Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske bulldogger - søt tortur?


Gjest

Recommended Posts

Ene tispen vår, som er av rasen mops.

Vasker seg bak med den største selvfølge, føder normalt, skal MYE til før hun peser, har aldri vært syk en dag i sitt liv...

Er hun fortsatt da så usunn som dere skal ha til at "alle" mops er?

Det er VELDIG tendenser her til å dra alle over en og samme haug her.

Hvorfor trekker du frem ETT individ? Har ikke dere mange? Er ikke alle friske da? Vasker ikke alle seg bak med den stoerste selvfoelge? Foeder ikke alle tispene som har gaatt i avl normalt? Skal det ikke MYE til foer alle hundene deres peser?

Mener egentlig ikke aa vaere personlig her, men lurer litt siden du fremstiller ett individ som friskt. Paa samme maate som at man ikke skal skjaere alle over en kam pga ett sykt individ, saa kan man jo heller ikke gjoere det samme paa grunnlag av ett friskt et.

:banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

En bulldog jeg kjenner maa gaa med potesokker hele tiden for aa ikke kloe seg til blods pga. allergi og gaar i den forbindelse ogsaa paa spesialfor, kaster opp mange ganger om dagen pga misdannelse paa spiseroeret, har oeyeproblemer og har vaert operert for bloet gane grunnet pustevansker. Eieren vil ikke avlive hunden, for "den er jo saa blid og glad". Er det likevel helt ok aa ha slike hunder?

Jeg kjenner en fransk bulldog som har mye de samme problemene. Jeg ser på det som dyreplageri å holde dyret i live istedet for å avlive det for å slippe unna konstant lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke du, som hevder du er i mot usunn konstruksjon, kjenne igjen usunne konstruksjoner når du ser de? Da burde du jo se hva jeg hinter til? Steile fronter f.eks, er en stadig økende trend på terven - da får de ikke middels jordvinnende trav uten forbein som løftes for høyt..

Visste ikke at jeg var pålagt til å kjenne igjen usunne konstruksjoner fordi jeg synes det ikke er bra med det. Merkelig utsagn da.. Hvorfor burde jeg kunne kjenne igjen usune konstruksjoner for å ytre min mening? Jeg MÅ ikke inneha all verden med informasjon om hver eneste rase som kan ha små "feil" i anatomien for å si min mening.

Det er VELDIG tendenser her til å dra alle over en og samme haug her.

Jeg sa ihvertfall istad at man ikke må tro at vi som synes de er usunne mener ALLE indivder som tilhører rasen er det. Men at det finnes forskjellige "grader", varianter, kall det hva du vil, innenfor rasene som er ekstremavlet. Lese litt før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at jeg var pålagt til å kjenne igjen usunne konstruksjoner fordi jeg synes det ikke er bra med det. Merkelig utsagn da.. Hvorfor burde jeg kunne kjenne igjen usune konstruksjoner for å ytre min mening? Jeg MÅ ikke inneha all verden med informasjon om hver eneste rase som kan ha små "feil" i anatomien for å si min mening.

Øh, hva er merkelig med det? Hvis du skal diskutere hvor feil det er med usunne konstruksjoner, så bør du vel ha en viss peiling på HVA en usunn konstruksjon er? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trekker du frem ETT individ? Har ikke dere mange? Er ikke alle friske da? Vasker ikke alle seg bak med den stoerste selvfoelge? Foeder ikke alle tispene som har gaatt i avl normalt? Skal det ikke MYE til foer alle hundene deres peser?

Mener egentlig ikke aa vaere personlig her, men lurer litt siden du fremstiller ett individ som friskt.

Min søster har jo. Men Vigdis er avlstispen vår, eneste jeg vet føder normalt foreløpig :banana: Derfor jeg trakk frem henne. :wub:

Men alle våre tisper. Petra, Vigdis, Frida, Margit, Bodil, Rita og Ellie vasker seg bak med største selvfølge. Frida har dog hatt noe utsatte øyne. Er vel eneste vi har noe å si på, da hun stikker ansiktet sitt borti alt.

Vi har en eneste mops her i huset som peser lett, å det er Boris. Grunnen til dette er at han lett blir oppgiret, da begynner han å pese. Noe som er min feil i det hele og fulle. Da jeg ikke var flink nok med sosialiseringen, type overse folk, lære å kjøre bil i ung alder osv.

Vi avler ikke på tisper som ikke føder normalt heller (gjentar det ikke da vi oppdager dette ved fødselen)

Det jeg mente å komme frem til ved å si det jeg sa, (på feil måte ved å dra fram EN hund) er at det er store forskjeller innen raser. Også flatfjes rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, hva er merkelig med det? Hvis du skal diskutere hvor feil det er med usunne konstruksjoner, så bør du vel ha en viss peiling på HVA en usunn konstruksjon er? :banana:

Man kan skille en bolle fra et brød selv om man ikke er baker. På samme måte kan man se at en engelsk bulldog avviker betydelig mer fra hundens urform enn det en belger gjør. Dessuten vil jeg gjerne sett den dokumentasjonen som konkluderer med at en steil front medfører like stor helserisiko som idealbulldogens totale fysikk. Dessuten er vel ikke en steil front idealet hos en belger, og deri ligger vel en del av debatten her. Hvordan den enkelte hund ser ut eller fungerer er selvsagt interessant, men det vesentlige er vel hva avlen mot et bestemt ideal gjør for hundehelsen. Når man avler mot ekstreme idealer, løper man også risikoen med å avle hunder som er for ekstreme, selv for idealet.

Når det gjelder fødsler på raser som har fødselsproblemer: Det er fint at man avler på selvfødende tisper, men hva slags fødsler har egentlig disse tispene? Det finnes neppe noen forskning på det, men det er i hvert fall noe jeg har lurt litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida har dog hatt noe utsatte øyne. Er vel eneste vi har noe å si på, da hun stikker ansiktet sitt borti alt. .

Beklager at det er deg det går utover nå, men altså - det er nettopp slike "unnskyldninger" som bidrar til å opprettholde de plagene som går igjen. Hvorfor i all verden skulle det at hun stikker ansiktet sitt borti alt være årsaken til øyeproblemene hennes ? Hadde hun hatt normale øyne ville vel ikke en slik nysgjerrighet vært et problem - eller ?

På samme måte kan man se at en engelsk bulldog avviker betydelig mer fra hundens urform enn det en belger gjør. Dessuten vil jeg gjerne sett den dokumentasjonen som konkluderer med at en steil front medfører like stor helserisiko som idealbulldogens totale fysikk.

En dommer vi hadde på kynologikurs for noen år siden, nevnte litt sånn på fleip at alt som er feil på en vanlig rase er riktig på en eng bulldog (han hadde selv en). Det sier vel noe om at man ikke trenger å være rakettforsker for å se at rasen ikke har det man definerer som sunn kontruksjon.

At folk ikke gjenkjenner en dårlig front med alle de nyanser som kan bidra til å utgjøre forskjellen på en god og dårlig front (noen er framskutt men godt vinklet, andre har kort og rak overarm men godt tilbakelagt skulder, andre har steil skulder men god overarm etc etc - jeg synes ikke det er så rart at man ikke ser alle disse nyansene sånn umiddelbart uten å ha satt seg virkelig godt inn i det, jeg....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott innlegg, Mrs.Powers. Veldig nyttig og interessant!

Som tidligere eier av en basset føler jeg at jeg har rett til å uttale meg her jeg og. Fred var en flott bassethannhund, eksteriørt en god representant for rasen. Bare synd han ikke var en særlig god representant for dyret "hund" ... Han måtte alltid få ørene bundet opp når han spiste eller drakk, ellers hang de ned i maten/vannet og han fikk betennelser. Han slet mye med ørebetennelser. Ikke orket han å holde ut på særlig lange turer heller - en revejakt ville vært helt uaktuelt! Såvidt jeg husker slet han også med øyebetennelser, noe som ikke er så veldig merkelig når man ser på hvor hengende nedre øyelokk er ...

Men det er jo ikke bare disse hunderasene, som har et såpass "ekstremt" utseende, som har lettere for å utvikle lidelser forbundet med eksteriøret. Hva med collie? Vi har en korthåret collie i familien, og hun har dyptliggende øyne, noe mange collier har. De må renses flere ganger om dagen for å unngå betennelser, for alt slags samler seg der og hun har ikke mulighet til å få det ut på egenhånd ... Hun har forøvrig gode resultater på utstilling hun også.

Jeg har selv en hund som har feilkonstruerte forben, og etter å ha opplevd følgende av det på nært hold, er jeg iallefall sikker på en ting; jeg ønsker å ha hunder som har en kroppsfasong som er best mulig konstruert for å bære dem gjennom livet på en sunn måte. Når det er sagt, så betyr ikke det at jeg tror Fred, basseten min, led. Ei heller har de mopsene jeg har kjent virket som de har noe dårligere livskvalitet enn andre hunder jeg kjenner. Allikevel så vet jeg selv hvilke plager små feilkonstruksjoner i våre skjelett gir oss - og jeg tror igrunn ikke det er noen grunn til å anta at det ikke er likt for hunder ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor trekker du frem ETT individ? Har ikke dere mange? Er ikke alle friske da? Vasker ikke alle seg bak med den stoerste selvfoelge? Foeder ikke alle tispene som har gaatt i avl normalt?

Spot on. Jeg ser igjen tendensen til "hundesonen-syndromet": jeg og min hund har det jo "på denne måten" og derfor er det uforståelig at noen kan mene at det går an å ha noen "på noen annen måte". Det utgjør ingen forskjell at en dråpe i havet er ren, når resten av havet er forurenset.

Det er flere raser jeg ikke ville hatt fordi de er usunne, og de er usunne selv om man ikke ser det på dem. Det er ikke bedre med spondylose, HD/AA, epilepsi, allergier eller hudproblemer - det er bare ikke like synlig.

Det du nevner her (samt andres nevnelser av f.eks kupering) er ting som du ikke garantert får i lasten ved kjøp av en hund. Det er ingen 100% garanti for at du får noen av disse sykdommene på en valp. Kjøper du derimot en Engelsk Bulldog er det en 100% garanti for at bikkja har et sykelig utseende. Det er ingen garanti for at den kommer til å få kronisk akutte lidelser i forbindelse med den overdrevne hodeskallen, men det faller for meg som idioti å allikevel påstå de er sunne og friske. Med et slikt utseende vil du aldri kunne bli sunn og frisk.

Det ingen som har sagt at vi legger ned våre sure miner til dårlig avl ellers, 2ne. Å avle på dårlig konstruksjon og helse er det ingen som forhelliger, men det er ikke til å legge under en stol at den Engelske Bulldoggen en ekstrem på både feltet om dårlig konstruksjon og dårlig helse. (Ved helse kan man kanskje trekke inn Bordeaux Dogge også, som ut i fra inntrykk virker å være umulig å få en frisk versjon av). Og ved å trekke fram den Engelske Bulldoggen håpte jeg at noen kanskje kunne forklare mitt enkle sinn hvor i menneskehodet det rettferdighetsgjøres å avle på ekstremer.

Fordi det finnes et marked for det. Fordi noen mener det er foredling og/eller bevaring. Fordi de som eier disse hundene og de som oppdretter de ikke ser på alt dette som defekter, og om de gjør det mener de at hundene lever fullverdige liv på tross av sine defekter. Derfor blir de avlet på.

Og dette er tydeligvis svaret? Fordi det er foredling/bevaring? Jommen er det sant at mennesker har forskjellige perspektiver på ting i livet.... Men at det er et marked for det, er jeg enig i. For det er jo så søtt og fint med sånne flat-trykte tryner :banana: Og søte fine ting kan man jo plutselig få kjøp i levende live, ikke bare på lekebutikk.

Du spør forøvrig hvordan man kan vite at en hund har det vondt, og om den ikke gir uttrykk for å ha det vondt så må "man bare gå ut i fra" at den har det fint.... Det snakkes om generalisering og "trekke alle over en kam" lengre opp her - her må jeg nok svare deg på lik måte. Det går ikke an å generalisere slik. For å ta eksempel med egne hunder;

Hundene mine løper villmann om de kommer seg løs; uansett om de har brukne bein, forstrekte muskler, såre poter eller ødelagte klør. Skal jeg dermed tolke at de er glade og smertefri, siden de løper så ivrig? Jeg har jo ikke spurt dem, jeg har ikke brukt telepati eller dyrekommunikasjon - kun observasjon. Glemte dessverre å bruke min allmennkunnskap, logiske sans og veterinærkompetanse (denne er nødvendigvis ikke min, men innleid/kjøpt), men det er tydeligvis ikke nok for å uttale om et individ har et verdig liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skille en bolle fra et brød selv om man ikke er baker. På samme måte kan man se at en engelsk bulldog avviker betydelig mer fra hundens urform enn det en belger gjør. Dessuten vil jeg gjerne sett den dokumentasjonen som konkluderer med at en steil front medfører like stor helserisiko som idealbulldogens totale fysikk. Dessuten er vel ikke en steil front idealet hos en belger, og deri ligger vel en del av debatten her. Hvordan den enkelte hund ser ut eller fungerer er selvsagt interessant, men det vesentlige er vel hva avlen mot et bestemt ideal gjør for hundehelsen. Når man avler mot ekstreme idealer, løper man også risikoen med å avle hunder som er for ekstreme, selv for idealet.

Åh, så hvis det ikke er like ekstremt som hos bulldoggen, så kan man ikke diskutere det? Poenget med tråden er å diskutere hvor ****** sjukelige disse rasene er? Ikke usunne konstruksjoner, ekstremavl, kun bullehunder og hvor sjuke de må være?

Idealet på belgeren er ikke steil front nei, men trenden er at hos særlig terven, så blir fronten steilere og steilere. Da er vi vel inne på "det vesentlige er vel hva avlen mot et bestemt ideal gjør for hundehelsen" - at rasestandarden sier noe annet enn man ser trenden er, betyr ikke at man ikke avler mer ekstremt?

Når det gjelder fødsler på raser som har fødselsproblemer: Det er fint at man avler på selvfødende tisper, men hva slags fødsler har egentlig disse tispene? Det finnes neppe noen forskning på det, men det er i hvert fall noe jeg har lurt litt på.

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du mener man kan måle hva slags fødsel ei tispe har? Det er en svært individuell ting, det, som knapt kan måles menneske til menneske, og vi kan tross alt fortelle hvordan det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var Kangerlussuaq som startet denne tråden, så håper jeg at du kan ta deg tid til å lese mitt innlegg, hvor siste setning er et spørsmål, som du kanskje kan svare meg på? Hvordan i all verden, kunne en "syk" hund, fungere bedre en de andre? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dommer vi hadde på kynologikurs for noen år siden, nevnte litt sånn på fleip at alt som er feil på en vanlig rase er riktig på en eng bulldog (han hadde selv en).

Akkurat det der har jeg hørt en ganske godt anerkjent norsk dommer si om en annen rase (som forøvrig ikke har noe med "bull" i seg, og som jeg tror folk ser på som ganske sunne og friske, både i konstruksjonen og ellers). :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger ikke gå ut ifra MIN oppfatning av hva som er optimalt for å se at rasen bulldog ikke fungerer optimalt.. Det er vel ikke sjokkerende vel.

Hvis du ytrer dine meninger, så er det også disse du vil få svar på. Noe som gjelder alle som diskuterer her, med mindre man diskuterer på vegne av noen andre enn en selv?

Jeg aner rett og slett ikke hva det er som får folk til å betale så enormt mye for en hund av rasen bulldog, eller en hund generelt. Det er alt for mye spør du meg.

Nei, du aner vel ikke det. Men jeg kan jo prøve å forklare deg hvorfor, siden du ikke fattet poenget i mitt forrige innlegg: Det har med dedikasjon, basert på følelser, til én rase å gjøre. Noen er mer engasjert i enkelte raser enn andre, faktisk så finner du folk som ikke skaffer seg hund i det hele tatt, med mindre de får anledning til å kjøpe seg "sin" spesielle hundetype. Folk er villig til å betale det det måtte koste, for å sikre seg den rasen de virkelig ønsker seg. Selvfølgelig er det noen som tar lettere på akkurat den biten, for mange er en hund bare en hund, men man må ikke gå rundt å tro at dette er tilfelle hos alle hundeeiere og oppdrettere. Hadde prisen på schäferhund mangedoblet seg, så betyr det ikke at jeg hadde byttet rase. Det hadde vært helt uaktuelt. Jeg betaler glatt det selger krever for å få nettopp den rasen jeg ønsker meg, og det er ikke aktuelt å bytte ut rasen grunnet et spørsmål om pris.

Og når man har en rase så må man da tåle å høre litt negativitet om rasen? Dette gjelder alle raser, ikke bare bulldogen.

Det sier jeg lite på, men det er måten man legger frem tingene på. Det som ofte skjer er at noen står og brøler om mishandling og rasens smerter og sykdommer grunnet dens fysikk. Synes du det er konstruktivt? MÅ man brøle for at folk skal høre etter? Eller tror du kanskje det kan være litt i mot sin virkning, og at folk heller blir provosert og går i forsvar. Det er ingen som liker å bli kalt idiot.

De kan godt alvære å lese det hvis det er så ille å høre på. Men vi andre må vel få lov til å diskutere hva vi vil for det?

Klart det, men hvis dem diskusjonen gjelder ikke gidder å lese - fordi det florerer av lite konstruktiv kritikk og utenforstående som skal fortelle bulldogeiere, hvor ****** hundene deres har det - så når man jo ikke akkurat ut til målgruppen. Eller var det kanskje ikke det som var meningen?

Det er lett å gå på engelsk bulldog og corgien, fordi det er så åpenlyst at de er resultat av ekstremavl, men det er omtrent ingen raser lenger som ser ut som sine stamfedre, er det vel? Og hvorfor er det sånn tror du? Det er fordi at folk liker ekstremiteter - og det er ikke engang en "ny oppfinnelse", det hadde ikke vært 400 forskjellige raser om ikke folk ville ha noe spesielt, eget, ekstremt, sært, kall det hva du vil.

Det er flere raser jeg ikke ville hatt fordi de er usunne, og de er usunne selv om man ikke ser det på dem. Det er ikke bedre med spondylose, HD/AA, epilepsi, allergier eller hudproblemer - det er bare ikke like synlig.

My point exactly!

Det utgjør ingen forskjell at en dråpe i havet er ren, når resten av havet er forurenset.

Nei, du sier noe der - hvis det hadde vært tilfelle så klart.

Det du nevner her (samt andres nevnelser av f.eks kupering) er ting som du ikke garantert får i lasten ved kjøp av en hund. Det er ingen 100% garanti for at du får noen av disse sykdommene på en valp. Kjøper du derimot en Engelsk Bulldog er det en 100% garanti for at bikkja har et sykelig utseende. Det er ingen garanti for at den kommer til å få kronisk akutte lidelser i forbindelse med den overdrevne hodeskallen, men det faller for meg som idioti å allikevel påstå de er sunne og friske. Med et slikt utseende vil du aldri kunne bli sunn og frisk.

Ja, siden du mener det, så må det vel stemme det da :banana:

Ved helse kan man kanskje trekke inn Bordeaux Dogge også, som ut i fra inntrykk virker å være umulig å få en frisk versjon av.

Stemmer nok det også, at det ikke finnes en eneste frisk bordeaux dogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen lekte min 3 mnd gamle kelpievalp med en corgi på 6 mnd. Corgivalpen var mye raskere enn min hund til tross for mye kortere ben. Nei, forresten, det kan jo ikke stemme :banana:

Jeg er ikke noe for å avle på syke hunder, men går i alle retninger. En dachs har ikke nødvendigvis ryggproblemer, og en newfoundlandshund har ikke nødvendigvis HD. For skal man først slutte å avle på hunder med lang rygg ift beina, så kan man like gjerne slutte å avle på giganthunder - som ofte blir for tunge for sitt eget skjelett. Eller merlehunder, hunder med hengeører (som 'ofte' får ørebetennelse ikke sant? Vel, like ofte som corgi får ryggproblemer) og listen er lang... Det er mange raser som er bygget slik at de er mye mer disponert for visse sydommer enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi har aldri vært syk. Ikke har hun allergi, hudsykom eller problemer med å gå. Hun har faktisk ikke problemer med å puste heller. Det samme gjelder hennes søsken, foreldre og de aller fleste bulldoger jeg har møtt. Å jeg har sett fler en 1 bulldog :banana:

Det spiller ikke så stor rolle hva du har sett, tallene snakker for seg selv. Det blir jo interessant å se resultatet av undersøkelsen når det kommer neste år igjen.

Og si meg, hvilke helseundersøkelser har du foretatt? Er hun HD-røntget, for eksempel?

Hadde flere folk prøvd å la hunden sin føde normalt, hadde det nok vist seg at det fungerte hos de aller fleste.

Ifølge undersøkelsen fra 2005 var kun 3 av snittene planlagt (Sverige). Mener du å si at det norske avlsmaterialet er helt annerledes enn det svenske?

Nå tror jeg det ble feil quote som ble med her, men shit au. Jeg har lest innlegget til Argyros, men jeg har fått fortalt i alle fall at HD-statistikken her til lands ser skikkelig dårlig ut fordi det er bulldoggene som er mistenkt å ha HD som er blitt røntget. Selv synes jeg det er vanskelig å ta det valget om jeg skal/skal ikke røntge min bulldog.

Sjekk den svenske statistikken du. De var med i HD-programmet en stund og alle avlsdyr skulle ha kjent HD-status.

Og sjekk sammenlikningen med fransk bulldog, en annen rase det ikke er vanlig å røntge og dermed må forventes å ha høyere sykdomsprosent blant de røntgede.

Hvorfor er det et vanskelig valg? Jeg kan garantere med over 90% sikkerhet at den har HD.

Jeg har også hørt at flere bulldogoppdrettere ønsker å innføre helsetester for bulldog ifm avl, men at det blir for mye arbeid å innføre ifølge NKK.

Helsetesting er helt frivillig det, bare å sette igang. Trenger ikke ha noe som helst med NKK å gjøre.

Nettopp. Det er derfor det blir for mye arbeid å innføre enkelte helsetester fordi det da må lages et nytt system og det bulldoggen sliter mest med er ikke de sykdommene som blir registrert i NKK pr dags dato. Og javisst kan raseklubben innføre krav om helseundersøkelser, men det er forsatt ikke noe register eller system for de sykdommene som bulldoggen sliter mest med. Hvem er f.eks skikket til å gradere pusteproblemet til en bulldog bortsett fra hver enkelt oppdretter? En kan jo røntge en bulldog for å se hvor mye bløtt vev den har i nese/gane, men igjen hvem skal fortelle om det er godkjent eller ikke godkjent til å gå i avl?

Hvis man vil, så får man det til. De kunne jo f.eks. lage et skjema over problemer til utfylling av veterinær (veterinærattest) på hvorvidt hunden viser symptomer, det burde jo bidra til å luke ut de aller verste. Ellers kunne de jo selv arrangere utholdenhetsprøver, så får det bli opp til valpekjøperne om de vil ha valp etter en hund som ikke klarer å løpe 300 meter uten å høres ut som en sliten motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det er deg det går utover nå, men altså - det er nettopp slike "unnskyldninger" som bidrar til å opprettholde de plagene som går igjen. Hvorfor i all verden skulle det at hun stikker ansiktet sitt borti alt være årsaken til øyeproblemene hennes ? Hadde hun hatt normale øyne ville vel ikke en slik nysgjerrighet vært et problem - eller ?

Her er hele historien. Alle våre mops samt en bekjents labrador lekte i snøen. Labbisen og Frida endte med skader på øynene fordi de stakk hodet langt nedi snøen hvor det var litt skare på toppen.

Dessuten er ikke Frida Avlet på, ikke sikkert vi gjør det heller. Hun er bare 1 år gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ikke så stor rolle hva du har sett, tallene snakker for seg selv. Det blir jo interessant å se resultatet av undersøkelsen når det kommer neste år igjen.

Og si meg, hvilke helseundersøkelser har du foretatt? Er hun HD-røntget, for eksempel?

Jeg syntes det spiller ganske så stor rolle jeg, at en person som har erfaring med rasen og kjenner dyktige oppdrettere, kan si sin mening om hvordan hun ser rasen. For meg betyr din mening lite, siden du ikke vet noe om rasen, utenom det du leser. Min bulldog er til vanlig helse sjekk hos veterinæren, sånn som mine andre. Hvorfor skulle hun trenge en stor undersøkelse, når hun er frisk? Hun er ikke HD - røntget. Jeg er fòrvert, så det har ikke vært opp til meg. Hun kommer nok helt sikkert til å bli røntget, når hun blir satt over i mitt navn. Har du et svar på hvorfor min "syke" hund, fungerer utmerket i varmen under en lp konk? Der var det mange hunder med lang snute og lange bein som var meget preget av varmen.

Hva med tanken rundt hvem som eier bulldog? Det å ha en bulldog som får lite mosjon, er like ille som å ha en schæfer, som ikke får nok mosjon. Schæfer`n ville nok ikke hatt det så godt den heller.

Ifølge undersøkelsen fra 2005 var kun 3 av snittene planlagt (Sverige). Mener du å si at det norske avlsmaterialet er helt annerledes enn det svenske?

Hvor leser du dette? Gi meg gjerne en link.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ytrer dine meninger, så er det også disse du vil få svar på. Noe som gjelder alle som diskuterer her, med mindre man diskuterer på vegne av noen andre enn en selv?

Klarer du ikke å se at bulldogen ikke er optimal anatomisk sett? Eller vil du ikke innrømme at den er det? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til eller om du er uenig for du svarer aldri på dette... Selvfølgelig skal folk få svare på det jeg sier :banana: Jeg er fullt klar over at dette er en diskusjon!

Nei, du aner vel ikke det. Men jeg kan jo prøve å forklare deg hvorfor, siden du ikke fattet poenget i mitt forrige innlegg: Det har med dedikasjon, basert på følelser, til én rase å gjøre. Noen er mer engasjert i enkelte raser enn andre, faktisk så finner du folk som ikke skaffer seg hund i det hele tatt, med mindre de får anledning til å kjøpe seg "sin" spesielle hundetype. Folk er villig til å betale det det måtte koste, for å sikre seg den rasen de virkelig ønsker seg. Selvfølgelig er det noen som tar lettere på akkurat den biten, for mange er en hund bare en hund, men man må ikke gå rundt å tro at dette er tilfelle hos alle hundeeiere og oppdrettere. Hadde prisen på schäferhund mangedoblet seg, så betyr det ikke at jeg hadde byttet rase. Det hadde vært helt uaktuelt. Jeg betaler glatt det selger krever for å få nettopp den rasen jeg ønsker meg, og det er ikke aktuelt å bytte ut rasen grunnet et spørsmål om pris.

Jeg har faktisk fått med meg dette. Jeg bare synes prioriteringen blir feil når man støtter slik avl ved å kjøpe rasen. Men jeg skjønner godt at det finnes folk der ute som brenner for bulldogen. Kanskje de burde prøve å få gjort noe med standarden eller rasen generelt istede for å bare ha bulldogen som sofagris. Gjøre noe mer enn bare å eie rasen. Men det kan vel hende at de liker at hunden strever litt med å puste osv, at det er søtt hvis den er liee hjelpesløs... :wub: (satt på spissen altså..!)

Det sier jeg lite på, men det er måten man legger frem tingene på. Det som ofte skjer er at noen står og brøler om mishandling og rasens smerter og sykdommer grunnet dens fysikk. Synes du det er konstruktivt? MÅ man brøle for at folk skal høre etter? Eller tror du kanskje det kan være litt i mot sin virkning, og at folk heller blir provosert og går i forsvar. Det er ingen som liker å bli kalt idiot.

Ja det er noen som brøler om at den burde vært utrydda osv, men det er ikke meg, så hvorfor du sikter til meg aner jeg ikke. Men det meste som kommer fram her er ikke brøling. Det er fakta også. Bare se på statistikkene det, de sier vel sitt. Man kan ikke forvente kun fintsnakk i diskusjoner. Flere personer vil ha frem poenget sitt og setter ofte ting litt på spissen for å få det frem.

Klart det, men hvis dem diskusjonen gjelder ikke gidder å lese - fordi det florerer av lite konstruktiv kritikk og utenforstående som skal fortelle bulldogeiere, hvor ****** hundene deres har det - så når man jo ikke akkurat ut til målgruppen. Eller var det kanskje ikke det som var meningen?

Det trenger ikke nødvendigvis å gjelde bulldogeierne fordi om man diskuterer rasen generelt. Og jeg tror ikke hver eneste bulldog har det så ****** som de værste tilfellene, men jeg tror de FLESTE eller MANGE av de gjør akkurat det. At de kunne hatt det bedre med en annen anatomi. Det florerer av konstruktiv kritikk her. Hvis eierne av bulldog tar seg nær av det som blir sagt, så kanskje de ikke vil innrømme at fysikken ikke er helt på topp. Man vil jo gjerne forsvare rasen man har med all sin makt, hvis man brenner for den. Men det forandrer ikke kjernen i saken.

Og fortsatt skjønner jeg ikke hvorfor sykdommer blir trukket inn når man snakker anatomisens funksjon. Er det noen her som er UENIGE i at bulldogens fysikk kanskje ikke er helt på topp?! Det er liksom ikke mange som svarer på akkurat DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner her (samt andres nevnelser av f.eks kupering) er ting som du ikke garantert får i lasten ved kjøp av en hund. Det er ingen 100% garanti for at du får noen av disse sykdommene på en valp. Kjøper du derimot en Engelsk Bulldog er det en 100% garanti for at bikkja har et sykelig utseende. Det er ingen garanti for at den kommer til å få kronisk akutte lidelser i forbindelse med den overdrevne hodeskallen, men det faller for meg som idioti å allikevel påstå de er sunne og friske. Med et slikt utseende vil du aldri kunne bli sunn og frisk.

Det ingen som har sagt at vi legger ned våre sure miner til dårlig avl ellers, 2ne. Å avle på dårlig konstruksjon og helse er det ingen som forhelliger, men det er ikke til å legge under en stol at den Engelske Bulldoggen en ekstrem på både feltet om dårlig konstruksjon og dårlig helse. (Ved helse kan man kanskje trekke inn Bordeaux Dogge også, som ut i fra inntrykk virker å være umulig å få en frisk versjon av). Og ved å trekke fram den Engelske Bulldoggen håpte jeg at noen kanskje kunne forklare mitt enkle sinn hvor i menneskehodet det rettferdighetsgjøres å avle på ekstremer.

At den har noe du syns er et sykelig utseende, er som du selv skriver ingen garanti for at den kommer til å få kroniske akutte lidelser i forbindelse med hodeskallen, og da faller vel argumentet ditt bort? Da blir det litt drøyt å kalle det "søt tortur", eller?

Skal man ha en garanti for å få en sunn og frisk hund, så foreslår jeg at du drar på Ikea og kikker i kosedyravdelingen (der har de forøvrig engelsk bulldog også - uten pusteproblemer :banana: ). Det er sykdommer på ALLE raser, og ALLE hunder kan føde avkom med konstruksjonsfeil.

Og fortsatt skjønner jeg ikke hvorfor sykdommer blir trukket inn når man snakker anatomisens funksjon. Er det noen her som er UENIGE i at bulldogens fysikk kanskje ikke er helt på topp?! Det er liksom ikke mange som svarer på akkurat DET.

Det er flere som har svart på akkurat det, vel? Vi har til og med trukket inn andre raser med fysikk som "kanskje ikke er helt på topp"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner godt at det finnes folk der ute som brenner for bulldogen. Kanskje de burde prøve å få gjort noe med standarden eller rasen generelt istede for å bare ha bulldogen som sofagris. Gjøre noe mer enn bare å eie rasen. Men det kan vel hende at de liker at hunden strever litt med å puste osv, at det er søtt hvis den er liee hjelpesløs... :banana: (satt på spissen altså..!)

Jeg kan ikke fatte at "vi" som "brenner" for bulldogen skal sitte og måtte forsvare oss mot det her. Det du sier her er at ingen som eier bulldog prøver å gjøre noe som helst for rasen, og at alle bulldoger er sofagriser som ikke blir brukt til annet enn å "bare bli eid". Syns du selv det er rart hvis folk går rett i forsvar og/eller angrep når du formulerer deg sånn som det her? Vivi har allerede skrevet en (eller to) gang(er) at hunden hennes, en engelsk bulldog, går LP2, også på sommeren, uten problemer. At den er med på lange turer (flere timer) i skog og mark, med hennes to andre hunder, en briard og en malinois. Høres det ut som en sofagris som "bare blir eid"? Kan du snart rulle inn og slutte å dra ALLE over en kam? Det er ingen som hardnakka har påstått at alle engelske bulldoger er friske, og at det ikke finnes problemer som burde vært gjort noe med, men det er jaggu mange som ikke ser at det faktisk finnes engelske bulldoger som blir brukt til annet enn en sofapute, og som trives veldig godt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt ekstra treg jeg, for jeg kan liksom ikke se at "noen" sier at alt er rosenrødt i alle andre raser enn de som ble nevnt i førsteinnlegget. ALLE raser har sitt, enten det er steile fronter, feil vinkler bak, øyne som ligger for langt inn, ørebetennelser, hjerteproblemer, hd, epilepsi osv osv. Men det gjør det vel ikke mer riktig å bevisst avle på ekstremvarianter av en rase fordi andre raser også har sine ting å slite med? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg er litt ekstra treg jeg, for jeg kan liksom ikke se at "noen" sier at alt er rosenrødt i alle andre raser enn de som ble nevnt i førsteinnlegget. ALLE raser har sitt, enten det er steile fronter, feil vinkler bak, øyne som ligger for langt inn, ørebetennelser, hjerteproblemer, hd, epilepsi osv osv. Men det gjør det vel ikke mer riktig å bevisst avle på ekstremvarianter av en rase fordi andre raser også har sine ting å slite med? :banana:

Nei, at andre raser sliter rettferdiggjør ikke helseproblemer hos bulldoggen. Når det er sagt, så synes jeg det blir litt urettferdig å lage en tråd om én spesiell rase, fordi den som 2ne sier, er mer "synlig", og dermed blir lettest å hakke på. Når man fremstiller bulldogentusiaster som "idiotiske", så tror jeg diskusjoner som denne enkelt kan utvikle seg i en mindre konstruktiv retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte at "vi" som "brenner" for bulldogen skal sitte og måtte forsvare oss mot det her.

Hvem skulle ellers gjøre det? Google litt på "helse" og "bulldog", så skjønner du kanskje hvorfor folk har det bildet de har av bulldog. Skal det endres, må noen gjøre noe med det. Det må både gjøres rent praktisk gjennom å kunne vise til bedre helsestatistikker enn den som er gjengitt tidligere i tråden her, og gjennom å formidle dette. Ingen lett jobb, det skjønner alle.

Tror jeg er litt ekstra treg jeg, for jeg kan liksom ikke se at "noen" sier at alt er rosenrødt i alle andre raser enn de som ble nevnt i førsteinnlegget. ALLE raser har sitt, enten det er steile fronter, feil vinkler bak, øyne som ligger for langt inn, ørebetennelser, hjerteproblemer, hd, epilepsi osv osv. Men det gjør det vel ikke mer riktig å bevisst avle på ekstremvarianter av en rase fordi andre raser også har sine ting å slite med? :banana:

Bingo. Og jeg har vanskelig for å tro at nye bulldogeiere ikke har fått med seg den dårlige pressen rasen har fått. Hvorvidt de har noe behov for å forsvare sitt rasevalg er vel individuelt, men det kan ikke komme overraskende at noen lar seg undre og stiller seg kritisk til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE raser har sitt, enten det er steile fronter, feil vinkler bak, øyne som ligger for langt inn, ørebetennelser, hjerteproblemer, hd, epilepsi osv osv. Men det gjør det vel ikke mer riktig å bevisst avle på ekstremvarianter av en rase fordi andre raser også har sine ting å slite med? :banana:

Men man avler bevisst på hunder med hengeører, som derfor vil være mer utsatt for ørebetennelse. Man avler bevisst på hunder med dyptliggende øyne (eks berner), som derfor vil være mer utsatt for øyeproblemer. Man avler på tunge raser som vil ha store problemer dersom de får HD/AA. Man avler på raser som har så utstikkende øyne at de kan dette ut - rett og slett. Man avler på merlehunder som er svært utsatt for døvhet og blindhet. Vi avler på newfoundlandshund som er svært utsatt for våteksem. På lik måte som at mops er mer utsatt for pustevansker og dachs er mer utsatt for ryggproblemer. Forresten er spondylose et økende problem på labrador, men ikke på corgi. Problemet ligger tydeligvis ikke i corgiens kroppsbygning.

Ser du ikke at det ikke bare er hunder med synlige defekter som er utsatt for sykdom? Det er MANGE egenskaper i forskjellige raser vi avler frem, som vil gjøre disse rasene mer utsatt for diverse sykdommer. Men ingen skriker høyt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...