Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunderaser


dorab01

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Jeg syns på en måte det blir litt feil å si at du ikke liker den og den typen, men du vil ikke gi eksempler.

Hvis jeg sa at jeg ikke likte ulvehunder med stilkete frembein ville jeg gitt et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns på en måte det blir litt feil å si at du ikke liker den og den typen, men du vil ikke gi eksempler.

Hvis jeg sa at jeg ikke likte ulvehunder med stilkete frembein ville jeg gitt et eksempel.

skal jeg liksom legge ut bilder av hunder for at du skal se? du er bare ute etter å kritisere uansett. greit for meg at norske aussies er for feite for meg. De er søte på sin måte. Men jeg ville aldri hatt en! Jeg vil ha en god gjeterhund skal jeg ha aussie igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil jo gjerne se hva du mener når du sier noe sånt. Og nei, jeg er ikke ute etter å kritisere, men det er ganske uklart hva du mener når du sier feite aussier, kraftige aussier osv. for oss andre som ikke har peiling på aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da hær var det mange som ikke likte mynder :)

Men bra at ikke alle sammen vet hvor fantastisk en mynde er å ha i hus. Ikke lukter den og er helt hærlige.

Jeg for min del elsker denne rasen whippet og saluki

hilsen Mynde elsker

Kristin :)

chaplin3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Ja, jeg vil jo gjerne se hva du mener når du sier noe sånt. Og nei, jeg er ikke ute etter å kritisere, men det er ganske uklart hva du mener når du sier feite aussier, kraftige aussier osv. for oss andre som ikke har peiling på aussie.

ok. Men bare for å få en ting helt klar: Jeg syns ikke de norske store aussiene er stygge! det er ikke tilfellet. Jeg ville bare aldri hatt en slik aussie selv. Jeg liker den gamle mindre typen, og kravet jeg setter når jeg skal kjøpe aussie igjen er gjeterprøve. Men det er ikke stygge hunder, men passer ikke til min bruk. Jeg liker den lette typen. Og den passer best til gjeting som er mitt interessefelt. Jeg kan forklare hva en "stor" aussie er senere eller over pm. Blir kanskje feil å si feite, men jeg syns de er for brede og store. det er det. Men snille og søte hunder er de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da hær var det mange som ikke likte mynder :)

Men bra at ikke alle sammen vet hvor fantastisk en mynde er å ha i hus. Ikke lukter den og er helt hærlige.

Jeg for min del elsker denne rasen whippet og saluki

hilsen Mynde elsker

Kristin :)

jeg har virkelig fått sansen for mynder i det siste! :) kanskje det har noe med at jeg bodde i htte med 3 mynder for en ukes tid siden.. hehe..

masse fine mynder! Men de rasene jeg er mest fascinert av er vel Saluki, whippet, italiensk mynde, borzoi og irsk ulvehund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, Det er ikke så mange raser jeg egentlig ville hatt, men jeg kan jo gi noen eksempler jeg også.

* Fuglehunder (settere, pointer osv.) - For mye jaktinstinkt.

* Border Collie og Aussi - Stress meg ihjel-hunder.

* Whippet, saluki og andre mynderaser. - Anoreksiahunder.

* Bulldograser (hunder med inntrykte fjes) - Uhg! Stygge!

* Alt av småhunder - er ikke hunder.

* Alt med lang og tykk pels. - lukter vondt og røyter.

Er ikke så mange igjen nå kanskje.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, Det er ikke så mange raser jeg egentlig ville hatt, men jeg kan jo gi noen eksempler jeg også.

* Fuglehunder (settere, pointer osv.) - For mye jaktinstinkt.

* Border Collie og Aussi - Stress meg ihjel-hunder.

* Whippet, saluki og andre mynderaser. - Anoreksiahunder.

* Bulldograser (hunder med inntrykte fjes) - Uhg! Stygge!

* Alt av småhunder - er ikke hunder.

* Alt med lang og tykk pels. - lukter vondt og røyter.

Er ikke så mange igjen nå kanskje.... :P

Hvordan hund har du a? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hatt de veldig små miniatyrrasene. Er ikke så glad i hunder som sikler mye. De fleste myndene blir i det tynneste laget for meg(med noen unntak som saluki, greyhound, whippet, IG, irsk ulvehund og skotsk hjortehund)

Det er mange raser som er for krevende for meg akkurat nå, men som jeg kunne vurdert senere.

Edit: Vil heller ikke ha corgi eller basset hound, liker ikke kroppsfasongen..

Settere kunne jeg heller ikke tenkt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi..Serchaj må ha vært slitsom:P Jeg er helt fascinert av Saluki også.. Og afghaner da..

slitsom nei :P han var en engel han =) Tror bare Sico følte seg litt "truet" eller noe, så vi måtte prøve å holde de litt adskilt, bare :P Men det var ikke så lett når vi gikk 3 jenter, 5 hunder og 2 svære bur langs en bilvei uten fortau :rolleyes: Gi serchaj en kos fra meg, du...? :D hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitsom nei :P han var en engel han =) Tror bare Sico følte seg litt "truet" eller noe, så vi måtte prøve å holde de litt adskilt, bare :P Men det var ikke så lett når vi gikk 3 jenter, 5 hunder og 2 svære bur langs en bilvei uten fortau :rolleyes: Gi serchaj en kos fra meg, du...? :D hihi

:P ser det for meg...

vet at serchaj er en snill voffe, men det der må ha vært slitsomt bortover mot hallen? og stresse ned seg alt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D ser det for meg...

vet at serchaj er en snill voffe, men det der må ha vært slitsomt bortover mot hallen? og stresse ned seg alt det?

JA! vi hadde tross alt buret til den gigantiske hunden også :P Men serchaj var så absolutt ikke verst.. det var nok han min.. dro som bare pokker i båndet=\

Så der gikk vi..j eg med serchaj, sico og zolla, Guro med Ronya og et sværanes bur, også Benedicte med enda et bur pluss Cita.. Hadde vi bare hatt et fortau, liksom :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste myndene blir i det tynneste laget for meg(med noen unntak som saluki, greyhound, whippet, IG, irsk ulvehund og skotsk hjortehund)

hm? Akkurat hvilke mynder er det som blir for tynne for deg? - du har jo nevnt nesten alle som fins (i hvert fall her til lands) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! vi hadde tross alt buret til den gigantiske hunden også :P Men serchaj var så absolutt ikke verst.. det var nok han min.. dro som bare pokker i båndet=\

Så der gikk vi..j eg med serchaj, sico og zolla, Guro med Ronya og et sværanes bur, også Benedicte med enda et bur pluss Cita.. Hadde vi bare hatt et fortau, liksom :rolleyes:

da hilsa jeg på den lille din :D var meg som var med lill når hu kom først der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det holder jeg for meg selv :D Når du har studert aussien i 5 år ser du stor forskjell på selve kroppsformen.Har sett mye rart. Og den smidige med lengre rygg er helt klart mer egnet til gjeting. Jeg vet hvertfall at jeg ville vært ekstremt kresen hvis jeg skulle kjøpt aussie her. Og ja, det går fint ann å samkjøre show og ranch, men 50 % show er alt for mye spør du meg.

Men Vicky er jo etter hovedsaklig showlinjer? (Prosentene show/gjeter regner man ut fra stamtavlas 5 generasjoner) Nå har ikke jeg studert stamtavla hennes så nøye, men så vidt jeg har fått med meg så avler ikke oppdretteren din gjeterlinjer akkurat, da utstilling, golden og dvergpuddel har vært hennes store lidenskap. Uansett, jeg tror det er en grunn til at de aussiene med mest gjeterlinjer er arbeidende hunder som jobber 24/7 og sover i stallen om natta. En aussie med 100 % gjeterblod er ikke en hund som kan fungere som en familiehund og dra på agilitytrening en gang i uka. Det er en hund som helst vil gjete dagen lang, og verken Ola eller Kari Nordmann er ute etter slikt hundehold hvor hunden er et redskap.

Jeg veit ihvertfall hva slags linjer jeg ville sett etter hos en aussie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lista er nok veldig lang...

Kan ikke tenke meg hunder som er for store, eller for små. For tunge, eller for spinkle. For mye pels, eller ingen pels...

Er nok et schäfermenneske, og blir å ha det fram til jeg blir gammel og grå. Ellers tiltaler en del raser meg, men til mitt bruk så egner nok schäfer seg best. Evt malinois eller rottweiler. Men schäferen kjenner jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm? Akkurat hvilke mynder er det som blir for tynne for deg? - du har jo nevnt nesten alle som fins (i hvert fall her til lands) :P

Hmm, fant visst ut at jeg liker flere mynder enn jeg trodde :D

Men Azawakh er en av de myndene jeg synes blir for tynne, ihvertfall etter å ha sett bildene på denne siden og litt andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, fant visst ut at jeg liker flere mynder enn jeg trodde :D

Men Azawakh er en av de myndene jeg synes blir for tynne, ihvertfall etter å ha sett bildene på denne siden og litt andre steder.

Hvor tynn en hund er kommer faktisk mye an på hvor mye mat den får. Når det er sagt, har azawakhen ekstremt tynn, stram hud og kort pels, så det kan være noe av årsaken til at den kan se litt tynnere ut enn andre hunder.

Synes i hvert fall du kan slutte å tro at du ikke liker mynder. At du ikke liker å se hunder som er for tynne, blir en annen sak - de færreste mynder (inkludert azawakher) er for tynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne nok tenkt meg mye rart, men her i huset blir det aldri BC i alle fall. Får litt noia av det intense stirre-blikket og de smygende bevegelsene... :D

Andre raser med veldig høy intensitet, som f.eks belger, hadde nok også blitt en håndfull for mye for oss. Heller ikke raser med "tvilsomt rykte", hadde ikke trivdes med at folk skuler på deg og krysser gata når du kommer.

Ellers kan jeg styre meg for de minste rasene, og de med mest pels. Har heller aldri skjønt stasen med polarhunder (all den tid jeg ikke driver med hundekjøring). Hunder med bruksområde utenfor vår "kapasitet" er uaktuelle, så da utgår f.eks fuglehunder (selv om jeg har veldig sans for dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...