Gå til innhold
Hundesonen.no

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks

Synes likevel det er trist at hengende øyne (med eller uten feilstilte hår) automatisk sidestilles med en usunn hund. Det finnes da så mye mer på en hund og mange lidelser er så langt værre? Det ER b

Fy søren, dette synes jeg var helt rått, jeg!

Gullen, det er jo bare synd at en hund med allergi, HD D/E, pusteproblemer, øyekatarakt til månen og sammenpressa hjerne (syringomyelia (sp?)) blir mer og mer verdt jo flere utstillingsresultater de får, og dermed blir ettertraktede i avl. Er jo så fin og bra bikkje siden den vant crufts, sant? Da innehar den jo så mange gode kvaliteter at man bare mååå avle.... :|

Det er avlsreglene som må bli strengere for endel raser. Helt klart.

Men det forandrer ikke det faktum at en eksteriørutstilling er en skjønnhetskonkurranse.

Ikke alle utstillingshunder er avlsmateriale. De trenger ikke være det, for det er ikke det utstilling går ut på.

Meeen..! ..siden utstillingsresultater betyr mye for avlsarbeidet i de fleste rasemiljøer, så bør man først ta for seg dommerne, og hvordan de tolker rasestandarden. Er rasestandarden usunn, så bør den forandres på.

Om man vil bli kvitt sykdommer og indre defekter hos en rase, så ser jeg ikke for meg at det å nekte hunder som ikke er 100 % friske, å delta på utstillinger, vil hjelpe på de problemene.

Men hvis det hadde hjulpet, så sett igang! Jeg vil heller ha en sunn og frisk hund i mange, mange år, enn en som er av ypperste klasse eksteriørmessig. Helst vil vil vel ha begge deler, men.. :berner:

..og til slutt, Kangerlussuaq.. ..har du dekning for å si at syke hunder med gode utstillingsresultater blir brukt i avl i stor grad..?

Kom gjerne med eksempler.

Jeg vet det foregår. Idiotoppdrettere finnes det over alt, og hvis du, som vet så mye, har en plan for å få de på rett spor, så må du gjerne dele den med oss andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge ble det innført avlssperre på valper født etter foreldre med E på hoftene for noen år siden, for å få sunnere helse på en del tyngre raser. Konsekvensen ble at flere sluttet å HD-røntge sine hunder for å få registrert avkommene på vanlig vis.

Men det er det jo ikke noe problem å gjøre noe med. Det er bare å kreve kjent HD-status på foreldre for å få registrert avkom, så er ikke det et issue lenger.

Jeg brukte dette primært som et eksempel på at selv om en kennelklubb setter krav, kan det finnes smutthull og oppdrettere kan gjøre motreaksjon - derfor er jeg en større tilhenger av kommunikasjon og samarbeid enn av tunge restriksjoner dyttet nedover ørene på folk.

Nå har vel informasjon, kommunikasjon og samarbeid vært forsøkt i mange år uten at det ser ut til at rasene har blitt sunnere av den grunn. Jeg tror kennelklubbene rett og slett på ta skjeen i egen hånd og ikke la raseklubbene og oppdrettere være så invovlert i hvilke krav som skal stilles mht helse og utseende - her må man rett og slett stille krav ut fra et helseaspekt og hensynet til hundene som avles fram, og ikke ta så mye hensyng til stakkars oppdrettere som blir hengt ut og uff får det så vanskelig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel: den toppvinnende cavalieren med syringomyelia fra Pedigree dogs exposed :)

I tillegg er vel en av de mest brukte avlshannene på schäfersiden i skandinavia bærer av schäferkløe. Kommer ikke i farta på hva han heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg si at jeg synes ikke det har noe for seg å nevne enkelteksempler - dette er ikke et individbasert problem, altså er det ikke noe poeng i å flagge ut noen få.

Ja, syke hunder brukes i avl. Nei, jeg tror ikke det er en majoritet av oppdretterne som prioriterer store utstillingsresultat over helse - både fordi jeg har tro på at mange oppdrettere er seriøse, og fordi den kyniske delen av meg vet at fåtallet oppdrettere HAR så gjeve stjerner å benytte seg av i avlsarbeidet sitt. Stjerner kommer i fåtall, det er det som gjør dem til stjerner.

Men det er det jo ikke noe problem å gjøre noe med. Det er bare å kreve kjent HD-status på foreldre for å få registrert avkom, så er ikke det et issue lenger.

Det er sant - men det var som sagt ment som et eksempel på at kennelklubbers hensikter ikke alltid blir som forventet.

Nå har vel informasjon, kommunikasjon og samarbeid vært forsøkt i mange år uten at det ser ut til at rasene har blitt sunnere av den grunn. Jeg tror kennelklubbene rett og slett på ta skjeen i egen hånd og ikke la raseklubbene og oppdrettere være så invovlert i hvilke krav som skal stilles mht helse og utseende - her må man rett og slett stille krav ut fra et helseaspekt og hensynet til hundene som avles fram, og ikke ta så mye hensyng til stakkars oppdrettere som blir hengt ut og uff får det så vanskelig.

Har det? Har helsefokuset vært uttalt så offentlig som det har vært de siste årene? Nå har jeg en kortere hundehistorie enn du og andre her, men jeg har likevel en ganske lang hundehistorie, og det er først de siste årene jeg har sett et så stort fokus på helse og sunnhet. Jeg tror fremdeles at det er viktig med samarbeid og kommunikasjon, det nytter ikke å tvinge oppdrettere til å gjøre grep om de ikke skjønner hvorfor - det må holdningsendringer til også.

Det sier jeg også fordi vi snakker om sunnhetsaspekt som det er vanskelig å få et sertifikat eller attest på, det er vanskelig å få en fridiagnose på snutepartilengde eller rynkemengde i hodepartiet.

Og - om det skulle være nødvendig å understreke - dette er noe som må gjøres og ses i et internasjonalt perspektiv, selvfølgelig. Jeg er spent på om FCI vil følge opp det den utenforstående britiske kennelklubben nå har gjort. Vil vi se lignende tiltak iverksatt på verdensvinneren i Salzburg i mai? Vil de i så fall gjøre det på en mer gjennomtenkt og helhetlig måte?

Jeg ser potensialet til mange spennende diskusjoner ut fra de handlingene som har skjedd i lille Birmingham disse to døgnene i et internasjonalt hundekollektiv - men jeg synes fremdeles det er en skam at tre enkelthunder måtte henges ut på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et eller annet sted at den bulldogen faktisk gikk igjennom tilsv. helsesjekk i Desember i fjor (kan det ha vært på LKA, kanskje?).

Men jeg synes faktisk det er BRA at hundeverden får et lite "støkk" med hensyn til helse - selvsagt! Det trengs sårt. Men disse tre hundene kommer sikkert til å konkurrere videre, vinne masse og kanskje også gå i avl. Jeg tror ikke at eierne automatisk dropper avl på verken disse, søsken eller evt. foreldre av den grunn. Og på neste utstilling går kanskje de samme hundene rett igjennom helsesjekken...

Så jeg tror faktisk ikke dette er helt fremgangsmåten for å få det langsiktige målet hørt, respektert eller engang vurdert. Men jeg håper virkelig at jeg har feil, såklart!

Veldig spennende å se i morgen, da - napolitanske og engelske mastiffen og schäfer skal i "ilden".. Lurer på om dommerne som skal dømme dem i morgen tenker litt ekstra etter i dag, jeg...

Og jeg synes det er litt synd at det er DENNE nyheten som spres mest i forbindelse med Crufts, da... Men det "høres" jo kjempeflott ut sånn utad sett, ja.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er vel en av de mest brukte avlshannene på schäfersiden i skandinavia bærer av schäferkløe. Kommer ikke i farta på hva han heter.

pr i dag? Husker du hvilket land han kommer fra (bor i) Prøver å finne ut av det :)

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hundene burde blitt "diska" pga rasefeil jeg, og ikke en tilfeldig øyeskade. Clumberen hadde visst også noen øyeproblemer, innovervendte øyehår var det det da? Det er jo forsåvidt greit. Noen som veit hva Peken gikk ut på? Dommeren var visst han som hadde mye omstridte Danny fra Pedigree dogs exposed (nr 1, ble BIS 2003)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pr i dag? Husker du hvilket land han kommer fra (bor i) Prøver å finne ut av det :)

Wienerau noe i den duren? Vienerau? Er det no kjent hannhund med det navnet? :P Er en stund siden vi var inne i schæferverdenen, derav hullene i hukommelsen, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes faktisk det er BRA at hundeverden får et lite "støkk" med hensyn til helse - selvsagt! Det trengs sårt. Men disse tre hundene kommer sikkert til å konkurrere videre, vinne masse og kanskje også gå i avl. Jeg tror ikke at eierne automatisk dropper avl på verken disse, søsken eller evt. foreldre av den grunn. Og på neste utstilling går kanskje de samme hundene rett igjennom helsesjekken...

Så jeg tror faktisk ikke dette er helt fremgangsmåten for å få det langsiktige målet hørt, respektert eller engang vurdert. Men jeg håper virkelig at jeg har feil, såklart!

Hvis du leser det du skriver først her, og det du avslutter med.. Akkurat det tyder jo på at oppdretterne egner seg til å ha ansvar for å ivareta rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Clumberen er HD (A/A) og AA-fri, patellaluks.: 0, øyelyst og fri, har godkjent IPO og jaktprøve, PDH1-fri (hva det nå betyr), champion i 12 land, fikk CC på Crufts i 2010, Verdensvinner, etc. etc. Ergo en oppdretter og eier som faktisk BRYR seg om helsen og sjekker vel mer enn den "normale" oppdretter vil jeg tro?

(I alle fall i forhold til de engelske - som jo virkelig er dårlige på å helsesjekke hundene sine)

Jeg skulle gjerne ville vite om alle i hele rasen hadde blitt diskvalifisert der, jeg. DET hadde vært interessant - og langt, langt mer forståelig enn å sortere ut den ene vinneren og henge den ut for verden som en usunn hund.

Hunden har bilateral ectropion - så da har antagelig veterinæren som ga den øyenlysningsattest vært dritafull eller noe. Det er nemlig ett problem på rasen og noe de har fokus på...........

Forøvrig så er helseattesten til Clumberen offentliggjort på DogWorld sin side. Jeg noterer meg at helsattesten/veterinærprotokollen til bulldoggen og pekingneseren IKKE er publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chervoods_snow_sun_16.jpg

Ikke vanskelig å se hengeøya på den :) hadde bikkja mi hatt slike øyne hadde jeg tatt den til veterinæren og vært bekymra. Menne, det er vel kulere å ha en showstjerne man tjener spenn på.

synes forøvrig det er morsomt å lese kommentarene på "team jenny"-facebook lol-gruppa; "ITS JUST AN EYE INFECTION WTF1!11" - de har så lite peil / er så overhysteriske at de ikke leser/får med seg/ser forskjell på entropion og ectropion. Forøvrig interessant at så mange er med i gruppa uten å egentlig vite hvorfor denne "fantastiske" Jenny bulldogen har blitt diskvalifisert (siden helse-attesten ikke er offentlig). Det er så my dobbeltmoral og hysteri at jeg får litt vondt i vilja, og "skifte kanal"-muskelen i fingeren min (som ofte blir engasjert når jeg kommer over kanaler som FEM, dramafilmer osv) våkner til live. Can't take anymore, eyes hurt.... (no pun intended :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken til artikkelen på dogworld sin side:

http://www.dogworld...rufts_vet_check

Edit: Jeg merker meg også at det står at hunden har en mild ørebetennelse i ett øre, og at det står at det ikke er nok til å diskvalifisere hunden. Samtidig så påstår noen at bulldogen ble disket pga. et gammelt arr på øyet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg bare MÅTTE kommentere på "team Jenny" siden hvor det er en video av den som løper og den hagler inn kommentarer om hvor "fitness", "athletism" "grand movements" osv osv osv på siden.. Så jeg kommentere og la ut en video av en barmarkskjører med spann, DETTE er "fitness" :D Får vel kritikk for den!

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja, innovervendte øyelokk er ikke uvanlig på bulldog, og heller ikke cherry eye (som man kan operere, og få gamle arr av), så det trenger jo nødvendigvis ikke være noe annet. Just sayin'.

Det kan være mye - men eier kunne gjort det enkelt ved å gjøre som eier av Clumberen, legge ut helseattesten og vært ferdig med det tenker jeg. :)

Jeg synes ikke bulldoggen var ekstrem på noen måte, hun ser helt ok ut - hun beveger seg lett osv. - jeg tar glatt høyde for at The Kennel Club bruker dette for å få klapp på skulderen, men årsaken bør offentliggjøres og for Clumberen lå jo skjemaet ute under en time etter undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... synes ikke øynene var så ille. Men hun er jo totalt opphengt i at hunden er champ i 30 land...det betyr jo sånn sett ingenting, for poenget er jo at å gjøre det superbra på utstilling egentlig ikke sier noe om hunden er frisk og velkonstruert lenger, er jo derfor slike tiltak blir satt igang.

Den haken må være irriterende å ha... i veien hele tiden. *kremt*

Pekineser derimot, den er jo ekstrem uansett. Det finnes vel ikke eksemplarer lenger som IKKE er ekstreme, og som ikke burde bli stoppet. Min mening iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at bikkja mi ikke blir rød på øya av å løpe på fjellet i 20 varmegrader i flere timer :lol:

"NO - NO ENTROPION"... nei selvfølgelig ikke, det var ectropion.

Ellers høres det ut som ei mor som prøver å beskytte drittungen sin som har banka opp en unge på skolen, med å fortelle hvor snill ungen er ellers. Doesn't help you much, does it?

Hva er greia med å stå å klipe bikkja i hals-huden hele tiden?

Disse hysteriske damene er egentlig et groteskt eksempel på hvor strutsete de "største hundefolkene" er i dag.

Best quote: "You know...I can't see a problem!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Selv syns jeg den har ganske fin spiss på det venstre øyet. MEN jeg er faktisk også enig med det med å ta helsesjekken før det begynner og heller nekte de å delta.

Det er faktisk slik at hunder blir rødere i øynene på slike steder, jeg blir faktisk rød og irritert selv på slike steder. Hunder med hengeøyer blir med hengende når de er sliten også.

(Men det blir ikke det uten at det er noe de har fra før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...