Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


dorab01

Recommended Posts

Hei

Nå har det vert snakk om ønske raser. Så da lurte jeg egentlig på hvilken rase du absolutt ikke under noen omstendigheter kunne eller ville hatt. Og det hadde også vert fin med en begrunnelse til. Jeg personlig ville ikke hat shi tzu er da jeg har passet denne rasen og føler at den rett og slett er kjedelig i forhold til det jeg skall bruke den til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Hei

Jeg ville ikke hatt hunder som blir 50 kg +. Begrunnelse: De er for store. Tar for mye plass, og er ikke anvenbare for mine formål.

Kommer nok aldri heller til å kjøpe meg cocker spaniel. Begrunnelse: Jeg liker ikke utseende, og har møtt for mange av dem med ufyselig temperament.

Blir nok aldri en kinesisk nakenhund i mitt hushold. Begrunnelse: De ser (unnskyld uttrykket) helt sjuke ut

mh

cl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle raser som er under tretti cm er alt for små for meg, så de kunne jeg ikke tenkt meg å hatt. Cocker er egentlig det minste jeg kan tenke meg å ha liksom.

Og ellers så syns jeg at mynder - med unntak av skotsk hjortehund og irsk ulvehund - blir for tynne, de er rett og slett hunder som ikke passer for meg.

Også klarer jeg ikke helt å forholde meg naturlig til nakenhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri hatt Schæfer, alle typer mynder, rottweiler og dobermann (og lignende raser), engelsk bulldog, samt relativt mange av terrierrasene.

Noen pga at jeg ikke liker utseendet og/eller temperamentet, andre fordi jeg er litt småredd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mynder,selv om noen av de er pene.

Ingen fuglehund her heller,selv om de er utrolig flotte.

Helst ikke så hunder,isåfall må det være i tillegg til en stor...det virker jo veldig koselig:)

Cairn,Norfolk,Nakenhund og Mops og Jack Russell er stilige.

Dobermann,nei aldri.Pene men for masete,og hylete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakthunder - Det er ikke rettferdig for en evntuel hund at den ikke får jakte siden jeg ikke jakter

Mynder - Liker rett og slett ikke utseende til de. De blir alt for tynn og lang i beina

Tunge, store hunder - Tar for stor plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne aldri hatt raser som trenger masse morsjon, som BC, rett og slett fordi det ikke blir rett for hunden.

kunne heller ikke hatt bittesmå hunder som chi, de blir for små :D

mastiff-rasene og bulldog-rasene kunne jeg heller ikke tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, da skal jeg si mitt da :D

Jeg kunne ikke tenkt meg en mynde... liker èn av mynderasene(hvertfall den jeg så var nydelig :D), men hadde ikke klart å hatt den, Redd for at beina skal knekke (de er jo så tynne :D Og mange syntes jo ribein og alt på, og da hadde jeg bare følt at den fikk for lite mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ganske mange raser jeg absolutt ikke kunne tenkt meg :D :

-Alle typer gjeterhunder (untatt canaan. Lyst på), også inkludert schæfer. Personligheten matcher meg dårlig, psyken er ikke min smak på noen måte. Liker Kelpien, men det er nok mye trynefaktoren som gjør det, så søte hunder. :D Orker ikke gneldring og stress og masing, og liker hunder med mer egen vilje og (myndeaktig) selvstendighet enn gjeterne.

-Settere, spesielt engelsk setter. Samme grunn som over, for svimete, "smiskete" og for myke. Sikkert fine hunder alle sammen på denne lista, men passer heller ikke til meg, vil forresten også ha hund med noe naturlig vokterinnstinkt

-apporterende fuglehunder, samme begrunnelser som over, untatt weimaraner og vizla (men mye trynefaktor her også) og også untatt storpuddel som jeg også kunne tenkt meg, selv om den skiller seg fra den "vanlige" smaken min. :D Muligens untak av curly coat, men kjenner dem ikke.

-Pibull, amstaff, engelsk staff, dogo argentino o.l. For mye pes fra folk, rare reaksjoner fra hundeeiere (dermed deres hunder) osv. og det er viktig for meg å ha hunder jeg kan ha greit sammen med andre hunder uten for mye forholdsregler og for stort ansvar/ risiko hvis det først går galt (gjør vel mer skade enn de fleste).

-FOR store hunder, størrelse ala skt. bernard, nuffe (pga jeg veier 48 kilo og klarer aldri i verden og holde den igjen til nød), selv om jeg liker jo flere av dem.

-jeg tviler også på at jeg vil ha miniatyr igjen. Liker absolutt mange av dem, men det er for pes med menneskene, alle som slipper barnehagen på tur løpende bort osv bort fordi de tror det er en dukke de kan gjøre hva de vil med, mao. for slitsomt

-en del terriere (men med noen unntak, liker spesielt wheaten og AHT) Terriertemperamentet er ikke helt min smak. Liker mer psykisk sensitive hunder.

Sitter vel bare igjen med noen spisshunder, urhunder, mynder og voktere, mastiffer. :D

Setter inn allergivennlig kravet her nå, så er det ikke mange igjen :P

Nok hunderaser liksom :rolleyes::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det ingen spesielle raser som jeg ikke ville hatt - det er vel heller egenskapene som taler imot.

Siklehunder (kan ikke fordra å få spyttklyser servert i fanget mitt eller enda verre håret når de rister seg)

Digre hunder (har ikke plass til dem, bruk for dem, bil til dem)

Bittesmå hunder (trenger en som kan holde tritt med meg til fjells)

Hyperaktive hunder (jeg klarer ikke å gi dem det de trenger)

Det finnes ikke èn rase jeg ikke liker som sagt - men en hund til sitt bruk blir vel slagordet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel egentlig lært meg å aldri si aldri jeg da.. Jeg var fast bestemt på at jeg ALDRI skulle ha liten hund, skulle aldri ha hund med mye pelsstell og jeg skulle aldri ha hund med krøllhale...... Så kom Tequila også skar alt det seg! :D

Men det er mange raser som ikke tiltaler meg spes. De fleste polarhundene, Chi, nakenhunder, og hunder som sikler er jeg heller ikke veldig fan av. Så er det endel hunder jeg ikke kunne ha hatt nå, pga plassmangel..

Bittesmå hunder (trenger en som kan holde tritt med meg til fjells)

Knis, ta med deg Tequila en tur du, lover deg at du blir sliten før henne! :D Eller går kanskje ikke hun som bitteliten...? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke jakthunder generellt. pointer, vorster, støver og settere.

Ikke terriere. Har ikke sans for utseendet eller gemytt.

Liker ikke de små hundene. Chi, pomme, pekineser, mops,bichon frise, nakenhunder. De blir for små. (bortsett fra DP og Dachs, for de er bare søte :D )

Er ikke så glad i cocker spaniels, spaniels generellt. welsh corgi. ol. Meste utseendet tror jeg.

Er ikke så fan av labrador og puddel. For vanlige raser.

Liker ikke amstaff, staff, pitbull og de små muskelbuntene. Dårlig ryte, og apellerer ikke til meg.

Liker heller ikke de svære siklende mastiffene, bulldogger, st bernards, nuffe etc. Kliss og søl. blæh.

Bullterrier, fransk bulldogg og blodhund er bare fæle.

Er ikke så glad i rottweiler.

Og noen av myndene blir alt for tynne!

Noen raser har alt for mye pels rett og slett.. Liker ikke hår og lukt.

Det er visst mange raser som ikke appelerer til meg. :rolleyes: hehe. men alle hunder har sin sjarm og jeg blir fasinert og nysgjerrig på de fleste. men de jeg har nevnt er ikke raser jeg kunne ha tenkt meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke hatt

- Fuglehunder

- sånne bitte bitte små (selvom mange er kjempe pene)

- sånne digre hunder ( mye større enn toya)

- mynder ( selvom mange er pene å se på )

- hunder uten pels ( liker masse pels )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke terrier, eller kineser ( går og mumlier smack the pony hver gang jeg ser miniaraberne til syrran, de ser jo ut som små hester, men de er det jo ikke)

Kunne heller ikke hatt noe som krever en fast og bestemt eier ( les stort vokter instinkt) eller noe som krever masse tur og aktivitet hver dag.

trur eg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min livsstil passer ikke til all-verdens hunderaser, men det er vel fåtall av mennesker som ikke har det slik.. Kunne ikke hatt en rase som trengte veldig mye mosjon som f.eks bc.

tror heller ikke jeg ville hatt en kjempestor rase som newfoundlander f.eks selv om de er kjempe pene. Tror det hadde blitt litt masse for meg.. Og ikke minst dyrere! Komplisert om man skal reise med tog f.eks.. (på reisen til bø kunne jeg ved flere anledninger ønske at sico var 1/5 så stor som han er nå.

Ellers pleier jeg å se noe pent i utseende til de aller fleste raser, så det er ikke noe avgjørende for hvilke raser jeg egner meg til :mellow: Kommer ikke på en rase jeg virkelig ikke liker utseende på. Ikke i farten hvertfall.. Eneste er i såfall bloodhound, pga de lange, røde, triste øynene nedover kinnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...