Gå til innhold
Hundesonen.no

GPS-tracker - erfaringer med Lildog og Tractive?


Spretter
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en GPS-tracker sånn at jeg kan føle meg litt tryggere med løs hund i skogen.  De jakt-GPS'ene er langt over min prisklasse, så det er de mindre greiene som er aktuelle. Pr nå står det mellom Lildog og Tractive for min del. Har noen erfaringer med noen av disse som de vil dele? (PS: Har fått med meg at det er noen her som faktisk jobber for Lildog. Siden jeg allerede skjønner at dere mener den er best, er jeg mest interessert i å høre fra de andre. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes markedsføringen til Lildog fremstår som litt tvilsom, de påstår at én av tre hunder blir meldt savnet i løpet av livet, men de svarer ikke på spørsmål om hvor de har disse tallene fra :icon_confused: Av alle mine hundevenner er det én hund som har vært meldt savnet i løpet av de siste 10+ årene, så dette høres ikke reelt ut i det hele tatt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kjennskap til tractive, men hadde Mitt Spor fra Telenor før (funket ikke for meg fordi den var avhengig av nettilgang), og nå Lildog. Når Lildogbrikken funker er den grei, men på de snart 2,5 årene jeg har hatt Lildog har det vært mange tilfeller av at den faller ut pga mangel på nett (funker ikke i områder med bare Edge), ikke fungerer før jeg gjør en oppdatering (litt dumt når det dukker opp mens man er på tur) eller at appen ikke klarer å lokalisere brikken igjen på et døgn eller mer. Batteriet holdt maks 3 døgn.

Føler jeg har brukt 2 år på å være gratis produkttester for Lildog, og fikk nå i høst endelig erstatningsbrikke til den jeg hadde. Har ikke rukket å teste den nye på samme steder som jeg har hatt problemer med den gamle brikken (Finnskogen, Kongsbergområdet), så vet ikke om det var problemer kun med min gamle brikke eller et generelt problem - men kan vel si at jeg ikke er veldig imponert over innholdet i responsen fra kundeservice, selv om de som oftest er raske til å svare. Alt løses nemlig med restart av brikken (og da må man jo ha brikken i hånda og ikke på en forsvunnet hund), en oppdatering som kommer osv. 

Det jeg har fått testet på erstatningsbrikken er batteritiden, og den er definitivt dårligere. Lørdag morgen hadde den stått på lading hele natten og jeg la den i vinduskarmen - søndag morgen (23,5 time senere) lyste batteriindikatoren i appen rødt (og dette er etter den oppdateringen som kom i forrige uke som skulle øke batterikapasiteten til 5 døgn).

Før kunne man se % igjen på batteriet og litt annen funksjonalitet, men det er gradvis fjernet. Antall skritt den måler er veldig avhengig av hvor man fester brikken, og for meg irrelevant info (jeg vil ha antall km), og "live GPS" lar seg ikke alltid aktivisere (selv ikke med fullt batteri).

Håper jo på at andre har betraktelig bedre erfaringer enn meg, og at det bare er jeg som har vært uheldig med brikkene, for jeg kjøpte tidlig og har fri bruk i 7,5 år til. Akkurat nå er den verdien lik 0 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med markedsføringen, den fremstår som litt vel ivrig. Den lover i alle fall veldig mye, og det hadde vært imponerende om de greide holde alt det til den prisen.

som jeg jo skjønner nå at de ikke nødvendigvis gjør heller da.

Det er mulig man må opp noen pris-hakk om man skal få noe man kan stole på. Men Garmin-peiler blir jo liksom litt overkill for mitt bruk også.

Jeg får gå i tenkeboksen igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Lildog. Har brukt dette siden før sommeren, og det er det værste og mest frustrende produktet jeg har vært borti. Fikk til og med en ny enhet på reklamasjon, denne var enda verre.  Batteritiden er ubrukelig, og man må konstant bruke mye av sin tid for å prøve å få det til å fungere.. Får man den til å fungere, så slutter den å virke når hunden skal ut av bilen etter en kjøretur. Styr unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Lildog noen uker nå, er veldig misfornøyd. 

Virker bare av og til, viser ikke data jeg trenger, får ikke kontakt med enheten, selv om den ligger ved siden av meg. 

Mye frustrasjon og falsk trygghet hvis man virkelig mister hunden sin. 

Her blir det retur, og jeg vil ha pengene tilbake for både enheten og abonnementet, for dette fungerer rett og slett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tractive i noen år, men bestemte meg i sommer for å prøve Lildog da jeg hadde sett så mye reklame om den.

Kort fortalt, etter sommeren bytter jeg over til Tractive igjen?

Jeg hadde før den vanlige tractive (må lades ukentlig), men oppgraderte etter sommeren til XL versjonen (må lades hver 3-4 uke), og er veldig fornøyd. Batteritiden er så mye bedre. Så om du ikke har en liten hund, anbefaler jeg XL på grunn av batteritiden.

Med Lildog følte jeg nesten at jeg måtte lade den hver dag. Den holdt Max 2 dager før det var tomt eller veldig lite strøm igjen. I tillegg hadde jeg tekniske problemer hvor den ikke alltid ville koble seg til, og så ville den ikke telle skritt eller viste historikken feil. Så var mye rot som førte til frustrasjon, så den ble sendt tilbake til slutt.

Tractive har også mye mer features som jeg liker godt. Man ser ikke bare historikk over hvor hunden har vært, men man ser klokkeslett når og hvor mange km. Supert om noen andre lufter hunden din, så kan du se hvor lenge og langt de gikk.

Følte Tractive også var mer nøyaktig og raskere til å koble seg på og spore live. Med Lildog måtte jeg vente 30sek-1 min før jeg kunne gå live og spore hunden. Brukergrensesnitt var heller ikke det letteste å forstå. Brukte 1 uke før jeg skjønte jeg kunne se historikk å.

Tractive har også lyd/lys, og man kan legge til virituelt gjerde/sone, så om hunden går utenfor «gjerdet», for eksempel utenfor en viss radius så får man varsel på mobilen.

Synes den funksjonen er veldig fint om hunden er i Hagen og plutselig beveger seg av tomta, så får man varsel, og kan hente inn hunden.

De har også features som wellness og Tracker hvor lenge hunden sover eller om aktivitetsnivået forandres veldig fra det normale. Har også en slags spareblussmodus når jeg er hjemme, så den ikke bruker like mye strøm.

Er i tillegg fornøyd med kundeservicen deres. Den forrige tractive enheten min sluttet å lade, og da fikk jeg tilsendt en helt ny uten noen kostnader.

Så for min del blir det soleklart Tractive over Lildog? 

*Du må kjøpe abonnement i tillegg til Tractive enheten og den fungerer ikke uten nett, så man trenger 4G ute (bare til info om noen vurderer å kjøpe)

Endret av Hannah
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 10/18/2023 at 10:18 AM, Spretter skrev:

Jeg vurderer å kjøpe en GPS-tracker sånn at jeg kan føle meg litt tryggere med løs hund i skogen.  De jakt-GPS'ene er langt over min prisklasse, så det er de mindre greiene som er aktuelle. Pr nå står det mellom Lildog og Tractive for min del. Har noen erfaringer med noen av disse som de vil dele? (PS: Har fått med meg at det er noen her som faktisk jobber for Lildog. Siden jeg allerede skjønner at dere mener den er best, er jeg mest interessert i å høre fra de andre. :) )

Hei. jeg har testet Lildog nå i 2 uker. Har Garmin astro med halsbånd. som fungerer perfekt hele tiden. men tenkte Lildog sin gps var mindre og bedre for hunden. men Lildog er dessverre komplett ubrukelig. veldig ustabil, dårlig batterikapasitet.

Jeg har full dekning på 4g/5g på telefon, men mister hunden hele tiden på tracker. batteri holder maks en dag når vi er ute på jakt/tur i fjellet. velg noe annet. support er også helt ubrukelig, får ikke tak i de på tlf og vil du chatte med de , chatter du med en data..  jeg går tilbake til Garmin astro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/31/2023 at 9:45 PM, Vikke skrev:

Har testet Lildog noen uker nå, er veldig misfornøyd. 

Virker bare av og til, viser ikke data jeg trenger, får ikke kontakt med enheten, selv om den ligger ved siden av meg. 

Mye frustrasjon og falsk trygghet hvis man virkelig mister hunden sin. 

Her blir det retur, og jeg vil ha pengene tilbake for både enheten og abonnementet, for dette fungerer rett og slett ikke. 

Helt enig. jeg har samme opplevelse som deg. men sliter veldig med å få kontakt med Lildog support. vil også returnere og ha pengene mine igjen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/19/2023 at 6:55 AM, Wilhelmina skrev:

Jeg synes markedsføringen til Lildog fremstår som litt tvilsom, de påstår at én av tre hunder blir meldt savnet i løpet av livet, men de svarer ikke på spørsmål om hvor de har disse tallene fra :icon_confused: Av alle mine hundevenner er det én hund som har vært meldt savnet i løpet av de siste 10+ årene, så dette høres ikke reelt ut i det hele tatt.

Mye som er tvilsomt med Lildog... styr langt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere med Garmin: Har de brikker/halsbånd som man kan bruke sammen med  telefon/app? Eller må man ha den håndholdte Garmin-enheten? I tilfelle det siste er vi jo opp mot ti tusen kroner ser jeg. Og mye styr og utstyr for en vanlig tur i skogen liksom. Jeg beveger meg mest på steder der det er dekning, så jeg er ikke så avhengig av å bruke radiosignaler egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Spretter skrev:

Et spørsmål til dere med Garmin: Har de brikker/halsbånd som man kan bruke sammen med  telefon/app? Eller må man ha den håndholdte Garmin-enheten? I tilfelle det siste er vi jo opp mot ti tusen kroner ser jeg. Og mye styr og utstyr for en vanlig tur i skogen liksom. Jeg beveger meg mest på steder der det er dekning, så jeg er ikke så avhengig av å bruke radiosignaler egentlig. 

Hei. De nyeste garmin sporingsenhetene til hund er også app basert. jeg har en Garmin Astro 320 med T3 halsbånd. Denne må du ha sammen med håndholdt gps. Jeg har en Gordon Setter, og han plages ikke av båndet, og den håndholdte delen er ikke plagsom å ha med seg. dette funker hver gang man er ute, med veldig god rekkevidde. har lånt båndet ut til elghund når vi er jakt, og sporet opp til ca 4km. Vanntett når hunden ønsker å bade. Brukt ligger dette på Finn.no til mellom 3000-5000 kr inkl bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...