Gå til innhold
Hundesonen.no

Varga og Vims


Malamuten
 Share

Recommended Posts

48 minutter siden, Malamuten skrev:

Da ser det ut som det blir et medlem til i denne tråden. Grytidlig på torsdag kjører vi til sverige for å hente denne skjønningen 

12311246_991203167588702_303530232124301

Bilde fra i dag etter å ha kjørt 42 km :D Hun er 2,5 år, grunntrent i agility og thats it på treningsfronten, Hun er brukt som trekkhund/trent på mellomdistanse og går som kommandoleder i et lite/mellomstort spann. Sosial mot både folk og hunder og en liten fining :) Hun blir vår hund på papiret, men Espen kommer til å ha hovedansvar for trening i hundesport også deler vi på resten. Består hun tester og slikt så blir hun også heimevernhund. Planen forøvrig er vell Ipo, bruks og lydighet, og om alt går som jeg håper så blir det kanskje noen barmark eller nordisk løp sammen med Vims også :) 

11063845_976038482438504_389655573406106

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/10383677_886315391410814_3159620273206019082_n.jpg?oh=eb3961573fedce1a11bbceb2ab50cd0d&oe=56EBC12E 

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xlf1/v/t1.0-9/10308369_711338255575196_647095340454150232_n.jpg?oh=80cb6d9b3924dac7d45935820aea105a&oe=56F41366 

 

Gratulerer! :) 

Trodde egentlig det var noe annet Espen ventet på, men det så jo virkelig vakker ut :wub: 

Men jeg ser ikke for meg en hollender som den typisk trekkhunden?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 382
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Varga får dele tråd med Vims to blir for mye styr Så langt så liker jeg nykomlingen veldig godt, hun bærer litt preg av at det er mye nytt og at hun antagelig ikke har vært så veldig mye utenfor de

I dag er Taiga 3 år    

Et par bilder (fotograf @Tonje ) Skikkelig turgjeng

Posted Images

3 timer siden, simira skrev:

Hollandsk husky? Blir spennende. Og fullt av hunder i hus!

Hehe, ja nesten. Fult hus blir det, E har (ihvertfall ikke enda) slått fra seg schæfer heller så det er mulig at det kommer en schæfervalp til våren/sommeren også :P 

2 timer siden, Nathalie98 skrev:

Gratulerer! :) 

Trodde egentlig det var noe annet Espen ventet på, men det så jo virkelig vakker ut :wub: 

Men jeg ser ikke for meg en hollender som den typisk trekkhunden?

Det var det, og evt er det. Han tenker fortsatt på schæfervalp til våren/sommeren. :) 

Tja, nå er jeg ikke så god på trekk så jeg skal ikke utale meg så bastant, men de har mange gode kvaliteter som jeg ser det. Er vell mer type hund og at de gjerne foretrekker litt hjernetrim og slik trening i tillegg m.m. som er med på å gjør det til en lite brukt trekkhund, de typiske trekkhundene er jo mye enklere og mer møysomme på mange måter.. Og de er nok bedre på sprint enn mellom/langdistanse, de er jo litt mer av den eksplosive typen som brenner kruttet ganske raskt. Det er nok noe av grunnen til at hun selges, hun er mer sprinthund og de andre hundene de har er litt tyngre (jeg tror det er grønnlandshunder og malamuter) så hun passer nok ikke helt inn i spannet. Men de to jeg har fra før er skikkelig kule snørekjøringshunder både sommer og vinter :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tonje skrev:

Gratulerer :D Gleder meg til å hilse på i jula! Dog ser jeg for meg at vi blir hengende litt bakpå hvis vi skal på skitur sammen med dere :lol: *Må skaffe meg mer bikkje..*

Takk :) Du får låne en da vetdu :D Også får vi håpe på skiføre! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tue Dec 01 2015 18:07:03 GMT+0100, simira skrev:

Quote som nekter å forsvinne

6 timer siden, jma skrev:

Hun ser veldig fin ut, grattis! Tror nesten aldri jeg har sett rasen irl faktisk. Egentlig litt rart at ikke flere har de i Norge? Ser på fb at de er litt mer vanlig i utlandet. 

Takk ? De er jo litt for spesielt interesserte,som mallen, bare enda mindre tallrike, men de holder på å ta seg opp både her og i Sverige, men mange er det ikke. Kanskje rundt 20 i Norge totalt. Også er det jo noe med det , en grei sånn en er en helt super hund, men en ikke så grei en(og de er det dessverre en del av) er ikke spesielt hyggelig å ha i hus. Det skremmer nok en del potensielle eiere.

6 timer siden, Sophie skrev:

Så fine hunder du har!! 

Jeg er veldig interessert i både malle og hollender, så jeg kommer til å følge med her :)

Takk, er selvsagt helt enig ? ?

Vi er kommet et godt stykke på vei hjem, men tar en overnatting før vi fortsetter siste biten i morgen. Ingen skuffelser så langt ?

Får ikke lagt til bilder så de får komme senere ?

 

 
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Får vell komme med en liten oppdatering og noen bilder da :) Taiga har sklidd rett inn i flokken, i starten var hun veldig underdanig, antagelig vært veldig trykt i flokken hun kom fra og bare generelt veldig preg av å ha bodd i stor flokk med konkurranse om det meste osv men har roet seg fint. Hadde noen dager hvor hun nesten ble litt overmodig, men regner med det bare er en del av at hun venner seg på nye forhold og skal finne sin plass i denne flokken med hunder som ikke er tøff mot henne. Det ser også ut til å ha roet seg igjen, akkurat som jeg regnet med. Varga er det ikke noe tull med, men Vims kunne hun nok tenkt seg å havne over på rangen, noe vims over hodet ikke bryr seg om så det går nok smertefritt uansett. :) 

Ellers så trenger hun nok litt tid på å bli vant til sitt nye miljø, med biler, (fremmede) hunder, joggere, syklister osv, men ikke noe problematisk her heller, bare litt småtull. Hun tar seg opp nesten fra dag til dag og jeg er spent på å se hvordan hun ender opp når hun har landet skikkelig. Treningsmessig så har hun alt å lære siden hun over hodet ikke har blitt trent med, knapt nok sitt og ligg liksom og heller ikke lekt med, så det skjønner hun nesten ikke noe av :P men her også er det en tydelig stigning i læringskurven så jeg tror det kan bli ok etterhvert, noen elitehund blir hun antagelig ikke, men vi får se. Ellers en sosial og hyggelig hund som er enkel å ha med å gjøre. Blir antagelig sykkeltur i dag så er skikkelig spent på å få prøvd henne litt på trekkbiten, hun trekker ihvertfall ikke mye når vi bare går, men jeg håper vi får henne litt i gang generelt om vi får litt fart på henne og i en situasjon som er kjent for henne :)   

Varga er nå fortsatt Varga og Vims er fortsatt full av hormoner :P Heldigvis er hun flinkt til å slappe av og slikt enda, det er bare at det koker litt i enkelte situasjoner det kommer frem, ellers hadde det nok vært veldig slitsomt. Vi har begynt bitearbeidstreningen så smått igjen, med ny figurant som virker veldig allright :D og feltsøket begynner å bli skikkelig bra og lydigheten kommer seg stadig, det er så digg nå når ting begynner å komme sammen litt og ikke bare er momenter, uferdige ting og nyinnlæring som bedrives. Man begynner å se litt skikkelige resultater etter all treningen man har lagt ned, og det er deilig.

Varga :wub: 

 

1913801_10156382076990074_16857660046985

 

Tai som missfornøyd kløvhund :P 

943898_10156382076340074_892249647390113

Alle 3 

10372556_10156382074880074_5835865550821

Tai

12369065_10156382074715074_3629471772838

Vims

12391035_10156382074125074_3747947912176

 

12342473_10156345531195074_4910951572883

 

12311140_10156345486725074_8345711025457

 

Til vetrinæren på tur hjem

11204460_10156336084380074_2399570616373

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Åh, skal, skal ikke.. Vurderer å melde vims på ferdselsprøve i april, så jeg har noe konkret å trene mot, og en tidsfrist for motivasjon, men det er litt skummelt også. Vi har et stykke igjen og jeg må lære meg programmet (som sikkert er den største utfordringen) :P Også er det jo det der med håndtering da, men om vi ikke er klare så er det jo evt bare å droppe det.. Ellers har jeg fått to klassiske overstimulerte hunder, for mye ski og for lite mentaltrening :P De begynner å bli i form.

Et sjeldent rolig øyeblikk.

12644715_10156508712295074_2770893464052

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Skal! Ihvertfall hvis du tror det går greit med håndteringa. Lydigheta på ferdselsprøven får dere til :)

Det er den jeg er mest usikker på. Jeg tror det går bra, det er jo ikke store greia liksom og hun greier seg jo ok til vet osv, og jeg vet jo at hun ikke er farlig eller kommer til å bite noen skikkelig, men det er litt kjipt uansett om hun skulle glefse eller noe på en offisiell prøve, samme hvor lite alvorlig det er... Men er man ikke klar så går det jo selvsagt an å ikke stille også, selv om man har meldt på.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Malamuten skrev:

Det er den jeg er mest usikker på. Jeg tror det går bra, det er jo ikke store greia liksom og hun greier seg jo ok til vet osv, og jeg vet jo at hun ikke er farlig eller kommer til å bite noen skikkelig, men det er litt kjipt uansett om hun skulle glefse eller noe på en offisiell prøve, samme hvor lite alvorlig det er... Men er man ikke klar så går det jo selvsagt an å ikke stille også, selv om man har meldt på.. 

Prøv! Tren på det som trengs av håndtering for å bestå, sånn at hun vet nøyaktig hva som skjer, jeg er sikker på at det går bra. Lydigheten burde gå bra, så pugg ferdselsdelen, sånn at det blir litt som en hvilken som helst annen øvelse? Hvis du er heldig så er det en dommer hun har møtt på før?

Hvor mye håndtering er det egentlig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nathalie98 skrev:

Prøv! Tren på det som trengs av håndtering for å bestå, sånn at hun vet nøyaktig hva som skjer, jeg er sikker på at det går bra. Lydigheten burde gå bra, så pugg ferdselsdelen, sånn at det blir litt som en hvilken som helst annen øvelse? Hvis du er heldig så er det en dommer hun har møtt på før?

Hvor mye håndtering er det egentlig?

Jeg tror jo det skal gå helt fint, det er bare så kjedelig om det ikke gjør det.. De jeg har sett har det vært lite håndtering på, det er sjekk av chip også er det et lite pirk på nesa (sånn omtrent) inne i gruppa. Men det er sikkert litt avhengig av hvem som dømmer også. Satser på Geir jeg :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Malamuten skrev:

Jeg tror jo det skal gå helt fint, det er bare så kjedelig om det ikke gjør det.. De jeg har sett har det vært lite håndtering på, det er sjekk av chip også er det et lite pirk på nesa (sånn omtrent) inne i gruppa. Men det er sikkert litt avhengig av hvem som dømmer også. Satser på Geir jeg :P 

 

Møte med person, chip-avlesning, møte med sykkel og bil, jogger/rulleski og hund? Også skal vel hunden bli satt igjen alene tror jeg, mens det går forbi hund?

På noen av delene kan det vel kommaderes dekk eller fot?

Går nok fint :) er vel en av to som dømmer vil jeg tro?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal! Eller, sett det som mål ihvertfall, også ser dere når det nærmer seg!

Angrer på at jeg ikke gikk ferdselsprøven i høst sjøl, men gravidus orka bare ikke de siste ukene frem mot prøven selv om vi egentlig var godt igang, så da utgikk det, og nå tror jeg ikke det blir... Eller kanskje vi skal slenge oss med.. April, hm, får man sympatipoeng med diger mage, mon tro? :shifty: Schäferhundklubben eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Skal! Eller, sett det som mål ihvertfall, også ser dere når det nærmer seg!

Angrer på at jeg ikke gikk ferdselsprøven i høst sjøl, men gravidus orka bare ikke de siste ukene frem mot prøven selv om vi egentlig var godt igang, så da utgikk det, og nå tror jeg ikke det blir... Eller kanskje vi skal slenge oss med.. April, hm, får man sympatipoeng med diger mage, mon tro? :shifty: Schäferhundklubben eller?

Schäferklubben 24 april og Nidaros 18 tror jeg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Nathalie98 skrev:

Møte med person, chip-avlesning, møte med sykkel og bil, jogger/rulleski og hund? Også skal vel hunden bli satt igjen alene tror jeg, mens det går forbi hund?

På noen av delene kan det vel kommaderes dekk eller fot?

Går nok fint :) er vel en av to som dømmer vil jeg tro?

Høres riktig ut det ja. Vims bryr seg heldigvis ikke om hverken syklister, joggere eller andre ting rundt, og blir hun bundet og jeg går vekk så tror jeg hun bare står å nistirrer etter meg og ikke en gang legger merke til om det er noe som passerer henne :P Ettersom jeg husker så kunne man kommandere på alle "øvelsene", så man kan gå hele programmet på lydighet. 

4 timer siden, Aslan skrev:

Skal! Eller, sett det som mål ihvertfall, også ser dere når det nærmer seg!

Angrer på at jeg ikke gikk ferdselsprøven i høst sjøl, men gravidus orka bare ikke de siste ukene frem mot prøven selv om vi egentlig var godt igang, så da utgikk det, og nå tror jeg ikke det blir... Eller kanskje vi skal slenge oss med.. April, hm, får man sympatipoeng med diger mage, mon tro? :shifty: Schäferhundklubben eller?

Åh, vi får se, må vente til jeg får penger før jeg melder meg på så får jeg tenke litt, men tror nok jeg uansett merker av datoen og setter den som mål, selv om jeg evt venter med påmelding, :) Bli med, bli med :) Det går sikkert fint :) Er på schæferklubben ja. 18.4 tror jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...