Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Det må jo være fenomelt for å bygge opp balansen og kordinasjon?

Der er tryggere måter å gjøre det på. Selv er jeg ikke hysterisk mor - mine barn får klatre i trær, sykle osv. Men klart at når jeg SER hvilke stygge skader (som gir varige men, feks i form av lammelser fra hals og ned osv…) som kommer inn og hva de skyldes så er der noen ting mine barn ikke får gjøre før en viss alder, og da kun med verneutstyr.

Mine får feks ikke hoppe på trampoline uten sikkerhetsnett. De får ikke stå på rulleski før de er 12 år (pga ekstrem ledd-belastning - de skal ha leddene sine hele livet), de får ikke kjøre snowboard før de er ca 10 år gamle, rullebrett før de er ca 5 år.

Og de er ekstremt motoriske alle. De svømmer (aktivt) , sykler, klatrer i klatrevegg (med sikring), spiller fotball, håndball, har drevet allidrett fra de var 3 − 4 år gamle osv. Og de har fått utfolde seg fysisk mye mer enn de fleste andre barn jeg vet om.

Der er forskjell på hysteri og dumskap. I begge retninger.

Redigert skriveleifer - uten briller….

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Mine får feks ikke hoppe på trampoline uten sikkerhetsnett. De får ikke stå på rulleski før de er 12 år (pga ekstrem ledd-belastning - de skal ha leddene sine hele livet), de får ikke kjøre snowboard før de er ca 10 år gamle, rullebrett før de er ca 5 år.

Good for you.

Der er forskjell på hysteri og dumskap. I begge retninger.

Huh? Hva betyr det? Forskjell i begge retninger?

Uansett. Jeg har ikke kalt noen hysteriske. Du burde klare å få fram poenget ditt uten å kalle andre dumme.

(får ikke til å dele opp quote)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Hva betyr det? Forskjell i begge retninger?

Uansett. Jeg har ikke kalt noen hysteriske. Du burde klare å få fram poenget ditt uten å kalle andre dumme.

(får ikke til å dele opp quote)

Jeg har virkelig ikke kalt andre for dumme, nå bør du roe deg litt. Jeg mener at hysteri i begge retninger er dumskap. Eller sagt med andre ord: det å kvele barna med restriksjoner OG det å aldri tenke sikkerhet overhodet blir begge deler like galt. Hvor grensene går får den enkelte forelder avgjøre selv. Jeg redgjorde for MIN mening og foreslår at du holder deg til å redgjøre for DINE uten slike tullete kommentarer som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har virkelig ikke kalt andre for dumme, nå bør du roe deg litt. Jeg mener at hysteri i begge retninger er dumskap. Eller sagt med andre ord: det å kvele barna med restriksjoner OG det å aldri tenke sikkerhet overhodet blir begge deler like galt. Hvor grensene går får den enkelte forelder avgjøre selv. Jeg redgjorde for MIN mening og foreslår at du holder deg til å redgjøre for DINE uten slike tullete kommentarer som dette.

:huh: Du ser ikke hvordan innlegget ditt kan leses? Ok. :kiss:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Du ser ikke hvordan innlegget ditt kan leses? Ok. :kiss:

Noen leser jo bibelen som fanden også.

Men jeg ser jo at jeg må vege mine ord her. Og tar det til etteretning - så heretter blir alt servert med teskje. :)

Lagt til: På den annen side, på generelt grunnlag, så syns jeg det er helt greit om noen føler seg provosert av det jeg skriver eller sier. Ingen dør av å føle seg litt provosert. Ev truffet. Det tyder på at jeg har truffet en nerve av noe slag. Hvilket igjen kan være starten på å revurdere sine egne holdninger og tanker om et emne. Om man tør å gå inn i en tankeprosess rundt hvorfor man føler seg truffet.

Men jeg går ikke med på at jeg kaller noen for dumme. Jeg har et menneskesyn som er fjernt fra den tankegangen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sparkesykkelen var ment for å være litt morsom. :P Jeg har en våghals, så det er mulig jeg er blasert, men jeg hadde seriøst ikke tenkt meg om to ganger. Fordelene (mestring, fysisk aktivitet, motorisk trening, få rom til til å ta utfordringer, la de få utforske på egne premisser, etc etc) veier opp for risikoen. For meg og min sønn altså, mener ikke at det er noe universielt riktig her.

Lykke til, Charleen! Håper du har baby snart!

Nydelig godgutt du har, Lill. :heart:

Takk :ahappy:

Nå kommer det frem at dere har kallenavn ja. Ser at JohnnyRonny har fått selskap av Ruslebiffen og Nugget :lol:

Det er gjengen sin det :lol: :lol:

Johanne er søt som sukker Marie, herlighet så nydelig hun er :)

Vært en hard dag idag, ikke bare bare at pappan dro... Full sovenekt for første gang i hele sitt liv, det var ikke bare bare. Hun slappet av til slutt på sofaen på meg stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debattkjelleren er den veien *peke*

:)

Signeres..

Jeg tar tilbake alt jeg sa om at mannen og rabiesnugget sov i senga.. Vi har hatt fullstendig bonanza her, så ille at man tviholder på ungen og svinger fram og tilbake som noe tatt ut fra Exsorsisten mens man synger alt av sanger man kan. Fullstendig ute av seg var hun, overtrøtt fra *******, sover kun om man går rundt, bysser og leker hompetiten. Mannen gikk til slutt inn på badet, la ungen på gulvet og kledde av seg og tok henne med i dusjen. Jeg elsker han! Det ble stille på ett sekund! De pludret og lo på stellebordet, fikk på seg pysjen og der satte hun igang med skrikinga igjen. Fikk henne heldigvis til å ta brystet fort (hun nekter om hun blir for oppkavet), så nå håper jeg hun spiser til hun blir skikkelig mett og slapper av nok til at hun sovner. Jeg er så frynsete nå, etter timer med skriking, at jeg ikke vet opp ned på meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo legge ut her når jeg har tatt nye bilder... :icon_redface:

602564_10151627240811399_983600084_n.jpg

Nå kan hun holde hodet stabilt. :) Ikke så liten vinglebaby lengre.

27146_10151627240906399_1944656792_n.jpg

Fra en veldig fin dag på hytta igår. Første dagen med sol og varme! Endelig. :)

Jeg hakke møtt deg eller han mannen din, men jeg fikk brått sånn feeling av at hun ligna på han på øverste bildet :lol: Kun fra de bildene du har lagt ut her på sonen... :P Søt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen leser jo bibelen som fanden også.

Men jeg ser jo at jeg må vege mine ord her. Og tar det til etteretning - så heretter blir alt servert med teskje. :)

Lagt til: På den annen side, på generelt grunnlag, så syns jeg det er helt greit om noen føler seg provosert av det jeg skriver eller sier. Ingen dør av å føle seg litt provosert. Ev truffet. Det tyder på at jeg har truffet en nerve av noe slag. Hvilket igjen kan være starten på å revurdere sine egne holdninger og tanker om et emne. Om man tør å gå inn i en tankeprosess rundt hvorfor man føler seg truffet.

Men jeg går ikke med på at jeg kaller noen for dumme. Jeg har et menneskesyn som er fjernt fra den tankegangen.

Jeg føler meg overhodet ikke provosert selv om jeg altså lar en 2-åring skate. Jeg driver ikke med dumskap, han skater ikke langs veien eller på hardt underlag, det foregår under kontrollerte former på sponplater i hagen . Han KAN forsåvidt skade seg, men ikke noe mer enn han kan i skogen hvor han klatrer oppå steiner eller i lekeparken hvor han fyker rundt oppå leketårn.

Han har gått på ski i hele vinter og tydeligvis fått god balanse og fallteknikk, sånt må læres. Han er tryggere på skateboard enn sin 6 år gamle fetter og ikke minst sin 36 år gamle mor. . Fortsetter han å vise såpass interesse vil han til slutt bli ganske flink ganske tidlig og da kommer jeg til å slippe han løs i skateparken selv om han muligens er under 5.

Man må se ann barnet også.

Han får forøvrig ikke sykle annet enn i hagen uten at jeg holder i stanga, han får ikke gå på fortau eller krysse en vei uten å holde meg i hånden, slik "alle" andre på hans alder får - rett og slett fordi han er distre. Men en rå balanse har han. Og den skal han få lov til å utvikle.

Skateboard og ski er det eneste som virkelig har fenget han. Pappaen er jo en tidligere skiløper , så mulig det er noe genetisk. Han liker å stå på ting som beveger seg. Det gjør ikke mammaen..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mine foreldre har vært ville og galne :lol:

Jeg gjorde sånt fra ung alder av jeg, å lever (enda) 18 år etterpå.
Det var værre med naboen som måtte bli 12 år før hun fikk lov å ta på seg rulleskøyter, eller gjøre noe skummelt, hun brakk foten på første forsøk ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mine foreldre har vært ville og galne :lol:

Jeg gjorde sånt fra ung alder av jeg, å lever (enda) 18 år etterpå.

Det var værre med naboen som måtte bli 12 år før hun fikk lov å ta på seg rulleskøyter, eller gjøre noe skummelt, hun brakk foten på første forsøk ... ;)

:lol:

Hm. Aldri tenkt over sånt. Jeg synes det blir i mine øyne hysteri. Hjelm og go ahead.. Sophia rir nå en gang i uken og som Ask var hun i vinter rå på ski (langrenn altså. det har hun ikke fra moren sin hehe.) Og jeg tror vi blir å oppfordre til det meste fysisk uteaktivitet. Det er jo som Loke og Mari påpeker her forskjell på å knock yourself out i skateparker (bokstaveligtalt! :lol: ) og under kontrollerte former i hagen :)

Elzorro, flink mann du har! :heart: Hvordan gikk det resten av kvelden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om farlige ting; Noen som vet hvor vi får sykkelhjelmer som er små i størrelsene? Vi tenker å sånn etterhvert begynne å ha L i sykkelvogn når vi er på turer, og bruke det til barnehagen fra høsten av, men hun er jo så liten, og jeg finner ikke noen (har lett nokså overfladisk) som har så små hjelmer, evt hjelmer som kan ha sånne puter inni så den blir "liten nok" i begynnelsen. Noen som har noen bra erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Hm. Aldri tenkt over sånt. Jeg synes det blir i mine øyne hysteri. Hjelm og go ahead.. Sophia rir nå en gang i uken og som Ask var hun i vinter rå på ski (langrenn altså. det har hun ikke fra moren sin hehe.) Og jeg tror vi blir å oppfordre til det meste fysisk uteaktivitet. Det er jo som Loke og Mari påpeker her forskjell på å knock yourself out i skateparker (bokstaveligtalt! :lol: ) og under kontrollerte former i hagen :)

Elzorro, flink mann du har! :heart: Hvordan gikk det resten av kvelden?

Han er fantastisk :)

Jeg vet ikke helt hva som skjedde med Tuva, våknet med en gang vi la henne (det kan hun gjøre ellers og, men da sovner hun som regel selv) og virkelig hylskrek. Hun sovnet tilslutt på brystet mitt og vi la oss klokken ett.

Jeg var så sliten etter skrikingen at vi bestilte time hos osteopat klokken halv ett i natt i affekt :P

Det skjer mye hos henne mentalt om dagen, for to dager siden bare slo hun etter leker ibabygymmen, nå griper hun bevisst etter de og holder de fast. Hun har også begynt å le litt. Så grunnen til at hun er virkelig ille nå er nok pga utviklingssprang, men hun er såpass dårlig til å sovne ellers også at vi tar oss en tur til osteopat alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh: Du ser ikke hvordan innlegget ditt kan leses? Ok. :kiss:

Jeg leser "forskjell på dumskap og hysteri i begge retninger" som at man ikke skal overdrive i noen retninger - en generell betraktning av prinsippet å la kidsa gjøre alt mulig. Ikke ment om noen i tråden. Hvis man ikke skal få lov å kalle foreldre som sender unga på akebrett ned holmenkollenbakken eller på skateboard uten hjelm ned langnesbakken (bratt bakke i byen min, kommer ikke på noen i oslo :P ) for dum, så vet jeg ikke hva man skal kalle foreldre som åpenbart burde visst bedre :P

Så jeg ser ikke helt the big fuzz here? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres..

Jeg tar tilbake alt jeg sa om at mannen og rabiesnugget sov i senga.. Vi har hatt fullstendig bonanza her, så ille at man tviholder på ungen og svinger fram og tilbake som noe tatt ut fra Exsorsisten mens man synger alt av sanger man kan. Fullstendig ute av seg var hun, overtrøtt fra *******, sover kun om man går rundt, bysser og leker hompetiten. Mannen gikk til slutt inn på badet, la ungen på gulvet og kledde av seg og tok henne med i dusjen. Jeg elsker han! Det ble stille på ett sekund! De pludret og lo på stellebordet, fikk på seg pysjen og der satte hun igang med skrikinga igjen. Fikk henne heldigvis til å ta brystet fort (hun nekter om hun blir for oppkavet), så nå håper jeg hun spiser til hun blir skikkelig mett og slapper av nok til at hun sovner. Jeg er så frynsete nå, etter timer med skriking, at jeg ikke vet opp ned på meg selv.

Sånn er Tuva også når hun er overtrøtt. Klin umulig å legge henne, i det ryggen treffer madrassen vræler hun til. Men det er kun når hun blir såpass overopphetet som det du beskriver (forresten, et triks her for å roe ned er faktisk å gå ut en tur. Tuva blir ekstremt varm når hun skriker sånn og litt mildere temperatur hjelper ofte for å roe det verste. Altså bare utenfor døren med ungen på armen, ikke tur).

Nå måtte jeg lese om utviklingssprang. Husker jeg leste om det når jeg var gravid men hadde helt glemt det :P

Vi kjenner oss utrolig godt hjemme i denne:

"Ved ca 12 uker lærer barnet seg nyanser. For første gang merker barnet forendringer på lyder, lukt, og det barnet ser og kjenner. Barnet kan også merke forandringer i stemmeleiet til foreldrene, om de er glad eller sint. De kan også merke forskjell i kroppspråket. Barnet kan følge andre med blikket og få overblikk over rommet det befinner seg i."

Jeg sa frustrert til Tuva i et litt for høyt toneleie (neida, jeg ropte ikke, bare snakket høyt, og jada, jeg har så dårlig samvittighet så, men INGENTING hjalp) at "Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med deg!". Da stanset gråten før hun hikstet til og grein ENDA verre. Tydelig at hun plukket opp stemningen der. Men jeg ser også det at om hun sutrer i sengen når hun er blitt lagt og jeg går inn til henne så slutter hun å gråte og ser på meg. Bryter liksom ut av sutringen. Det er gøy! Jeg har liksom følt hun er en liten klump som driter i mamma og pappa, men nå er det tydelig at hun vet vi er til stede, har nytte av at vi er glade, etc. :)

Du vet du har barn når du skriver friske innlegg på forum klokken 05.55 på morgenen. :P

Var oppe 04:30 :P

Gjeeeesp, nå blei klokka halv elleve. Tuva sover enda, men nå GADD jeg rett og slett ikke å sove lenger. :yawn::lol: Nei, nå var jeg fryktelig stygg. Jeg er bare så klar over at det nok snart er min tur, så jeg får nyte det mens jeg kan :lol:

I dag skal vi på babysvømming igjen :D Forrige gang dukket hun med instruktøren og i dag skal vi dykke henne! :o

Åhåh. Og når vi holder henne i begge hendene når hun ligger nede så blir hun helt rød i trynet, spenner alle muskler og prøver å dra seg opp. Artig :P skal ikke så mye til for å glede meg for tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er Tuva også når hun er overtrøtt. Klin umulig å legge henne, i det ryggen treffer madrassen vræler hun til. Men det er kun når hun blir såpass overopphetet som det du beskriver (forresten, et triks her for å roe ned er faktisk å gå ut en tur. Tuva blir ekstremt varm når hun skriker sånn og litt mildere temperatur hjelper ofte for å roe det verste. Altså bare utenfor døren med ungen på armen, ikke tur).

Nå måtte jeg lese om utviklingssprang. Husker jeg leste om det når jeg var gravid men hadde helt glemt det :P

Vi kjenner oss utrolig godt hjemme i denne:

"Ved ca 12 uker lærer barnet seg nyanser. For første gang merker barnet forendringer på lyder, lukt, og det barnet ser og kjenner. Barnet kan også merke forandringer i stemmeleiet til foreldrene, om de er glad eller sint. De kan også merke forskjell i kroppspråket. Barnet kan følge andre med blikket og få overblikk over rommet det befinner seg i."

Jeg sa frustrert til Tuva i et litt for høyt toneleie (neida, jeg ropte ikke, bare snakket høyt, og jada, jeg har så dårlig samvittighet så, men INGENTING hjalp) at "Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med deg!". Da stanset gråten før hun hikstet til og grein ENDA verre. Tydelig at hun plukket opp stemningen der. Men jeg ser også det at om hun sutrer i sengen når hun er blitt lagt og jeg går inn til henne så slutter hun å gråte og ser på meg. Bryter liksom ut av sutringen. Det er gøy! Jeg har liksom følt hun er en liten klump som driter i mamma og pappa, men nå er det tydelig at hun vet vi er til stede, har nytte av at vi er glade, etc. :)

Gjeeeesp, nå blei klokka halv elleve. Tuva sover enda, men nå GADD jeg rett og slett ikke å sove lenger. :yawn::lol: Nei, nå var jeg fryktelig stygg. Jeg er bare så klar over at det nok snart er min tur, så jeg får nyte det mens jeg kan :lol:

I dag skal vi på babysvømming igjen :D Forrige gang dukket hun med instruktøren og i dag skal vi dykke henne! :o

Åhåh. Og når vi holder henne i begge hendene når hun ligger nede så blir hun helt rød i trynet, spenner alle muskler og prøver å dra seg opp. Artig :P skal ikke så mye til for å glede meg for tiden :P

Jeg skjønner bare ikke når jeg skal klare å legge henne.. Hun blir trøtt i sju-åtte-ni tida, og hun sovner lett etter amming når vi raper henne etc, men om vi forsøker legge henne ned før hun er fullstendig utslitt så våkner hun bare.. Jeg gruer meg allerede til i kveld. Det ender med at jeg kommer amme henne i senga når hun er sulten i sju-åtte tida, så får hun bare sove oppå meg.. Eller bæresjal/ergo, men det er så sykt varmt her inne i leiligheten på kvelden at det kommer ikke til å gagne noen av oss... Jeg får forsøke være litt kreativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...