstet, nesten som når jeg jager bort laushunder. Heldigvis er det heller sjeldent at disse dyra synes vi er så spennende, en fordel med minihund tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv blitt jaget av en flokk kuer og det var IKKE stas. Kastet lillebroren min over en skigard og hoppet etter selv... holder meg langt unna kuflokker etter det! Det er skikkelig flokkmentalitet på dem og de kan finne på å samle seg i ring rundt f. eks en hund og trampe den ihjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rovdyrtendenser i kyr og hest der dere bor?

Og hva er det med fjellbeiter som gjør hester gale da?

Hingster og okser på testo skal man passe seg for, og sure koko-individer av kastrater og hunnkjønn.

Men generelt sett trenger man ikke dette, dette er fluktdyr

Når jeg trener eller barna leker på stranden (som er en del av ku-beitet), så er det ikke uvanlig at vi får besøk av nysgjerrige mø'er

Fra i kveld, da jeg (og hundene) ryddet litt i vinterinnhegningen til hestene, stod kyrne på utsiden og hadde oss som underholdning

post-6077-1406159580,2118_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@julnil

Jeg tror det folk prøver å få frem er at selv om kyr som oftest er snille og nysgjerrige så kan de ble truende med kalver eller hvis de blir skremt, og det skal man ha respekt for. Jeg har selv sett en hel flokk ringe rundt min egen hund og stampe mot henne, det var ikke gøy, og jeg er glad for at hun kom seg unna uskadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

@julnil selv om deres kuer er trivelige mot dere og deres hunder betyr det ikke at alle våre erfaringer er tull. Jeg har fått hund stanga gang på gang av søye med lam også jeg. En gang bomma hu på hunden min og traff meg. Der er bra vondt, selv om sauer generelt selvfølgelig ikke er farlige dyr. Og sauer er små. Kuer som oppfører seg truende mot hund er veldig ekkelt.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@julnil

Jeg tror det folk prøver å få frem er at selv om kyr som oftest er snille og nysgjerrige så kan de ble truende med kalver eller hvis de blir skremt, og det skal man ha respekt for. Jeg har selv sett en hel flokk ringe rundt min egen hund og stampe mot henne, det var ikke gøy, og jeg er glad for at hun kom seg unna uskadd.

Ku med kalv kan være hissig, men det er sjelden de går i flokk med kalv, de tas fra kua rett etter kalving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...