Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


dorab01

Recommended Posts

Akkurat nå er Portis den eneste rasen jeg vil ha.. Men om jeg skal nevne noen raser jeg ikke ville hatt blir det:

->Bulldog/dogge-raser, alle rasene - For massive og for lite spreke for meg. Liker ikke utseendet.

->Hunder som sikler mye, og er digre og tunge.

->Hunder med kort pels som røyter ekstremt mye. (Har lyst på enkelte raser med kort pels, men orker ikke hår i huset..)

->Hunder som begynner å bli veldig vanlige, Border Collie, Labrador, Golden.

->Pekingneser og Griffon, for små, og rare å se på i mine øyne.

->Digre vokterraser som KO, mastiff. Og raser med overflødig hund, som Shar Pei.

Pluss noen flere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Knis, ta med deg Tequila en tur du, lover deg at du blir sliten før henne! :mellow: Eller går kanskje ikke hun som bitteliten...? :unsure:

Hihi - når jeg går til fjells havner jeg gjerne langt utenfor stier og allfarvei (jeg jakter) og jeg ser det ville blitt et problem for hunden i finne fram i høyt einerbærbuskas og klare å ta seg ned og opp brattheng.... da ene hunden min var liten så forsvant hun alldeles i brakebuskene :huh: Så det er egentlig det som blir begrensninger for små hunder hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi - når jeg går til fjells havner jeg gjerne langt utenfor stier og allfarvei (jeg jakter) og jeg ser det ville blitt et problem for hunden i finne fram i høyt einerbærbuskas og klare å ta seg ned og opp brattheng.... da ene hunden min var liten så forsvant hun alldeles i brakebuskene :( Så det er egentlig det som blir begrensninger for små hunder hos meg.

Og i fare for å gjenta meg selv, ta med deg Tequila på en sånn tur! Jeg lover deg at hun ikke ville hatt problem med å holde følge! :huh: Hun er helt rå, jeg skjønner virkelig ikke hvordan den lille kroppen kan hoppe så høyt, klatre i så bratte skråninger og komme seg frem i vanskelig terreng! :mellow: Det er mange som blir imponerte (inkl meg selv) over den lille vrengte polvotten min! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå har det vert snakk om ønske raser. Så da lurte jeg egentlig på hvilken rase du absolutt ikke under noen omstendigheter kunne eller ville hatt. Og det hadde også vert fin med en begrunnelse til. Jeg personlig ville ikke hat shi tzu er da jeg har passet denne rasen og føler at den rett og slett er kjedelig i forhold til det jeg skall bruke den til :mellow:

Hrmph... Kalle en shih tzu kjedelig da... :huh:

Jeg ville ikke hatt noen form for jakthund.(unntak er mynder),men settere osv?Nei,takk..

Hilsen Ulvinna som ikke jakter og har shih tzu. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i fare for å gjenta meg selv, ta med deg Tequila på en sånn tur! Jeg lover deg at hun ikke ville hatt problem med å holde følge! :huh: Hun er helt rå, jeg skjønner virkelig ikke hvordan den lille kroppen kan hoppe så høyt, klatre i så bratte skråninger og komme seg frem i vanskelig terreng! :mellow: Det er mange som blir imponerte (inkl meg selv) over den lille vrengte polvotten min! :(

hehe, ta med dvergpuddelen min også. Tror de fleste hadde blitt positivt overrasket! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Birte. Jeg ser også veldig masse pent i de aller fleste rasene.

Men hvis jeg måtte velge bort så må det bli

-Schæfere (for store og hardføre for meg tror jeg)

-Settere (iallefall ikke hvis jeg ikke drev med fuglejakt!)

-Bullmastiffer

-Bichon frisé (mangler underull så de fryser kjempefort,masse pelsstell og masse styr for å holde på den hvite fargen)

-Border Collie (de krever rett og slett for masse)

-Blodhunder

-Stor nakenhund (utseendet er veldig interessant, men jeg kunne aldri hatt en selv)

Ja det var det jeg kom på nå i farten :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på en rase jeg ikke liker/ville hatt (med selvsagt har jeg en egen lang liste med prioriterte og midre prioriterte raser). Alle raser jeg vet om har sine positive trekk jeg gjerne ville ha levd med. Gjerne som en utfordring.

De som kjenner meg vet at jeg har siklet for Alaskan Malamute siden jeg gikk i 2 klasse. Derimot kunne jeg aldri ha hatt en, fordi jeg ikke bor et sted hvor den ville trivdes. Dette gjelder også mange andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shar Pei, jeg takler ikke utseendet på den! Hehe..

Ikke jakthunder

Ikke småhunder under 40 cm

Ikke BC, blir for mye å hanskes med

Hunder med hengende ansikt

Hunder som sikler

Hunder som røyter masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt å se positive sider i de fleste raser ettersom jeg har sett nøyere på dem, men det er jo noen jeg ikke kunne tenkt meg (men aldri si aldri :mellow: )

Små spinkle hunder som har lett for å brekke bein og ikke tåler lange turer eller litt kaldt vær

Napolitansk mastiff

Raser som trenger veldig mye stell med hud og hår

Store vokterhunder som krever mye erfaring

Pekingeser kunne jeg heller ikke tenkt meg

Eller en hund som skjelver om den ikke har klær på

Ellers er det jo mange raser som ikke passer min livsstil (eks.jakthunder) og som det ikke ville være rett å holde, for hundens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder: kunne ikke tenkt å hatt noe sånnt, de er ikke fine, er alt tynne.

Å store hunder over 30 kilo det blir fort stor liker helst små hunder og det har jeg alltid gjort. Men sier ikke store hunder ikke er fine da for det er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Syns du de er feite?

ja, også er de kraftige som bulldozere. Ikke noe lik den gamle muskuløse smidige aussien. Og, ja de er feite. Du kan kjenne godt med flesk som regel. En slik kropp egner seg lite til gjeting av kveg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som noen andre sier,man skal aldri si aldri,men det er noen raser jeg vet med 100%sikkerhet at jeg aldri skal ha. noen av disse er: engelsk bulldog,bichon frisee,papillon,shih tzu,puddel,dachs,cavalier,fransk bulldogg,jakthunder(settere ol),napolitaner eller andre raser med masse hud og rynker,diverse terriere,ekstremt krevende raser(bc,malle,dobemann)..

lista kunne vært lengre,men stopper her :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, også er de kraftige som bulldozere. Ikke noe lik den gamle muskuløse smidige aussien. Og, ja de er feite. Du kan kjenne godt med flesk som regel. En slik kropp egner seg lite til gjeting av kveg.

Hadde du tatt deg bryet med å kjenne på en showaussie der eier har peiling på hundehold og måtehold, vil du fort finne ut at det er bare skinn, bein og muskler under pelsen :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, også er de kraftige som bulldozere. Ikke noe lik den gamle muskuløse smidige aussien. Og, ja de er feite. Du kan kjenne godt med flesk som regel. En slik kropp egner seg lite til gjeting av kveg.

Nå er det vel ikke gjete en show aussie skal heller da... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, også er de kraftige som bulldozere. Ikke noe lik den gamle muskuløse smidige aussien. Og, ja de er feite. Du kan kjenne godt med flesk som regel. En slik kropp egner seg lite til gjeting av kveg.

Såpass, da er vel labradoren min smellfeit, siden hun ikke er jaktlabbe liksom. Du kanke dra alle linjer av en rase (eller en hel rase for den saks skyld) over en kam veit du, det er akkurat som med labradoren - visst fins det dessverre altfor kraftige utstillings-labbiser, men så har du slanke og flotte eksemplarer som Tinka og Cita i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også feite show aussies. hehe. Neida, de er søte på sin måte, men jeg ville aldri hatt en selv.

det er nok ikke fett som gjør det større, det er nok benstammen og muskulaturen (vet det ordet var stavet feil :mellow: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i fare for å gjenta meg selv, ta med deg Tequila på en sånn tur! Jeg lover deg at hun ikke ville hatt problem med å holde følge! :( Hun er helt rå, jeg skjønner virkelig ikke hvordan den lille kroppen kan hoppe så høyt, klatre i så bratte skråninger og komme seg frem i vanskelig terreng! :mellow: Det er mange som blir imponerte (inkl meg selv) over den lille vrengte polvotten min! ;)

:huh: Bare å komme det - jeg har alltid lyst på flere hundevenner jeg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Hadde du tatt deg bryet med å kjenne på en showaussie der eier har peiling på hundehold og måtehold, vil du fort finne ut at det er bare skinn, bein og muskler under pelsen wink.gif

Men nå snakker vi fettkropp generellt.... Den er ikke mye smidig! Og ja, jeg har kjent på showaussies så det holder. Vicky`s mamma er jo show så det holder! Så kom ikke her å si sånt før du har dekning for det.

Men de norske er de som ligner mest en bulldozer. Min er jo noen prosent show, og man ser jo det på den korte ryggen og hvitfargen. MEN de norske er nok de feiteste. Og det har ikke kun med flesk, men med hvor mye kropp det er. Her snakker vi ikke smidig gjeterkropp. Og de er søte og fine familiehunder, og agility og lydighetshunder, men ikke ekte gjeterhunder. Men ikke missforstå meg! de er kjempesøte og har masse pels, men ikke mye gjeter.... Skal man på konkuransenivå har smidighet mye å si. Se selv på Lizard, Fairoaksaussiene, og sånne linjer generellt. Dette er smidige og lette gjetere. Syns jammen det skulle vært krav om gjeterhundprøve i Norge. Da kunne man bevart gjeterene som f.eks de har gjort med bc. Men ikke missforstå meg som sagt. Jeg syns ikke de feite og kraftige aussiene er stygge, men til det formålet jeg mener den skal være avlet til duger de desverre ikke :mellow: .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det er nok ikke fett som gjør det større, det er nok benstammen og muskulaturen (vet det ordet var stavet feil :mellow: )

nettopp! og da er det ikke lenger noen smidig og lett kropp. Så det har ikke bare med fett når jeg sier de er feite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...