Gå til innhold
Hundesonen.no

<8kg frisk hund?


Gjest
 Share

Recommended Posts

@Line - det har vel forsåvidt ikke noe med oppdragelsen å gjöre. Men den generelle personligheta. Jeg tror det er det @Poter mener. En labrador er veldig, veldig avrunda. Mens en terrier eller schnauzer kanskje er mer ... kantete. Det er ikke så mye om "noe er bra eller negativt", mer enn hvilken personlighetstype man er vant med og hva man trives med :)

Ja, det er akkurat det jeg mener :)

Podengo portugues?

os6podengospeq.jpg

Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Max størrelse på border terrier er 7,1 kilo på hannene. Er de virkelig så fjernt fra standarden? Det er ikke mitt inntrykk. For her tenker jeg bare border, border, border jeg. De er ikke spesielt t

Jeg har så lyst til å anbefale dvergpinscher fordi min har vært den perfekte følgeskompanjong i snart ni år (dog ikke uten helseproblemer), men jeg tør rett og slett ikke. Det har vært så mye dårlig a

Posted Images

@Line - det har vel forsåvidt ikke noe med oppdragelsen å gjöre. Men den generelle personligheta. Jeg tror det er det @Poter mener. En labrador er veldig, veldig avrunda. Mens en terrier eller schnauzer kanskje er mer ... kantete. Det er ikke så mye om "noe er bra eller negativt", mer enn hvilken personlighetstype man er vant med og hva man trives med :)

Jada, jeg er klar over det, men snusere er ikke harde. Jeg sier det ikke for å påvirke eller noe, men for at jeg er uenig i karakteristikken. Mer livlige, ja kanskje. Mer nysgjerrige, ja kanskje. Mer mot, ja kanskje. Men jeg vil ikke kalle dem harde.

Forøvrig ligger Smula helt avslappet og komfortabelt i flybagen selv om hun er opp mot maks og ikke har god plass. Akkurat det handler nok mye om hvor vant hunden er til situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er klar over det, men snusere er ikke harde. Jeg sier det ikke for å påvirke eller noe, men for at jeg er uenig i karakteristikken. Mer livlige, ja kanskje. Mer nysgjerrige, ja kanskje. Mer mot, ja kanskje. Men jeg vil ikke kalle dem harde.

Forøvrig ligger Smula helt avslappet og komfortabelt i flybagen selv om hun er opp mot maks og ikke har god plass. Akkurat det handler nok mye om hvor vant hunden er til situasjonen.

Er enig ang störrelse på flybagg... Mulig jeg er kynisk (mahaha), men så lenge bikkja trives så har det jo ingen ting å si om det er trangt oder nicht. Disse bikkjene skviser seg jo innunder soffaer og diverse helt frivillig :lol:

Men at der er forskjell på en schnauzer og en retriever er vi vel enige om at det er? :P Og det er den litt udefinerbare forskjellen som antakeligvis vil föles "ukjent". Men jeg heller mer mot schnauzer enn noen terrier, det er helt sikkert. Har värt borti en del schnauzere (dverg) i min tid, de er ganske kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig ang störrelse på flybagg... Mulig jeg er kynisk (mahaha), men så lenge bikkja trives så har det jo ingen ting å si om det er trangt oder nicht. Disse bikkjene skviser seg jo innunder soffaer og diverse helt frivillig :lol:

Men at der er forskjell på en schnauzer og en retriever er vi vel enige om at det er? :P Og det er den litt udefinerbare forskjellen som antakeligvis vil föles "ukjent". Men jeg heller mer mot schnauzer enn noen terrier, det er helt sikkert. Har värt borti en del schnauzere (dverg) i min tid, de er ganske kule.

Det er jo en annen rase, så det er jo såklart en forskjell. Jeg protesterer bare på at de er harde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon frise kan jo være noe, som Raksha nevner. Jeg har ikke møtt så mange, men alle jeg har møtt har vært enkle hyggelige hunder :) en venninne har ei bittelita tispe, aldri lagt noe vekt på sosialisering eller trening på div, hunden er bare dritsøt, hyggelig og kan gå løs over alt :) Ellers får man jo fint en DP i en flybag, det er innmari kule hunder hvis man får en som er "rett i hodet" og man er flink med sosialisering. Har inntrykk av at det er flere hyggeligere tipser enn det er hanner. Om gneldring er så vanlig vet jeg ikke, min bjeffer mer eller mindre bare hvis han får stå alene i en hage og har ting han kan passe på, men hører jo mange omtaler de som gneldrebikkjer, så mye mulig at mange er det :P DSG er kuule hunder, men der kan det bli trangt i baggen altså. Man må være litt heldig også mtp størrelse, noen kan bli ganske store.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Overhode ikke det du spurte om, men det er ikke spesielt vanskelig å pendle en del opp og ned mellom Nord- og Sør-Norge med stor hund heller altså. Det er ganske greit å fly med stor hund i lasterommet og ikke noe problem å reise kollektivt med stor hund (det blir ikke kronglete før du får seg to store hunder :innocent: ). Så om det du vil ha er labrador, så ville jeg ikke latt det hindre meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichonene kan også bli litt store, men er generelt mindre i størrelse, tror jeg. Personlig foretrekker jeg havanaisen, men det kan muligens relateres til et par mindre oppegående frisé-invider fra barndommen...

Bichonene ligger vel greit under kravet. De jeg kjenner ligger på 4.5-5.5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max størrelse på border terrier er 7,1 kilo på hannene. Er de virkelig så fjernt fra standarden? Det er ikke mitt inntrykk.

For her tenker jeg bare border, border, border jeg. De er ikke spesielt terrierete, de er nydelige, veldig funksjonelle og ganske så friske. Masse personlighet. Ja, bare artige og kule små hunder.

En liten ewok, jo!!

18023-Border-Terrier-pup-white-backgroun

509_album.jpg

Jeg har kjempelyst på en border terrier på et eller annet tidspunkt. De har utrolig mye å tilby! :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max størrelse på border terrier er 7,1 kilo på hannene. Er de virkelig så fjernt fra standarden? Det er ikke mitt inntrykk.

For her tenker jeg bare border, border, border jeg. De er ikke spesielt terrierete, de er nydelige, veldig funksjonelle og ganske så friske. Masse personlighet. Ja, bare artige og kule små hunder.

En liten ewok, jo!

Jeg har kjempelyst på en border terrier på et eller annet tidspunkt. De har utrolig mye å tilby! :)

Jeg også digger de, men de jeg har trent med har ihvertfall vært på størrelse med Odin. Det er igjen hanner da. Og kan godt ha vært store for alt jeg vet. Og potensielt mer pels enn hund, slik at de har sett større ut. :P

Om maksvekten for hanner er 7kg så sier jeg bare go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Bichonene ligger vel greit under kravet. De jeg kjenner ligger på 4.5-5.5 kg.

Havanais er gjerne større enn Frisèen, møtt på flere hvertfall hanner som er en god del større enn min på 7 faktisk, så er tydeligvis ganske vanlig at de går over standard.

Red: Tenkte også på Podengoen, den minste er jo langt under, er den ikke? Trodde de var sånn maks 5 kg, men har bare kikket på bilder av rasen så ikke vet jeg.

Schipperke er veldig kule, men de har mye lyd, ja. Synes også DS var et godt forslag. :)

Noe lyd må man nok regne med at alle de små har, ja, bortsett frakanskje IG og bullerasene som er kjent for å gjerne være relativt lydløse (såklart sikkert enkelte skikkelige bråkebøtter der og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne pappillon/phalene igjen. Selv om de har lang pels, så har de flere positive egenskaper som virkelig er bra å ta med seg. Spesielt det at de har så god helse og lever lenge er et stort pluss! Hyggelig temperament har de også. Jeg kjenner ei som har en phalene på tjue år!

Synd at cavalieren har så mange sykdommer ellers hadde nok de vært trivelige "mini-labradorer".

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhode ikke det du spurte om, men det er ikke spesielt vanskelig å pendle en del opp og ned mellom Nord- og Sør-Norge med stor hund heller altså. Det er ganske greit å fly med stor hund i lasterommet og ikke noe problem å reise kollektivt med stor hund (det blir ikke kronglete før du får seg to store hunder :innocent: ). Så om det du vil ha er labrador, så ville jeg ikke latt det hindre meg :)

Ja, så lenge en har Vari kennel large bur. Med XL så kan en ikke fly med widerøe blant annet... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, så lenge en har Vari kennel large bur. Med XL så kan en ikke fly med widerøe blant annet... :P

Eh nei du, det har jeg i grunnen oppdaga :lol: Men nå har vel Kanger familie i Tromsø, og dit kjører både SAS og Norwegian store nok fly til XL :) Og ei labradortispe kommer vel fint inn i et large bur også. De er rimelig mye lavere enn de gutta mine i høyden, og det er høyden som betyr noe for burstørrelsen, ikke vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk terrier går for å være en av de mykeste terrierrasene, og også en av de minste. Min tjukkas er 8,8 kg, men forrige hunden var 12 kg uten å være spesielt tjukk, men de er unormale, rasestandarden er 6,5 kg for hanner. Veldig lite helseproblemer, men disponert for PL og øyesykdommer, noe stoffskifteproblemer. Sosial og lettlært, bjeffer noe, men lar seg trene. Den "gamle typen" har striere pels som krever mindre, og den kan holdes relativt kort hvis man vil. Finnes i blue/tan og red/sand. Aldeles nydelige!

post-12196-0-75208100-1394928878_thumb.j

post-12196-0-21793400-1394928992_thumb.j

post-12196-0-21079600-1394928995_thumb.j

post-12196-0-32600000-1394928998_thumb.j

post-12196-0-29656200-1394929006_thumb.j

Edit: vet ikke hvorfor bildene ikke vises...?

Edit 2:

Eller selvsagt Podgeno Portoguese, som har blitt foreslått tidligere. Urhund, lite sykdommer, knøttstørrelse, ekstremt søte. http://www.finn.no/47172469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanais er gjerne større enn Frisèen, møtt på flere hvertfall hanner som er en god del større enn min på 7 faktisk, så er tydeligvis ganske vanlig at de går over standard.
Emh.. Vår var størst i kullet og over rasestandard(altså, han er giga).. Men likevel er han ca 7kg (og han er ikke tynn). Havanais er vel en av de største bichon-rasene, men jeg har inntrykk av at en standard havanais er på strl med en frisé. Uten å tråkke noen på tærne vil jeg tro man skal uroe seg mer for overvekt enn å passe inn i kabinen i så tilfelle. Men nå er vel alle bichon-rasene utelukket pga pels. Edit: Men både malteser, coton, bolognese og bolonka er ganske mye mindre. Rundt 4kg (+-2kg iflg standard). Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så lyst til å anbefale dvergpinscher fordi min har vært den perfekte følgeskompanjong i snart ni år (dog ikke uten helseproblemer), men jeg tør rett og slett ikke. Det har vært så mye dårlig avl at jeg tror man skal sette seg svært godt inn i ting før man velger kull å kjøpe valp fra. Men jeg har veldig lyst.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Emh.. Vår var størst i kullet og over rasestandard(altså, han er giga).. Men likevel er han ca 7kg (og han er ikke tynn). Havanais er vel en av de største bichon-rasene, men jeg har inntrykk av at en standard havanais er på strl med en frisé. Uten å tråkke noen på tærne vil jeg tro man skal uroe seg mer for overvekt enn å passe inn i kabinen i så tilfelle. Men nå er vel alle bichon-rasene utelukket pga pels.

Edit: Men både malteser, coton, bolognese og bolonka er ganske mye mindre. Rundt 4kg (+-2kg iflg standard).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Trodde lenge at min var veldig stor (som jo er over standard), helt til rasen raste opp i populæritet og jeg så at det slettes ikke var spesielt uvanlig for hanner, og sett en del som sagt ganske mye større enn min og, største slank og 11 kg. Ifølge am. gruppe er det ikke helt uvanlig heller at de går langt utenfor standarden, men de fleste er vel fortsatt innenfor standard av den grunn vil jeg tro. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde lenge at min var veldig stor (som jo er over standard), helt til rasen raste opp i populæritet og jeg så at det slettes ikke var spesielt uvanlig for hanner, og sett en del som sagt ganske mye større enn min og som sagt, største slank og 11 kg. Ifølge am. gruppe er det ikke helt uvanlig heller at de går langt utenfor standarden, men de fleste er vel fortsatt innenfor standard av den grunn vil jeg tro. :)

Wow.. Jeg har kun sett motsatt trend :o Har møtt én som har vært oppimot maks høyde, men han var fortsatt liten i forhold til vår :P I rasestandaren står det jo 4-6kg :) Men 11 kg?! Ble litt sjokka jeg nå.. Men nok OT :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Wow.. Jeg har kun sett motsatt trend :o Har møtt én som har vært oppimot maks høyde, men han var fortsatt liten i forhold til vår :P I rasestandaren står det jo 4-6kg :) Men 11 kg?! Ble litt sjokka jeg nå.. Men nok OT :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Én til... Vil gjerne se bilder. (a)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...