Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags slange/orm er dette?


Guest janson

Recommended Posts

Guest janson

5700552632_82940fc627_o.jpg

Møtte denne på sportrening i dag, og oppdaget den selvfølgelig først etter at Mikke hadde hoppet litt opp og ned på den. :blink: Så vidt jeg kunne se var den helt svart (men på bildet ser det kanskje ut som om den er litt lysere under hodet?) og det var ikke store saken. Kanskje rundt 20-30 cm?

Etter at jeg var ferdig med å freake ut så ble jeg jo nysgjerrig. Noen av de andre mente det kunne være buorm eller en snok. Sjekket wikipedia og buormen kan visst finnes i svart, men det er sjeldent, og de liker visstnok vann. Dette var litt midt i skauen, men kan hende det er no myr i nærheten.

Og nå fant jeg dette bildet som er av en sort hoggorm. <ahttp://hundesonen.no/uploads/emoticons/Jul_ohmy.png' alt=':o'> Forstørret mitt eget bilde og finner også det hvite mønsteret nedover på siden og dette ekle øyet. Men. De skal da være 15-20 cm når de er født og det skjer jo på høsten, hvor lange er de da i mai?

Og hva er egentlig forskjellen på slange og orm? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser veldig ut som en buorm jeg. Men de er jo ofte lenger enn det du beskriver, og forøvrig også glad i vann, som du nevner. Vanskelig å si ut i fra bildet.

Urk.. jeg er så redd orm/slanger at det er flaut :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje denne linken kan hjelpe? Bildet du har tatt av slangen viser jo ikke så mye, så det blir kanskje litt vanskelig å artsbestemme på bakgrunn av det. Men hvis den hadde to store hvite flekker bakpå hodet, slik som her, så er det nok en buorm.

Artsbestemmelse herptiler

Orm og slange er vel det samme?

I Norge har vi tre slanger: huggorm, buorm og slettsnok. Stålormen ser ut som en slange, men er egentlig en øgle uten ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg ble skikkelig fascinert av denne tråden her og har egentlig ikke noe imputt annet enn at jeg tror ikke det er en hogorm. Har truffet på en hogorm en gang da jeg var liten og klassen vår var på tur i skogen, jeg klatret opp en liten stein og der hveset den meg rett opp i trynet. Fikk løpt fort og godt avgårde og fortalt klassekameratene mine om den. Guttene skulle være tøffe å gå opp for å se på den, men de var visst ikke så tøffe likevel :lol: Egentlig ikke vært noe særlig redd for slanger noen gang, jeg :P Men den var altså stor og feit, denne så jo så tynn og liten ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett én hoggorm i mitt liv og det var på grusveien "borti her" en fin dag i mai for tre år siden. Den var svart og sånn omtrent 60 cm. Lignet på bildet ditt.

Fikk tips om at dersom en vil at den skal flytte seg så kast litt grus mot den (MOT, ikke PÅ), ikke bruk kvist og pinner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes egentlig det lignet på en hoggorm jeg, særlig hvis den har sånne øyne som du linket til..

her er det masse stålorm og buorm, og stålormen er mye mindre, og buormen her ser mye smalere ut enn den du hadde bildet av, også synes jeg de ser litt balenkere ut også, det kan være feil for jeg tør ikke å gå helt bort til dem nemlig, det er samboer som må fjerne de når katten kommer tuslende hjem med de..

uff, gruer meg nesten til å gå tur i skogen med voffsen i sommer jo, liker ikke slanger :getlost:

edit: jeg prøvde å sparke stein mot en stålorm her om dagen, men den flyttet seg ikke veldig mye, bare snurret seg sammen til en klump...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes egentlig det lignet på en hoggorm jeg, særlig hvis den har sånne øyne som du linket til..

her er det masse stålorm og buorm, og stålormen er mye mindre, og buormen her ser mye smalere ut enn den du hadde bildet av, også synes jeg de ser litt balenkere ut også, det kan være feil for jeg tør ikke å gå helt bort til dem nemlig, det er samboer som må fjerne de når katten kommer tuslende hjem med de..

uff, gruer meg nesten til å gå tur i skogen med voffsen i sommer jo, liker ikke slanger :getlost:

edit: jeg prøvde å sparke stein mot en stålorm her om dagen, men den flyttet seg ikke veldig mye, bare snurret seg sammen til en klump...

Liten neve med singel/grus mot den gjør susen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Wææ. Er ikke den saken der en hoggorm da? :icon_confused: Jeg har aldri møtt en hoggorm, eller noe som ligner på en slange, om det hadde skjedd, jeg hadde død på meg.

Jeg holdte jo på å dø på meg der i skogen da jeg innså hva Mikke hoppet og spratt på, men slappet så av da jeg så at den var svart. For jeg hoggormer kan jo ikke være svarte, tenkte jeg, da må det jo være noe helt ufarlig! :P

Synes det ser veldig ut som en kornsnok jeg. Men de er jo ofte lenger enn det du beskriver, og forøvrig også glad i vann, som du nevner. Vanskelig å si ut i fra bildet. Urk.. jeg er så redd orm/slanger at det er flaut :whistle:

Googlesøket forteller meg at kornsnok holder til i USA (da fritt regner jeg med) og ellers i dyreparker/reptilparker her i Norge. Klarer da ikke helt å tro på at jeg har møtt en kornsnok midt i skauen på Siggerud! :aww:

Kanskje denne linken kan hjelpe? Bildet du har tatt av slangen viser jo ikke så mye, så det blir kanskje litt vanskelig å artsbestemme på bakgrunn av det. Men hvis den hadde to store hvite flekker bakpå hodet, slik som her, så er det nok en buorm.Artsbestemmelse herptilerOrm og slange er vel det samme?I Norge har vi tre slanger: huggorm, buorm og slettsnok. Stålormen ser ut som en slange, men er egentlig en øgle uten ben.

Så vidt jeg kan se så er det ikke en stålorm fordi det ser ut som om slangen på bildet har "riller" på undersiden(bare en rekke med skjell) slik som her. Stålormen har mange små skjell.

Takker! Den skal utforskes nærmere. Jeg er rimelig sikker på at det da ikke er en buorm, for så vidt jeg kunne se (den lå flatt først) så var den helt sort oppå, og jeg regner med at så store hvite flekker ville jeg ha lagt merke til.

Et forstørret bilde for andre nysgjerrige sjeler:

slange02.png

Haha, jeg ble skikkelig fascinert av denne tråden her og har egentlig ikke noe imputt annet enn at jeg tror ikke det er en hogorm. Har truffet på en hogorm en gang da jeg var liten og klassen vår var på tur i skogen, jeg klatret opp en liten stein og der hveset den meg rett opp i trynet. Fikk løpt fort og godt avgårde og fortalt klassekameratene mine om den. Guttene skulle være tøffe å gå opp for å se på den, men de var visst ikke så tøffe likevel :lol: Egentlig ikke vært noe særlig redd for slanger noen gang, jeg :P Men den var altså stor og feit, denne så jo så tynn og liten ut!

Haha! Godt det ikke bare er meg. Det skremmer egentlig litt vettet av meg, men samtidig så var det litt spennende også.

Og ang størrelse så fant jeg dette bildet som i følge bildeteksten viser en ung hoggorm hann!

Jeg har sett én hoggorm i mitt liv og det var på grusveien "borti her" en fin dag i mai for tre år siden. Den var svart og sånn omtrent 60 cm. Lignet på bildet ditt. Fikk tips om at dersom en vil at den skal flytte seg så kast litt grus mot den (MOT, ikke PÅ), ikke bruk kvist og pinner. :)

Takk for tips! Vet du hvorfor det skulle være bedre med grus?

Dette er andre slangen jeg har sett på 2 uker og det ble visst observert en i feltsøket rett i nærheten litt før dette også. Har en følelse av at dette kommer til å bli en lang sommer! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Vet du hvorfor det skulle være bedre med grus?

Dette er andre slangen jeg har sett på 2 uker og det ble visst observert en i feltsøket rett i nærheten litt før dette også. Har en følelse av at dette kommer til å bli en lang sommer! :o

Grus i forhold til pinner/kvister tenkte du? Det var visst slik at de går mer i forsvar om du tar pinnevarianten. En liten neve med grus (ikke pælme mot dem, da :lol: ) da skygger de unna. Ble meg fortalt. Har ikke prøvd for jeg har ikke sett noen etter den tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Hoggormen har vanligvis gule/orange øyer med en vertikal tverrstripe midt i, mens buormen har sorte øyne og to markerte lyse felt på siden av hodet. Når buormen blir redd eller sint "blåser" den opp disse feltene slik at hodet blir nærmest trekantig slik hodet på giftslager er. Begge artene er blinde og bruker tunga for å orientere seg med. De fire siste bildene (som jeg tok igår 7. mai) i denne serien viser huggorm og buorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samboer her mener det er en huggorm, på grunn av øynene som kom bedre frem i bildet når det var forstørret..

er meldt orme sommer i år, og det tror jeg på, som sagt kryr det av burom og stålorm her, heldigvis ikke sett huggorm akkuart her enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en svart hoggorm du har bilde av der.

Vi har tre slangearter i Norge, pluss stålormen som er en benløs øgle.

Hoggormen er den eneste giftige, og kan være alt fra blågrå til mørkebrun med sikksakkmønster eller svart uten synlig mønster (denne er ikke uvanlig i Norge). Den har orange øyne med vertikal pupill.

Buormen er vanligvis svart her til lands, men kan også være lys eller mørk grønnbrun og da er gjerne ikke de gulaktige nakkeflekkene synlige. Gule øyne med rund pupill.

Slettsnoken er oftest brungrå med to striper mørke flekker langs ryggen og et mørkere parti på hodet.

Ingen av disse er forøvrig blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Ingen av disse er forøvrig blinde.

Jeg skal ikke krangle med deg om det :) men da jeg var på ormefotografering sist helg fortalte herpetologene som var med at ormene orienterte seg blant annet ved hjelp av tunga. Øynene ble ikke nevnt.

Om hoggorm spesielt skriver Wikipedia at"Hoggormen kan i likhet med andre slanger ikke høre, men den oppfatter lyden som markvibrasjoner. Den har svært god luktesans." [--]"Den jakter enten ved å ligge stille og vente på at et intetanende bytte skal nærme seg, eller ved å følge luktsporet til byttedyret." Så om den ikke er blind slik du skriver, er synet underordnet når den jakter eller forsvarer seg. Selv hadde jeg hoggorm helt inntil frontlinsa på objektivet uten at ormen reagerte.

Om buormen skriver Wikipedia at: "Buormen kan gjenkjennes på de karakteristiske gule flekkene i nakken. Ellers er buormen grå eller gråbrun. Enkelte individer kan være helt svarte, men de er sjeldne.". Bilder av buorm viser at øynene er sorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ikke krangle om det, nei?

At et dyr ikke har godt syn eller kun kan se forskjell på mørke og lys (noen slanger kan ikke se farger), er ikke det samme som at de er blinde.

Pupiller er sorte, men iris (som jo er det man mener når man snakker om øyenfarge) er orange hos huggorm og gul hos f.eks. buorm.

Dyret som ts spør om er fremdeles en svart huggorm. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at det der var hoggorm nei, vakre dyret *fnis*.

Jeg skal ikke krangle med deg om det :) men da jeg var på ormefotografering sist helg fortalte herpetologene som var med at ormene orienterte seg blant annet ved hjelp av tunga. Øynene ble ikke nevnt.

Da jeg fotograferte hoggorm var den helt klart veldig oppmerksom på hvor jeg befant meg og fulgte meg med "blikket" :). Men de bruker nok sjelden øynene - på samme måte som hunder som sporer - jeg tror ikke de ser seg mye omkring, men bruker kun nesa. Det vil jo ikke dermed si at de ikke kan se :D. Flotte bilder forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Ingen tvil om at det der var hoggorm nei, vakre dyret *fnis*.

Da jeg fotograferte hoggorm var den helt klart veldig oppmerksom på hvor jeg befant meg og fulgte meg med "blikket" :). Men de bruker nok sjelden øynene - på samme måte som hunder som sporer - jeg tror ikke de ser seg mye omkring, men bruker kun nesa. Det vil jo ikke dermed si at de ikke kan se :D. Flotte bilder forresten!

Jeg skal ikke krangle med deg heller, jeg, men det ble brukt ganske mye blits rett i snuta på ormene og snokene mens vi fotograferte uten at reptilene lot seg merke med det. Men det blir mer reptilfotografering om ikke så lenge, og da skal jeg jammen spørre fagfolka om hvor mye krypdyra ser av det som foregår rundt seg :)

Takk skal du ha for rosen :) - og vi har vel fortsatt en avtale om "testshoot" med lang tele under trening i de dype skogene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke huggorm fantes i sort så jeg var ikke bekymret da jeg fikk se denne på tur. Men så kom jeg litt nærmere og så at den hadde sikksakk på ryggen- så dette er var definitivt en huggorm...

229620_10150168208726051_546696050_7258329_3781904_n.jpg

Jeg har jo hørt at sikksakken er ett sikkert kjennetegn på at det er huggorm, men finnes de altså i helt sort også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlesøket forteller meg at kornsnok holder til i USA (da fritt regner jeg med) og ellers i dyreparker/reptilparker her i Norge. Klarer da ikke helt å tro på at jeg har møtt en kornsnok midt i skauen på Siggerud! :aww:

Jeg har rettet det jeg skrev i innlegget mitt, for det er overhode ikke kornsnok jeg skulle skrive, men buorm. Haha. Det kan gå fort i svingene noen ganger gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jammen flotte, disse dyrene! Jeg er ikke det minste redd for hverken orm eller slange, men jeg har respekt i forhold til hundene og hestene. Men - her jeg bor er det endel orm, og jeg kan ikke begrense hverken hester eller hunder slik at de er helt huggorm-trygge uten å redusere livskvaliteten deres veldig, så det får bare stå til *krysse fingre og bank i bordet*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...