Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din løsning med hundebur i bilen


Anette
 Share

Recommended Posts

Brainstorm!

Jeg har nå en VW Touran Highliner. Og jeg sitter og funderer på burløsning til jentene. Aller helst ville jeg hatt et dobbeltbur til de, slik at begge kunne sitti inntil veggen pga sikkerhet, men det vil vel bli for liten plass?

Ser litt på disse Variocage burene. Og XL buret blir vel litt trangt til to schäferhunder? Men jeg tviler på jeg får XXL inn. Og i følge siden deres er ikke burene testa i Touraner. Så da blir det vel enkeltbur som blir det beste, og kanskje gå for Kela for å få de best mulig tilpasset? Med en hund ut sidedøra, og en ut bakdøra.

Det buret som står innerst, vil jo lett kunne ha nødutgang i motsatt ende. Men det bakerste har ikke den muligheten. Men vil det være mulig å få de ut taket? Eller burde jeg gå for et dobbeltbur i lengden, med finerplate jeg kan sparke ut? Da får jeg jo den hunden ut gjennom en av de forreste dørene...

At det skulle være så vanskelig. :P Men har noen tips til hvordan løse dette best mulig?

Jeg har XL til mine maller, og synes det er for lite. Jeg har løst det med å ta ut skilleveggen slik at Action har hele buret, mens Extra er løs i resten av bilen (varebil) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 839
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen

Den der ble ganske morsom å lese når man har kalt mannen sin for Gubben i fjorten år.

"Uken etter påske" fikk jeg beskjed om, men under en uke etter at jeg bestilte (mandag) så fikk jeg beskjed om at de var klare for henting. Så da kjørte vi ut da..  Kanskje ikke overraskende så p

Posted Images

På en beardis vil jeg si at 50 cm bredde er et definitivt minimum for at de faktisk skal kunne snu seg (vil jo ikke rygge ut eller inn, liksom). Og selv om schäferne er større vil jeg gjette at rygglengden deres ikke er så annerledes - ergo også svingradiusen...

Belgerpia hevdet tidligere i tråden at de standardburene (Herkules/Variocage) er trange til belgere, så da vil jeg nok anta at de er alt for små til schäfere.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør jeg kanskje få for Kela igjen ja. Og se hvordan jeg løser det der...

Om jeg var deg hadde jeg hatt ett bur bak og ett forann, også fått laget en kant på toppen av buret slik at du kan ligge ting oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg var deg hadde jeg hatt ett bur bak og ett forann, også fått laget en kant på toppen av buret slik at du kan ligge ting oppå.

Jeg lurer på om jeg skal gå for dobbeltbur delt på midten. Slik at det forreste buret har to utganger, og det bakerste en. Ved en kollisjon da, så tenker jeg at plata gir etter slik at hunden bakerst får mer "rom" rett og slett. Samt at man kan få den ut fra en av de forrerste dørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få brainstorme litt? :angel:

Skal kjøpe meg bil over nyttår. Og jeg har igrunn bestemt meg for VW Passat stasjonsvogn. Jeg har dalmatiner hannhund og skal etter planen ha en kelpie hannhund etterhvert. Jeg vil derfor ha et dobbeltbur og utnytte plassen best mulig.

Først så tenkte jeg Variogate, da dette utnytter plassen fullt ut :P Men så kom jeg jo på at det ikke er sikkert kelpien som kommer i hus lar være å spise opp bilen? :huh:

Så jeg har kommet til Trønderburet :) Dobbeltbur med uttagbar skillevegg. Størrelsen jeg fikk tilsendt fra trønderburet var

"bredde på 98cm,dybde 90cm,og høyde på 70cm. Buret skråes langs seterygg og bakluke. Dette er maks størrelse på bur til denne bilen. Buret deler vi opp slik du ønsker." (mail fra trønderburet)

Da lurer jeg. Det er ca 100cm bredt! Og jeg vet ikke hvor bredt bur en kelpie hannhund trenger? (anybody??) Så om jeg deler det opp slik at det er 60cm bredt på siden til dalmatineren? Da blir det ca 40cm på kelpiesiden... Hva tror dere om det?

Venninnen min har trønderburet i sin audi a4, dobbeltbur som er delt 50/50 og det synes jeg blir for kort og smalt til dalmatineren min da han er veldig lang og litt stor. Så jeg vil ikke dele det 50/50... Og en kelpie er jo MYE mindre såh. :)

Innspill?

Noen som vet om en Volvo V70 (f.eks) vil gi mulighet for større bur? (tror ikke det egentlig).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med stasjonsvogner er jo at de ofte har hjulbuene fryktelig i veien - og ikke store avstanden mellom dem heller.. En varebil har liksom rundt 100 cm bredde mellom dem (Caddy, etc), andre har kanskje 125-130 (større varebiler). En rimelig grei stasjonsvogn har kanskje 1 meter (hvis man er heldig).

Ellers ville jeg tro at bredden er okey (men smalt) med en deling på 60-40 for en stor og en liten, da.. Men 40 cm smalt bur (og kanskje borti en meter dypt) blir jo litt sært...

Sjekk om du kan fjerne midtdeleren - da er det sikkert ikke noe problem (såfremt hundene trives sammen, såklart!).

OG et poeng jeg kom på når jeg leste igjennom denne tråden tidligere var ang. det med bagasjegitter - og la hundene være løse bak. Problemet med dèt er jo hvis en rute knuses (hvis du kræsjer, såklart) - så er hunden(e) løse på veien på null-nix - livsfarlig det også!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg. Det er ca 100cm bredt! Og jeg vet ikke hvor bredt bur en kelpie hannhund trenger? (anybody??) Så om jeg deler det opp slik at det er 60cm bredt på siden til dalmatineren? Da blir det ca 40cm på kelpiesiden... Hva tror dere om det?

Jeg hadde bur som var delt slik og syns 40 cm var for lite for mine tisper å oppbevares i over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få brainstorme litt? :angel:

Skal kjøpe meg bil over nyttår. Og jeg har igrunn bestemt meg for VW Passat stasjonsvogn. Jeg har dalmatiner hannhund og skal etter planen ha en kelpie hannhund etterhvert. Jeg vil derfor ha et dobbeltbur og utnytte plassen best mulig.

Først så tenkte jeg Variogate, da dette utnytter plassen fullt ut :P Men så kom jeg jo på at det ikke er sikkert kelpien som kommer i hus lar være å spise opp bilen? :huh:

Så jeg har kommet til Trønderburet :) Dobbeltbur med uttagbar skillevegg. Størrelsen jeg fikk tilsendt fra trønderburet var

"bredde på 98cm,dybde 90cm,og høyde på 70cm. Buret skråes langs seterygg og bakluke. Dette er maks størrelse på bur til denne bilen. Buret deler vi opp slik du ønsker." (mail fra trønderburet)

Da lurer jeg. Det er ca 100cm bredt! Og jeg vet ikke hvor bredt bur en kelpie hannhund trenger? (anybody??) Så om jeg deler det opp slik at det er 60cm bredt på siden til dalmatineren? Da blir det ca 40cm på kelpiesiden... Hva tror dere om det?

Venninnen min har trønderburet i sin audi a4, dobbeltbur som er delt 50/50 og det synes jeg blir for kort og smalt til dalmatineren min da han er veldig lang og litt stor. Så jeg vil ikke dele det 50/50... Og en kelpie er jo MYE mindre såh. :)

Innspill?

Noen som vet om en Volvo V70 (f.eks) vil gi mulighet for større bur? (tror ikke det egentlig).

For lite!

Jeg har dbl bur nå som er B 98,5 (delt på 2), D 93 og H70.

Disse målene går greit mtp at Harly er ganske lett i kroppen. Men om han hadde vært en grovere modell så haddde jeg nok synes at bredden ikke var tilstrekkelig.

Edit; på stevne helger, kurshelger o.l der han ligger mye i bilen tar jeg ut skilleveggen sånn at han har hele buret disponibelt.

Harly er 52-53 cm høy og veier ca 18 kg.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis 40 cm er for smalt for en såpass edel hund som en kelpie - hvem i all verden er det som skal ha disse dobbeltburene på 90-98 cm bredde, da? Cocker spaniels? Og likevel heter de XL og sånn..

Snodig.

Men stol på ekspertisen her - 40 er da for smalt...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis 40 cm er for smalt for en såpass edel hund som en kelpie - hvem i all verden er det som skal ha disse dobbeltburene på 90-98 cm bredde, da? Cocker spaniels? Og likevel heter de XL og sånn..

Snodig.

Men stol på ekspertisen her - 40 er da for smalt...

Susanne

Virker ikke helt som du egentlig er så intressert i svar, så det blir veldig kort:

Det er stor forsjell på å ha ett transportbur fra A-Å og ha ett bur til en brukshund som gjerne ligger mye mer i bilen enn gjennomsnittshund, og skal bruke det til å ta seg inn igjen etter fysisk krevende økter.

Jeg ser stor forsjell på mine tisper på om de lå i 40 buret vs 60 buret på musklene, stivhet o.l. Jeg har også erfart at de som som har for lite bur til sine brukshunder også opplever mer stivhet, mer muskelskader og at man må bruke lengre tid på oppvarming o.l.

Og med utgangspunkt i hvilken rase hun nevner så regner jeg med at hun skal bruke buret til en brukshund, litt mer enn ett transportbur. :)

Tispene mine er forøvrig 49 cm høye, og AK hannhunder kan glatt bli 55 cm høye.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_4372-1.jpg

Dette variocage dobbeltburet er 108 cm bredt (str xxL). Jeg fikk det lett inn i en Renault Scenic stasjonsvogn/flerbruksbil. Der hadde jeg stort sett 1 border collie på hver side, men det var ikke noe problem å ha 2 på hver side. Så jeg synes ikke det er spesielt dårlig plass i disse variocage-burene! Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info JeanetteH - mistenker jeg har et dårlig øyemål på størrelsen til kelpier.. Sorry!

Mine bur er også av god størrelse, og selv om det ikke er noen ukentlig affære, tilbringer mine hunder også tildels mye tid i burene i bilen. Når vi camper kan jeg godt la et par av hundene sove i bilen på natten - og da synes jeg de så absolutt skal ha sjangs til å strekke seg ut alle veier.

Inspirert av denne tråden laget jeg en side på hjemmesiden min med presentasjon av bilen, burene og campingvognen min. HER

(fjerner skilleveggen i det store buret hvis en/to hunder skal overnatte der)

Har sett så mange bittesmå bilbur at jeg får helt "fnatt" av å tenke på hunder som tilbringer timesvis på landeveien uten å engang kunne strekke ut frambena når de ligger ned. Og flere jeg kjenner har bur som ikke er stort høyere enn mankehøyden på hunden - og det må da være ganske slitsomt for hundene å ikke engang kunne reise seg opp skikkelig for å skifte stilling...

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Susanne. Det er liksom blitt en "sannhet" at pga trafikksikkerhet skal bilburet være minst mulig. Jeg har sett boxere i bilbur som er så små at jeg ville hatt samme str til boston. Man kan jo ikke kun tenke trafikksikkerhet. Det er levende dyr vi frakter og de må kunne ligge behagelig og snu seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, for meg er det viktig at buret gir komfortabel plass :) Det skal ikke være sild i tønne liksom! Men heller ikke svømmebasseng. Hollenderen til venninna mi har 45cm bredde på buret, så vil jo tro noe lignende skulle passe en kelpie?

Og jeg har planer om å ha uttagbar skillevegg :) Men vil gjerne ha skillevegg når den er valp (for å skjerme den voksne), og mulighet for skillevegg ved skader, kjøreturer til trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall lært at når man sjekker om hunden får plass i buret så sitt ved bikkja en laaang stund så han legger seg sånn han egentlig ligger når vi kjører, ikke i "jeg er klar for å ut av buret igjen jeg"-stilling. Jeg følte buret var veldig på grensen der han lå med labbene helt oppi døra. Så satt jeg bak i bilen og skravla etter en hundetrening og Monti fikk god tid til å kjede seg. Plutselig utbryter hun jeg snakker med at "wow, så god plass han har i buret, da!". Da ligger jammen tullingen på KORTsiden :lol: Altså vi kunne sikkert putta minst 1 Monti til inni der :lol: Så den dårlige samvittigheten min forsvant brått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Går rundt og tenker på akkurat dette om dagene til den dagen vi kjøper bil. Kanskje noen har innspill?

Vi tenker først og fremst dobbelbur som skal holde to belgere. Vi har sett på herkules dobbeltburene i large, men vi vil gjerne ha innspill på om dette blir for lite for to groenendaeler?

Målene sier: Lengde/Dybde 93,5, bredde 96,5 og høyde 68,6

Ellers har vi også sett på variocage sine dobbeltbur i xl og xxl.

XL: Dybde: 82-103, Bredde: 99. Høyde: 71,5

XXL: Dybde: 82-103. Bredde: 108. Høyde: 71,5

Duger noen av disse til å holde to groenendaeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går rundt og tenker på akkurat dette om dagene til den dagen vi kjøper bil. Kanskje noen har innspill?

Vi tenker først og fremst dobbelbur som skal holde to belgere. Vi har sett på herkules dobbeltburene i large, men vi vil gjerne ha innspill på om dette blir for lite for to groenendaeler?

Målene sier: Lengde/Dybde 93,5, bredde 96,5 og høyde 68,6

Ellers har vi også sett på variocage sine dobbeltbur i xl og xxl.

XL: Dybde: 82-103, Bredde: 99. Høyde: 71,5

XXL: Dybde: 82-103. Bredde: 108. Høyde: 71,5

Duger noen av disse til å holde to groenendaeler?

Jeg synes at det er for lite til to belgere. I høyden så er mine mindre enn Angus, og allikevel så synes jeg de er små. Action har som sagt et XL dobbelbur alene. Hun trenger ikke så stort, men når det er delt, så er det for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed XXL altså? This is grave news indeed.

Neida, altså vi er litt småkresne på hva slags bil vi vil ha se :) Men utrolig greit å vite at det uansett blir for trangt :) Takk for svar!

Det er vel bare høyere? Allikevel så er det ikke stort nok etter min smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info her, men må innrømme at jeg fortsatt ikke har funnet noe ultimat svar på hvordan jeg best skal sikre hunder og passasjerer i bilen.

Hadde tenkt å kjøpe enten Variocage eller Hercules til min neste hund, men etter det som har blitt sagt her blir jeg litt bekymret. Trodde disse burene var sikre ettersom de er crash-testet. Men om de kan skade passasjerene er jo ikke det noen god ide. Sjelden jeg kjører med bare meg & hunden - som regel er det 2-3-4 hunder og 2-3-4personer i bilen.

Har stasjonsvogn og tenkte på et dobbeltbur. I min bil ligger reservehjulet under "dørken" i bagasjerommet. Det vil si at det er bare en tynn plate over hele gulvet i varerommet. Ikke mye å feste et bur i. I bildene jeg har sett her virker det som om stropper har blitt festet i de "låseringene" som holder dette tynne gulvet på plass. Kan ikke skjønne at dette er noe som holder ved en evt kollisjon.

Så er jeg vel like langt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...