Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehagen i Tvedestrand


Argyr

Recommended Posts

Bulle-Bøllefrø og søsteren er ganske like på fargen som Geiss, altså endel lysere enn Børjan. Men Kaisa (geitemor) er jo ganske lys etter hva jeg husker.

Mhm, kan vel være at pappan til Geiss var mørk også, Gauda var jo ganske lys.

Edit:

Husker du hvordan foreldrene og broren til Fauna så ut? *glemsk*

Spennende, klart jeg kan ta den med! Men da må vi finne ut hva som er mamma-geita sin lyd først, så vi ikke blir lurt :icon_redface::icon_redface:

*fnis*

Vel, killingene skal ha vesentlig høyere puls enn mødrene (høres kjent ut, hmmm?) så det blir nok ikke så vanskelig.

*fnise litt til*

Men når kommer du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Mhm, kan vel være at pappan til Geiss var mørk også, Gauda var jo ganske lys.

Edit:

Husker du hvordan foreldrene og broren til Fauna så ut? *glemsk*

*fnis*

Vel, killingene skal ha vesentlig høyere puls enn mødrene (høres kjent ut, hmmm?) så det blir nok ikke så vanskelig.

*fnise litt til*

Men når kommer du da?

Ja, da burde det være en smal sak å skille hjertelydene *ler*

Nå skjer det jammen ting her hele tiden, men hva med mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen, slutt å ha et liv da! :icon_redface:

Mandag er sikkert fint det, har ingen planer jeg. :lol:

Da satser vi på mandag, med kake, minnekort og hjertelyd :wub:

Synes det er ganske greit å ha ett liv for tiden, hvis ikke hadde tiden nå gått ekstremt tregt :whistle: *glede seg til bebis* :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface: Så lenge vi ikke føder på samme plass så... :icon_redface:

*se for seg Geiss og Elin ligge rett ut på gulvet i stallen og brøle i kor mens jeg løper frantisk rundt med håndklær*

h050.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*se for seg Geiss og Elin ligge rett ut på gulvet i stallen og brøle i kor mens jeg løper frantisk rundt med håndklær*

h050.gif

:icon_redface: :icon_redface: Gale damen!

Artig! Fine fine geiter. :whistle:

Hvordan er det å ha flere hangjeiter sammen egentlig? Skal du beholde bebisene uansett kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å ha flere hangjeiter sammen egentlig? Skal du beholde bebisene uansett kjønn?

Både bukker og geiter kan sloss seg i mellom, og da særlig i brunstperioden (det er en av grunnene til at de avhorner dem :icon_redface: ). Jeg skal ikke beholde alle nei, alle bukkekje skal selges er planen.

Hvis det skulle bli bare bukker så beholder jeg nok en likevel, men da blir det kastrering med en gang - jeg har ikke noe behov for mor/sønn-barn, og ikke noe behov for stinkdyr (seriøst - du forstår ikke hva jeg mener før du faktisk har tatt på en brunstig bukk og prøvd å vaske av deg lukta etterpå!). Bukker som kastreres som helt unge blir nesten som geiter å regne.

Avhorning og kastrering ja, flere "fun facts" fra USA (ikke anbefalt lesning for tynnhudede):

Kje blir "avknoppet" (disbudded) før horna bryter ut ved at man brenner bort først huden og så "knoppene". Dette gjøres helst uten noen form for bedøvelse, for sånt er så skummelt på små geiter. :whistle: De kan også etses bort. Disbudding er risikabelt fordi man risikerer å svi hjernen direkte eller indirekte, og fordi man kan lage bihuleinfeksjoner.

Avhorning (når horn har brutt ut) gjøres vanligvis ved "banding" - man skjærer et snitt i huden rundt hornbasen og setter på en stram gummistrikk slik at horna dør og faller av, eller man sager dem av og brenner stumpene. Særdeles farlig, da man risikerer å skade store blodkar, bihulene, skallen og hjernen.

Argumentene for avknopping handler om å unngå skade på utstyr og dyr. De kan skade hverandre, sette fast horna, skade utstyr. Avknoppede (eller kollede/naturlig hornløse) geiter kan ikke gå med hornede geiter da de ville være forsvarsløse mot angrep.

Kastrering gjøres også vanligvis ved banding. Man setter ganske enkelt på en veldig stram strikk rundt basen av testiklene og så blir de nekrotiske og dør. Ekstremt smertefullt, men gjøres uten bedøvelse, vanligvis når de er et par uker gamle. En annen vanlig metode er å snitte opp skrotum, dra ut testiklene og skrape sædstrengene med kniv til de løsner. Igjen, helt vanlig å foreta uten bedøvelse.

I Norge gjør noen det siste på geit (og på hund, katt og hest), men da MED bedøvelse/narkose.

Den siste metoden baserer seg på samme prinsippet som "banding" - man bruker en tang og knuser sædlederne slik at testiklene forvitrer. Dette er metoden som ble brukt på Børjan, og i Norge gjør man dette med bedøvelse og langtvirkende smertestillende i etterkant. Børjan fikk i tillegg beroligende i forkant, siden han ikke synes noe om å stå stille mens man roter med utstyret hans (på kje er jo ikke dette noe problem - kan sammenliknes med å klippe klør på en valp vs. en rabiat boerboel).

Jeg må si at det vrenger seg i magen når jeg ser hva disse amerikanerne får seg til å gjøre. Jeg så en video på youtube der de skulle bande et bukkekje og sto og moret seg samtidig. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både bukker og geiter kan sloss seg i mellom, og da særlig i brunstperioden (det er en av grunnene til at de avhorner dem :icon_redface: ). Jeg skal ikke beholde alle nei, alle bukkekje skal selges er planen.

Hvis det skulle bli bare bukker så beholder jeg nok en likevel, men da blir det kastrering med en gang - jeg har ikke noe behov for mor/sønn-barn, og ikke noe behov for stinkdyr (seriøst - du forstår ikke hva jeg mener før du faktisk har tatt på en brunstig bukk og prøvd å vaske av deg lukta etterpå!). Bukker som kastreres som helt unge blir nesten som geiter å regne.

Avhorning og kastrering ja, flere "fun facts" fra USA (ikke anbefalt lesning for tynnhudede):

Kje blir "avknoppet" (disbudded) før horna bryter ut ved at man brenner bort først huden og så "knoppene". Dette gjøres helst uten noen form for bedøvelse, for sånt er så skummelt på små geiter. :whistle: De kan også etses bort. Disbudding er risikabelt fordi man risikerer å svi hjernen direkte eller indirekte, og fordi man kan lage bihuleinfeksjoner.

Avhorning (når horn har brutt ut) gjøres vanligvis ved "banding" - man skjærer et snitt i huden rundt hornbasen og setter på en stram gummistrikk slik at horna dør og faller av, eller man sager dem av og brenner stumpene. Særdeles farlig, da man risikerer å skade store blodkar, bihulene, skallen og hjernen.

Argumentene for avknopping handler om å unngå skade på utstyr og dyr. De kan skade hverandre, sette fast horna, skade utstyr. Avknoppede (eller kollede/naturlig hornløse) geiter kan ikke gå med hornede geiter da de ville være forsvarsløse mot angrep.

Kastrering gjøres også vanligvis ved banding. Man setter ganske enkelt på en veldig stram strikk rundt basen av testiklene og så blir de nekrotiske og dør. Ekstremt smertefullt, men gjøres uten bedøvelse, vanligvis når de er et par uker gamle. En annen vanlig metode er å snitte opp skrotum, dra ut testiklene og skrape sædstrengene med kniv til de løsner. Igjen, helt vanlig å foreta uten bedøvelse.

I Norge gjør noen det siste på geit (og på hund, katt og hest), men da MED bedøvelse/narkose.

Den siste metoden baserer seg på samme prinsippet som "banding" - man bruker en tang og knuser sædlederne slik at testiklene forvitrer. Dette er metoden som ble brukt på Børjan, og i Norge gjør man dette med bedøvelse og langtvirkende smertestillende i etterkant. Børjan fikk i tillegg beroligende i forkant, siden han ikke synes noe om å stå stille mens man roter med utstyret hans (på kje er jo ikke dette noe problem - kan sammenliknes med å klippe klør på en valp vs. en rabiat boerboel).

Jeg må si at det vrenger seg i magen når jeg ser hva disse amerikanerne får seg til å gjøre. Jeg så en video på youtube der de skulle bande et bukkekje og sto og moret seg samtidig. :icon_redface:

Nå fikk jeg skikkelig skikkelig vondt inni meg. Vi har geiter på jobben, fineste snilleste dyrene, og de er jo bare verdens søteste som killinger... Hvordan kan noen liksom gjøre sånt uten bedøvelse på så små nydelig uskyldige killinger :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Akkurat det med å brenne bort "horna" gjøres også på kalver som får horn. Man holder det der i ca 2-3 sekunder også er det på med blåspray. (been there done that :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å brenne bort "horna" gjøres også på kalver som får horn. Man holder det der i ca 2-3 sekunder også er det på med blåspray. (been there done that :icon_redface: )

2-3 sekunder? Tydeligvis ikke samme ustyret eller samme hornanlegg da...

"I have never used anything for the pain. They seem to get over it quickly. Don't hold the iron on too long. You can reapply it if needed, but don't just hold it there until it's burned a hole through the head. I usually pull the iron back when they start screaming and struggling. I let them calm down and then do it again until I have it burned sufficiently."

:icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 sekunder? Tydeligvis ikke samme ustyret eller samme hornanlegg da...

"I have never used anything for the pain. They seem to get over it quickly. Don't hold the iron on too long. You can reapply it if needed, but don't just hold it there until it's burned a hole through the head. I usually pull the iron back when they start screaming and struggling. I let them calm down and then do it again until I have it burned sufficiently."

:whistle:

:icon_redface:

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan tenke at det ikke er nødvendig med bedøvelse i sånne tilfeller... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Grøss og gru og alt som er. Stakkars dyr. :icon_redface: Akkurat det med brenning av horn på kalver har jeg også vært med på - og jeg kan ikke for mitt bare liv huske om de fikk bedøvelse i forkant, men jeg mener hudlaget ble bedøvet først av han jeg var med.

Er jo geiter i nabolaget her, der er det to med horn og hører det godt når de smeller horna sammen. Aner ikke om de leker eller slåss jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

2-3 sekunder? Tydeligvis ikke samme ustyret eller samme hornanlegg da...

Antagelivis ikke. For det tok ikke noe mer enn det pr.horn. Kan ikke huske at kalvene kjempe så mye heller.

Det begynner bli noen år siden så kanskje det ble sprayet på noe bedøvelse først. Akkurat det husker jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss og gru og alt som er. Stakkars dyr. :getlost: Akkurat det med brenning av horn på kalver har jeg også vært med på - og jeg kan ikke for mitt bare liv huske om de fikk bedøvelse i forkant, men jeg mener hudlaget ble bedøvet først av han jeg var med.

Er jo geiter i nabolaget her, der er det to med horn og hører det godt når de smeller horna sammen. Aner ikke om de leker eller slåss jeg.

Aner ikke jeg heller. Jeg fikk bare litt vondt inni meg av den amerikanske damen som virket så uberørt av skrikende, sprellende killinger. Hun er jo ikke alene liksom, det er gjengs oppfatning "over there".

Antagelivis ikke. For det tok ikke noe mer enn det pr.horn. Kan ikke huske at kalvene kjempe så mye heller.

Det begynner bli noen år siden så kanskje det ble sprayet på noe bedøvelse først. Akkurat det husker jeg faktisk ikke.

Vi kan jo håpe! Vi ligger jo foran dem på etikk enkelte steder og synes ikke at hvemsomhelst skal klippe kroppsdeler av dyra "bare fordi", og jeg kan ikke forestille meg at det faktisk er LOV å gjøre sånt i Norge uten bedøvelse. :P Vi er jo blitt ganske strenge etterhvert.

Det er ikke mye spennende å skrive om jentene forøvrig. Fauna går agurk når hun ser mat og er veldig stangete, Geiss er ikke det. Men hun stanget faktisk Lima da hun var her (veldig ulikt henne), så jeg håper jo at det er ei jente eller to inni der i det minste.

Nå har jeg endelig klart å finne de berømte ligamentene også, og de er harde. Skal følge med på dem hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har Fauna født. Det ble dessverre ikke helt som jeg håpet. :)

I går viste hun ingen tegn til fødsel (juret var ikke stramt, jeg kunne kjenne ligamentene tydelig, hun var ikke utspent bak og hadde ikke noe slim) , så jeg ble mildt sagt overrasket over det jeg fant da jeg kom ut for å sjekke dem i dag. En liten hvit sak lå livløs i høyet ved siden av Fauna. Hun hadde slikket den nesten tørr og munn og nese var ren, men den var iskald tvers gjennom, så det var ikke noe håp.

Fikk henne inn i båsen sin (sammen med Geiss, de ville visst være sammen nå) da det så ut til å komme en til, men jeg kunne ikke kjenne noe mer og etterhvert dukket morkaka opp. Ringte veterinæren siden hun så ut til å presse dårlig, og ble instruert i å kjenne etter inni henne (med hansker, desinfeksjon og glidemiddel) og der var det bare myke saker, så da ble det ingen Faunabarn. :blink:

Vetten sa også at den antakelig var død før den kom ut siden den var slikket ren (grunnen til at noen dør rett etter fødsel er at de ikke får luft). Det så ikke ut til å være noe "feil" med den, så det er bare trist.

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med den lille, den er liten nok til å gå i en matavfallspose, hva gjør hundeoppretterne for noe med dødfødte valper? Det er ikke vær til å grave dypt her nå.. Alternativet er vel å legge den i skogen så "forsvinner" den jo etterhvert..

Jeg hadde ikke trodd jeg skulle bli såpass trist av dette, sånt skjer jo. Hadde vært annerledes om hun fikk en som levde opp også kanskje.. Jeg håper bare Geiss gir meg litt mer varsel enn Fauna gjorde, så kan jeg ihvertfall være der. De står begge i båsen i låven nå, under varmelampe, og jeg har tenkt å sjekke innom så ofte jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere, det ER trist selv om det er gårdsdyr. Fauna er liksom godjenta mi hun, så jeg gledet meg til Faunabarn. Jeg sjekket ikke kjønnet på den hun fikk, men en liten Faunakopi var det ihvertfall, helt hvit. Krysser virkelig fingrene for Geiss nå, var nettopp ute og sjekket at alt var i orden og kjente liv i magen på henne (ja, jeg ble litt nevrotisk nå). Morkaka er fortsatt på vei ut hos Fauna og siden jeg ikke rakk å gi henne noen klipp så er hun grisete bak der stakkars. Får gi henne en vask når hun er ferdig.

Kanskje du kan legge den i fryseren så lenge, ikke så lang tid før bakken er myk igjen. Jeg synes også at søppelkassa er litt drøyt. Jeg hadde ikke klart å bare legge den i skogen iallefall.

Har rett og slett ikke fryseplass, har nettopp fylt opp med vom. Dessuten synes jeg det er verre å ha den i fryseren enn å kaste den i søpla, men det er meg. Jeg har kastet høns i søpla, men det føles aldri riktig det heller. Og gjødselhaugen da.. Jeg har jo en hønsegjødselhaug, men jeg føler meg som et visst menneske når jeg gjør det, det føles bare helt helt feil.

Uff så trist. Ikke rart man blir litt nedfor av slikt, kontrasten er så stor til det som kunne vært.

Men lykke til med Geiss, du skal se det blir en helt annen historie!

Nei, det er jo ikke rart, men jeg takler fint sånne ting vanligvis - men nå har jeg bildet av en perfekt hvit killing på netthinna og det plager meg. :ahappy:

Jeg har så dårlig samvittighet for at jeg ikke var der, selv om det mest sannsynlig ikke er noe jeg kunne gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååå det var trist! Vi som lever våre hemmelige geite-eier drømmer gjennom deg, synes det der var skrekkelig leit! Krysser fingre for at det går bedre med Geiss og at lille Fauna får ristet av seg ubehag med melkespreng etc fort som fy (men det skjærer en litt i hjertet å høre at hun hadde slikket den lille helt ren - ser det for meg - geite-mammaen som står og forsøker å slikke liv i sin lille døde killing :ahappy: )

Vedr den døde killingen - jeg tror jeg hadde lagt den ut i skogen hvis mulig. Da vil "noen" ihvertfall ha glede av den der den går inn i naturens kretsløp, og det ville ikke ha vært så bortkastet på en måte.. (feks det blir vel snart født revevalper og reve-mammaer har godt av litt mat i da)

Men her krysses det ihvertfall fingre i alle bauger og kanter!

edit: du må da ikke ha dårlig samvtittighet! Shit happens - livet er fullt av shit - ting kan være så inderlig leit helt uten at det er noens skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...