Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!


Annegru
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Tinkie skrev:

Tips til noe enkelt jeg kan hekle? :) Jeg har fått helt dilla!  Mamma og jeg hekler til kanskje-baby, men nå er jeg ferdig med alt jeg skulle gjøre, og hun har kroppen med seg på ferie, så jeg må ha noe annet :lol:  Det må være lett å hekle, og helst litt mer brukbart enn gryteklut... :P GJERNE en oppskrift på enkle babysko... :whistle:  

Disse kanskje? Tror ikke de skal være så vanskelige. Ellers er det noen tips til veldig enkle babytøfler nederst på siden. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

11 timer siden, Tinkie skrev:

Tips til noe enkelt jeg kan hekle? :) Jeg har fått helt dilla!  Mamma og jeg hekler til kanskje-baby, men nå er jeg ferdig med alt jeg skulle gjøre, og hun har kroppen med seg på ferie, så jeg må ha noe annet :lol:  Det må være lett å hekle, og helst litt mer brukbart enn gryteklut... :P GJERNE en oppskrift på enkle babysko... :whistle:  

Dukker og kosedyr er veldig morsomt å hekle, og ikke særlig vanskelig. Det finnes massevis av gratis/billige mønster på nett. Se på Drops design eller bare google heklete kosedyr.

Relatert bilde

http://kreativeideer.com/hvordan-hekle-supersote-bamser/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Symra&Pippin said:

Dukker og kosedyr er veldig morsomt å hekle, og ikke særlig vanskelig. Det finnes massevis av gratis/billige mønster på nett. Se på Drops design eller bare google heklete kosedyr.

Relatert bilde

http://kreativeideer.com/hvordan-hekle-supersote-bamser/

 

Det er kosedyr vi hekler nå :wub: Den teddybjørnen var supersøt. Sånt kan man jo gi bort og. Det er litt greit å tenke på når det tross alt er kanskje-baby.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tinkie skrev:

Det er kosedyr vi hekler nå :wub: Den teddybjørnen var supersøt. Sånt kan man jo gi bort og. Det er litt greit å tenke på når det tross alt er kanskje-baby.

Åja, da skjønner jeg hva du mente med "hun har kroppen med seg på ferie", jeg lurte litt på den. :lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Teserere said:

Holder på med siste vrangbord på Ingen Dikkedarergenseren nå. Så kommer jeg til å ta opp vrangborden på bolen og strikke genseren lengre.

Jeg strikker min ganske lang. Nå er jo jeg 180 cm høy, så det er jo ikke så rart at jeg trenger litt lengde på genseren, men jeg synes mange strikkagensere er nærmest som magetopper på meg. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg strikker min ganske lang. Nå er jo jeg 180 cm høy, så det er jo ikke så rart at jeg trenger litt lengde på genseren, men jeg synes mange strikkagensere er nærmest som magetopper på meg. :P 

Første genseren jeg har vært borti som er så kort. Leste mange som skrev det da, så dette er med 5 cm ekstra! Og fortsatt rekker den ikke ned til bukselinningen :shocked:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt spørsmål til @Teserere og dere andre som har strikka ingen dikkedarer-genser (eller gensere generelt): Skal begynne på ermene nå. Det står i oppskrifta at jeg skal "plukke opp 4 masker i de 4 maskene jeg la opp til ermehull og la omgangen begynne  midt mellom disse". Maskene fra resten av ermerunden er det jo bare å stikke pinnen inn i og fortsette å strikke på, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal plukke opp masker i de under ermene. *flau* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SandyEyeCandy det der tror jeg @Teserere slet med å forstå bare ut av oppskriften også, så hun svarer sikkert når hun ser det! 

Jeg har sydd ferdig pute 3/5 til campervanen :ahappy: . Denne var vanskeligere enn de to forrige fordi den ikke bare har 90 graders hjørner. Fikk masse hjelp av samboern til å måle og prøve etter hver eneste søm. Nå er det "bare" en lik en til som er 120 *grøss* lang, samt en kort med 90 graders hjørner igjen :) . Ja, også gardiner da.... Beholdt bunnen og glidelåsen fra den gamle puta. 

20294408_10159231790500128_5791528428090038774_n.jpg20375817_10159231790265128_5639785205937052362_n.jpg20429996_10159231790385128_8159851202010608787_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SandyEyeCandy said:

Kjapt spørsmål til @Teserere og dere andre som har strikka ingen dikkedarer-genser (eller gensere generelt): Skal begynne på ermene nå. Det står i oppskrifta at jeg skal "plukke opp 4 masker i de 4 maskene jeg la opp til ermehull og la omgangen begynne  midt mellom disse". Maskene fra resten av ermerunden er det jo bare å stikke pinnen inn i og fortsette å strikke på, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal plukke opp masker i de under ermene. *flau* 

Dette er ikke spesifikt til denne oppskriften, men sånn vanlig plukke opp masker under ermer opplegg. Du har alle ermemaskene på pinnen, sant? Stikk så pinnen i den ene masken du felte av da du satte av maskene til ermene, dra opp tråden gjennom denne masken. Dette gjør du med de tre andre maskene også. På denne måten får du ikke hull under ermene som du må sy sammen når genseren er ferdig. Om det ble mulig å forstå? 

Illustrasjonsbilde :) 

TTssedge_insertneedle.jpg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Dette er ikke spesifikt til denne oppskriften, men sånn vanlig plukke opp masker under ermer opplegg. Du har alle ermemaskene på pinnen, sant? Stikk så pinnen i den ene masken du felte av da satte av maskene til ermene, dra opp tråden gjennom denne masken. Dette gjør du med de tre andre maskene også. På denne måten får du ikke hull under ermene som du må sy sammen når genseren er ferdig. Om det ble mulig å forstå? 

Illustrasjonsbilde :) 

TTssedge_insertneedle.jpg

 

Video :)  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått svar @SandyEyeCandy. Jeg slet fordi det står "plukk 4m i de 4 du la opp til ermehull", og jeg hadde jo ikke lagt opp masker, men felt av. Så jeg skjønte virkelig ikke hva de mente, og tenkte det var noe nytt jeg ikke hadde vært borti før. Igjen, bare særdeles dårlig oppskrift :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, @Mari, @tutle og @Teserere! Jeg satt klar med heklenåla for å dra tråden gjennom, men når hun skriver at en skal bruke de maskene en har lagt opp, så blei jeg usikker. :P 

Kommer sikkert til å trenge litt hjelp til ermeavsmaling, iogm at jeg ikke akkurat fikk til raglanøkningene. Må prøve å unngå at det blir hull rundt hele armen. :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Takk, @Mari, @tutle og @Teserere! Jeg satt klar med heklenåla for å dra tråden gjennom, men når hun skriver at en skal bruke de maskene en har lagt opp, så blei jeg usikker. :P 

Kommer sikkert til å trenge litt hjelp til ermeavsmaling, iogm at jeg ikke akkurat fikk til raglanøkningene. Må prøve å unngå at det blir hull rundt hele armen. :teehe: 

Felling er lettere å få pent enn økning! Strikk første m på omgangen, strikk 2 rett sammen. Så strikker du til det er 2 m igjen på pinnen, disse strikkes vridd rett samne , det betyr at du stikker pinnen inn i bakre maskebue istedet for fremre :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SandyEyeCandy said:

Omg, det å felle av vrangborden nede vrang over vrang og rett over rett tar UTROLIG lang tid. Er det egentlig nødvendig? :P 

Hater meg sjøl. Må rekke opp vrangborden og strikke den løsere.  

Vrangborden er veldig stretchy, så prøv den på deg og bruk den litt før du bestemmer deg for å rekke opp. Cluet er å ikke felle av for stramt for der har du mye mindre å gå på. ? Det er ikke nødvendig å felle av i mønster, men kanten blir litt penere. ?

Du er nære nå! Eyes on the prize! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, Mari said:

Vrangborden er veldig stretchy, så prøv den på deg og bruk den litt før du bestemmer deg for å rekke opp. Cluet er å ikke felle av for stramt for der har du mye mindre å gå på. ? Det er ikke nødvendig å felle av i mønster, men kanten blir litt penere. ?

Du er nære nå! Eyes on the prize! ?

Jeg er litt triggerhappy, så den er alt rekka opp. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, SandyEyeCandy said:

Jeg er litt triggerhappy, så den er alt rekka opp. :P 

? Liker iveren! 

Jeg pleier å strikke vrangborden veldig stramt for jeg synes den fort kan bli ganske strekt i bruk selv om den ser helt snurp ut når jeg tar den av pinnene. Går gjerne ned 1,5 pinnestørrelse, men jeg forsøker å felle av løst da, for om den blir for stram så er det litt game over ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Mari said:

? Liker iveren! 

Jeg pleier å strikke vrangborden veldig stramt for jeg synes den fort kan bli ganske strekt i bruk selv om den ser helt snurp ut når jeg tar den av pinnene. Går gjerne ned 1,5 pinnestørrelse, men jeg forsøker å felle av løst da, for om den blir for stram så er det litt game over ?

Her står det at en skal gå ned en størrelse på pinnen, men når jeg i tillegg feller av kjempestramt, så blir det litt gærent. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, SandyEyeCandy said:

Her står det at en skal gå ned en størrelse på pinnen, men når jeg i tillegg feller av kjempestramt, så blir det litt gærent. :P 

Ja, den fellekanten er litt nådeløs :D Bedre å oppdage det nå enn når du er helt ferdig :) Snart bare ermer igjen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vrangbord eller uten vrangbord

Jeg er nok litt sær for jeg bruker ikke vrangbord, har en fix ide om at jeg ser tynnere ut når det ikke strammer på hoftene;)

Denne er strikket nedenfra og opp. Ser at det tidligere i tråden har vært diskutert raglanfelling/økning. Her er det felling, men uten masker mellom fellingene, da blir den temmelig usynlig, syns jeg

koften.JPG

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp!! Finnes det en kjapp måte å få lagt opp en enkel kjole uten symaskin? Noe bittelitt mer elegant enn stiftemaskin? Fins det a la dobbelsidig teip for tekstil?

Bruttern skal gifte seg til helga, jeg må ha finkjole, den er for lang og jeg er verdens største kløne på håndarbeid, og ikke pokker om jeg får noen til å legge den opp på så kort tid uten å betale masse penger jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Pixie said:

Hjelp!! Finnes det en kjapp måte å få lagt opp en enkel kjole uten symaskin? Noe bittelitt mer elegant enn stiftemaskin? Fins det a la dobbelsidig teip for tekstil?

Bruttern skal gifte seg til helga, jeg må ha finkjole, den er for lang og jeg er verdens største kløne på håndarbeid, og ikke pokker om jeg får noen til å legge den opp på så kort tid uten å betale masse penger jeg ikke har.

Stikk innom Kid eller lignende, de har tape for å legge opp gardiner. Eneste er at det kanskje kan bli litt for stivt. Skal bare strykes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...