Gå til innhold
Hundesonen.no

Uvanlige farger på hund


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

dog1-l.jpg

Double merle /dapple/droplet Dachser

Ekte red merle aussie. Det ser man fordi snuta er sort, og på ''røde'' aussier er snuta brun. En red merle/tricolor aussie er egentlig en lever farget hund, mens en ekte rød hund har sort snute og øyelokksrander. Har iallefall jeg lært da, men korriger meg hvis jeg tar feil ;)

dec-21.jpg

Er ikke tollere ekte røde de da siden de har lyse neser? Eller mine settere, som har brune neser? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 214
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Silver labrador.

synes disse er litt fascinerende jeg! Panda kalles det..?

Regner med "alle" har sett denne:

Posted Images

Sobel/hvit border collie er ikke den mest vanlige fargen innen rasen. Andre mindre vanlige farger innen bc er lilac (finnes også i merle og tricolour), blå/grå (finnes i merle og tricolour), australian red (ee red) og seal

Mitt eksemplar av sobel bc, mi er forøvrig tanfarget i tillegg.

1011821_10152946614685523_1918660239_n.j

954859_10152946618480523_1446926716_n.jp

998349_10152996267785523_1041056163_n.jp

1044976_10153003417325523_616694106_n.jp

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Sobel/hvit border collie er ikke den mest vanlige fargen innen rasen. Andre mindre vanlige farger innen bc er lilac (finnes også i merle og tricolour), blå/grå (finnes i merle og tricolour), australian red (ee red) og seal

Mitt eksemplar av sobel bc, mi er forøvrig tanfarget i tillegg.

1044976_10153003417325523_616694106_n.jp

Denne er vel også en brun (bb) sobel. Den har leverfarget nese, lysere pigment, sjokoladebrune ørekanter og hårspisser og de typiske gule øynene brune hunder har. Veldig pen farge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vel også en brun (bb) sobel. Den har leverfarget nese, lysere pigment, sjokoladebrune ørekanter og hårspisser og de typiske gule øynene brune hunder har. Veldig pen farge! :)

Ja skal man gå mer innpå fargegenetikk så er hun vel såkalt "chocolate shaded sable", bærer genet kk ayat - altså hun har skygget sobel pels, og er bærer av tan.

Grunnfarge er brun (bb); derad de gule øynene, leverfarget nese, lyse lepper og våtkant rundt øynene.

En sortbasert sobel vil ha sorte lepper+våtkanter og sort nese, mens en sobel basert på blå eller lilac vil ha mer skiferfarge på nese, våtkanter og lepper.

Så om jeg skulle finne på og parre henne noen gang, og ønsker soble avkom så må hannhunden være bærer av tan, om hannhund ikke bærer tan så vil ikke avkom kunne bli soble av farge. (og bare for å presisere, om det noen gang blir parring så spiller farge nada rolle, kun bruksegenskaper - en god hund har ingen farge)

Synes bare farger er gøy å lese om, for det er så mye mer enn bare 1+1=2 - derfor overnevnte utsagn om "how to make a sable"

OM jeg har skjønt dette genetikkopplegget riktig, først nå som jeg sitter med en sær farge at jeg har begynt å lese på emnet.

Hun er ørlite skygget, har en stripe langs ryggrad, og gjennomgående på halen, med en markant pil midt på halen. Ser skyggene hennes litt bedre på dette bildet;

1017642_10152946621195523_1873671659_n.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men betegnelsen på "seal" er faktisk en hund som har en underfarge som er lysere. Jeg kontaktet en fargeekspert som hadde om bc genetikk på hjemmesiden sin og spurte om hunden min var den fargen.

"Ida would have what is called a "Seal" coat. It is a black topcoat with a red/brown undercoat. It's found in several other dog breeds but it is pretty rare in Border Collies.

At this time it is unknown what Loci causes the seal coloring but several geneticists think it is found on the A (Agouti) locus. Very simular the ay Sable alleles. It is also believed to be a recessive gene. "
427.JPG
fffw.jpg

Grumpy:
422133_10150549930595989_1283306167_n.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror nok mange av disse fargebenevningene ikke er fargegenetisk riktig ;) Feks så er ihvertfall blå og sølv to helt forskjellige farger på katt. Begge er svart, men de er påvirket forskjellig. Blå er grå, mens sølv er sølv (at pelsen er hvit innerst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fine blåøyde merl kleinspitzvalpen ligger for salg fra Russland på fb kleinspitz side

(mulig det er en pomeranien. Det blir lagt inn noen pom-kull )

Men uansett; uvanlig farge

post-4775-0-94495200-1373363982.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie (også korthåret) kommer i tricolor, blue merle og sobel. I Europa er det en "uskreven regel" hos "regelrytterne" at man ikke godtar for mye hvitt på hundene, mens de i USA har gått i andre fella og avler på dobbel Merle.(som blir hvite, blinde, døve og syke)

Av og til dukker det opp hvite hunder som IKKE er dobbelt Merle, men som bare har overtegnet det hvite området i en slik grad at de ser nesten helt hvite ut. De er friske og raske og genetisk helt OK hunder. Jeg syns de er kule å se på også. (selv om jeg vet at enkelte innen "rase-politiet" syns dette er helt fryktelig - og noen går så langt som å kalle dette en "feil". Hvilket det ikke er. Det er bare en variant.)

933878_10151485049586761_454896100_n.jpg

Denne søte frøkna er blue Merle, med ett blått og ett brunt øye, og overtegnet hvit, slik at det meste av kroppen er hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Er ikke denne brindle da og ikke merle?

Jo det er jo alltids en mulighet for det, men det stor ikke det under bildet :P

Er ikke tollere ekte røde de da siden de har lyse neser? Eller mine settere, som har brune neser? :P

Nei, de er ikke ekre røde. Jeg vet at røde aussier, alså red tricolor, red merle, red bi og red self ikke er røde, men leverfargede. Det står endel om dette på denne siden :) Men rett meg gjerne om jeg har missforstått noe.

Er vel forskjellig fra rase til rase?

Det er det nok, det er finnes jo forskjellige genetiske mutasjoner, som tweeds, diluted, vitiligos osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Nei, de er ikke ekre røde. Jeg vet at røde aussier, alså red tricolor, red merle, red bi og red self ikke er røde, men leverfargede. Det står endel om dette på denne siden :) Men rett meg gjerne om jeg har missforstått noe.

Joda, både toller og irsk setter er ekte røde (forårsaket av ee, dvs ressesiv rød). Tollere kan ha både svart nese (og er da B_ee, dvs svartbasert rød) og leverfarget nese (og er da bbee, dvs brunbasert rød). Irske settere er svartbaserte, men kan få bleket nesefarge likevel. Det er ikke så uvanlig at røde/gule hunder får bleket nese. De er likevel røde/gule uten brungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, både toller og irsk setter er ekte røde (forårsaket av ee, dvs ressesiv rød). Tollere kan ha både svart nese (og er da B_ee, dvs svartbasert rød) og leverfarget nese (og er da bbee, dvs brunbasert rød). Irske settere er svartbaserte, men kan få bleket nesefarge likevel. Det er ikke så uvanlig at røde/gule hunder får bleket nese. De er likevel røde/gule uten brungen.

Takk, Godt å få en oppklaring på det :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Denne poster Cesar Milan bilde av i dag. Syntes det var en ganske spesiell fargen.

1010502_10151880725464954_2122898403_n.j

Stilig :D

Det skyldes mest sannsynlig en "reverserende mutasjon" som gjenoppretter hudens evne til å produsere svart pigment ( som gule labradorer ikke kan). Mutasjonen har nok oppstått veldig tidlig i fosterets utvikling, ettersom den har gikk opphav til så mange celler med svart pigment (Evt flere mutasjoner).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobel er en uvanlig farge på cocker, i alle fall i Norge, og blir nok mindre vanlig å se nå som fargen i år ble klassifisert som uønsket på utstilling. Men jeg synes den er kjempefin!

volcatia-20100406-salome.jpg

lever sobel:

rizi%20bizi%20chocolate%20sable%20twiste

Hva er det blitt klassifisert som uønsket? Så teit! Hva er begrunnelsen for det? Bare snobberi? Så synd, den fargen er jo helt nydelig på cocker. Så en på utstilling for et par år siden og jeg falt helt pladask. Synd, er så kjedelig å se så mange blue roan. Din har jo litt uvanlig farge og? Jeg har aldri sett en brun cocker i virkeligheten tror jeg! Men nydelig er han! Jeg har det med å falle for litt mer uvanlige fargevarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det blitt klassifisert som uønsket? Så teit! Hva er begrunnelsen for det? Bare snobberi? Så synd, den fargen er jo helt nydelig på cocker. Så en på utstilling for et par år siden og jeg falt helt pladask. Synd, er så kjedelig å se så mange blue roan. Din har jo litt uvanlig farge og? Jeg har aldri sett en brun cocker i virkeligheten tror jeg! Men nydelig er han! Jeg har det med å falle for litt mer uvanlige fargevarianter.

Grunnen til dette er at det mistenkes at det er blandet inn andre raser en gang i historien for å få frem denne fargen, og den er ikke en opprinnelig farge på cockeren som kommer fra England, rasens opprinnelsesland.

Jeg synes også det er teit, da slikt faktisk kan oppstå helt naturlig. Og jeg kunne gjerne tenke meg en slik selv. Man kan nå ikke oppnå høyere premiering enn gult på utstilling på disse da de er "uønsket".

Brune cockere er blitt uvanlig på utstillingscockere ja. Den kan ha en litt mer krevende pels å holde i show-kondisjon. På working varianten er brunt nesten like vanlig som sort :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til dette er at det mistenkes at det er blandet inn andre raser en gang i historien for å få frem denne fargen, og den er ikke en opprinnelig farge på cockeren som kommer fra England, rasens opprinnelsesland.

Jeg synes også det er teit, da slikt faktisk kan oppstå helt naturlig. Og jeg kunne gjerne tenke meg en slik selv. Man kan nå ikke oppnå høyere premiering enn gult på utstilling på disse da de er "uønsket".

Brune cockere er blitt uvanlig på utstillingscockere ja. Den kan ha en litt mer krevende pels å holde i show-kondisjon. På working varianten er brunt nesten like vanlig som sort :-)

Hmm syns nå det høres ut som litt sånn "pureblood"/renhets-hysteri, da litt snobberi. Ingen god grunn liksom... Hva så om det før ørten år siden ble skrekk og gru, blandet inn noe annet. Blir ikke det bar en del av rasens historie? En mistanke høres ikke godt nok ut syns jeg. Teit.

Åja :) Fine er de! Åh, working :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...