Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske bulldogger - søt tortur?


Gjest

Recommended Posts

Poenget mitt, Raksha - og som du så nydelige illustrerer her - er at folk går i skyttergrava og forsvarer rasen sin når folk snakker dritt om den. Bare se hvordan du reagerer på det jeg skriver nå? Og er det konstruktivt, syns du? Ville det vært å legge opp til en god debatt om jeg sa at alle basenjier lider av store mentale problemer, og bør utryddes? Hvor mange saklige svar får jeg da?

Jeg ser et problem i å diskutere enkeltraser jeg, fordi at enten man vil det eller ikke, så blir man faktisk lei seg over å bli beskyldt for å støtte "søt tortur" fordi man har en hund. Jeg ser ikke helt at denne debatten er spesielt saklig heller, med få hederlige unntak, så er det stort sett bare drittslenging hvor argumentene stort sett er "bikkja di er derformert og stygg, derfor er den usunn og lider". Kjempesaklig og utrolig konstruktivt, det er nok mange EB-oppdrettere og eiere som tenker "de har jammen meg et poeng, de der hundesonen-folka" - eller ikke..

Ok, så jeg går i skyttergrava fordi jeg sier jeg ikke kjenner nok om den generelle mentale tilstanden til basenjier og syns det er synd om det så ille som mange har intrykk av? Greit å vite. :banana:

Nei, mye av det som sies er ikke videre konstruktivt - men statistikken Argyros kom med da? Er ikke den konstruktiv? Eller er det bare oppspinn for å støte eierne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Det der hysteriet er bare latterlig,man kan jo ikke diskutere noen ting fordi folk kan jo bli såret og lei seg,så la oss for alt i verden legge ned hele forumet.

Og jeg finner det også merkelig at dem som ofte er krassest i "kjeften" er dem som plutselig er så runde i kantene og næmmen dakars alle eierne osv..

Er det bare i rasetråder /helsetråder man skal være hyggelig og grei...?? Nei vet du hva det blir for dumt..

Hvorfor skal alle andre gå på tærne hele tiden mens enkelte sonentanter kjører løs som de vil når de vil med sin søte sarkasme og sine pigger.

Vet du hva det finnes andre som har pigger også,og om dem velger å bruke dem i en tråd om helse vs en rase så velbekomme!

Det der med å støte andre begynner å bli for mye..man kan nærmest ikke legge ut en link og si at en Schæfer eller rottis beit noen uten at eiere blir støtt og begynner og griner om "rase er uviktig" og jadijadi...

Må da være lov å diskutere Bulldograsen eller hva som helst slags rase uten at folk blir helt pms!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg går i skyttergrava fordi jeg sier jeg ikke kjenner nok om den generelle mentale tilstanden til basenjier og syns det er synd om det så ille som mange har intrykk av? Greit å vite. :banana:

Nei, du går i skyttergrava fordi du mener at det er OT å diskutere dysfunksjonell mentalitet i en tråd som har handlet om bl.a. dysfunksjonelle EB'er, mopser og dachser. Det har vel også vært nevnt både cavalier og griffon i denne tråden - men vi kan ikke diskutere basenji, sant?

Nei, mye av det som sies er ikke videre konstruktivt - men statistikken Argyros kom med da? Er ikke den konstruktiv? Eller er det bare oppspinn for å støte eierne?

Jeg sa med få hederlige unntak, gjorde jeg ikke? :wub:

EDIT:

Det der hysteriet er bare latterlig,man kan jo ikke diskutere noen ting fordi folk kan jo bli såret og lei seg,så la oss for alt i verden legge ned hele forumet.

Enig. Vil jeg diskutere dysfunksjonell mentalitet hos basenji, så burde jeg få lov til det i en tråd som handler om dårlig avl og søt tortur?

Og jeg finner det også merkelig at dem som ofte er krassest i "kjeften" er dem som plutselig er så runde i kantene og næmmen dakars alle eierne osv..

Er det bare i rasetråder /helsetråder man skal være hyggelig og grei...?? Nei vet du hva det blir for dumt..

Hvorfor skal alle andre gå på tærne hele tiden mens enkelte sonentanter kjører løs som de vil når de vil med sin søte sarkasme og sine pigger.

Vet du hva det finnes andre som har pigger også,og om dem velger å bruke dem i en tråd om helse vs en rase så velbekomme!

Næmmen, ble du sinna du?

Det har ikke noe med å være rund i kantene å gjøre, men hvordan man argumenterer. At man ikke liker en rase fordi den er stygg, er usaklig. At man mener en rase er dysfunksjonell fordi man syns den er stygg, er ikke et argument, det er vrøvl. Å avfeie folk med positive erfaringer med rasen og si "det er EN hund", er både tåpelig og usaklig.

Så nei, Camilla, det har ikke noe med at alle skal være så ****** hyggelige med hverandre hele tiden å gjøre - men veit du hva? Vi slemme sarkastiske sonentantene går som regel ikke inn for å slå under beltestedet, og JEG syns at det å kalle andres bikkjer for "søt tortur", er å slå under beltestedet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok - da er jeg faktisk med på hva du mener. Er ikke nødvendigvis enig, men skjønner hvor du vil.

Edit: Bare legge til at griffons og cavalier var det strengt tatt jeg som trakk inn, fordi endel av dem sliter med mye av det samme som eb. Pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ingenting om basenji jeg - bortsett fra at den ikke kan bjeffe. Kanskje jeg tar feil der også?

Men denne tråden omhandler vel hunder som får/er særlig utsatt for å få problemer pga. sin konstruksjon. Som oppdrettere ønsker å beholde til tross for at konstruksjonen fører til/kan føre til plager for hunden.

Om basenji har store gemyttproblemer - noe jeg ikke vet noe om - er det vel iallefall enighet om at det ikke skyldes dens konstruksjon? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du går i skyttergrava fordi du mener at det er OT å diskutere dysfunksjonell mentalitet i en tråd som har handlet om bl.a. dysfunksjonelle EB'er, mopser og dachser. Det har vel også vært nevnt både cavalier og griffon i denne tråden - men vi kan ikke diskutere basenji, sant?

Jeg sa med få hederlige unntak, gjorde jeg ikke? :banana:

EDIT:

Enig. Vil jeg diskutere dysfunksjonell mentalitet hos basenji, så burde jeg få lov til det i en tråd som handler om dårlig avl og søt tortur?

Næmmen, ble du sinna du?

Det har ikke noe med å være rund i kantene å gjøre, men hvordan man argumenterer. At man ikke liker en rase fordi den er stygg, er usaklig. At man mener en rase er dysfunksjonell fordi man syns den er stygg, er ikke et argument, det er vrøvl. Å avfeie folk med positive erfaringer med rasen og si "det er EN hund", er både tåpelig og usaklig.

Så nei, Camilla, det har ikke noe med at alle skal være så ****** hyggelige med hverandre hele tiden å gjøre - men veit du hva? Vi slemme sarkastiske sonentantene går som regel ikke inn for å slå under beltestedet, og JEG syns at det å kalle andres bikkjer for "søt tortur", er å slå under beltestedet..

Nei er ikke sint,sier bare at jeg synes det er dumt at folk skal få være krasse som de vil når de vil,men de skal "bestemme og overstyre" over andre.

Det er jo et forum,og det burdte være lov å diskutere ting som har med hund og helse og gjøre,uansett rase.

Jeg synes det er bra at det blir tatt opp slike ting,være seg om Bulldog,eller om mine raser/dine raser/naboens rase.

Dessverre går det ikke an å starte diskusjoner og rette lyset på noen rase uten at man blir behandlet som en dritt...

Det er mer en en gang jeg har måttet bite meg i tunga mht til at jeg vil fyre løs om ting om ene rasen min,men jeg gidder ikke fordi det er så mye folk med skylapper at det er dødfødt.

Det er ingenting i veien for å ha en diskusjon om enhver rase,det kan faktisk komme noe godt utav det,men ikke hvis folk skal være så nærtagende med skylapper på.

Søt tortur tar jeg som en "figure of speech" for min del,og ikke helt bokstavelig.Og legger til at mange hunder,innen spesielle raser faktisk lever en søt tortur.Hvilke er opp til øyet som ser,ganske enkelt.

Når det er sagt så er det ikke avsender som bestemmer hva som er frekkt og sårt,det er mottaker,så hvordan mange oppfattes er alltid opp til mottaker,det har man jo sett gang på gang...det bare er sånn vi er laget at vi bestemmer hvordan vi oppfatter ting.Men jeg synes personlig at den grensen er for lav for mange...

Du skriver at DU syns...ergo du mener at du er folkelig og grei sikkert og holder deg normalt innen en grense,som jeg regner med DU setter? Men andre oppfatter deg annerledes,da deres grense går et annet sted feks..Nå skal vi ikke diskutere deg her,men det ble et eksempel siden du mente at folk ikke går inn for å slå under beltestedet...

Kommer an på hvor beltestedet er det.

Mange på forum bruker store /kvasse/fargerike ord...om vi skulle ta for oss enhver bruker og sett på historikken så vil jeg tro alle har sine svin på skogen..men guess what? Det er sånn det er å være på forum...Mye som flyr rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mon tro hvorfor basjenjien har fått det ryktet på seg? Jeg var sjarmert av rasen før jeg, og det falt meg ikke inn engang at basenjier generelt var små angstbiterske drittbikkjer som ikke tåler hverken folk eller andre hunder uten å fyre rett i dødsalvorlig forsvar - og måtte gudene forby at du korrigerte den sarte lille angstbiteren, for da er den ødelagt for resten av sitt liv - før det ble en haug med basenjieiere her på sonen.

*Finne frem popcorn og brus* :banana::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du går i skyttergrava fordi du mener at det er OT å diskutere dysfunksjonell mentalitet i en tråd som har handlet om bl.a. dysfunksjonelle EB'er, mopser og dachser. Det har vel også vært nevnt både cavalier og griffon i denne tråden - men vi kan ikke diskutere basenji, sant?

Forskjellen er vel at rasestandarden til basenjien, så vidt jeg vet, ikke spesifiserer at den skal være angstbiter...

Det er mye galt ved mange hunderaser, som kan gjøres værre eller bedre med dårlig og god avl, både innen fysiologi og mentalitet. Derimot er fysiologi og sykdom lettere å diskutere enn mentalitet, fordi det kan måles mer konkret og det har stort sett høyere arvelighet så det er lettere å bli kvitt gjennom fornuftig avl.

Men ja, det er under beltestedet å bruke "søt tortur", men det var vel ment nettopp for å provosere slik man gjerne gjør i debatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan forresten leke rettsal og be ts omformulere sitt innlegg sånn at "juryen" kan forholde seg til det nye som blir sagt...så går det kanskje an å ha en diskusjon om hvorvidt Bulldoggen er ekstrem eller ikke...Siden det er så voldsomme kritikker mht ts sin måte og ordlegge seg på så la han/hun få ordlegge seg på nytt,og snurr "film"?

Men slik det er nå så er det en diskusjon om diskusjonen,og det blir bare søppel i mine øyne.

Det er bare alt for typisk at om en rase skal diskuteres fordi en person la det ut så skal mange begynne "jamen din rase da,jamen den rasen da"

Altså hvis man er seriøst interessert i diskusjoner av andre raser så burdte man jo være nettopp en av dem som av eget initiativ legger ut en tråd om akkurat den rasen de vil...

Å komme trekkende med pekefingeren i andre rasediskusjoner finner jeg svakt.

Når det er sagt har jeg ingenting imot Bulldoggen og kjenner flere herlige dritkule individer,men det surrer i bakhodet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha, du skriver: Neimen jøss da - er det ikke lov til å peke på ting med raser uten at man må trekke inn alle andre raser som også har greier? ALLE raser har greier, enten det er mentalt eller fysisk. Er det virkelig greit å avle på fysiske ekstremvarianter fordi basenjier kanskje sliter med fryktagressjon? Blir ikke det for dumt?

Så hvis vi snur litt på det, kan det jo bli: Er det virkelig greit å avle på hunder som sliter med fryktaggresjon, fordi det finnes ekstremvarianter innenfor rasen bulldog? :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg Inustaff! Hvis man vil dra inn andre raser så lag en ny tråd om de da..!

Og hvorfor i alle dager dra inn mentaliteten på helt andre raser her når det er ANATOMIEN/EKSTERIRØRET på BULLDOGEN vi diskuterer her?? Er det fordi man er så krass at man føler for å sverte andre raser her inne for å gjøre eiere av disse fornærmet eller? Lavmål... :lol:

Siden noen nevner Basenji her så kanman jo ikke sammelikne mentaliteten til den VS anatomien til en bulldog. Helt på jordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor i alle dager dra inn mentaliteten på helt andre raser her når det er ANATOMIEN/EKSTERIRØRET på BULLDOGEN vi diskuterer her?? Er det fordi man er så krass at man føler for å sverte andre raser her inne for å gjøre eiere av disse fornærmet eller? Lavmål... :lol:

2ne dro vel inn flere raser for å få inn et poeng, hun. Siden vi nettopp har vært inne på det med å lese det folk skriver. Den første rasen hun dro inn og "svertet" var vel også tervueren, hennes egen rase. Jeg bare nevner det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: Hvorfor i all verden er det så viktig å holde seg til en rase? Koser du deg så fælt, ved å endelig kunne få slenge litt dritt om bulldogen? Jeg har på ingen måte prøvd å sverte noen som helst her, men jeg må få stille spørsmål til ting som blir lagt ut her.

Jeg stilte deg et spørsmål tidligere, Pippin. Så siden du kan svare på alt annet om rasen bulldog, så syntes jeg du kan svare på spørsmålet jeg ikke selv vet svaret på:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: Hvorfor i all verden er det så viktig å holde seg til en rase? Koser du deg så fælt, ved å endelig kunne få slenge litt dritt om bulldogen? Jeg har på ingen måte prøvd å sverte noen som helst her, men jeg må få stille spørsmål til ting som blir lagt ut her.

Jeg stilte deg et spørsmål tidligere, Pippin. Så siden du kan svare på alt annet om rasen bulldog, så syntes jeg du kan svare på spørsmålet jeg ikke selv vet svaret på:P

Det er ikke viktig men lag en ny tråd da hvis du vil snakke om en annen rase også :lol: Denne tråden heter ikke Engelske Bulldoger for ingenting..

Og jeg har ikke akkurat "lengtet" etter å få kaste dritt om bulldogen. Jeg tenkte jeg skulle ytre min mening om den usunne anatomien, slik som mange andre her, men eiere av rasen tar seg så nær av alt man legge ut om. Jeg har mange andre raser jeg ikke liker anatomien på osv, men jeg tar de ikke opp her for det. Jeg klarer faktisk å hold emeg til saken.

Sørsmålet du stilte husker jeg ikke for øyeblikket. Bare å spørre igjen :lol:

Kudos til 2ne som er så tøff at hun bringer opp sin egen rase.. Wihei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle ytre min mening om den usunne anatomien, slik som mange andre her, men eiere av rasen tar seg så nær av alt man legge ut om.

Les det 2ne skriver her igjen, da...

Det har ikke noe med å være rund i kantene å gjøre, men hvordan man argumenterer. At man ikke liker en rase fordi den er stygg, er usaklig. At man mener en rase er dysfunksjonell fordi man syns den er stygg, er ikke et argument, det er vrøvl. Å avfeie folk med positive erfaringer med rasen og si "det er EN hund", er både tåpelig og usaklig.

Så nei, Camilla, det har ikke noe med at alle skal være så ****** hyggelige med hverandre hele tiden å gjøre - men veit du hva? Vi slemme sarkastiske sonentantene går som regel ikke inn for å slå under beltestedet, og JEG syns at det å kalle andres bikkjer for "søt tortur", er å slå under beltestedet..

..og start diskusjonen på nytt med det i bakhodet?

Igjen, det er ingen som har sagt at ikke engelsk bulldog har forbedringspotensiale, det er vel heller ingen som har sagt at IKKE rasestandarden godt kan endres på til det bedre, men tror du det tar en dag, eller? Var det noen som en dag sa "Nei, nå kunne jeg godt tenke meg å se flere schäferhunder med nesten runde rygger, jeg! Tror du ikke de hadde sett bra ut med bakbeina under magen, kanskje?" og så var det noen som kastet seg over standarden for å endre dette? Eller tok det tid, var det èn schäfer i èn utstillingsring (eller whatever) som gjorde det bra, som kanskje hadde bananrygg, og som så ble avlet på, også fortsatte trenden? Det går ann å også tenke at man man må ta ting gradvis, for det må man faktisk. Så man starter vel kanskje da med å avle på de sunne, friske individene av engelsk bulldog, som vi nå VET finnes, og som det også finnes flere av enn mange i denne diskusjonen visste om. Hvis du leser Hanne sitt innlegg litt lenger tilbake, så ser du jo også at standarden er på vei i riktig retning, selvom det bare var ett skritt, for ett sted må man jo starte. Jeg vet om engelske bulldoger som gjør det knallbra i utstillingsringen jeg, på tross av at de ikke har rasetypiske bevegelser - de løper faktisk, og ruller ikke i bevegelsene. Dommerene liker disse hundene bedre, de som er sunnere enn standarden, og det er DER det begynner å skje noe. Men alle forandringer som går ut over anatomi, enten det er positivt eller negativt, må skje med små skritt, det er jo ingen hemmelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin: Hvorfor i all verden er det så viktig å holde seg til en rase? Koser du deg så fælt, ved å endelig kunne få slenge litt dritt om bulldogen? Jeg har på ingen måte prøvd å sverte noen som helst her, men jeg må få stille spørsmål til ting som blir lagt ut her.

Jeg stilte deg et spørsmål tidligere, Pippin. Så siden du kan svare på alt annet om rasen bulldog, så syntes jeg du kan svare på spørsmålet jeg ikke selv vet svaret på:lol:

Hvorfor er det så viktig for deg at folk skal holde seg unna den rasen du har? Det går ikke an å kneble folk på den måten,man er fri til å diskutere akkurat hva man vil,eller hva?

Du står fri til å starte en egen rasediskusjon om du har en eller flere raser som du setter spørsmålstegn med...

Det vil helt sikkert bli så mye hysteri at det ikke er mulig å diskutere men det blir en annen sak.

En slik "koser du deg" kommentar synes jeg er helt horribel,det viser da tydelig at du overreagerer og at dette er over middels sårt for deg.

Hvis du ikke vil diskutere rasen din så er det bare å la være...men du kan ikke forhindre andre i og gjøre det ved å beskylde dem for å "kose seg".

Jeg vil gjerne diskutere det som skal diskuteres og ikke diskusjonen i seg selv og hvorvidt den burdte eksistere eller ei...

Jeg er sikker på at det kan gjøres "modifikasjoner" i avlen på ganske mange hunder,deriblandt Bulldoggen,som kanskje ville vise seg å være positiv fremgang på sikt.

Finner det faktisk skremmende at folk har slike skylapper og er så i forsvar på egen rase,og det er faktisk sånn at jeg håper ikke det er oppdrettere for da kan de umulig kunne se ting objektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg vite at hunden min ikke lider? Hvordan vet du at hunden din ikke lider? Er du 100% sikker på at den ikke har vondt noe sted??

Det var det jeg spurte deg om tidligere.

I en diskusjon er det nok vanlig at det blir sammenligninger. Det er jo ikke for å sverte en annen rase.

Jeg kan ikke si at jeg på noen som helst måte har svertet andre raser. Jeg kom med et innlegg tidlig, om en sunn og frisk bulldog, og min erfaring med rasen. Det var liten respons på dette, for folk er så opptatt av å sverte min rase.

Klart folk som brenner for rasen, blir litt irritert av noen innlegg her. Det har kanskje noe med at de har opplevd bulldogen på en litt annen måte og kjenner mer til rasen, en hva feks du gjør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke hvorfor vi maa holde oss til én rase jeg da men... :lol:

De fleste av oss husker vel BBC-dokumentaren "Pedigree Dogs Exposed", men hvis ikke, her er en link som omtaler programmet:

Pedigree Dogs Exposed Riktignok wikipedia, men men. Mye kan vel sies om det programmet, men noe positivt har det kanskje foert med seg?

Den britiske kennelklubben har i foelge dokumentaren en del svin paa skogen, men naa om dagen har de en "Fit for function"-kampanje, hvor de sier at "At the heart of this campaign is the belief that every dog, even if its function is solely to be a pet, should be able to see, breathe and walk freely."

De har jo endret standarden paa en rekke raser, deriblant paa engelsk bulldog. Det hadde vaert spennende aa se omfattende helseundersoekelser av de aktuelle rasene foer endringen, og en del aar frem i tid. Vil helsestatistikken forbedre seg? Og vil utseendet paa rasene forandre seg drastisk som foelge av standardendringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les det 2ne skriver her igjen, da...

At trådstarter velger å sette "søt tortur" i overkriften er vel ikke å ta så av for vel?? Det er da helt normalt å skrive slike ting hvis man vil skape en debatt. Man trekker til seg oppmerksomhet og bang! Så e diskusjonen igang.

Og om bulldogen er stygg eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Det er fortsatt anatomien det er snakk om! Om anatomien er med på å gjøre den "stygg" så er det opp til hver enkelt å synes akkurat det. Jeg har ikke sagt at den er stygg og at det er derfor jeg diskuterer den. Eller at jeg synes den ser dysfunksjonell ut fordi den er "stygg". her putter man ord i munnen på andre.

Som sagt jeg har ikke hund for øyeblikket, men hadd jeg et så hade jeg nok merket at hun hadde lidd av noe hvis det var tilfellet. Du merker vel ikke noe på hunden din heller fordi hun sikkert har det helt fint. Jeg har aldri sagt at hun skulle ha lidd av noe som helst. Syns det er bra at hun er såpass frisk jeg. Men det legger du ikke merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt deg tid til å lese mine tidligere innlegg, så kan jeg ikke si at jeg har sagt at rasen ikke har sine feil og mangler. Jeg har heller ikke gått noe særlig i forsvar heller :lol:

Jeg har heller ikke diskutert andre raser her inne. Fint om du leser mine innlegg, før du skriver om hva jeg har skrevet. Jeg bare snudde litt på et spørsmål, som jeg syntes ble litt feil :lol:

Om du syntes den kommentaren er horribel, så må du gjerne syntes det. Kan ikke si jeg syntes det var en stygg ting å skrive. Det var heller ikke ment som om noen skulle slutte å diskutere rasen.

Skylapper?? Nok en gang, les det jeg skriver. Ikke ha skylapper på, når du leser det denne gangen :P

Ikke oppdretter på rasen enda, men om noen år så :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trådstarter velger å sette "søt tortur" i overkriften er vel ikke å ta så av for vel?? Det er da helt normalt å skrive slike ting hvis man vil skape en debatt. Man trekker til seg oppmerksomhet og bang! Så e diskusjonen igang.

Og om bulldogen er stygg eller ikke har ikke noe med saken å gjøre. Det er fortsatt anatomien det er snakk om! Om anatomien er med på å gjøre den "stygg" så er det opp til hver enkelt å synes akkurat det. Jeg har ikke sagt at den er stygg og at det er derfor jeg diskuterer den. Eller at jeg synes den ser dysfunksjonell ut fordi den er "stygg". her putter man ord i munnen på andre.

Det var ikke KUN trådstarter 2ne refererte til, da. Du kan da umulig ha lest alle innleggene i denne tråden?

Hvorfor svarer du ikke på resten av det jeg skriver, det som faktisk handler om bulldogens helse og anatomi? Var det for positivt til å diskutere, det? Det er vanskelig å diskutere med noen som brenner for rasen som faktisk er enig i at den har forbedringspotensiale, og som påpeker de små skrittene som allerede er tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg oppriktig lurer paa. Mulig det kom frem tidligere, men traaden begynner aa bli lang, og hukommelsen min daarlig. :lol: Hvorfor er det ikke vanlig aa HD-roentge bulldogen? Isaer naar roentgenstatistikken er saa stygg som den er?

Når jeg svarte innen mops var det ikke noe snakk om å dra inn andre raser... :P

Ja, jeg tror det er litt dobbeltmoral ute og gaar her! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raksha, du skriver: Neimen jøss da - er det ikke lov til å peke på ting med raser uten at man må trekke inn alle andre raser som også har greier? ALLE raser har greier, enten det er mentalt eller fysisk. Er det virkelig greit å avle på fysiske ekstremvarianter fordi basenjier kanskje sliter med fryktagressjon? Blir ikke det for dumt?

Så hvis vi snur litt på det, kan det jo bli: Er det virkelig greit å avle på hunder som sliter med fryktaggresjon, fordi det finnes ekstremvarianter innenfor rasen bulldog? :lol:

Nei, er ikke greit å avle på angstbitere uansett rase, men angstbitere (om vi snakker basenji) er ikke det pga konstruksjon. Om det er "verre" eller "bedre" enn raser som lider pga konstruksjonen er kanskje verdt en diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...