Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


Recommended Posts

Vi startet med 4% på valpen når han var 10 uker. Nå er han 13 uker og vi er oppe i 6%. Viktig å se an hvor tykk/tynn valpen blir også, ikke bare henge seg opp i hva som er anbefalt. Det står i alle fall på pølsene våre at 4% er veiledende på valper.

Noen som vet ca hvor lenge de skal gå på valpeforet forresten?

Jepp. Jeg ringte og sjekka med dem da vi skulle kjøpe ny batch med fôr da Kovu var 11 mnd. Kovu <-- 18 mnd og på voksenfôr nå. ;)

Men det du sier kan jo også stemme, for en del raser skal gå på valpefôr til 15 og til og med 18 mnd. Og så er det jo en vurderingssak, som alltid. :P

Flere på min rase gir valpefôr til hunden er to år gammel. De vokser og utvikler seg lenge, dermed har de nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bare må: Når dere skal regne ut prosent så er det fort gjort å gjøre det selv. Eks: 4% av 7 kg = 7/100 (for å finne en prosent) * 4 = 0,28 4% av 55 = 55/100 * 4 = 2,2

Ja, det finnes mange meninger og teorier, det er sant. Ingen sitter vel på fasiten, og en må gjøre det som ser ut til å virke best på hunden, når alt kommer til alt. Så skal jeg ikke si hvilken av ras

Bløte kan være lurt,for da blir det lettere fordøyd. Jeg har vanen at jeg alltid skvetter på litt vann også gir hunden, for Amiga spyr om hun ikke drikker vann mens hun spiser tørrfor eller om det

Jeg er eleeendig på å måle opp, og gir en stor dæsj til den store, og en mindre dæsj til den lille. Også får de mer/mindre om de blir feite/tynne. Men de er mer på den tynne siden enn den feite, vil ikke ha så mye ekstra overvekt på valpiser/voksende hunder, for det blir så innmari mye mer på leddene enn det man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 gram pr måltid visst du har 2 måltider eller 120 del på 3 visst du har 3 måltider. Visst det er valpt da som man skal ta 4 % av kropsvekt.

120 gram er 4 % av kroppsvekten hennes, sa de ikke her at de skulle ha 2 %.

Er ikke så farlig egentlig, hun spiser til hun er mett så tar jeg den bort. Hun får jo tydeligvis litt for mye kan det se ut som ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

120 gram er 4 % av kroppsvekten hennes, sa de ikke her at de skulle ha 2 %.

Er ikke så farlig egentlig, hun spiser til hun er mett så tar jeg den bort. Hun får jo tydeligvis litt for mye kan det se ut som ;)

Ikke heng deg så opp i prosenter. Kjenn på hunden. Blir den litt tjukk får den for mye, blir den tynn får den for lite. Også regulerer du til du finner sånn ca hvor mye din hund trenger.

Veiledende er ca 4% på valper og 1-2% på voksne hunder. Men det er enorme variasjoner på hvor mye forskjellige hunder trenger. En stor tung hund som rusler rundt kvartalet et par ganger om dagen kan trenge mindre mat enn en hund som veier halvparten og løper 3 timer i skogen hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må også tilpasse individuelt. Hermes, som har en forbrenning som ikke ligner griser, som mynder flest, hadde sultet om han kun hadde fått 2% av kroppsvekten sin.

Klar det, det er for meg en selvfølge. :) Det samme gjelder uansett hva slags for hunden får. Anvisningene på tørrfor er også bare veiledende. F. eks. ble våre golden retrievere hjemme fleskeberg når vi foret de på anvist mengde av royal canin, selv om de ikke fikk annen mat og fikk godt med mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unnskyld meg... Små hunder. Si en valp på 1,5 kg da. Og 4 % av kroppsvekten. Det er jo 60 gram per dag! Hvordan kan man fôre på V&H og få porsjonert ut så små mengder fra en frossen 500 g pølse? Jeg skjønner ikke helt at det kan være annet enn tungvint!? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unnskyld meg... Små hunder. Si en valp på 1,5 kg da. Og 4 % av kroppsvekten. Det er jo 60 gram per dag! Hvordan kan man fôre på V&H og få porsjonert ut så små mengder fra en frossen 500 g pølse? Jeg skjønner ikke helt at det kan være annet enn tungvint!? Erfaringer?

Aner ikke hva folk gjør, men er det ikke bare til å porsjonere i litt større porsjoner? Hver gang du tar ut en porsjon kan det ligge i kjøleskapet noen dager, og du bruker bare en spiseskje til å ta så mye du trenger hver gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til Chessea tar vi opp en 500g pølse annenhver dag og gir halve hver av de to dagene. Og så tar vi opp en ny. Men jeg merker at hun ikke er så ivrig når det har stått mer enn to dager. Virker ikke som at det holder seg så veldig godt!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unnskyld meg... Små hunder. Si en valp på 1,5 kg da. Og 4 % av kroppsvekten. Det er jo 60 gram per dag! Hvordan kan man fôre på V&H og få porsjonert ut så små mengder fra en frossen 500 g pølse? Jeg skjønner ikke helt at det kan være annet enn tungvint!? Erfaringer?

Sikkert litt tungvint. Jeg deler en pølse i to og gir halvparten om morgen og halvparten om kvelden, så da går det greit. Det skal jo holde seg i kjøleskapet en 3-4 dager, men da vil man jo faktisk ikke få brukt opp en 500 g pølse før den er blitt dårlig om man skal bruke 60 g om dagen. Vet at en del kunder hos oss kjøper 20 kg blokker, eller store pølser og så bruker øks for å dele opp i mindre biter som de så legger i fryseren, så det blir kanskje noe tilsvarende?

EDIT: Har forresten bare brukt vom og hundemat i en ukes tid, men hjelp! Fra å ha fått en hund som knapt spiste halvparten av det hun skulle ha av tørrfor og viste null interesse for mat, har jeg nå fått ett lite matvrak som maser om mat, og står klar ved skåla si når jeg gjør klart maten! Artig å se at dette tydelig faller i smak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å kjøpe 20 kg til en så liten hund :P Dessuten hadde det tatt så stor plass. Men man måtte jo eventuelt delt en 500 g pølse i to mens den er frossen for så å ta opp en halv om dagen, da?

Er ikke så lett å alltid skulle være en sånn som problematiserer ting (som meg, altså) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til Chessea tar vi opp en 500g pølse annenhver dag og gir halve hver av de to dagene. Og så tar vi opp en ny. Men jeg merker at hun ikke er så ivrig når det har stått mer enn to dager. Virker ikke som at det holder seg så veldig godt!?

Vet ikke noe om dette selv. Gir det oftest frossent eller halvtint. Lar det aldri stå mer enn et døgn i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man måtte jo eventuelt delt en 500 g pølse i to mens den er frossen for så å ta opp en halv om dagen, da?

Er ikke så lett å alltid skulle være en sånn som problematiserer ting (som meg, altså) :P

Ser for meg det kanskje! Haha, jeg også problematiserer så det er helt greit! Og så jobber jeg jo i dyrebutikk så det er jo greit å tenke igjennom sånne ting, før man blir spurt av en kunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg det kanskje! Haha, jeg også problematiserer så det er helt greit! Og så jobber jeg jo i dyrebutikk så det er jo greit å tenke igjennom sånne ting, før man blir spurt av en kunde.

Jeg jobber også i dyrebutikk, men det er allikevel noe jeg aldri har tenkt på siden jeg jo ikke har liten hund selv :P

(men hvis det blir liten hund på meg blir det jo en reell problemstilling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man ikke kjøper 20 kg til små hunder, men prinsippet blir jo det samme, om man kjøper 20 kg til stor hund eller 1 kg til liten hund. Til Odin halvtiner vi og lager porsjoner på 100g, da får han halvparten til et måltid. Null problem.

Du kan jo forsåvidt kjøpe 20 kg til små hunder også, du sparer jo SINNSYKT mye penger på å gjøre det, og du kan jo hogge det opp i små biter. Det blir jo akkurat det samme om du har stor eller liten hund. Så klart blir det mer jobb enn å halvtine og kutte opp mindre pølser, men jeg synes ikke det er en selvfølge at man ikke kan gjøre det. Selv hadde jeg ikke gjort det, selv om jeg har stor hund, fordi jeg er helt elendig når det kommer til øks, og fordi jeg ikke har plass i fryseren til det. Men i fremtiden når jeg kommer i eget hus, blir det nok en egen fryser for hundematen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER ikke så vanskelig å dele opp en 20 kg blokk, man må bare ha litt tålamod ;) Legg den i dusjkabinettet, i badekaret, ev inni stekovnen (må stå litt på skrå, ha den oppi en dyp panne) en 5-6 timers tid, ev over natten om du har anledning til å dele den opp på morran. Ha en god kjøttkniv, gummihansker og plastposer klart. Del opp i passende biter og stable pent i frysa slik at det ikke tar unødig plass. Voila :)

For de med miniminihunder, så går det an å dele blokka opp i feks kilosbiter første gang, og så ta opp den kilosbiten og dele den i mindre porsjoner ved behov. Om man har lufttett beholder, og heller blodvannet av hver gang det dannes holder det fint på smak i minst 4 dager i kjøleskap, gjerne leger også, avhengig av hvor kaldt du har det i kjøleskapet. Oppbevar også VOH i midten av skapet, der holder temp seg jevnest.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så hunder, men jeg veide alltid maten jeg

Kunne ikke gi på øyemål for da ville Toya få for mye, og hun var tjukk nok

En digitial kjøkkenvekt løste det problemet. Jeg kjøpte 20kg fersk, pakket i kilo poser og veide deretter hvert måltid.

( og etter 1 år gikk jeg over til tørrfor fordi jeg var lei, men nå prøver jeg Norwegian Polar som er enklere å dele opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men unnskyld meg... Små hunder. Si en valp på 1,5 kg da. Og 4 % av kroppsvekten. Det er jo 60 gram per dag! Hvordan kan man fôre på V&H og få porsjonert ut så små mengder fra en frossen 500 g pølse? Jeg skjønner ikke helt at det kan være annet enn tungvint!? Erfaringer?

Jeg har hund på litt under 3 kg og vi deler pølsene i biter med øks, og hvis det har blitt halvtint bruker vi en sterk kniv. Så legger vi de i poser og har i frysen. Er veldig lite stress egentlig, og gjør at maten ikke trenger ligge lenge i kjøleskapet. Men 20 kg sekker er jeg usikker på hvordan vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å kjøpe 10x0,5 kilo av gangen, og det holder egentlig i massevis i forhold til hva vi har plass til. Så blir det liten hund får jeg nok snike til meg en pølse eller to i uka fra Chessa sin beholdning. :P Det blir nok en kombo med tørrfor uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...