Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelske bulldogger - søt tortur?


Gjest

Recommended Posts

Jeg kan ikke fatte at "vi" som "brenner" for bulldogen skal sitte og måtte forsvare oss mot det her. Det du sier her er at ingen som eier bulldog prøver å gjøre noe som helst for rasen, og at alle bulldoger er sofagriser som ikke blir brukt til annet enn å "bare bli eid". Syns du selv det er rart hvis folk går rett i forsvar og/eller angrep når du formulerer deg sånn som det her? Vivi har allerede skrevet en (eller to) gang(er) at hunden hennes, en engelsk bulldog, går LP2, også på sommeren, uten problemer. At den er med på lange turer (flere timer) i skog og mark, med hennes to andre hunder, en briard og en malinois. Høres det ut som en sofagris som "bare blir eid"? Kan du snart rulle inn og slutte å dra ALLE over en kam? Det er ingen som hardnakka har påstått at alle engelske bulldoger er friske, og at det ikke finnes problemer som burde vært gjort noe med, men det er jaggu mange som ikke ser at det faktisk finnes engelske bulldoger som blir brukt til annet enn en sofapute, og som trives veldig godt med det.

Hvorfor går du i forsvar da? Jeg har da heller aldri sagt at ALLE bulldoger har det helt forferdelig har jeg? Og som sagt så var det satt på spissen! Det betyr at jeg drar det litt langt for å få frem poenget. Du må ikke ta deg nær av det, bare for du du eier eller brenner for bulldogen! Man må få si sin mening uten at det skal være personlig rettet mot bulldogeiere! Makan..! Hvis du leser hva jeg skriver så SER du at jeg ikke drar alle over en kam! :banana: Du må ikke tro at jeg tror at alle bulldogeiere er late mennesker som har en smellfeit bulldog, bare fordi jeg fremstiller det på den måten for å fremme et poeng.

Ja jeg leste om hunden til Vivi, og det er supert at hun har det sånn, men det er EN hund! Så da er den et friskt individ av rasen, men det beviser vel ingenting?! Tror du det er mange bulldoger som lever på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 192
  • Created
  • Siste svar

Nei, at andre raser sliter rettferdiggjør ikke helseproblemer hos bulldoggen. Når det er sagt, så synes jeg det blir litt urettferdig å lage en tråd om én spesiell rase, fordi den som 2ne sier, er mer "synlig", og dermed blir lettest å hakke på. Når man fremstiller bulldogentusiaster som "idiotiske", så tror jeg diskusjoner som denne enkelt kan utvikle seg i en mindre konstruktiv retning.

Vel, belgere har fått gjennomgå, bc'er, schæfere - hvorfor ikke bulldoger? Sånn for sette det på spissen. Joda, jeg er enig i at å fremstille bulldogeierne som idioter er å dra det litt langt, men at folk som er mer enn gjennomsnittet opptatt av helse og hund reagerer på rasen, burde ikke komme som noe sjokk på noen. Førsteinnlegget burde nok vært formulert anderledes, enig, men det er da kommet gode innlegg - som blant annet Argyros sitt som faktisk kommer med statistikk hentet fra nabolandet vårt, og som ikke er så lett å snakke seg utav.

De fleste raser har med seg fordommer. Jeg har fått høre at basenjier biter, at de ikke kan oppdras, at de ikke liker folk, at de er umulige å snakke til, at de er ditt, at de er datt, tilsvarende fikk jeg høre om schnauzeren min, collien min, cavalieren min, griffonen min og det samme får jeg høre om riesendyret og lukisen. Bare ting tilpasses rasen.

Bingo. Og jeg har vanskelig for å tro at nye bulldogeiere ikke har fått med seg den dårlige pressen rasen har fått. Hvorvidt de har noe behov for å forsvare sitt rasevalg er vel individuelt, men det kan ikke komme overraskende at noen lar seg undre og stiller seg kritisk til det.

Jah.

Er ikke ting så ille som de fremstilles så er jo det kjempefint! Men igjen, tallene fra sverige er ikke akkurat vakre, og jo - jeg har lest helseundersøkelsen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du i forsvar da?

Fordi du framstiller alle bulldogeiere som late nek som kun har bulldog for å ha den? Du kan si det er satt på spissen så mye du vil du, men så lenge du sier at DIN mening er at alle som har bulldog har de som sofagriser og at de heller burde prøve å gjøre noe for rasen, så retter du deg faktisk til alle som har bulldog, og da får du reaksjoner på det.

Du må ikke tro at jeg tror at alle bulldogeiere er late mennesker som har en smellfeit bulldog, bare fordi jeg fremstiller det på den måten for å fremme et poeng.

Eh, nei, selvsagt må man jo ikke tro at bare fordi du SIER at alle bulldogeiere er late mennesker som har en smellfeit bulldog, så er det det du MENER! Du MENER jo noe helt annet enn det du sier, og det burde man jo bare skjønne sånn uten videre. Makes total sense.

Ja jeg leste om hunden til Vivi, og det er supert at hun har det sånn, men det er EN hund! Så da er den et friskt individ av rasen, men det beviser vel ingenting?! Tror du det er mange bulldoger som lever på den måten?

Det er EN hund! Det er EN bulldog som er på vei i "riktig retning"! Men DEN tels ikke, for der er det ikke noe å diskutere, for den ER jo ikke så ille! Kjære vene, hvordan skal noen kunne prøve å forbedre rasen hvis man ikke kan ta med de sunne individene i en diskusjon, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du framstiller alle bulldogeiere som late nek som kun har bulldog for å ha den? Du kan si det er satt på spissen så mye du vil du, men så lenge du sier at DIN mening er at alle som har bulldog har de som sofagriser og at de heller burde prøve å gjøre noe for rasen, så retter du deg faktisk til alle som har bulldog, og da får du reaksjoner på det.

Hvis du ikke skjønner hva det vil si å sette ting på spissen kan vi vel bare droppe å snakke mer om akkurat det, for du formulerer det bare slik du vil at det skal være. Det er blitt gjort i uttallige andre diskusjoner, men her er det ekstra ill tydeligvig..

Eh, nei, selvsagt må man jo ikke tro at bare fordi du SIER at alle bulldogeiere er late mennesker som har en smellfeit bulldog, så er det det du MENER! Du MENER jo noe helt annet enn det du sier, og det burde man jo bare skjønne sånn uten videre. Makes total sense.

Igjen. Du ser bare det du VIL se. Når jeg tydelig sier at jeg prøver å få frem et poeng, som du ikke vil se, så gidder jeg nesten ikke prøve en gang. Men ja. Tror du virkelig at de fleste bulldoger lever slik som Vivi sin? Og som sagt jeg synes det er kjempeflott at hun lever på den måten og har det bra! Det er vel ett av de bedre eksemplene på rasen. Alle burde vært slik, men det er de ikke.

Det er EN hund! Det er EN bulldog som er på vei i "riktig retning"! Men DEN tels ikke, for der er det ikke noe å diskutere, for den ER jo ikke så ille! Kjære vene, hvordan skal noen kunne prøve å forbedre rasen hvis man ikke kan ta med de sunne individene i en diskusjon, da?

Såklart kan man ta med de sunne også! Men det er jo den usunne varianten som blir diskutert. Og når det finnes flere usunne varianter enn det finnes friske så sier det vel sitt? Og uansett så synes jeg, at selv om noen kanskje ikke er så ille, så er de fortsatt ille nok og burde hatt en sunnere kropp. Bulldogen generelt hadde fungert bedre! Det er det poenget jeg vil frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å se at bulldogen ikke er optimal anatomisk sett? Eller vil du ikke innrømme at den er det? Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til eller om du er uenig for du svarer aldri på dette...

Det handler ikke om hva JEG "klarer" å se, men om hva oppdrettere avler og hva som premieres på utstilling, sånn egentlig. Og standarden står det relativt fritt for en dommer å tolke. Hvis man skal gå ut i fra hva jeg mener, så er det litt sånn både og - jeg har sett, tilsynelatende ikke-lidende, velfungerende og lykkelige hunder og hunder som minner mest om aliens og som sliter for hver gang de setter en fot foran en annen - så der har du mitt utgangspunkt.

Jeg har faktisk fått med meg dette. Jeg bare synes prioriteringen blir feil når man støtter slik avl ved å kjøpe rasen.

Ja, man støtter bulldoggen som rase ved å kjøpe en, så klart. Men det betyr ikke at man støtter møkkaavl sånn direkte dersom man kjøper hund etter friske, og relativt funksjonelle foreldre (oh yes, det finnes det også).

Det er jo det samme som å si at jeg støtter bananavl på schäferhunder, selv om jeg kjøper meg en hund etter brukslinjer... For begge deler er jo schäfer, ikke sant?

Men jeg skjønner godt at det finnes folk der ute som brenner for bulldogen. Kanskje de burde prøve å få gjort noe med standarden eller rasen generelt istede for å bare ha bulldogen som sofagris. Gjøre noe mer enn bare å eie rasen. Men det kan vel hende at de liker at hunden strever litt med å puste osv, at det er søtt hvis den er liee hjelpesløs... :banana: (satt på spissen altså..!)

Som Camilla sier, synes du det er rart at folk blir provosert, når du kommer med utsagn som dette? Om dette er satt på spissen eller ikke, det er råder ingen tvil om at du faktisk setter bulldogentusiaster i bås.

Ja det er noen som brøler om at den burde vært utrydda osv, men det er ikke meg, så hvorfor du sikter til meg aner jeg ikke.

Det er fordi, kjære deg, du opptrer som veldig stigmatiserende.

Men det meste som kommer fram her er ikke brøling. Det er fakta også. Bare se på statistikkene det, de sier vel sitt. Man kan ikke forvente kun fintsnakk i diskusjoner. Flere personer vil ha frem poenget sitt og setter ofte ting litt på spissen for å få det frem.

Å sette ting på spissen kan være god debatteknikk, hvis man bruker det med omhu. Statistikker som bare tar for seg en liten brøkdel av en populasjon er jo ikke særlig verdifull.

At de kunne hatt det bedre med en annen anatomi. Det florerer av konstruktiv kritikk her. Hvis eierne av bulldog tar seg nær av det som blir sagt, så kanskje de ikke vil innrømme at fysikken ikke er helt på topp. Man vil jo gjerne forsvare rasen man har med all sin makt, hvis man brenner for den. Men det forandrer ikke kjernen i saken.

Konstruktiv kritikk kommer veldig lett i skyggen av mindre konstruktiv kritikk hvis det blir for mye av sistnevnte. Det er sånn vi fungerer generelt.

Er det noen her som er UENIGE i at bulldogens fysikk kanskje ikke er helt på topp?!

Nei.

Du må ikke tro at jeg tror at alle bulldogeiere er late mennesker som har en smellfeit bulldog, bare fordi jeg fremstiller det på den måten for å fremme et poeng.

Jo, det er lett å tro, når du, som du selv sier, fremstiller det slik "for å fremme et poeng".

Vel, belgere har fått gjennomgå, bc'er, schæfere - hvorfor ikke bulldoger? Sånn for sette det på spissen. Joda, jeg er enig i at å fremstille bulldogeierne som idioter er å dra det litt langt, men at folk som er mer enn gjennomsnittet opptatt av helse og hund reagerer på rasen, burde ikke komme som noe sjokk på noen. Førsteinnlegget burde nok vært formulert anderledes, men enig, men det er da kommet gode innlegg - som blant annet Argyros sitt som faktisk kommer med statistikk hentet fra nabolandet vårt, og som ikke er så lett å snakke seg utav.

Jada, det er mange som har fått gjennomgå, det er jo bare å se seg litt tilbake. Og kanskje det har ført noe bra med seg, men det er vel ikke til å stikke under en stol at det har ført med seg en del dårlig stemning og splittelse innad i hundemiljøet. Jeg vet bare selv, at det en del formuleringer jeg nok godt kunne spart meg, uten å la være å ytre mine meninger.

De fleste raser har med seg fordommer. Jeg har fått høre at basenjier biter, at de ikke kan oppdras, at de ikke liker folk, at de er umulige å snakke til, at de er ditt, at de er datt, tilsvarende fikk jeg høre om schnauzeren min, collien min, cavalieren min, griffonen min og det samme får jeg høre om riesendyret og lukisen. Bare ting tilpasses rasen.

Hadde det ikke vært hyggelig å blitt spart for slike utsagn, rettet direkte mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen. Du ser bare det du VIL se. Når jeg tydelig sier at jeg prøver å få frem et poeng, som du ikke vil se, så gidder jeg nesten ikke prøve en gang.

Hva er poenget ditt, da? At ikke alle bulldoger er sunne? Jeg tror jeg skrev noe om det i det første innlegget jeg skrev til deg.

Men ja. Tror du virkelig at de fleste bulldoger lever slik som Vivi sin? Og som sagt jeg synes det er kjempeflott at hun lever på den måten og har det bra! Det er vel ett av de bedre eksemplene på rasen. Alle burde vært slik, men det er de ikke.

Har jeg sagt at de fleste bulldoger lever slik som Vivi sin?

Bibbi er en av de bedre (beste?) eksemplene på rasen, er ikke det et sted å starte, da? Hvis rasen skal forbedres så må man jo starte et sted, eller? Eller så kan man jo velge å fokusere på alle de usunne sofagrisene som ikke gjør annet enn å bare være, også kan man fortsette å gnåle om hvor usunn rasen er, istedetfor å ta utgangspunkt i de sunnere individene og faktisk prøve å gjøre noe. Det går også ann. :wub:

Såklart kan man ta med de sunne også! Men det er jo den usunne varianten som blir diskutert. Og når det finnes flere usunne varianter enn det finnes friske så sier det vel sitt? Og uansett så synes jeg, at selv om noen kanskje ikke er så ille, så er de fortsatt ille nok og burde hatt en sunnere kropp. Bulldogen generelt hadde fungert bedre! Det er det poenget jeg vil frem til.

Man KAN ta med de sunne bulldogene, men siden dette er en diskusjon om de usunne, så gidder vi ikke å bry oss om at det finnes sunne individer også. Skal vi starte en egen tråd med sunne bulldoger, kanskje, så du slipper å se at de finnes? Igjen, det er vel bedre å bare fokusere på de skikkelig usunne bulldogene, og mase om at folk som eier bulldog er noen idioter som ikke gidder å gjøre noe med rasen sin, enn å anerkjenne de som faktisk gjør noe med bulldogen sin, og som har en sunn en sådan. Hva ville bulldogen fungert bedre til, da? Sofasliting? For det er jo det vi diskuterer, er det ikke? De usunne sofasliterene?

Du vet.. Satt på spissen. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gudameisann! Beklager hvis noen tolket det slik at jeg tror at ALLE som eier bulldoger er inkompotente og ikke ser lengre enn nesetippen sin! Dette ER ikke meningen min! Sånn da vet dere hva jeg synes om bulldogeiere. Så nå trenger dere ikke å ta det opp mer. Trenger ikke være helt umulige heller :wub:

SoppenCamilla: Leser du ikke at jeg skriver at jeg synes det er kjempebra at bulldogen til Vivi er såpass aktiv og frisk som hun er? Du drar bare frem det negative for å stille meg i en dårlig posisjon her. Jeg har ikke sagt at du har sagt at de fleste lever som Vivi sin heller. Jeg spurte deg om du TROR det.

Det er ikke opp til MEG å prøve å gjøre rasen sunnere, det er de som brenner for rasen det. For min del har det ikke noe å si om bulldogen er eller ikke. Jeg har ingen planer om å skaffe en uansett. Men hvis man vil bevare rasen så kan man jobber for å gjøre den sunnere. Og da må man se på problemene rasen lever med for så å avle vekk fra dette og over på noe sunnere. Men da blir det jo ikke en bulldog, ifølge rasestandarden.. :P

Det hjelper jo ikke om ETT individ er friskt hvis man ikke kan avle videre på det. Eller om det finnes flere bedre individer der ute når man fortsetter å avle på de med problemer. Man kan starte et sted ja, med de sunne individene. Men siden en bulldog skal se ut som en bulldog vil de bli avlet med bulldogens kjente trekk. Og det er jo disse trekkene som ikke er så bra med rasen. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flinlest hele tråden så vet ikke om dette har kommet opp tidligere,

men den Engelske kennel klubben har faktisk revidert Bulldoggens rasestandard i 2009, i forhold til enkelte helseaspekt. Ikke voldsomme endringer, men det går da i riktig retning, og viser at de prøver å ta tak i problemet.

The Kennel Club says that over generations, breeders have exaggerated the bulldog's traditional large jowly face, stubby legs and big powerful shoulders.

That has caused problems for the bulldog, making it hard for them to breathe, walk, and even breed.

The club hopes revisions to the bulldog standards will make the dogs healthier without drastically changing their classic look.

"The things that worry us most are anything which stops a dog from breathing, walking or moving freely,"

The new bulldog guidelines declare the bulldog's classic over-nose wrinkle "must never adversely affect or obscure eyes or nose," and that a heavy over-nose wrinkle is "unacceptable and should be heavily penalized."

Previous guidelines that said a bulldog's legs should not be so short that they "cripple him" have now been changed to say the short legs should not detract from his activity.

And the previous standard that a bulldog's gait should be "peculiarly heavy and constrained" now says he should walk with "short, quick steps" on the tips of his toes.

English bulldog breed to get a facelift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, belgere har fått gjennomgå, bc'er, schæfere - hvorfor ikke bulldoger? Sånn for sette det på spissen. Joda, jeg er enig i at å fremstille bulldogeierne som idioter er å dra det litt langt, men at folk som er mer enn gjennomsnittet opptatt av helse og hund reagerer på rasen, burde ikke komme som noe sjokk på noen. Førsteinnlegget burde nok vært formulert anderledes, enig, men det er da kommet gode innlegg - som blant annet Argyros sitt som faktisk kommer med statistikk hentet fra nabolandet vårt, og som ikke er så lett å snakke seg utav.

Nå er det stort sett belgereierene som diskuterer mest i belgertråder, bare så det er sagt - eller i det minste folk som har erfaring med rasen. I denne tråden derimot, så sitter det en haug med folk som synser og mener fordi de syns at bikkjene er stygge, og derfor usunne. Det er ingen som har hørt om friske bulldogger på den ene siden, og når den andre siden drar frem noen eksempler (Maris to naboer, samt Vivi sin), så er svaret "ja, men det er EN hund, det". Og veit du hva? De aller fleste som har svart i denne tråden her er mer enn gjennomsnittelig opptatt av helse..

De fleste raser har med seg fordommer. Jeg har fått høre at basenjier biter, at de ikke kan oppdras, at de ikke liker folk, at de er umulige å snakke til, at de er ditt, at de er datt,

Ja, mon tro hvorfor basjenjien har fått det ryktet på seg? Jeg var sjarmert av rasen før jeg, og det falt meg ikke inn engang at basenjier generelt var små angstbiterske drittbikkjer som ikke tåler hverken folk eller andre hunder uten å fyre rett i dødsalvorlig forsvar - og måtte gudene forby at du korrigerte den sarte lille angstbiteren, for da er den ødelagt for resten av sitt liv - før det ble en haug med basenjieiere her på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mon tro hvorfor basjenjien har fått det ryktet på seg? Jeg var sjarmert av rasen før jeg, og det falt meg ikke inn engang at basenjier generelt var små angstbiterske drittbikkjer som ikke tåler hverken folk eller andre hunder uten å fyre rett i dødsalvorlig forsvar - og måtte gudene forby at du korrigerte den sarte lille angstbiteren, for da er den ødelagt for resten av sitt liv - før det ble en haug med basenjieiere her på sonen.

*småhumrer her, og nikker i samoppfatning*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvordan jeg siterer her, så jeg bare kopierer og limer inn :wub:

Du skriver dette, Pippin: Det hjelper jo ikke om ETT individ er friskt hvis man ikke kan avle videre på det. Eller om det finnes flere bedre individer der ute når man fortsetter å avle på de med problemer. Man kan starte et sted ja, med de sunne individene. Men siden en bulldog skal se ut som en bulldog vil de bli avlet med bulldogens kjente trekk. Og det er jo disse trekkene som ikke er så bra med rasen.

Nei, det hjelper ikke om ett individ er friskt, men det er jo heller ikke det som er tilfelle. Det finnes en hel haug med bulldoger, som er like sunne og friske som Bibbi. De konkurrerer ikke i lydighet, men de er med på lange turer opptil flere ganger om dagen, 7 dager i uken. Min bulldog, ser ut som en bulldog. Hun lider ikke av den grunn. Hvordan kan jeg vite at hunden min ikke lider? Hvordan vet du at hunden din ikke lider? Er du 100% sikker på at den ikke har vondt noe sted??

Sånn ser Bibbi ut. Ser virkelig ut som "søt tortur" :banana:

post-6974-1289064428,3058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får legge inn et av min og da, dager før hun ble avlivd. Med klassisk bullefnatt, ser det ut som denne hunden lider?

januar2010042.jpg

Det finnes friskere individer enn min, jeg hadde nok maks uflaks. Og jeg synes det er kjempefint at noen eiere av denne rasen vil ha den sunnere, per dags dato vil jeg ikke ha en igjen, ikke før noen kan garantere meg at dennen nydelige (ja for den er nydelig i mine øyne) rasen blir bedre helsemessig. Derfor håper jeg inderlig at oppdrettere begynner å fokusere mer på helse enn de har gjort før, og hva gjør vel det om den blir seendes litt anderledes ut? den er fult og helt en Bulldog i gemyttet selv om den kanskje får litt lengre snute, og kroppen ikke er så ekstrem som den nå er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk først livmorsprolaps, så hun måtte kastreres, så fikk hu en brokk etter den operasjonen så da måtte hun under kniven igjen, der fant dem tarmer som hadde grodd inn i buken så hun hadde problemer med å gjøre fra seg (kunne sitte å trykke i 30 min uten at noe skjedde) itilegg etter kastreringa så "lakk" hun sårvæske inn i en pose på buken, dette tappet vi vel 5 ganger ( posen lå sånn til så den hang under buken hennes) Dette gjorde fryktelig vondt for henne fordi posen var "sprengt" hele tiden.

I samråd med Tore Berg på smådyrsykehuset Gjøvik så valgte vi å avlive henne pga alle hennes "småfeil" (tarmer,+ sårvæskeposen + div gemyttproblemer og pustevansker)

Gemyttproblemet var nervøsitet og agrresjon ovenfor visse mennesker, dette er da ikke rasetypisk! Bare så det er sakt. Pustevanskene var rett og slett at hun spøy når det blei for mye og svimte derreter av, det hadde gått "greit" hvis det kun var pga varmen eller for mye aktivitet, men når hun begynte å svime av på gåtur om vinteren så blei det litt væl...

Så vi var rimelig uheldige med hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var du maks uheldig. De innvendige plagene, er jo ikke noe som ligger til rasen, så det har jo egentlig ikke noe med selve "ekstrem" avlen på rasen.

Pusteproblemene er jo noe annet, som vi alle vet at kan være et problem hos rasen. Det at hun besvimte, bare dere gikk tur, er jo grusomt. At du er redd for å skaffe deg en bulldog igjen, det kan jeg forstå. Ingen vil se hunden sin lide på den måten. Men, du må også vite at slike tilfeller finnes jo blandt alle raser. Du var veldig uheldig å fikk en sånn bulldog, men andre er like uheldig, å får en like syk malle. Pusteproblemene ville den nok ikke hatt, men det er like stor sjanse for at den får alt det andre.

Jeg mener ikke at bulldogen er den sunneste rasen man kan eie. Men, jeg mener at en bulldog kan leve et liv, uten plager pga dens utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mon tro hvorfor basjenjien har fått det ryktet på seg? Jeg var sjarmert av rasen før jeg, og det falt meg ikke inn engang at basenjier generelt var små angstbiterske drittbikkjer som ikke tåler hverken folk eller andre hunder uten å fyre rett i dødsalvorlig forsvar - og måtte gudene forby at du korrigerte den sarte lille angstbiteren, for da er den ødelagt for resten av sitt liv - før det ble en haug med basenjieiere her på sonen.

*fnis* Joda, men hørte det andre plasser, før basenjiinvasjonen på sonen. Tro om jeg skal hyle hysterisk nestegang noen sier noe negativt om basenji bare fordi min elsker folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*fnis* Joda, men hørte det andre plasser, før basenjiinvasjonen på sonen. Tro om jeg skal hyle hysterisk nestegang noen sier noe negativt om basenji bare fordi min elsker folk?

Tja.. Om basenjien er så ille som den fremstilles her på sonen, så bør man jo være sjeleglad for at den er så liten i både størrelse og populasjon, hvis ikke hadde vel den og vært på forbudslista nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Om basenjien er så ille som den fremstilles her på sonen, så bør man jo være sjeleglad for at den er så liten i både størrelse og populasjon, hvis ikke hadde vel den og vært på forbudslista nå..

Og hvor vil du med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor vil du med dette?

Skal man diskutere funksjonalitet, så burde kanskje gemytt være et issue også? For de kan umulig ha det spesielt godt med seg selv disse basenjiene, om de er så fulle av aggresjon og angst som man kan lese om her på sonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen jøss da - er det ikke lov til å peke på ting med raser uten at man må trekke inn alle andre raser som også har greier? ALLE raser har greier, enten det er mentalt eller fysisk. Er det virkelig greit å avle på fysiske ekstremvarianter fordi basenjier kanskje sliter med fryktagressjon? Blir ikke det for dumt?

Jeg er ikke kjent nok i basenjimiljøet til å uttale meg om det generelle gemyttet til basenjier, er det så ille som intrykket dere har så er det synd. Virkelig! Men diskuter det i en egen tråd da? Ingen som nekter dere å diskutere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen jøss da - er det ikke lov til å peke på ting med raser uten at man må trekke inn alle andre raser som også har greier? ALLE raser har greier, enten det er mentalt eller fysisk. Er det virkelig greit å avle på fysiske ekstremvarianter fordi basenjier kanskje sliter med fryktagressjon? Blir ikke det for dumt?

Jeg er ikke kjent nok i basenjimiljøet til å uttale meg om det generelle gemyttet til basenjier, er det så ille som intrykket dere har så er det synd. Virkelig! Men diskuter det i en egen tråd da? Ingen som nekter dere å diskutere det?

Åh, så det er ikke så morsomt allikevel når noen hakker på rasen din? Du var jo forholdsvis eplekjekk ang det for bare noen innlegg siden:

*fnis* Joda, men hørte det andre plasser, før basenjiinvasjonen på sonen. Tro om jeg skal hyle hysterisk nestegang noen sier noe negativt om basenji bare fordi min elsker folk?

Eller tester du ut den der hyle hysterisk-greia, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så det er ikke så morsomt allikevel når noen hakker på rasen din? Du var jo forholdsvis eplekjekk ang det for bare noen innlegg siden:

Eller tester du ut den der hyle hysterisk-greia, kanskje?

Jeg skjønner bare ikke hvor du vil? Lag en tråd om basenjien da - hvis det er noe du vil diskutere. Skjønner ikke problemet med at man diskutere en rase? Om du mener basenjier er nervevrak - værsågod liksom? Er problemet at man diskuterer en rase? Er ikke det "lov" fordi eierne kan føle seg støtt? Eller hva er greia? Det er lagt frem rimelig heftige statistikker på engelsk bulldog. Men det er ikke greit fordi eierne kan bli støtt?

Kan godt diskutere basenji jeg, men ikke i en tråd om bulldog. Kan diskutere riesen og saluki og cavalier og griffon og collie også. Ikkeno problem. Men er visst ikke greit å diskutere enkeltraser her? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en traad om engelsk bulldog, men baade mops, fransk bulldog og dachs osv har vaert oppe til diskusjon, saa hvorfor ikke basenji, cavalier, setter eller hva som helst ellers? Man sporer kanskje litt av, men ikke saaaa langt fra hovedtemaet da.

Med mindre traadstarter vil holde seg til bulldog da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvor du vil? Lag en tråd om basenjien da - hvis det er noe du vil diskutere. Skjønner ikke problemet med at man diskutere en rase? Om du mener basenjier er nervevrak - værsågod liksom? Er problemet at man diskuterer en rase? Er ikke det "lov" fordi eierne kan føle seg støtt? Eller hva er greia? Det er lagt frem rimelig heftige statistikker på engelsk bulldog. Men det er ikke greit fordi eierne kan bli støtt?

Kan godt diskutere basenji jeg, men ikke i en tråd om bulldog. Kan diskutere riesen og saluki og cavalier og griffon og collie også. Ikkeno problem. Men er visst ikke greit å diskutere enkeltraser her? Eller?

Poenget mitt, Raksha - og som du så nydelige illustrerer her - er at folk går i skyttergrava og forsvarer rasen sin når folk snakker dritt om den. Bare se hvordan du reagerer på det jeg skriver nå? Og er det konstruktivt, syns du? Ville det vært å legge opp til en god debatt om jeg sa at alle basenjier lider av store mentale problemer, og bør utryddes? Hvor mange saklige svar får jeg da?

Jeg ser et problem i å diskutere enkeltraser jeg, fordi at enten man vil det eller ikke, så blir man faktisk lei seg over å bli beskyldt for å støtte "søt tortur" fordi man har en hund. Jeg ser ikke helt at denne debatten er spesielt saklig heller, med få hederlige unntak, så er det stort sett bare drittslenging hvor argumentene stort sett er "bikkja di er derformert og stygg, derfor er den usunn og lider". Kjempesaklig og utrolig konstruktivt, det er nok mange EB-oppdrettere og eiere som tenker "de har jammen meg et poeng, de der hundesonen-folka" - eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...