Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Hvorfor er det sterkt frarådet? :huh:

Fordi hjernen til barn under den alderen sitter ganske "løs" under hinnene, og dermed er risikoen for hjerneblødning/hjernehinneblødning større ved slag mot hodet enn hos eldre barn og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Fordi hjernen til barn under den alderen sitter ganske "løs" under hinnene, og dermed er risikoen for hjerneblødning/hjernehinneblødning større ved slag mot hodet enn hos eldre barn og voksne.

Det betyr at de heller ikke burde sykle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at de heller ikke burde sykle da?

Det lurer jeg på også? Eller klatre i trær? Eller lekestativ så høye at det går an å dette ned? Og.. og..

Javel, da har jeg ringt, og de mente det skulle gå bra å vente til i morgen.

Flink du er som ringer! Så kan du le litt av alle oss som maser i stede ;-)

Da har vi vært på ny kontroll på ullevål. Fikk en lege som var av en helt annen oppfattning av hun jeg hadde sist. Han sa at barnet nok vill være rundt 4 kg og at splashet kom til å bli stort, men at det var ikke noe som skulle tilsi at det var noe sensasjonelt over funnene i magen. Egentlig er denne legen en av de jeg ikke ville hatt, men han var faktisk ganske hyggelig mot meg som pasient :) Jeg skulle til og med få komme innom igjen neste mandag om jeg ikke hadde født enda, selv om han hadde kveldsvakt/nattevakt og dermed ingen time å gi meg.

Dessuten hjalp maseriene jeg hadde før helgen for jeg har litt åpning :D Han tok bort noen hinner og sånt og håpet at det ville gjøre kroppen mer moden og at hun dermed kom av seg selv om ikke så alt for lenge :)

Åååå, spennende altså :D Jeg kjenner jeg savner de siste dagene før fødsel jeg, syntes det var spennende å følge med på alle tegnene :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det sterkt frarådet? :huh:

Koordinasjonsevnen er for dårlig og de kan skade leddene. De tåler fall bedre enn eldre barn , men er ikke like flinke til å ta seg for. Jeg tar sjansen her hjemme jeg altså. Han tryner mer når han løper.. Men han ramler ikke på samme måte.

Jeg har alltid hørt at barn er designet for å tåle fall, det må de nesten være skal de lære å gå. Det var det jeg fikk beskjed om på legevakten.

Då bra Charleen! !

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på også? Eller klatre i trær? Eller lekestativ så høye at det går an å dette ned? Og.. og..

Skal man være hysterisk..? :huh: Det er lang vei fra å stå på rullebrett i rasende fart til å klatre, tror jeg... Mitt barn skal få egen klatrevegg i stua snart, tror jeg. :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så fryktelig lenge siden rullebrett var forbudt. Det henger nok noe igjen fra den tiden, tenker jeg.

Jeg husker det godt :lol: Absurd.

A er jo for liten til å få særlig fart ( gå tempo) og han klarer uansett ikke å gjøre farlige triks, så jeg skjønner ikke helt greia. Det begrenser seg selv mye mer enn akebrett og ski...

Problemet er å finne brett som passer han og faktisk kan brukes. Det finnes for små barn, men de er så stive at de er skumlere å bruke enn de for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skateboard har flere hjul enn sparkesykkelen til Heljar. Jeg hadde ikke tenkt meg om to ganger engang jeg. Klart han hadde fått skate. Man har da de under oppsyn liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skateboard har flere hjul enn sparkesykkelen til Heljar. Jeg hadde ikke tenkt meg om to ganger engang jeg. Klart han hadde fått skate. Man har da de under oppsyn liksom.

Forskjellen ligger nok mest i stanga og kontrollen. Skateboard er litt mer ukontrollert og man har ikke noe å holde seg i. Man får andre type fall med skateboard, man fyker ofte bakover og ødelegger håndledd og albuer. Jeg ser den, men jeg følger da med på ungen og han skater ikke ned bratte bakker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen ligger nok mest i stanga og kontrollen. Skateboard er litt mer ukontrollert og man har ikke noe å holde seg i. Man får andre type fall med skateboard, man fyker ofte bakover og ødelegger håndledd og albuer. Jeg ser den, men jeg følger da med på ungen og han skater ikke ned bratte bakker osv.

Ja, sparkesykkelen var ment for å være litt morsom. :P Jeg har en våghals, så det er mulig jeg er blasert, men jeg hadde seriøst ikke tenkt meg om to ganger. Fordelene (mestring, fysisk aktivitet, motorisk trening, få rom til til å ta utfordringer, la de få utforske på egne premisser, etc etc) veier opp for risikoen. For meg og min sønn altså, mener ikke at det er noe universielt riktig her.

Lykke til, Charleen! Håper du har baby snart!

Nydelig godgutt du har, Lill. :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sparkesykkelen var ment for å være litt morsom. :P Jeg har en våghals, så det er mulig jeg er blasert, men jeg hadde seriøst ikke tenkt meg om to ganger. Fordelene (mestring, fysisk aktivitet, motorisk trening, få rom til til å ta utfordringer, la de få utforske på egne premisser, etc etc) veier opp for risikoen. For meg og min sønn altså, mener ikke at det er noe universielt riktig her.

Lykke til, Charleen! Håper du har baby snart!

Nydelig godgutt du har, Lill. :heart:

Jeg er enig. Det falt meg egentlig ikke inn at det skulle være noe problem før jeg begynte å undersøke om det fantes brett mer tilpasset han... Da sto det plutselig "overalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så fryktelig lenge siden rullebrett var forbudt. Det henger nok noe igjen fra den tiden, tenker jeg.

Seriøst? :lol: Jeg husker ikke :P

Det jeg derimot husker er at jeg stod på rulleskøyter fra jeg var ganske liten. Ble litt knall og fall der og - godt mamma og pappa ikke hadde google. På en måte må da rullebrett være tryggere enn mye annet, som slalom (fy fasan så fort de bittesmå barna står i slalombakken :o ), rulleskøyter, etc. Man har jo hender og føtter "fri" til å ta seg for, feks om man tryner.

Og jeg tenkte som mange andre, tenk på alle gevinstene ved det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det bare kom samtidig, men A har generelt fått mye større selvsikkerhet etter han begynte å skate, så jeg tror det øker selvfølelsen hans litt også. Han ser jo at han er flinkere enn mamma :lol:

Når han tryner sier han bare "uffda" , før han prøver igjen. Før ville han blitt redd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo legge ut her når jeg har tatt nye bilder... :icon_redface:

602564_10151627240811399_983600084_n.jpg

Nå kan hun holde hodet stabilt. :) Ikke så liten vinglebaby lengre.

27146_10151627240906399_1944656792_n.jpg

Fra en veldig fin dag på hytta igår. Første dagen med sol og varme! Endelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, la nå ungen stå på skateboard hvis han vil. Kan ikke skjønne at det skal være noe annerledes enn alle de andre tingene unger driver med. Trodde fysisk aktivitet var viktig :D

Takk for alle lykkeønskninger! Nå har alle murringene gitt seg igjen, men det er jo like greit, fortsatt lenge til 17.mai :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare sett dere på bilder her inne, Marie, men jeg synes hun virkelig har trekk fra dere begge! Hun ligner liksom sånn på begge to. :) Nydelig jente altså!

Seriøst, hvordan fikk vi så pene barn, folkens? Og hva var sjansene for at de alle skulle havne på sonen? :icon_confused:

Loke, jeg synes det høres veldig sansynlig ut. Sånn er det med oss alle tenker jeg, mestringsfølelse gir god selvtillit. Jeg er pro våghalslek og tror ikke det er bra å hele tiden si til barna at "det kan du ikke". Sånn i forhold til mitt eget barn hadde det betydd at vi kranglet hele.tiden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare sett dere på bilder her inne, Marie, men jeg synes hun virkelig har trekk fra dere begge! Hun ligner liksom sånn på begge to. :) Nydelig jente altså!

Seriøst, hvordan fikk vi så pene barn, folkens? Og hva var sjansene for at de alle skulle havne på sonen? :icon_confused:

Takk, det tror jeg må stemme siden annenhver person sier hun ligner meg / Øivind. :)

Og det har jeg lurt på også. Vi er heldige! :D

Takk Rak!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare sett dere på bilder her inne, Marie, men jeg synes hun virkelig har trekk fra dere begge! Hun ligner liksom sånn på begge to. :) Nydelig jente altså!

Seriøst, hvordan fikk vi så pene barn, folkens? Og hva var sjansene for at de alle skulle havne på sonen? :icon_confused:

Loke, jeg synes det høres veldig sansynlig ut. Sånn er det med oss alle tenker jeg, mestringsfølelse gir god selvtillit. Jeg er pro våghalslek og tror ikke det er bra å hele tiden si til barna at "det kan du ikke". Sånn i forhold til mitt eget barn hadde det betydd at vi kranglet hele.tiden.

I know, helt sykt. Verden er liten! :lol:

Første barseltreff unnagjort! Vi er TO stk... hihihi! Neida, skulle slenge seg på to til etterhvert, men alikevel da. Jeg skravlet som en foss bare fordi man kan snakke om bare babyer (jeg prøver veldig bevisst å ikke overøse venner)! Det var så herlig! Og den andre mammaen var veldig hyggelig og vi skal på trilletur til uka. Jeg har dessuten fått litt bedre inntrykk av helsesøster, hun trenger bare å bli sagt imot litt så kommer frasen "Du kjenner selvfølgelig ditt barn best, og du gjør det rette for dere og deres situasjon", herlighet, så bastant som hun virker så plutselig myk som smør bare man sier man ikke er helt enig :lol:

Nå ligger mannen i senga med Nugget :shocked: Altså, hun er trøtt NÅ! :shocked: Det gjenstår å se om vi faktisk får lagt henne, men hun er TRØTT!! Huzzah!

Marie: Johanne er nydelig! Nugget her har altfor stort hode til å holde det oppe slik enda :lol: Men det begynner heldigvis å komme seg (seriøst, skal jeg ha flere barn burde de komme med viplash-krage, jeg er livredd for å skade nakken deres der hodet slenger rundt...).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være fenomelt for å bygge opp balansen og kordinasjon?

Ja, for jeg fikk i hvert fall testet at jeg manglet det den ene gangen jeg trakket oppå ett..... inne i stuen i fred og ro...... og plutselig smalt i golvet på ryggen og beina i været. Da var jeg glad jeg var alene, for det så definitivt hverken kontrollert eller elegant ut :aww::lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...