Gå til innhold
Hundesonen.no

Crufts 2013


Artemis
 Share

Recommended Posts

Nå har raseentusiaster fra UK gått gjennom BIR videoen av Staffordshire Bull Terrier sekund for sekund, og sånn ca 1.55 ut i videoen så sier tispedommeren til hannhund dommeren "må dem filme det her"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 567
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sikkert sæd, sannsynligvis en av handlerne som har kjøpt seieren på forhånd.

Broren til Bodil nr 2 i special junior dog, av 19

Frokost inntatt, kameraet ladet og snart går bussen. Crufts, here I come!

Posted Images

Nå har raseentusiaster fra UK gått gjennom BIR videoen av Staffordshire Bull Terrier sekund for sekund, og sånn ca 1.55 ut i videoen så sier tispedommeren til hannhund dommeren "må dem filme det her"

Bør jeg lese hele tråden før jeg spør om dette kanskje, men hvorfor sier hun det? *lese hele tråden og ikke begynne baklengs*

Jepp det burde jeg. Se bort i fra spørsmålet, jeg har jeg har lest meg frem til at den haltet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo dette fenomenet med at de ulike rasene bare "er slik". Det er "normalt for den rasen" etc. Hvis en husky lager like mye lyd under aktivitet som den gjennomsnittlige mopsen så tipper jeg at folk hadde reagert og ment at noe var galt med huskyen. På en fransk bulldog f.eks. så regnes det samme som normalt. Å rutinemessig sy opp øyelokk på shar pei valper for at de skal kunne se er jo noe shar pei-oppdrettere gjør uten å blunke. "Rasen bare er sånn".

Det er dette jeg også reagerer på. Og om man påpeker dette for raseentusiaster, så er alle veldig kjappe til å fremheve at nei, da har man bare møtt dårlige eksemplarer av rasen, for "mine" hunder er IKKE sånn.... også hører man snorkingen og lydene lang vei. Man blir antakelig litt blind for egne hunder og egen rase... Jeg tror faktisk at raseentusiaster innen alle raser burde høre litt på de som faktisk ikke har rasene eller kjenner rasene så godt - for de har ofte et annet inntrykk av rasene enn de som har gått seg blind i sin egen rases fortreffelighet.

Mine personlige preferanser er, og vil alltid være, hunder av "ulvelignende" utseende i en ganske vid betydning riktignok. Men for meg betyr det naturlig (ikke mutasjon) beinlengde, normalstore ører (men at de henger er greit), normallang snute, pels, hale.

Mye mulig at min oppfatning av "normalhunden" er farget av en oppvekst hvor det mest "unormale" jeg var borti på jevnlig basis var kupert hale på en riesenschnauzer.

Idag synes jeg f.eks. ikke at alle lavbeinte hunder ser like rare ut (f.eks. likte jeg godt BIS basset griffon vendeen fra Crufts). Men jeg vil nok aldri like raser som pekingneser, shar pei, napolitask mastiff, xolo (med annet du kommer med en pelset en, de er fine), eller klare å venne meg til ekstreme eksteriøre overdrivelser. Pels kan jeg overleve greit nok så lenge jeg vet at klipper du pelsen så er hunden "normal" (som på puddel) og pelsen ikke er til vestentlig hinder for hunden (som det helt klart så ut til at pelsen på komodoren var i mine øyne). Men alt dette er mine preferanser.

Jeg godtar helt fint at folk vil ha kortsnutede hunder, og jeg applauderer de som faktisk GJØR noe for å forbedre helsen til de rasene som er litt ute å kjører. Jeg forstår veldig godt hvorfor noen vil ha f.eks. mops, de jeg har møtt er noen herlige og morsomme små hunder med god humør.

Mulig jeg er har blitt litt ufølsom for enkelte hunders problemer etter å ha sett en del av den typen hunder?

vanskelig å bedømme segselv utenfra, vanskelig å vite hva 15 årige meg ville syntes om dagens mops, pekingneser eller bordeux dogge.

Jeg er helt enig. Hadde det vært opp til meg, så hadde alle raser vært bygd over lesten til ulvelignende raser, men med farge- og pelsvariasjoner selvsagt, og hale- og ørevariasjoner, men alle hunder burde hatt funksjonaliteten til ulvelignende dyr med normale vinkler, rette rygger, normal lengde på beina og hensiktsmessige hoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det må nok nesten nevnes at groenen ble kløpet så hardt i ballene av rasedommer (ikke med vilje, og hun beklaget) at han grisehylte og endte opp på ryggen, noe som kan ha satt et visst preg på ham. Har hatt ham en del rundt meg i dag og det var ikke tegn til redsler der (utenfor ringen eller i utover den episoden som jeg så).

Ellers er Laila (terven) for meg en av de lekreste tispene der ute for meg just nu, hun bare lyser opp i ringen - vakker!

Ellers kjempekjekt å få se det live, og var enig i BIS1, BIS2 kunne like gjerne gått til aussien som labradoren for min del, syns de så supre ut begge to!

En del (sikkert elendige) bilder, men de må vente til jeg er hjemme :)

Baller eller ei - den burde jo avreagere (største feilen på rasen er mangel på sådan) - den var ikke pen - den har ett pent hode, men resten er jo bare tragisk. Terven - jupp, pent hode - men jeg googla bilder av henne og jeg synes ikke den er spesielt pent konstruert. Bakparten er helt forferdelig.

Når det er sagt så må jeg nok si at det er mange år siden jeg føler at jeg har kunnet si at BIR vinner på Crufts (av belgerne) har vært velkonstruerte hunder all over - kropp er tydeligvis ikke spesielt viktig (dessverre). Tror jeg må helt tilbake til når Africa (tror hun het det) vant. HUN var griselekker all over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å ser på videoene på youtube nå, har gått glipp av livesendingen de siste dagene. Irriterende med all reklamen, men glad jeg får se det i alle fall.

Syns aussien var utrolig fin!! :wub:
(Og så syns jeg faktisk border collien var flott, selv om jeg foretrekker hodene og lettheten i kroppen til vanlige bc'er.)


Og sheltien var veldig fin.. :ahappy:

Den har selvrensende og nesten vanntett pels, så den blir ikke så skitten ;) Snorpuddel feks må fønes tørr slik at snorene ikke råtner/får lukt, det trenger man ikke tenke på komodoren.

Det må man med komondor også. Det blir veldig fort lukt i pelsen, og snorene kan råtne dersom de er fuktige. Man kan også risikere at det kommer mugg i snorene dersom de er mye fuktige. Ikke uten grunn mange holder dem kortklipt (eller i det minste med korte snorer) når de ikke stilles, pelsen krever mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må man med komondor også. Det blir veldig fort lukt i pelsen, og snorene kan råtne dersom de er fuktige. Man kan også risikere at det kommer mugg i snorene dersom de er mye fuktige. Ikke uten grunn mange holder dem kortklipt (eller i det minste med korte snorer) når de ikke stilles, pelsen krever mye jobb.

At pelsen kan råtne om den aldri tørker er nå så, men de jeg har snakket med som har komondor sier de må virkelig dyppes i vann for å få snorene våte, det er kun huden og den umatta pelsen som blir våt ved vanlig "vask" og det tørker fort under pelsstellet (deling av snorer). Er hundene ute i regnvær feks, blir de ikke gjennomvåte, og det er kun langs midtskillen man bør tørke om det er langvarige regnperioder. Og her er det snakk om hunder i full pels, aktive husdyrsvoktere i Texas og Wyoming som er ute store deler av døgnet, hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn veldig OT. Er de ikke ferdig å stelle pelsen på de her før de skal i ringen? Det ser jo ut som et kurs i pelsstell...

Red: etter å ha sett på filmen så ser det ut som en rosett-marsvin konkurranse.

tror ikke jeg har sett en eneste av de små pelsrasene som ikke har med seg børste i ringen, så dette er absolutt ikke unikt for Pekingneser.

Mener jeg har lest/hørt et sted at Yorkshire terrier, eller var det Silky terrier?, har med børste i ringen fordi dommeren må/vanligvis børster litt på pelsen for å sjekke at strukturen er som den skal.

Jeg har til og med hørt på en gi pelsstellråd til folk med raser som har dobbelpels som ikke er spesielt lang (som Siberian Husky, Alaska Malamute, Schäfer osv) at man alltid skal ta med seg en kam i ringen (jeg synder stort der gitt). Må innrømme at jeg ikke ser mye av akkurat det her til lands, men mulig det er vanlig i statene (der dama som holdt kurset kom fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må man med komondor også. Det blir veldig fort lukt i pelsen, og snorene kan råtne dersom de er fuktige. Man kan også risikere at det kommer mugg i snorene dersom de er mye fuktige. Ikke uten grunn mange holder dem kortklipt (eller i det minste med korte snorer) når de ikke stilles, pelsen krever mye jobb. At pelsen kan råtne om den aldri tørker er nå så, men de jeg har snakket med som har komondor sier de må virkelig dyppes i vann for å få snorene våte, det er kun huden og den umatta pelsen som blir våt ved vanlig "vask" og det tørker fort under pelsstellet (deling av snorer). Er hundene ute i regnvær feks, blir de ikke gjennomvåte, og det er kun langs midtskillen man bør tørke om det er langvarige regnperioder. Og her er det snakk om hunder i full pels, aktive husdyrsvoktere i Texas og Wyoming som er ute store deler av døgnet, hele året.
Sånn er det med pulien også. Det var egentlig ikke noe problem med snorene, annet enn at de fungerer som rene mopper i skogen. Sambo mener at pelsstellet ikke var så ille, bare han gadd. Jeg tilbrakte jo mye tid med vesla de siste månedene av livet hennes og regnvær etc var aldri noe problem. Utenom at hun hatet det selvfølgelig :lol: Må legge med siste bildet av henne... Hun var en skjønn sjel.

post-321-13635060713702_thumb.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med pulien også.

Komondor og Puli er jo fortsatt brukhunder, og det skulle tatt seg ut om hundene måtte inn og tørkes hver gang det regnet.... Puddelen har sikkert hatt bedre pels den også, men de hadde neppe snorer for å beskytte seg mot rovdyr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komondor og Puli er jo fortsatt brukhunder, og det skulle tatt seg ut om hundene måtte inn og tørkes hver gang det regnet.... Puddelen har sikkert hatt bedre pels den også, men de hadde neppe snorer for å beskytte seg mot rovdyr ;)

Jepp. Pelsen hadde en funksjon. Iflg sambo skulle den også beskytte mot sol og regn.

Han er langt i fra noen ihuga pelsstell tilhenger og han fikk det til i 14 år og ønsker seg sårt puli igjen. Deling av snorer er mye enklere enn jeg trodde og utføres enkelt i mens moppen snorker på fanget. Man blir nesten litt hekta, , akkurat som når man smeller bobleplast :lol:

Det eneste negative er kvister etc, men så var Amalie en veldig kortbent utgave. De har jo en enorm størrelse forskjell i rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddelen har sikkert hatt bedre pels den også, men de hadde neppe snorer for å beskytte seg mot rovdyr ;)

11431d1279971606-cording-dsc_0029_2.jpg

Litt usikker på hvorfor puddelen har/hadde snorer (jeg veit det er en og annen som fortsatt snorer puddelen sin, men det er en kuriositet selv i puddelmiljøet). De var vannapporterende fuglehunder, jeg antar snoringa ikke hadde så mye med rovdyr å gjøre.

At de børstes det siste de gjør før de går i ringen (jeg ble litt usikker på om de ble børsta i ringen, jeg tror det er et mindretall som har med børste inn), er fordi at pelsen skal stå, og det gjør den best når den er nybørsta, særlig når den har lang pels. I motsetning til hva folk tror, så holder folk seg stort sett til reglene om at det ikke er lov å bruke produkter for å få pelsen til å stå, og da må man nødvendigvis være ganske nøye på pelsstellet - floker er tungt, da blir det flatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller compulsive grooming disorder som pedigree dogs exposed dama kaller det :D

:aww:

tror ikke jeg har sett en eneste av de små pelsrasene som ikke har med seg børste i ringen, så dette er absolutt ikke unikt for Pekingneser.

Mener jeg har lest/hørt et sted at Yorkshire terrier, eller var det Silky terrier?, har med børste i ringen fordi dommeren må/vanligvis børster litt på pelsen for å sjekke at strukturen er som den skal.

Jeg husker på verdensutstillingen i Brüssel i 1995 så jeg tilfeldigvis på yorkshire-bedømmelsen noen minutter - og der hadde de ikke bare børste med seg, men også hver sin krakk trukket med rød fløyel som de stilte hundene oppå :lol:.

Jeg har til og med hørt på en gi pelsstellråd til folk med raser som har dobbelpels som ikke er spesielt lang (som Siberian Husky, Alaska Malamute, Schäfer osv) at man alltid skal ta med seg en kam i ringen (jeg synder stort der gitt). Må innrømme at jeg ikke ser mye av akkurat det her til lands, men mulig det er vanlig i statene (der dama som holdt kurset kom fra).

Jeg har alltid med børste i oppsamlingsringen og gruppefinalen, jeg, fordi det gjerne er litt venting der, og når bikkja rister seg f eks, så blir jo pelsen litt vel fluffy, nakken forsvinner og hunden ser ut som en puff... Derfor må man få lagt ned pelsen på dyret *ler*. Og ja - jeg synes det er litt flaut å løpe i ringen med børste, så den er diskret dyttet inn under linninga på buksa :aww:.

I USA ser man handlerne med børste i ene hånda og hunden i den andre - og der børster de både før og etter at dommeren har gått gjennom - og litt samtidig også... :lol:

Deling av snorer er mye enklere enn jeg trodde og utføres enkelt i mens moppen snorker på fanget. Man blir nesten litt hekta, , akkurat som når man smeller bobleplast

Ellers som napping av irsk ulvehund... :aww:... Jepp - den ble visst helt naken og plysj, den... *ler*. Vi greide liksom ikke å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...