Gå til innhold
Hundesonen.no

Det er med stor uro og skam at jeg må meddele


Inustaff

Recommended Posts

Du har ikke hørt om entropi?

Det hadde ikke jeg. Men uten google hadde jeg vært nesten for venneløs å regne.

Entropi (symbol S) er en tilstandsfunksjon for et system. Hvis to reservoarer for indre energi har forskjellig temperatur og kommer i kontakt med hverandre, får man en energitransport fra det varmeste til det kaldeste reservoaret. Denne energitransporten kalles varme. Ved en slik prosess vil begge reservoarene endre entropi. Entropiendringen er definert som avgitt eller mottatt varme dividert med reservoarets absolutte temperatur.

Her har det altså foregått en energitransport fra en kineser (?) til en cane corso, fordi de har hatt forskjellig temperatur og kommet i kontakt med hverandre. Kineseren hadde sannsynligvis det varmeste reservoaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenkte entropion, jeg.. :)

(Entropion: Entropion oppstår gjerne hos eldre personer hvor bindevevet i kroppen begynner å bli dårlig. Det forekommer hyppigst med nedre øyelokk. Det kan også forekomme etter traume. Irritasjonen av øyet fører i første omgang til konjunktivitt og/eller keratitt. Ved langvarig irritasjon kan det skade epitelet i øyet og forårsake en korneaskade med arrdannelse og synsnedsettelse.)

Og konkluderte med at hvis ts ikke SÅ det, så var det jo heller ikke hennes feil... :P

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte entropion, jeg.. :P

(Entropion: Entropion oppstår gjerne hos eldre personer hvor bindevevet i kroppen begynner å bli dårlig. Det forekommer hyppigst med nedre øyelokk. Det kan også forekomme etter traume. Irritasjonen av øyet fører i første omgang til konjunktivitt og/eller keratitt. Ved langvarig irritasjon kan det skade epitelet i øyet og forårsake en korneaskade med arrdannelse og synsnedsettelse.)

Og konkluderte med at hvis ts ikke SÅ det, så var det jo heller ikke hennes feil... :P

Susanne

:):D

Tipsi så sikkert ikke at det skjedde hun heller stakkar, så hun er nå HELT uten skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P :P :) Om vi ikke har skjønt det før, så har vi i hvertfall lært noe nytt i dag!

Larange; kan du ikke forklare oss hva du mener. Det passer på en måte ikke inn i diskusjonen, slik f.eks Store norske leksikon definerer ordet. Varmetransport blir på en måte ikke helt det samme som tjuvparring og menneskelig svikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termodynamikkens andre lov sier forenklet at et system alltid vil gå mot kaos og uorden, ikke andre veien. Det er naturens faktiske bevis på at nettopp: "shit happens", og man ikke alltid trenger å sette skylden på noen. Ingen som husker dette fra kjemitimene? Lærere har jo alltid mye tørr humor ved å sammenlikne dette med "ungdommers soverom" som "aldri frivillig vil gå mot orden".

Sagt på en annen måte, hunder vil ikke samarbeide med oss om å skape en perfekt hundeverden uten blandingsvalper. Banalt, ja. Men jeg synes det er litt artig å legge fram bevis for at det faktisk er slik.

Google er kanskje ikke alltid like grei når det kommer til forståelse av definisjoner..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termodynamikkens andre lov sier forenklet at et system alltid vil gå mot kaos og uorden, ikke andre veien. Det er naturens faktiske bevis på at nettopp: "shit happens", og man ikke alltid trenger å sette skylden på noen. Ingen som husker dette fra kjemitimene? Lærere har jo alltid mye tørr humor ved å sammenlikne dette med "ungdommers soverom" som "aldri frivillig vil gå mot orden".

Sagt på en annen måte, hunder vil ikke samarbeide med oss om å skape en perfekt hundeverden uten blandingsvalper. Banalt, ja. Men jeg synes det er litt artig å legge fram bevis for at det faktisk er slik.

Google er kanskje ikke alltid like grei når det kommer til forståelse av definisjoner..? :)

Helt enig med deg, og tror ikke akkurat folk gikk til store lengder for å forstå sammenhengen. Shit happens, det beviste de jo i Jurassic park: Nature always finds a way :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg jeg skal si om jeg finner ei dame og smeller a på tjukken og.. Tror du det er argumentasjon som slår gjennom?

Det var ikke kineseren som sa det, så sammenligningen blir feil. Hvis man skal kommentere det fenomenet at mange blir smelt på tjukka her i verden, så kan man si at shit happends.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke jeg. Men uten google hadde jeg vært nesten for venneløs å regne.

Entropi (symbol S) er en tilstandsfunksjon for et system. Hvis to reservoarer for indre energi har forskjellig temperatur og kommer i kontakt med hverandre, får man en energitransport fra det varmeste til det kaldeste reservoaret. Denne energitransporten kalles varme. Ved en slik prosess vil begge reservoarene endre entropi. Entropiendringen er definert som avgitt eller mottatt varme dividert med reservoarets absolutte temperatur.

Her har det altså foregått en energitransport fra en kineser (?) til en cane corso, fordi de har hatt forskjellig temperatur og kommet i kontakt med hverandre. Kineseren hadde sannsynligvis det varmeste reservoaret.

Uhm.. vedr entropi-definisjonen der, så var en svært begrenset og sier ingenting om det som "egentlig" er entropi (men tolkningen innenfor de rammene var jo gedigen! :ahappy: )

Entropi er egentlig et mål for "grad av kaos" (egentlig, fra statistisk termodynamikk, som er brobinderen mellom klassisk termodynamikk og kvantemekanikk, er det den naturlige logaritmen til antall mulige bølgefunksjoner som beskriver en tilstand/et system). Og, som LaGrange påpeker, termodynamikkens 3. lov sier kort og godt at entropien øker i universum. Det innebærer at har man økt orden et sted så må kaoset ha økt et eller annet annet sted i verden. Og den loven kan man ha uendelig mye moro av altså (spesielt hvis man er nerd).. og den forklarer mange fenomener - feks at når man rydder de større flatene hjemme så vil graden av kaos (entropien) i skuffer og skap øke pga man har innført mer orden ellers.. eller som jeg tenker når jeg har det veldig rotete hjemme, nå er det et eller annet pedantisk ordensmenneske som har det ekstremt ryddig og pent hos seg - på min bekostning som må leve med kaos!! Og derfor vil det selvfølgelig bli fler blandingshunder.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snip innlegg jeg måtte lese 5 ganger for å få med meg innholdet*

og dette skal jeg gå rundt å vite? Kaos ja, men entropi nei.. greier ikke! Kjemi/fysikk timen var drepende kjedelig så husker så vidt at det smalt og boblet, og at co2 er karbondioksyd (hvorfor den sitter vites ikke). Også lærte vi å lage stinkbomber, noe kjemilæreren angret sårt på :ahappy: Men jeg kan djevelsk mye om arbeiderpartiets historie og en hel del annen historie som jeg er sikker på at dere med realfag ikke kan :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke jeg. Men uten google hadde jeg vært nesten for venneløs å regne.

Entropi (symbol S) er en tilstandsfunksjon for et system. Hvis to reservoarer for indre energi har forskjellig temperatur og kommer i kontakt med hverandre, får man en energitransport fra det varmeste til det kaldeste reservoaret. Denne energitransporten kalles varme. Ved en slik prosess vil begge reservoarene endre entropi. Entropiendringen er definert som avgitt eller mottatt varme dividert med reservoarets absolutte temperatur.

Her har det altså foregått en energitransport fra en kineser (?) til en cane corso, fordi de har hatt forskjellig temperatur og kommet i kontakt med hverandre. Kineseren hadde sannsynligvis det varmeste reservoaret.

:ahappy::D:ahappy:

Til Pan: Selvfølgelig er det eiers ansvar. Alle er da enige i det. Men altså, det hender det glipper selv for den mest ansvarlige. :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, og tror ikke akkurat folk gikk til store lengder for å forstå sammenhengen. Shit happens, det beviste de jo i Jurassic park: Nature always finds a way :ahappy:

...mmmmm.... eller "En kineser kommer" .... iiinskild, klarte absolutt ikke dy meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg tenkte på... Selv om du syntes dette kullet er en tragedie og at du er redd for hva vi andre synes, så synes jeg at du burde være mer positiv i annonsen. Ingen vil vel kjøpe valp av en person som virker som å hate det kommende kullet. Mitt syn på saken: Du er alt for negativ til å kunne "tiltrekke" deg seriøse valpekjøpere. Du skriver liksom ikke: "Et herlig kull ventes" men nærmere "Ånei! Et helsikkes bastardkull ventes!" Holdningen din burde vært noe annet i annonsen.

Jeg ville ikke følt noen trang for å skrive om hvor leit jeg syntes dette er, men heller si at dette var ikke planlagt, men vi er glade likevel (selv om dere ikke er det).

Pris på valper: 6000kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår uregistrerte, dog renrasede beagle for 5000kr, kullet var ikke planlagt og ikke spesielt velkomment, grunnet for nær beslektning mellom foreldrene. (Halvsøsken, har jeg lært i ettertid)

Synst det er en helt grei pris for et blandings/uregistrert kull :ahappy:

Lykke til med resterende drektighet, fødsel, valper, valpetid og valpekjøpere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk det er helt greit å ta en litt høy pris for disse valpene jeg.. Særlig om det er nappen som er faren.. Dette er jo ikke hunder for hvem som helst, men de vil sikkert vekke interesse. Og med en valpepris på 5-6000 så er det ikke bare å hive seg rundt å skaffe seg en valp uten å ha virkelig tenkt over hva man går til.. Sikkert nok av de "kule gutta" som gjerne vil ha en av valpene om den selges for en slikk og ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...