Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske bulldogger - søt tortur?


Gjest

Recommended Posts

Hvorfor svarer du ikke på resten av det jeg skriver, det som faktisk handler om bulldogens helse og anatomi? Var det for positivt til å diskutere, det? Det er vanskelig å diskutere med noen som brenner for rasen som faktisk er enig i at den har forbedringspotensiale, og som påpeker de små skrittene som allerede er tatt?

Beklager så meget for at jeg glemte å svare på det. Jeg blir litt engasjert :lol:

Det er jo supert at det begynner å bli bedre! :lol: Og ja jeg vet godt at det tar lang tid å gjøre en endring innen en rase, men jeg håper man klarer å forandre på den så den blir sunnere. Men det skjer nok ikke i vår tidsalder. Alltid positivt når det skjer tiltak på ting som kan forbedre en rase. Jeg trodde du skjønte at jeg var enig, og at jeg ikke er ute etter å svartmale bulldogen, som noen tydeligvis tror her.. :lol: Nesten så det ikke går an å snakke litt negativt om en rase uten å bli stemplet som en rasehater.

Og det er ikke alltid jeg husker ALT som står i hvert eneste innlegg. Sorry for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Beklager så meget for at jeg glemte å svare på det. Jeg blir litt engasjert :lol:

Jeg kan tilgi deg. :lol:

Det er jo supert at det begynner å bli bedre! :P Og ja jeg vet godt at det tar lang tid å gjøre en endring innen en rase, men jeg håper man klarer å forandre på den så den blir sunnere. Men det skjer nok ikke i vår tidsalder. Alltid positivt når det skjer tiltak på ting som kan forbedre en rase. Jeg trodde du skjønte at jeg var enig, og at jeg ikke er ute etter å svartmale bulldogen, som noen tydeligvis tror her.. :lol: Nesten så det ikke går an å snakke litt negativt om en rase uten å bli stemplet som en rasehater.

Det ER ikke så lett å skjønne at du er enig når stort sett alt annet du har skrevet om bulldogen er negativt vinklet. Men det er veldig godt å se at det positive om bulldogen som vi skriver også når frem til et ellers vanskelig publikum. :lol:

Så, det går ann å diskutere en rase, både positive og negative aspekter sådan, hvis man bare klarer å åpne seg for andres meninger OG fremstille sine egne på en litt ålreit måte. Fredspipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha: Om det er verdt en diskusjon?? Mulig det..

MrsPowers: Det ligger ikke noe krav fra klubben om at rasen skal røntges. Jeg vet ikke hvorfor, det må du nesten spørre de om. Jeg har planer om å røntge min, den dagen hun er satt over i mitt navn.

Dobbeltmoral? Er det meg du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soppen: Alltid en fornøyelse å diskutere vettu :lol:

Ellers er det vel litt begge veier det går det med å bare diskutere det positive VS et negative. For noen ganger når de som er engasjert i rasen aldri nevner noe om det negative om rasen så kan det virke som om de fortrenger det at bulldogen kanskje er litt ekstrem. Men det er godt å vite at de gjør noe med den :P Må aldri tro at jeg ikke vil en rase, uansett hvilken, det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som har sagt at man må holde seg til en rase...?

Men når motivet for å dra opp en annen rase er på "treårsstadiet" der man bare er ute etter å peke for å peke så er det ikke noen hensikt...er det vell?

Hvis man skal ta eksempler fra andre raser så bør man jo gjøre det med det motiv at man faktisk har noe man skulle ha sagt og har tenkt på og har motivasjon og interesse for å ta diskusjonen.Men det kan jeg ikke helt skjønne at Bulldogfolket skulle ha,slik det fremkommer her ihvertfall..for så lite tolerante som de er for diskusjon av Bulldog så skulle det bli vanskelig å kunne diskutere hvilken som helst annen rase,uten at de ville føle medfølelse med eierne av DEN rasen igjen...Eller? Da er vi jo fullstendig låst om det er slik det ligger til,og da er det jo faktisk umulig å diskutere noen rase whatsoever!?

Men her virker det mer som at det bare blir den rasen som "motdebattanten" har vi kaster oss på,bare fordi nå skal ihvertfall han /hun også få svare for seg når han/hun er så "frekk"og våger å angripe MIN rase...

...og den holdningen blir det jo ikke diskusjon av...

Hvis noen sier til meg "ja og napolitaner er så mye friskere mener du hæ hæ hæ?" så blir det bare å flire litt hånlig å tenke "har du EGENTLIG interesse for å diskutere Napolitaneren for å diskutere de faktiske forhold rundt rasen,eller er det bare forsvarsmekanismen som kviner til fordi din type hund ikke skal se noe verre ut og du vil peke bare for å peke"?

Bare sånn for eksempel...

Vi kan jo lage en diskusjon som omhandler alle hunder i hele verden,men fakta er jo at det er ikke interesse for,og kan umulig opprettholdes orden i en slik omfattende diskusjon...det blir bare rot!

Jo mer man gaper over flere raser jo flere fornermer man tydeligvis..Er det det som er saken her at for at det skal være rettferdig så må man fornerme alle på en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg oppriktig lurer paa. Mulig det kom frem tidligere, men traaden begynner aa bli lang, og hukommelsen min daarlig. :lol: Hvorfor er det ikke vanlig aa HD-roentge bulldogen? Isaer naar roentgenstatistikken er saa stygg som den er?

Jeg vet ikke hvordan det er i bulldoggen sitt tilfelle, men hvis ikke hundene har problemer med HD, så er det vel heller ikke noe vits i å røntge de - syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ViviN:

Det er en "siter"-knapp til høyre under hvert innlegg, man kan også trykke på "multisiter", da kommer alle innleggene man markerer opp når man trykker på "svar".

Jeg syntes det spiller ganske så stor rolle jeg, at en person som har erfaring med rasen og kjenner dyktige oppdrettere, kan si sin mening om hvordan hun ser rasen. For meg betyr din mening lite, siden du ikke vet noe om rasen, utenom det du leser.

Har du røntgensyn? Er du synsk? Jeg er nemlig en helt vanlig dødelig og jeg får mine FAKTA (ikke synspunkter) fra populasjonsstudier og undersøkelser, ikke hunder jeg treffer i parken.

Min bulldog er til vanlig helse sjekk hos veterinæren, sånn som mine andre. Hvorfor skulle hun trenge en stor undersøkelse, når hun er frisk?

Hvordan vet du at hun er frisk når hun ikke er undersøkt? Hvor gammel er hun, forresten?

Hun er ikke HD - røntget. Jeg er fòrvert, så det har ikke vært opp til meg. Hun kommer nok helt sikkert til å bli røntget, når hun blir satt over i mitt navn.

Har oppdretteren forbudt deg å røntge hunden? Det høres ikke veldig seriøst ut i mine øyne.

Hvorfor skal du røntge henne, forresten?

Har du et svar på hvorfor min "syke" hund, fungerer utmerket i varmen under en lp konk? Der var det mange hunder med lang snute og lange bein som var meget preget av varmen.

Jeg har ikke sagt at din hund er syk i det hele tatt jeg, jeg snakker om rasen. Dog var jeg ikke tilstede og kan ikke uttale meg om hvor godt din (eller andres) hund takler varmen i det hele tatt, men det er jo kjempefint om ditt eksemplar er bedre stilt enn resten av dem.

Hva med tanken rundt hvem som eier bulldog? Det å ha en bulldog som får lite mosjon, er like ille som å ha en schæfer, som ikke får nok mosjon. Schæfer`n ville nok ikke hatt det så godt den heller.

Hvorfor driver disse seriøse oppdretterne og selger hunder til sånne folk da? Tsk tsk.

Ifølge undersøkelsen fra 2005 var kun 3 av snittene planlagt (Sverige). Mener du å si at det norske avlsmaterialet er helt annerledes enn det svenske?

Hvor leser du dette? Gi meg gjerne en link.

Jeg har oppgitt kildene mine i innlegget. Du har med andre ord IKKE lest SKEBs helseinformasjon? Nei, da er det klart du har mye bedre peiling på dette enn meg, du har tross alt en bulldog selv. :lol:

Her kommer et utdrag fra RAS 2007:

"En hög andel av födslarna sker med kejsarsnitt.

71 % av de 62 kullar ( 48 olika tikar med en medelålder på 2,94 år) som representerades i enkäten 2000, enligt

populationsstudien från 2002, förlöstes med kejsarsnitt, alltså 44 stycken och 18 var naturliga födslar.

Orsaker till kejsarsnitten ansågs till största delen bero på värksvaghet. Felläge, döda valpar, missfärgade

fl ytningar och mycket stora kullar angavs också som orsak.

3 stycken av snitten var planerade i förväg, vilket inte är försvarbart, tiken skall alltid ges möjlighet att försöka

valpa naturligt."

41 uplanlagte snitt, 3 planlagte. Du skal tilogmed få linken.

http://www.skeb.se/dok/ras2007.pdf

Værsågod.

Nei, at andre raser sliter rettferdiggjør ikke helseproblemer hos bulldoggen. Når det er sagt, så synes jeg det blir litt urettferdig å lage en tråd om én spesiell rase, fordi den som 2ne sier, er mer "synlig", og dermed blir lettest å hakke på.

Vi har da "hakket på" andre raser her også, både belger og schäfer har fått gjennomgå i debatter.

Forøvrig lurer jeg på hvorfor man tar det som en personlig fornærmelse at noen kritiserer en hunderase man eier. Eller, egentlig lurer jeg ikke på det, jeg synes bare det er utrolig dumt og bakvendt.

Ser du ikke at det ikke bare er hunder med synlige defekter som er utsatt for sykdom? Det er MANGE egenskaper i forskjellige raser vi avler frem, som vil gjøre disse rasene mer utsatt for diverse sykdommer. Men ingen skriker høyt om dette.

Noen av oss skriker og bærer oss om det som bare rakkern, men det blir alltid sure miner og såre tær av det, for det er alltid noen andre som også har problemer. :lol:

Hadde det ikke vært hyggelig å blitt spart for slike utsagn, rettet direkte mot deg?

Ingen røyk uten ild sier jeg bare, og når noen kommer med den kritiske uttalelser om en rase jeg er glad i, så lytter jeg godt etter, fremfor å gå i forsvar.

Så hvis vi snur litt på det, kan det jo bli: Er det virkelig greit å avle på hunder som sliter med fryktaggresjon, fordi det finnes ekstremvarianter innenfor rasen bulldog? :lol:

Selvfølgelig ikke, that's the bloody point.

Jeg vet ikke hvordan det er i bulldoggen sitt tilfelle, men hvis ikke hundene har problemer med HD, så er det vel heller ikke noe vits i å røntge de - syns jeg.

Svenskene var med i HD-programmet en stund (1988-2006), og statistikken derfra kan du se i et innlegg tidligere i tråden. Hvis du med "problemer" mener høy forekomst, så har de det - skyhøy. Hvis du med "problemer" mener om de lider av det eller ikke, så søkte SKEB dispensasjon med dette argumentet (hentet fra RAS):

"Den Engelska Bulldoggen med sin specifi ka konstruktion och karaktäristiskt rullande gång, som rasstandarden

föreskriver, och med en viktfördelning, där 70 % av vikten ligger på framdelen, har inte problem med sina höfter.

Bulldoggar med både D och E som HD status lever goda liv ända upp till 10- 12 års ålder. Inga bulldoggar

avlivas pga av problem med höfterna. Däremot avlivas bulldoggar pga både hudproblem och andningsproblem,

som är rasens två stora sjukdomsområden."

Det er med andre ord helt i orden å ha sterk HD så lenge man er massivt fortung og så krøkkete i bevegelsene at man ikke ser på det som et symptom. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg oppriktig lurer paa. Mulig det kom frem tidligere, men traaden begynner aa bli lang, og hukommelsen min daarlig. :lol: Hvorfor er det ikke vanlig aa HD-roentge bulldogen? Isaer naar roentgenstatistikken er saa stygg som den er?

Ja, jeg tror det er litt dobbeltmoral ute og gaar her! :lol:

Vel det er jo fordi, kjære deg, det kun var ett fåtall av rasen som var innenfor en undersøkelse. Og vips ikke representativt for resten av rasen :P:lol:(ironi)

Jeg vet ikke hvordan det er i bulldoggen sitt tilfelle, men hvis ikke hundene har problemer med HD, så er det vel heller ikke noe vits i å røntge de - syns jeg.

Du leste det Argyros la ut tidligere her? Skremmende lesning! Det burde være en eller form for kontroll, når så mange hunder går ut med E-hofter! Jeg vil nå kanskje si at dette burde være ett varselsignal jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er lagt i debattkjelleren. Her tillater vi at diskusjoner er litt "friskere" men likevel skal retningslinjene følges.

Det er tillat at tråden tar vendinger men er innefor tema fremdeles. Det vil si at debatten om andre raser er tillat i denne tråden da den fremdeles er på temaet menneskeskapte problemer hos hund.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

Moderator Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MrsPowers: Det ligger ikke noe krav fra klubben om at rasen skal røntges. Jeg vet ikke hvorfor, det må du nesten spørre de om. Jeg har planer om å røntge min, den dagen hun er satt over i mitt navn.

Dobbeltmoral? Er det meg du sikter til?

Nei, det er det ikke. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om sitering av innlegg. Jeg får prøve det litt senere.

Har nok ikke det :lol: Men jeg er god nok på hund, til å se om den lider eller ikke :P Jeg har lest mye om rasen, rundt omkring, men jeg liker å se det i virkeligheten også. Ofte ser man mye annet der, en hva man leser på papiret!

Hvordan jeg kan vite det?Jeg kjenner hunden min. Hadde hun vist tegn til å ha vondt, hadde jeg jo undersøkt det. Hvordan vet du at din hund ikke har vondt??

Ingen har ikke sagt at jeg ikke får lov til å røntge. Jeg gjør det når hun er satt over på meg, 3 år gammel. Du som leser så mye, ser vel også at det ikke ligger noe krav fra klubben.

Jo, du har uttalt deg om min hund, for min hund er en engelsk bulldog. Jeg syntes det er rart du ikke har noe svar på dette, siden du har svar på alt det andre. Problemet er nok at det ikke står i noen bøker, slik at du ikke har fått lest om det. Du gidder jo ikke se på hva som beveger seg utenfor arkene dine. For som sagt tidligere, det er mange som er som Bibbi.

Ehm.. Nei, jeg har ikke lest deres undersøkelse. Det vil jo da si at jeg IKKE har peiling på rasen :lol: Ja, da vil jeg si at de norske er sunnere, for i løpet av 2 mnd, er det 2 tisper som selv har født sine kull, uten problemer. Eller har det kanskje noe med at man har kommet litt lengre i løpet av noen år????? Kanskje vi er på vei i riktig retning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det er ingen som har sagt at ikke engelsk bulldog har forbedringspotensiale, det er vel heller ingen som har sagt at IKKE rasestandarden godt kan endres på til det bedre, men tror du det tar en dag, eller? Var det noen som en dag sa "Nei, nå kunne jeg godt tenke meg å se flere schäferhunder med nesten runde rygger, jeg! Tror du ikke de hadde sett bra ut med bakbeina under magen, kanskje?" og så var det noen som kastet seg over standarden for å endre dette?

Jeg må bare kommentere: schäferhundens rasestandard er ikke endret de siste hundre årene. Her er det dommere og oppdrettere som har latt "en lett hellende overlinje" eskalere "litt", etter hvert som årene har gått. Vet ikke om det er tilfelle for standarden til bulldoggen, det hadde jo i så fall vært interessant :P

Nei, er ikke greit å avle på angstbitere uansett rase, men angstbitere (om vi snakker basenji) er ikke det pga konstruksjon. Om det er "verre" eller "bedre" enn raser som lider pga konstruksjonen er kanskje verdt en diskusjon?

Jo - konstruksjon i toppetasjen.

Jeg vet ikke hvordan det er i bulldoggen sitt tilfelle, men hvis ikke hundene har problemer med HD, så er det vel heller ikke noe vits i å røntge de - syns jeg.

Jeg aner jo ikke hvor vidt det er et reelt problem hos rasen, men siden det ikke er vanlig å røntge bulldogger, så vil jeg jo tro at de som faktisk HAR blitt røntget, er de individene hvor man fattet mistanke om sykdom i utgangspunktet. Dermed, tilsynelatende friske hunder vil neppe bli røntget, og derfor kan man anta at tallene Argyros refererer til ikke er helt representative. For all del, de er slett ikke irrelevante, men hvor mye skal man vektlegge disse tallene, hvis det bare er en liten brøkdel av populasjonen som har foretatt røntgen av hoftene :lol:

Har du røntgensyn? Er du synsk? Jeg er nemlig en helt vanlig dødelig og jeg får mine FAKTA (ikke synspunkter) fra populasjonsstudier og undersøkelser, ikke hunder jeg treffer i parken.

Kanskje du skulle prøve det også?

Har oppdretteren forbudt deg å røntge hunden? Det høres ikke veldig seriøst ut i mine øyne.

Det kan jo ha noe med eieforholdene på hunden og hvem som sitter på stamtavlen å gjøre? Sist jeg røntget en hund som skulle avleses hos NKK, så måtte jeg sende inn stamtavlen til hunden i original, sammen med røntgenbildene i hvert fall. For så å få sendt resultatene til min postkasse.

Jeg har ikke sagt at din hund er syk i det hele tatt jeg, jeg snakker om rasen. Dog var jeg ikke tilstede og kan ikke uttale meg om hvor godt din (eller andres) hund takler varmen i det hele tatt, men det er jo kjempefint om ditt eksemplar er bedre stilt enn resten av dem.

Hvem representerer resten?

Noen av oss skriker og bærer oss om det som bare rakkern, men det blir alltid sure miner og såre tær av det, for det er alltid noen andre som også har problemer. :lol:

Ingen røyk uten ild sier jeg bare, og når noen kommer med den kritiske uttalelser om en rase jeg er glad i, så lytter jeg godt etter, fremfor å gå i forsvar.

Det handler ikke lenger bare om kritiske uttalelser, det handler om usakligheter og høyst subjektive uttalelser basert på diverse debattanters personlige forestilling om idealhunden.

Selv har jeg har gjort et ærlig (og langvarig) forsøk på å "lytte godt etter", jeg har selv vært kritisk, og rimelig krass i mine uttalelser, når det kommer til "min" rase. Det har, så vidt jeg har fått med meg, ført ingensteds. Jeg er bare ett menneske, og ikke driver jeg med verken utstilling eller avl, så mitt bidrag til debatten og utviklingen, har bare gjort meg upopulær i den ene kretsen, mens i den andre er jeg bare enda en tulling med bananbikkje.

Jeg forstår godt at folk blir slitne av å bli hakket på for deres valg av hund og rase. De konstruktive utsagnene drukner lett i usakligheter, og hele engasjementet i hundemiljøet blir bare ugreit. For enten man vil se det eller ikke, så ER det sårt å få høre at alt man gjør er galt, uansett om man prøver å forbedre rasen sin eller ikke. Folk tar deg ikke for den du er og det du står for, de tar deg for hvordan bikkja di ser ut og hvordan den oppfører seg. Så at slag under beltestedet blir nevnt i denne diskusjonen er ikke så veldig merkelig, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare kommentere: schäferhundens rasestandard er ikke endret de siste hundre årene. Her er det dommere og oppdrettere som har latt "en lett hellende overlinje" eskalere "litt", etter hvert som årene har gått. Vet ikke om det er tilfelle for standarden til bulldoggen, det hadde jo i så fall vært interessant :lol:

Jah, jeg regna egentlig med at det ikke står i standarden at schäferhunden skal ha bananrygg. Jeg vurderte til og med å sjekke det, men så tenkte jeg at det var lettere å få tilgivelse. Unnskyld? :P

Men fakta ER at dagens schäferhunds rygg ikke ser det minste lik ut som den som var vanlig for hva da... ti år siden? Dommere og oppdrettere har verdsatt en mer usunn variant av rasen, noe som har gjort at det har blitt laget fler av disse. Det man kan se hos bulldogen er jo det motsatte, de sunnere variantene blir verdsatt og avlet på, det går jo ann å håpe at dette er en eskalering som skjer like raskt som schäferens rygg har gjort? Det er ikke så lett å vite hvor utviklingen vil starte og ende, men jeg tror ikke det hjelper en liten prosent engang om folk som ikke har mer enn papirerfaring med rasen sitter og gnåler på internett om hvor mye hundene andres lider. Jeg sier ikke herved at det ikke går ann å diskutere saken, selv skulle jeg gjerne sett at bulldogen hadde strengere helsekrav for å gå i avl, jeg. Men som bl.a. pippin og jeg beviste i går, så går det ann å diskutere konstruktivt hvis man bare tar inn piggene, og ikke kaller hundene hverandres verken det ene eller det andre. For nei, det ER ikke morro å lese at hvis man eier en bulldog så eier man en hund som lider, en hund som hadde det hatt bedre død, eller at om man kjøper bulldog, så støtter man tortur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå at uansett hvilken rase man har så bør man tåle å høre negative ting om den uten å bli hysterisk. Det være seg schæfer, husky, dalmatiner osv! Og hvis man ser de dårlige sidene ved rasen sin og klarer å innrømme at rasen har mangler/feil etc. så er da det bedre enn å sitte å sutre om at "alle andre" hater rasen man eier. Vi prøver ikke å få bulldogen til å stoppe avlsmessig, men man må få lov til å peke ut det man synes er dårlig/dumt/trist/hva som helst med rasen uten å bli stemplet som rasehater fordi den bare er "stygg" og at det da automatisk bare er derfor man synes den er så dysfunksjonell.. :lol:

Og som jeg har sagt over her så kan det innimellom høres ut som om eiere eller de som brenner for rasen overser det negative ved å aldri nevne dette. Akkurat som det høres ut som de som peker ut mangler i rasen bare snakker om det negative for å få rasen til å se dårlig ut. Man må få med begge sider av saken og det synes jeg kommer frem her. Samme hvor krasst det enn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leste det Argyros la ut tidligere her? Skremmende lesning! Det burde være en eller form for kontroll, når så mange hunder går ut med E-hofter! Jeg vil nå kanskje si at dette burde være ett varselsignal jeg da...

Ja, jeg leste det, men syns egentlig ikke at det er kjemperelevant med mindre rasen faktisk sliter med hoftene sine. Noe de tydeligvis ikke gjør, ifg Argyros sitt nye innlegg? Om problemene ligger i forparten, og ikke i hoftene, så skjønner jeg ikke hvorfor det dras opp. Bulldog er vel ikke den eneste rasen med stygg HD-statestikk, grunnet det Emilie nevner. Kun hundene som sliter med bakparten blir røntget, og da er det ikke rart at statestikken ser ut som den gjør.

Men jeg syns ikke det er noe poeng i å HD-røntge en rase som ikke har problemer med hoftene. Med "problem" mener jeg ikke hvilke bokstaver de ligger på, men i hvilken grad rasen sliter med det i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, jeg regna egentlig med at det ikke står i standarden at schäferhunden skal ha bananrygg. Jeg vurderte til og med å sjekke det, men så tenkte jeg at det var lettere å få tilgivelse. Unnskyld? :lol:

Forgiven :lol: Neida, altså hadde den blitt endret, så hadde jo det vært ett issue. Men det er jo minst like ille at "noen" har tatt helt av med egne tolkninger. Så jeg skal ikke si hva som er verst eller best.

Men fakta ER at dagens schäferhunds rygg ikke ser det minste lik ut som den som var vanlig for hva da... ti år siden?

Tror faktisk det var på 70-tallet det gikk litt skeis, og så har man latt det eskalere, uten at jeg skal gå noe nærmere inn på det nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis litt vanskelig å se litt større på ting enn jeg trodde..

Det er ingenting i veien for å ha en diskusjon om enhver rase,det kan faktisk komme noe godt utav det,men ikke hvis folk skal være så nærtagende med skylapper på.

Enig. Men når argumentene kommer som usaklig drittslenging, så er det naturlig å gå i forsvar. Jeg f.eks mener at det er forbedringspotensiale på egen rase, men kommer det en eller annen løk og påstår det at min rase er så knepp og sjuk at det det er dyremishandling å fortsette å avle på de, så kommer jeg ikke til å svare saklig - og det gjør neppe du heller. Ikke når lista legges så lavt..

Søt tortur tar jeg som en "figure of speech" for min del,og ikke helt bokstavelig.Og legger til at mange hunder,innen spesielle raser faktisk lever en søt tortur.Hvilke er opp til øyet som ser,ganske enkelt.

Øh nei. Å påstå at en rase er så usunn at det er søt tortur å fortsette å avle de frem, er ikke "opp til øyet som ser", det er en påstand som bør følges opp av fakta. Og fakta er IKKE "Bikkja di er så stygg at den må være usunn". Det er en subjektiv mening.

Du skriver at DU syns...ergo du mener at du er folkelig og grei sikkert og holder deg normalt innen en grense,som jeg regner med DU setter? Men andre oppfatter deg annerledes,da deres grense går et annet sted feks..Nå skal vi ikke diskutere deg her,men det ble et eksempel siden du mente at folk ikke går inn for å slå under beltestedet...

Kommer an på hvor beltestedet er det.

hehe.. Nei, jeg har aldri påstått at jeg er folkelig og grei, men jo - jeg holder meg "innen en grense", og nei, det er ikke jeg som har satt den. Det er nå engang sånn at forum har regler, da er det vel moderatorene sine grenser jeg ikke har trådd over enda, da?

Forskjellen er vel at rasestandarden til basenjien, så vidt jeg vet, ikke spesifiserer at den skal være angstbiter...

Det står vel ikke i rasestandarden til EB'en at de skal være så usunne som dere påstår de er her i denne tråden heller? Et kjapt blikk på NKK:

Glatthåret, tettbygget hund, ganske lavstilt, bred, kraftfull og kompakt. Hodet ganske stort i forhold til hundens totale størrelse, men ikke så overdrevet at det ødelegger symmetrien i helheten, får hunden til å virke deformert eller innvirker på kraften i bevegelsene. Kort ansikt, snutepartiet bredt og butt med noe oppstoppernese. Hunder som viser pustevanskeligheter er meget uønsket.

Kort og kompakt kropp uten tendens til fedme. Bena kraftige, muskuløse og harde. Bakparten høy og kraftig, men noe lettere sammenlignet med den tyngre forparten. Tisper ikke så imponerende som hannhunder.

Nei, har du sett? Pustevanskligheter er svært uønsket. Hodet skal ikke være så stort at hunden virker deformert, eller innvirker på kraften i bevegelsene. Kort og kompakt kropp uten tendens til fedme.

Videre, om bevegelser:

Tunge, synes å gå med korte, hurtige skritt. Bakbena løftes ikke høyt, synes å gli over bakken. Sunne bevegelser meget viktig.

Også har vi:

Dommere må strengt ta hensyn til følgende feil:

- Hudfold som henger over eller delvis dekker nesebrusken

Til slutt, diskvalifiserende feil:

Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres.

- Tegn til pusteproblemer

- Inngrodd hale

Så det står altså ikke at EB skal være feite sofaputer med pustebesvær og for digre hoder til at de kan føde sjøl, altså?

Det står heller ikke i rasestandarden at terven skal være så rak i fronten at den går som en SS-soldat. Det står heller ikke rasestandarden at schäferen skal være så overdrevent vinkla i bakparten og ha så hellende kryss at det ser ut som om de prøver å sette seg hele tiden? Så det er tydeligvis ikke rasestandarder vi diskuterer her? Det er vel tolkninga av rasestandarder, og hvordan raser utvikler seg pga det? Og da er det vel neppe en diskusjon KUN om EB lenger?

Når jeg svarte innen mops var det ikke noe negativ snakk om å dra inn andre raser... :lol:

Dobbeltmoralen er ganske fremtredende i denne tråden, dessverre..

Det er jo ingen som har sagt at man må holde seg til en rase...?

Eh, neivel? Men vi skal jo ikke diskutere basenji, da må jeg jo lage egen tråd?

Men her virker det mer som at det bare blir den rasen som "motdebattanten" har vi kaster oss på,bare fordi nå skal ihvertfall han /hun også få svare for seg når han/hun er så "frekk"og våger å angripe MIN rase...

Det er et fåtall sonenbrukere som har EB, og jeg er ikke en av dem nei..

...og den holdningen blir det jo ikke diskusjon av...

Det er ikke en diskusjon når intensjonen med tråden er å ha en offentlig drittslenings-kampanje?

Og bare for å ha sagt det - jeg har ingenting i mot basenji jeg, selv om jeg håper at de ikke er i nærheten av å være så sarte og sære som de fremstilles som på sonen. Det var et eksempel for å få frem et poeng - nemlig at folk går i forsvar når man rakker ned på hundene deres. Jeg overvurderte dere tydeligvis, jeg trodde det var helt åpenlyst jeg, og er egentlig overrasket over hvor mange av dere som lot dere provosere - særlig når dere hevder dere har rett til å diskutere EB akkurat så usaklig som dere selv vil.. Det kalles hyklersk det, her jeg kommer fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener 2ne,men jeg synes også at der er litt hysteri inne i bildet...

Det jeg mente for å forklare det litt mer inngående er som sagt at det blir kaos hvis man skal dra opp rasebn til forrige nick hver gang,slik det omtrent ser ut nedenfor!

La oss ta eksempel i Bulldoggen siden det begynte her denne gang...

Okei... Nå trekker jeg utsagn utifra bare tull,men det er jo et sånt kaos det blir!

En diskusjon som dette ville sett omtrentlig slik ut dersom man skulle følge opp hver "motstander" sin rase hele veien :

Labradoreier:

Bulldoggen ser ikke riktig konstruert ut,er min mening.

Bordercollieeier:

Enig,disse rynkene og den kraftfulle bygningen er litt ekstrem.

Schæfereier :

Mye tyder på at underbittet burdte være reservert.

Så kommer Bulldogeier hoppende :

Snakker du om,la oss heller diskutere Schæferen,er den så mye bedre mener du?

Collieeier : Jeg synes Bulldogen er søt,men ja underbittet kunne vært reservert,og snuten kunne vært avla noe lengre,den ville fortsatt behold preget.

Bulldogeier kommer hoppende :

Du Collieeier,er det så funksjonelt med den der pyntepelsen til Collien da,og Collien har også sykdommer!

Schæfereier :

Vi diskuterer ikke min rase nå,det går an å lage en egen tråd om det da.

Malleeier:

Schæferen er jo konstruert like ille som en Bulldog,men forskjellen er at kontruksjonen har en annen retning.

Labradoreier :

Okei diskuterer vi Schæfer nå?

Jaktlabradoreier :

Du Labradoreier,Bulldoggen har tatt samme retning som dagens vanlige labrador,der labrador bare blir tjukkere og tjukkere.Min labrador er mye bedre enn din!

Basenjiieier :

Jeg velger å holde meg til saken og lar de andre peke på hverandres raser...

eg er enig i at Bulldogen fremkommer som noe usunn,er det noe dokumentasjon som kan påvise forandringene over årene?

StBernardshundeier :

Her er info og bilder. Det er tydelig at et sted langs veien har ekstremismen tatt overhånd og forandringene har skjedd så gradvis at folket har enten sett seg blinde eller dem har bare syntes at det var fantastisk fremgang i avlen.

Jaktlabradoreier :

Du stbernardshundeier,vet du Stbernarden er knapt i kontakt med sin opprinnelige oppgave og kan ikke sies å være så veldig sunne dem heller.

Og Basenjiieier jeg har forstått at rasen din ikke er helt perfekt den heller,kanskje der burdte gjøres modifiseringer i avlen der også?

Stbernardshundeier :

Skal vi diskutere alle raser her nå? Ser ut som alle hundeeierne har snudd seg på hverandre,så det er ikke lenger noen oversikt eller saklighet i noe,da dem som slenger ut kroken om enhver annen rase egentlig ikke har interesse av å føre diskusjonen videre...

Skal vi snakke bulldog eller skal vi kaste oss på Schæfer,eller er det basenjii nå?

------------------------------

Ja,en noe langtrukket,men likevel beskrivende liten historie...

Helt umulig å dra inn alt for mye raser,når det (som sagt) bare er for å peke,uten en egentlig interesse for å diskutere.

Om man skal dra inn raser så ville det i mitt hode være naturlig å dra inn raser som har en noenlunde lik utvikling,og vinkle det hele på hvordan kom man dit?

Er det okei at man fortsetter slik eller bør det reverseres og modifiseres noe sted?

Hvem skal ta ansvar for dette? Det bør være oppdretterne på sin side som tar ansvar for dette.

Jeg er helt klart forelsket i alt på 4 ben,bare det har et vinnende vesen osv,men jeg føler det kommer tydelig frem at flere raser burdte hatt en ordentlig opprydning.

En Bulldog kan helt fint se ut som en Bulldog og ha det herlige vesen som en Bulldog har uten å være så himla ekstrem...

Når raser begynner å likne en karikatur av seg selv så er det ekstremt i mine øyne.

Når kraftig bygget aldri er kraftig nok,og folder aldri blir folder nok,og bred over brystet bare blir alt for bredt,da er det påtide å våkne,uansett rase.

Det er definisjonen som har gått av støvleskaftet et sted,fordi massivt blir overdimensjonert.

Det blir ekstremt når de som avler og ser rasen sin ikke får nok av noe...det er jo det det handler om.Det behøver ikke handle om hvilke problemer de har ved å avles slik,man bør heller spør seg hvorfor må de avles slik? Hvorfor går det den veien?

Hvis dette med helseplager som følger av forandring i avlsplaner er plagsomt for eiere og oppdrettere så la oss heller snu på det og spør HVORFOR,og hva er det du ønsker ved å fremheve disse trekkene ved hunden/rasen??? Er det sjarm og "billedskjønnhet" alene? Om det ikke er noen hensikt i utformingen så kan det likegjerne reverseres til det mindre ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ekstremt når de som avler og ser rasen sin ikke får nok av noe...det er jo det det handler om.Det behøver ikke handle om hvilke problemer de har ved å avles slik,man bør heller spør seg hvorfor må de avles slik? Hvorfor går det den veien?

Ja, men det må ikke gå den veien. Det er det jo flere som har skrevet, men ingen ser ut til å lese: bulldoggens rasestandard er revidert og det er satt fokus på å forbedre rasen, men det skjer ikke over natta.

Her er et eksempel. Bulldoggen er og har vært mye plaget med for dårlig hale som fører til at eieren må rense rundt halefestet fordi det blir fuktig der og det kommer ikke luft til. Nå skal det bli/det er sånn at bulldoggens hale skal ha en viss lengde slik at dette problemet ikke oppstår. Det synes jeg er et skritt i riktig retning for å forbedre rasen og gjøre den sunnere, men igjen så skjer ikke dette over natten.

Men dessverre er det slik at enkelte oppdrettere av rasen avler mer på utstillingsresultater og ikke hvor frisk og god pust den har og det er med på å ødelegge rasen og hvilket inntrykk enkelte sitter igjen med. Og ikke for å unnskylde de oppdretterne som gjør det eller for å begynne å "sverte" andre raser, men slike oppdrettere finner man uansett rase.

Jeg er eier av engelsk bulldog, jeg elsker rasen, men jeg synes ikke all avl er god avl på rasen. Jeg synes ikke at alle de bulldoggene som har gått i avl burde ha gjort det, og jeg synes også at det er for dårlig at det ikke er krav om helsetester eller at det ikke strengere krav fra bulldogklubben. Men jeg synes ikke jeg er en dum og lat hundeeier fordi jeg har bulldog eller har en dum, lat og syk hund fordi hun er en bulldog. Ikke synes jeg vi som er eiere av bulldog på sonen bare er i forsvarsmodus og begynner å slenge usaklig dritt om andre raser fordi vi ikke innser hvilke problemer vår rase har. Jeg skal ikke si det for sikkert, så korriger meg om jeg tar feil, men jeg kan ikke huske at noen av oss bulldogeiere har trukket inn andre raser i diskusjonen engang.

Jeg skjønner og forstår at noen stiller seg kritisk til avl på bulldog og at det diskuteres hardt rundt det, men jeg synes ikke det er på sin plass å si at jeg, min hund og mitt hundehold går ut på å være late og ligge i sofaen å være syke og pines fordi det er en bulldog jeg har. Det synes jeg faktisk ikke har noe med diskusjonen å gjøre, uansett om det er satt på spissen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - konstruksjon i toppetasjen.

Artig - skal vi ta t-skjeforklaringen? For jeg regner med at du klarte å lese deg til at jeg mente den fysiske konstrukjonen.

Jeg er tydeligvis hyklerisk og sånt fordi jeg inni hodet mitt hadde et skille mellom mentale og fysiske problemer og derfor syntes det ble merkelig å trekke mentaliteten til basenjier inn i tråden her. Sorry - skal aldri skje igjen. :lol:

Forøvrig helt enig i at dersom basenjiene er så søppel mentalt som det fremstilles ofte, så har rasen et seriøst stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener 2ne,men jeg synes også at der er litt hysteri inne i bildet...

Ja, og når du mener det, så er det selvsagt riktig. Men når jeg mener at det må gå an å diskutere raseproblemer uten å kalle det søt tortur, så er jeg hysterisk.

Ja,en noe langtrukket,men likevel beskrivende liten historie...

Helt umulig å dra inn alt for mye raser,når det (som sagt) bare er for å peke,uten en egentlig interesse for å diskutere.

Hvem har sagt at det ikke er noen interesse for å diskutere? Men det må da gå an å holde diskusjonen på et nogenlunde saklig nivå? Dvs å ikke svare en bulldogeier som sier at bikkja hennes er frisk, med "hvordan veit du det?" - det er ikke noe noen av dere ville spurt meg om om jeg hevda at min terv var frisk, er det vel? Hvordan veit dere at bikkjene deres er friske?

Om man skal dra inn raser så ville det i mitt hode være naturlig å dra inn raser som har en noenlunde lik utvikling,og vinkle det hele på hvordan kom man dit?

Og i mitt hode er det naturlig å diskutere alle raser med dysfunksjonell konstruksjon i en tråd som starter med at en rase er så dysfunksjonell at det er dyremishandling at de lever.

Er det okei at man fortsetter slik eller bør det reverseres og modifiseres noe sted?

Hvem skal ta ansvar for dette? Det bør være oppdretterne på sin side som tar ansvar for dette.

Du er litt seint ute, for det er allerede fastsått at det ikke er okei at man fortsetter slik, og rasestandarden er allerede modifisert - ergo så prøver man å reversere noe sted.. Og det er raseklubbene og oppdretterene som tar ansvar for det.. Du kan jo lese rasestandarden jeg linket til lenger opp, eller RAS som Argyros linket til, så ser du at det er forandringer på gang?

Jeg er tydeligvis hyklerisk og sånt fordi jeg inni hodet mitt hadde et skille mellom mentale og fysiske problemer og derfor syntes det ble merkelig å trekke mentaliteten til basenjier inn i tråden her. Sorry - skal aldri skje igjen. :lol:

Beklager at jeg såret følelsene dine, Raksha, men takk igjen for at du demonstrerer poenget mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel ikke i rasestandarden til EB'en at de skal være så usunne som dere påstår de er her i denne tråden heller? Et kjapt blikk på NKK:

Nå er jo faktisk rasestandarden til bulldoggen nylig endret, nettopp i forhold til helseaspekter, så noen må jo ha sett en grunn for å endre den...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så mange hårsåre folk det er her da..

Jeg ser også at man drar inn andre raser bare for å peke ut de og de. Sånn at man kan la det gå utover de som diskuterer "mot" bulldogen. Inustaff illustrerer det ganske godt med den lille historien. Hva er saklig med det da? Hvorfor må man dra inn andre raser? NEI, man må ikke det for å få frem et poeng. Er visst veldig vanskelig for noen det.. Rart det skal være så vanskelig å holde seg til en rase.. Er visst helt umulig det, for man må jo sverte andre raser når man snakker om EN her inne.. Klart det.

Ja nå vet vi ihvertfall at bulldogen har fått noen små forandringer på standarden. Og derfor får vi ikke lov til å diskutere videre på det da eller? Og igjen.. SUPERT at den blir forandret. Synd de useriøse ødelegger for avlen.. Dumt at mange av de som er engasjerte på utstilling bare tenker på premien istedet for helsa til rasen deres..

Og at de som eier bulldog her inne føler seg tråkket på når noen nevner at rasen er i dårlig forfatning, så er ikke det meningen. Vi drar ikke alle bulldogeiere under en kam, noe dere tror. Alle bulldogeiere er ikke "late/trege/dyremishandlere" bare fordi de har en "feit/syk/torturert" hund. Gi dere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"God dag mann, økeskaft" ?

INGEN forsvarer vel bulldogene og avelen de har blitt utsatt for til de ser over-ekstreme ut, vel?

ALLE er enige om at hunder som ikke kan gå eller puste er usunt, ikke sant?

Å sitte og "uffe og akke" seg over hvor forferdelig avelen er på akkurat DEN rasen hjelper vel absolutt ingen? Neppe noen bulldogoppdrettere som leser dette og får en "AHA"-opplevelse, eller..

Motstandere av "pustehunder" (i mangel av noe bedre navn) - SKJØNN at det jobbes aktivt med å forbedre sunnheten på ALLE raser, og selvsagt også på denne.

Nordisk Kennelunion gjorde inngrep i masse rasebeskrivelser for en 10-15 år siden. The Kennel Club (som faktisk er MOR-klubben til bl.a. Engelsk bulldog) gjorde det etter dette "Pedigree dogs exposed" kom fram i 2009 (eller deromkring).

De enorme endringene kommer definitivt ikke over natten, og det kan faktisk hende at man må vente en stund til rasens hjemland ser seg fortrolig med å endre på nasjonalhunden sin.

TENK om noen tredde over oss et forbud mot grå elghunder.. Det ville faktisk tatt endel generasjoner å få de hvite, black and tan eller kremfarget...

Forkjempere - man kan ikke diskutere med folk som ikke er interessert i å høre hva som faktisk blir gjort.

Særlig SKK er veeeeldig på hugget når det gjelder disse sakene. Dette merkes utad i utst.miljøet også på andre raser? Ingen av dere aktive utstillere som har sett/merket det?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...