Gå til innhold
Hundesonen.no

Stort sprik i premiegrad på utstilling.

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har ikke stilt så mye (første offisielle i år) så jeg er ikke så godt bevandret i utstillings miljøet, men jeg må innrømme jeg nå har litt problemer med å skjønne dette.
Stilte en hund nå i helgen. 
Lørdag fikk vi Sufficient, søndag fikk vi Excellent og 3. plass i klassen, av 4.

Jeg synes ikke at det skal være mulig å få så totalt forskjellig bedømming på samme hund. Fra VG til EX eller G kan jeg forså vid skjønne, men fra dårligst til best.

Er dette vanlig?

Hunden kommer ikke til å stilles noe mer, da vi kun var ute etter gulsløyfa for å utløse AG championat.

Skrevet

Jeg har heller ikke stilt så mye, men her har bedømmingen vært veldig konsekvent - hun har fått VG på hver eneste utstilling ? Å gå fra Sufficient til Excellent hørtes jo voldsomt ut. Hva står det i kritikkene da?

Skrevet

Jeg har hørt om, og også erfart at den samme hunden får vidt forskjellige kritikker fra utstillinger (to dager på rad)

Og derfor har jeg gitt opp utstilling, syns det er vanskelig å forstå. Når en dommer f.eks sier at hunden "har vakre mørke øyne" en dag, mens dagen etter har hunden "alt for lyse øyne" ....samme øyne...

Kanskje hunden din viste seg dårlig da den fikk Sufficient. At den bevegde seg dårlig, var anspent og ikke trivdes i ringen. Eller at hunden ikke likte at dommeren tok på den og trakk seg, slik at dommeren ikke fikk kjent godt nok på den?

Du får holde fast på at du har en hund som fikk Excellent på utstilling, og glemme den andre ?

Skrevet (endret)
1 hour ago, Rufs said:

Kanskje hunden din viste seg dårlig da den fikk Sufficient. At den bevegde seg dårlig, var anspent og ikke trivdes i ringen. Eller at hunden ikke likte at dommeren tok på den og trakk seg, slik at dommeren ikke fikk kjent godt nok på den?

Nei faktisk ikke, det var noe hun fikk ros for i kritikken. 

899432983_Skjermbilde2023-10-30090404.thumb.png.58e88d2a44a5a8e8d45690dca41e7e4b.png

Endret av Busann
Skrevet

Er hun innenfor rasestandarden mtp. størrelse? Og pelsfarge? Isåfall synes jeg der er veldig rart at Sufficient-dommeren slår så hardt ned på det. De ser ut til å være enige i at hun er for kraftig og at hodet ikke er det beste, men når én dommer gir Excellent kan det da ikke være så mye å trekke for at hun havner på Sufficient...

Skrevet
5 minutes ago, Wilhelmina said:

Er hun innenfor rasestandarden mtp. størrelse? Og pelsfarge? 

Nei, hun er for stor. Heller ikke den "korrekte" fargen, men ikke feilfarget heller.

Jeg hadde ikke forventet exellent på henne, men heller ikke sufficient. 
Hadde forventet en good, kanskje en very good. 

Skrevet

Dommere har jo sine preferanser, og ting de IKKE liker. Slik som f.eks at str er feil i en eller annen retning, eller bittfeil. At en dommer trekker mye for en ting, mens en annen dommer ikke synes det er så farlig er ganske vanlig.

Jeg har fått S en dag, og res.Cert dagen etter. Grunnen var rett å slett at dommeren syntes min lille brunbjørn lignet alt for mye på en lapphund i hodet (hun var spesial dommer på Finsk Lapphund) Og jeg er egentlig ikke uenig- hun har mye pels, ganske kraftig stopp, og fargene til en brun Lapphund, og om man forestiller seg ståører, så er det ikke så langt ifra ? 

Utstilling er bingo, og masse annet tulleball jeg kunne skrevet mye om, men skal la være ?

Skrevet

Det er helt vanlig at premieringene spriker i alle retninger, og det har å gjøre med mange ting. Dommers preferanser, selv om de kal dømme etter rasestandard og ikke etter  egne liker/liker ikke. Hundens dagsform, handlerens dyktighet til å få frem hundens beste side, hor godt utenlandske dommere har satt seg inn i norske utstillingsregler mht premiegrader, hvem de konkurrerer mot osv. Har stilt ut i mange år, har gått fra cert til blått samme helg, mrd kritikker som totalt motsier  hverandre , osv. Sånn er det bare , det kan være vanskelig å begripe, men på den annen side: Det er jo disse forslkellige  resultatene som utgjør  noe av spenningen med denne sporten ?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...