Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg din løsning med hundebur i bilen


Anette
 Share

Recommended Posts

*Kuppe litt*
Kan jeg slenge inn er spørsmål her om leverandører av bur og folkets erfaring med sine? :innocent:

Vi er i anskaffelse av ny bil (SUV/stasjonsvogn, ikke bestemt), og etter to år med mini-Mazdaen min som kjøretøy, har vi bestemt oss for å endelig kjøpe et helsveiset bur. Har ikke satt hjernen inn i disse enda, så lurte på om sonenfolket kunne komme med forslag på leverandører, om dere er fornøyde med sine og hvordan dere anskaffet disse? :)

Kriterier:

  • Kunne todeles (Border Collie og 35cm høy blanding)
  • Gode festemuligheter, ikke skrus i gulv
  • Gjerne tett vegg ut mot bilen, dog ikke essensielt
  • Tett gulv
  • Forholdsvis greit å gjøre reint
  • Selvfølgelig tåle en støyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 839
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Endelig! Endelig har jeg fått bestilt meg Kelabur og fått det på plass i bilen. Storfornøyd, gutta har god nok plass. Buret er ca 110 (d) x 125 (b) x 75 (innvendig høyde). 15 cm ben og kant på toppen

Den der ble ganske morsom å lese når man har kalt mannen sin for Gubben i fjorten år.

"Uken etter påske" fikk jeg beskjed om, men under en uke etter at jeg bestilte (mandag) så fikk jeg beskjed om at de var klare for henting. Så da kjørte vi ut da..  Kanskje ikke overraskende så p

Posted Images

<p>

*Kuppe litt*

Kan jeg slenge inn er spørsmål her om leverandører av bur og folkets erfaring med sine? :innocent:

Vi er i anskaffelse av ny bil (SUV/stasjonsvogn, ikke bestemt), og etter to år med mini-Mazdaen min som kjøretøy, har vi bestemt oss for å endelig kjøpe et helsveiset bur. Har ikke satt hjernen inn i disse enda, så lurte på om sonenfolket kunne komme med forslag på leverandører, om dere er fornøyde med sine og hvordan dere anskaffet disse? :)

Kriterier:

  • Kunne todeles (Border Collie og 35cm høy blanding)
  • Gode festemuligheter, ikke skrus i gulv
  • Gjerne tett vegg ut mot bilen, dog ikke essensielt
  • Tett gulv
  • Forholdsvis greit å gjøre reint
  • Selvfølgelig tåle en støyt
Kela kela kela kela! :) Er egen tråd om de burene. Ja til alt du skriver kan han lage!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt bur fra Artfex i noen år og vært veldig fornøyd.

Men så ble det flere hunder, og da passet ikke Artfex på mål lengre med vår bil, vi fikk ikke inn 2 passe store bur.

Så vi fant en burløsning på nett hos Kulkukoira.com som er i Finland.

De tilpasser burløsning til mer eller mindre enhver bil, og vi gikk for denne:

003_zps98babf33.jpg

En todelt burløsning hvor all plass i bagasjerommet er utnyttet.

Normalt har vi en 10 cm tykk madrass i bunnen, da det er bøyler for å feste buret i bilens festepunkter i bunnen.

Men har hatt akkurat hatt høstvasken av bilen og det tok litt tid å få alt tørt.

001_zpsf7b55fbd.jpg

Nå har vi hatt den i en del år, og er kjempefornøyd!

Kosta ca 3500 kr, og de tilpasset den bilen når vi var der.

Fullstendig skranglefri.

Og låsbar.

Den er forholdsvis lett å demontere, og lett å løfte ut.

Festes i taket ved at den settes i spenn, og i bilens festepunkter i bunnen.

Sitter veldig stabilt.

Med 3 ( 4 hunder ) hadde vi mista all bagasjeplass uansett burløsning, så da synes vi det var bedre å la all plassen i bagasjerommet brukes, enn å stable inn 2 bur og miste masse plass.

Om den dagen kommer at vi bytter ut Lexusen med annet merke, gud forby, så blir det helt klart samme burløsning!

Slenger med et bilde av burløsning i Montenegro, tatt i sommer.

Vi så for så vidt 2 av samme slag i Kroatia i vår også...

DSC01456_zpsda29b648.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har elbil med lite bagasjerom, så vi har Variocage slik som dette i baksetet:

Enkel.jpg

Vi har satt det med døra nærmest bildøra, og klemt det fast ved å sette passasjersetet så langt bak som mulig. Fasongen på buret passer akkurat med vinkelen på setet, så buret sitter som støpt.

Vi har også en stasjonsvogn, og tenker å kjøpe makent bur for å ha i bagasjerommet der (nå flytter vi buret hver gang vi bytter bil, det er litt masete). Det fester vi med lastestropper i lastekrokene i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt bur fra Artfex i noen år og vært veldig fornøyd.

Men så ble det flere hunder, og da passet ikke Artfex på mål lengre med vår bil, vi fikk ikke inn 2 passe store bur.

Så vi fant en burløsning på nett hos Kulkukoira.com som er i Finland.

De tilpasser burløsning til mer eller mindre enhver bil, og vi gikk for denne:

003_zps98babf33.jpg

En todelt burløsning hvor all plass i bagasjerommet er utnyttet.

Normalt har vi en 10 cm tykk madrass i bunnen, da det er bøyler for å feste buret i bilens festepunkter i bunnen.

Men har hatt akkurat hatt høstvasken av bilen og det tok litt tid å få alt tørt.

001_zpsf7b55fbd.jpg

Nå har vi hatt den i en del år, og er kjempefornøyd!

Kosta ca 3500 kr, og de tilpasset den bilen når vi var der.

Fullstendig skranglefri.

Og låsbar.

Den er forholdsvis lett å demontere, og lett å løfte ut.

Festes i taket ved at den settes i spenn, og i bilens festepunkter i bunnen.

Sitter veldig stabilt.

Med 3 ( 4 hunder ) hadde vi mista all bagasjeplass uansett burløsning, så da synes vi det var bedre å la all plassen i bagasjerommet brukes, enn å stable inn 2 bur og miste masse plass.

Om den dagen kommer at vi bytter ut Lexusen med annet merke, gud forby, så blir det helt klart samme burløsning!

Det er akkurat slik løsning jeg vil ha i min bil! :D Kanskje jeg må dra til Finland? Det var ikke ille pris i det hele tatt! Vet du om det funker når bagasjerommet er på en måte nedi en grop, slik at det er en liten høydekant? Jeg vet ikke om du ser det så godt på dette bildet, men jeg prøver:

Hyundai_i20_3_Door_2010_boot.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat slik løsning jeg vil ha i min bil! :D Kanskje jeg må dra til Finland? Det var ikke ille pris i det hele tatt! Vet du om det funker når bagasjerommet er på en måte nedi en grop, slik at det er en liten høydekant? Jeg vet ikke om du ser det så godt på dette bildet, men jeg prøver:

Hyundai_i20_3_Door_2010_boot.jpg

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/Koiraveraejaet/kulkukoiraverajat

Gå inn her, klikk på bilmerket og sjekk modell.

Vi kjøpte vårt på tur hjem fra påskeferie, men de sender også, og er man litt handy, så klarer man fint å montere buret selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelamannen lager jo bur med dører som starter lengre opp så tror andre også klarer det :-P

Jeg må sjekke ut denne kelamannen også. Jeg sendte mail til en burperson en gang som jeg fikk tips om her inne, h*n kunne ikke lage kun burdører. Edit: Ser nå du skrev han lagde bur, ikke bare burdører. Ser ikke slik ut på hjemmesiden ihvertfall.

http://www.kulkukoira.com/epages/OVK.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/04012010-1027/Categories/Koiraveraejaet/kulkukoiraverajat

Gå inn her, klikk på bilmerket og sjekk modell.

Vi kjøpte vårt på tur hjem fra påskeferie, men de sender også, og er man litt handy, så klarer man fint å montere buret selv.

De kunne ikke lage til min bil, virket det som :( Bare andre hyundai modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må sjekke ut denne kelamannen også. Jeg sendte mail til en burperson en gang som jeg fikk tips om her inne, h*n kunne ikke lage kun burdører. Edit: Ser nå du skrev han lagde bur, ikke bare burdører. Ser ikke slik ut på hjemmesiden ihvertfall.

De kunne ikke lage til min bil, virket det som :( Bare andre hyundai modeller.

Ville sendt dem en mail.

De har 2 forskjellige løsninger, vi har den som heter Dogateasy som de bare tilpasser de forskjellige bilene.

Men den de lager selv, kan visst tilpasses langt flere modeller, og jeg fant en del bilder hvor de har laget den til tilsvarende biltyper som din med høy terskel i bagasjerommet.

Har lånt et par bilde fra siden deres som viser biler med høy terskel:

Toyota-YarisMedium_zpsdc0da02a.jpg

Volvo-V40_jpg_zps82f58f7d.jpg

Bildene er lånt fra www.kulkukoira.com

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sendt dem en mail.

De har 2 forskjellige løsninger, vi har den som heter Dogateasy som de bare tilpasser de forskjellige bilene.

Men den de lager selv, kan visst tilpasses langt flere modeller, og jeg fant en del bilder hvor de har laget den til tilsvarende biltyper som din med høy terskel i bagasjerommet.

Har lånt et par bilde fra siden deres som viser biler med høy terskel:

Toyota-YarisMedium_zpsdc0da02a.jpg

Volvo-V40_jpg_zps82f58f7d.jpg

Bildene er lånt fra www.kulkukoira.com

Ooh! Takk for svar! :D Da sender jeg en mail og hører, selv om jeg ikke tror det er nødvendig å få på plass et slikt bur helt enda, men da har jeg ihvertfall sjekket muligheten om jeg ønsker det :D Vet du forresten hvilken bil den blå var? Den lignet veldig på min nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh! Takk for svar! :D Da sender jeg en mail og hører, selv om jeg ikke tror det er nødvendig å få på plass et slikt bur helt enda, men da har jeg ihvertfall sjekket muligheten om jeg ønsker det :D Vet du forresten hvilken bil den blå var? Den lignet veldig på min nemlig.

Står på bildet at det er en Toyota Yaris... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å få tatt et bilde av rammen/lagringsplassen?

Er det noe du har ordnet selv, eller har kelamannen gjort det for deg? :)

Bilder av bilen min og burene ligger her: http://www.taildown.com/Up%20close%20and%20personal/My%20car%20and%20caravan.html

Rammen er 10 cm høy - og hvis man har høyde nok i bilen så er den helt genial!

Festes i taket ved at den settes i spenn, og i bilens festepunkter i bunnen.

Jeg synes det er vanskelig å tro at noe som bare "står i spenn" i taket faktisk holder til noe som helst ved en kollisjon, eller bare en skikkelig bråbrems... Men håper jeg har feil, såklart..

Det samme med de som har "nødutgang" i kjøreretningen.. Da spiller det veldig liten rolle hvor trygt og stabilt buret er - hvis man skal stole på 4-5 småskruer og et par hengsler for å stoppe bevegelsen til hunden hvis man bråstopper.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder av bilen min og burene ligger her: http://www.taildown.com/Up%20close%20and%20personal/My%20car%20and%20caravan.html

Rammen er 10 cm høy - og hvis man har høyde nok i bilen så er den helt genial!

Jeg synes det er vanskelig å tro at noe som bare "står i spenn" i taket faktisk holder til noe som helst ved en kollisjon, eller bare en skikkelig bråbrems... Men håper jeg har feil, såklart..

Det samme med de som har "nødutgang" i kjøreretningen.. Da spiller det veldig liten rolle hvor trygt og stabilt buret er - hvis man skal stole på 4-5 småskruer og et par hengsler for å stoppe bevegelsen til hunden hvis man bråstopper.

Susanne

Så du at det stod OG i festepunktene i bilens bunn?

Det er en ramme som ligger i bunnen av buret, denne festes på 4 steder, og så setter man resten i spenn.

I en skikkelig smell er det ingenting som holder, men jeg tror dette er en like sikker løsning som vanlige bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du at det stod OG i festepunktene i bilens bunn?

Det er en ramme som ligger i bunnen av buret, denne festes på 4 steder, og så setter man resten i spenn.

I en skikkelig smell er det ingenting som holder, men jeg tror dette er en like sikker løsning som vanlige bur.

Aha - jeg så for meg slike "standard" bagasjegitterne, jeg - som man bare setter i spenn mellom tak og gulv. DE holder jo ikke for noe, liksom..

Men med faktiske festepunkter i bunnen blir det sikkert mer stødig, da. :-)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøpe meg bilbur om ikke så alt for lenge. Tenkte kelabur, men er usikker på størrelsen. Hvor stort bur trenger hunden? Har en flat. Tips mottas med takk :)

Om du oppgir bil (type + modell) til Kelamannen samt målene på hunden din så pleier han å finne beste løsning. Han gjorde ihvertfall det for meg, og jeg er kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut å kjøre i morgen med valpen min, men har ikke bilbur (da jeg ikke har bil, men låner). Har en flybag som denne som han skal være i. Har dere tips til hvordan jeg kan sikre den best mulig? Har tenkt på å bare ta setebeltet rundt, men er litt usikker på om det blir nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ut å kjøre i morgen med valpen min, men har ikke bilbur (da jeg ikke har bil, men låner). Har en flybag som denne som han skal være i. Har dere tips til hvordan jeg kan sikre den best mulig? Har tenkt på å bare ta setebeltet rundt, men er litt usikker på om det blir nok.

ville satt den nede ved beina bak ved baksetet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått bygget bur (via Aluconsult) til tre store hunder, samt løsning som gir plass til det jeg trenger av baggasje - alt fra telt og fluktstoler mm. Ev kan jeg sette flere bur oppå de jeg fikk laget nå:

Bilen (toyota yaris verso, varebil) sett bakfra: Dobbeltbur med skillevegg.

9788707965_920b5fc9b6.jpg

Sett fra sidedør - stort enkeltbur med utgang på begge sider, står foran dobbeltburet. God plass til stor hund.

9788789313_3a5550a456.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vell egentlig blitt enige om Herkules-bur, meeen apropo Kela. Noen som har skikkelige klorehunder og Kela-bur? Nekter å ha netting til gulv, selv med plate over. Andre alternativet var finèr, er dog veldig usikker på om det kommer til å holde til bikkja som ofte prøver å grave seg ut av buret, og da mener jeg virkelig grave! Det går som oftest utover gulvet, men også vegger om hun har en virkelig dårlig dag, derfor også litt skeptisk til netting mtp. labbskader.

Åååh, vanskelig. Vanskelig hund, vanskelig å bestemme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vell egentlig blitt enige om Herkules-bur, meeen apropo Kela. Noen som har skikkelige klorehunder og Kela-bur? Nekter å ha netting, selv med plate over. Andre alternativet var finèr, er dog veldig usikker på om det kommer til å holde til bikkja som ofte prøver å grave seg ut av buret, og da mener jeg virkelig grave! Det går som oftest utover gulvet, men også vegger om hun har en virkelig dårlig dag, derfor også litt skeptisk til netting mtp. labbskader.

Åååh, vanskelig. Vanskelig hund, vanskelig å bestemme seg.

kan bare legge til at du velger i hvert fall ikke variocage da! De burene ruster så fort lakken går av og det gjør den jo hvis hunden biter eller graver :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...