Gå til innhold
Hundesonen.no

GPS-tracker - erfaringer med Lildog og Tractive?

Spretter
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe en GPS-tracker sånn at jeg kan føle meg litt tryggere med løs hund i skogen.  De jakt-GPS'ene er langt over min prisklasse, så det er de mindre greiene som er aktuelle. Pr nå står det mellom Lildog og Tractive for min del. Har noen erfaringer med noen av disse som de vil dele? (PS: Har fått med meg at det er noen her som faktisk jobber for Lildog. Siden jeg allerede skjønner at dere mener den er best, er jeg mest interessert i å høre fra de andre. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes markedsføringen til Lildog fremstår som litt tvilsom, de påstår at én av tre hunder blir meldt savnet i løpet av livet, men de svarer ikke på spørsmål om hvor de har disse tallene fra :icon_confused: Av alle mine hundevenner er det én hund som har vært meldt savnet i løpet av de siste 10+ årene, så dette høres ikke reelt ut i det hele tatt.

• Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kjennskap til tractive, men hadde Mitt Spor fra Telenor før (funket ikke for meg fordi den var avhengig av nettilgang), og nå Lildog. Når Lildogbrikken funker er den grei, men på de snart 2,5 årene jeg har hatt Lildog har det vært mange tilfeller av at den faller ut pga mangel på nett (funker ikke i områder med bare Edge), ikke fungerer før jeg gjør en oppdatering (litt dumt når det dukker opp mens man er på tur) eller at appen ikke klarer å lokalisere brikken igjen på et døgn eller mer. Batteriet holdt maks 3 døgn.

Føler jeg har brukt 2 år på å være gratis produkttester for Lildog, og fikk nå i høst endelig erstatningsbrikke til den jeg hadde. Har ikke rukket å teste den nye på samme steder som jeg har hatt problemer med den gamle brikken (Finnskogen, Kongsbergområdet), så vet ikke om det var problemer kun med min gamle brikke eller et generelt problem - men kan vel si at jeg ikke er veldig imponert over innholdet i responsen fra kundeservice, selv om de som oftest er raske til å svare. Alt løses nemlig med restart av brikken (og da må man jo ha brikken i hånda og ikke på en forsvunnet hund), en oppdatering som kommer osv. 

Det jeg har fått testet på erstatningsbrikken er batteritiden, og den er definitivt dårligere. Lørdag morgen hadde den stått på lading hele natten og jeg la den i vinduskarmen - søndag morgen (23,5 time senere) lyste batteriindikatoren i appen rødt (og dette er etter den oppdateringen som kom i forrige uke som skulle øke batterikapasiteten til 5 døgn).

Før kunne man se % igjen på batteriet og litt annen funksjonalitet, men det er gradvis fjernet. Antall skritt den måler er veldig avhengig av hvor man fester brikken, og for meg irrelevant info (jeg vil ha antall km), og "live GPS" lar seg ikke alltid aktivisere (selv ikke med fullt batteri).

Håper jo på at andre har betraktelig bedre erfaringer enn meg, og at det bare er jeg som har vært uheldig med brikkene, for jeg kjøpte tidlig og har fri bruk i 7,5 år til. Akkurat nå er den verdien lik 0 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med markedsføringen, den fremstår som litt vel ivrig. Den lover i alle fall veldig mye, og det hadde vært imponerende om de greide holde alt det til den prisen.

som jeg jo skjønner nå at de ikke nødvendigvis gjør heller da.

Det er mulig man må opp noen pris-hakk om man skal få noe man kan stole på. Men Garmin-peiler blir jo liksom litt overkill for mitt bruk også.

Jeg får gå i tenkeboksen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Lildog. Har brukt dette siden før sommeren, og det er det værste og mest frustrende produktet jeg har vært borti. Fikk til og med en ny enhet på reklamasjon, denne var enda verre.  Batteritiden er ubrukelig, og man må konstant bruke mye av sin tid for å prøve å få det til å fungere.. Får man den til å fungere, så slutter den å virke når hunden skal ut av bilen etter en kjøretur. Styr unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet Lildog noen uker nå, er veldig misfornøyd. 

Virker bare av og til, viser ikke data jeg trenger, får ikke kontakt med enheten, selv om den ligger ved siden av meg. 

Mye frustrasjon og falsk trygghet hvis man virkelig mister hunden sin. 

Her blir det retur, og jeg vil ha pengene tilbake for både enheten og abonnementet, for dette fungerer rett og slett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt tractive i noen år, men bestemte meg i sommer for å prøve Lildog da jeg hadde sett så mye reklame om den.

Kort fortalt, etter sommeren bytter jeg over til Tractive igjen?

Jeg hadde før den vanlige tractive (må lades ukentlig), men oppgraderte etter sommeren til XL versjonen (må lades hver 3-4 uke), og er veldig fornøyd. Batteritiden er så mye bedre. Så om du ikke har en liten hund, anbefaler jeg XL på grunn av batteritiden.

Med Lildog følte jeg nesten at jeg måtte lade den hver dag. Den holdt Max 2 dager før det var tomt eller veldig lite strøm igjen. I tillegg hadde jeg tekniske problemer hvor den ikke alltid ville koble seg til, og så ville den ikke telle skritt eller viste historikken feil. Så var mye rot som førte til frustrasjon, så den ble sendt tilbake til slutt.

Tractive har også mye mer features som jeg liker godt. Man ser ikke bare historikk over hvor hunden har vært, men man ser klokkeslett når og hvor mange km. Supert om noen andre lufter hunden din, så kan du se hvor lenge og langt de gikk.

Følte Tractive også var mer nøyaktig og raskere til å koble seg på og spore live. Med Lildog måtte jeg vente 30sek-1 min før jeg kunne gå live og spore hunden. Brukergrensesnitt var heller ikke det letteste å forstå. Brukte 1 uke før jeg skjønte jeg kunne se historikk å.

Tractive har også lyd/lys, og man kan legge til virituelt gjerde/sone, så om hunden går utenfor «gjerdet», for eksempel utenfor en viss radius så får man varsel på mobilen.

Synes den funksjonen er veldig fint om hunden er i Hagen og plutselig beveger seg av tomta, så får man varsel, og kan hente inn hunden.

De har også features som wellness og Tracker hvor lenge hunden sover eller om aktivitetsnivået forandres veldig fra det normale. Har også en slags spareblussmodus når jeg er hjemme, så den ikke bruker like mye strøm.

Er i tillegg fornøyd med kundeservicen deres. Den forrige tractive enheten min sluttet å lade, og da fikk jeg tilsendt en helt ny uten noen kostnader.

Så for min del blir det soleklart Tractive over Lildog? 

*Du må kjøpe abonnement i tillegg til Tractive enheten og den fungerer ikke uten nett, så man trenger 4G ute (bare til info om noen vurderer å kjøpe)

Endret av Hannah
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
På 10/18/2023 at 10:18 AM, Spretter skrev:

Jeg vurderer å kjøpe en GPS-tracker sånn at jeg kan føle meg litt tryggere med løs hund i skogen.  De jakt-GPS'ene er langt over min prisklasse, så det er de mindre greiene som er aktuelle. Pr nå står det mellom Lildog og Tractive for min del. Har noen erfaringer med noen av disse som de vil dele? (PS: Har fått med meg at det er noen her som faktisk jobber for Lildog. Siden jeg allerede skjønner at dere mener den er best, er jeg mest interessert i å høre fra de andre. :) )

Hei. jeg har testet Lildog nå i 2 uker. Har Garmin astro med halsbånd. som fungerer perfekt hele tiden. men tenkte Lildog sin gps var mindre og bedre for hunden. men Lildog er dessverre komplett ubrukelig. veldig ustabil, dårlig batterikapasitet.

Jeg har full dekning på 4g/5g på telefon, men mister hunden hele tiden på tracker. batteri holder maks en dag når vi er ute på jakt/tur i fjellet. velg noe annet. support er også helt ubrukelig, får ikke tak i de på tlf og vil du chatte med de , chatter du med en data..  jeg går tilbake til Garmin astro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/31/2023 at 9:45 PM, Vikke skrev:

Har testet Lildog noen uker nå, er veldig misfornøyd. 

Virker bare av og til, viser ikke data jeg trenger, får ikke kontakt med enheten, selv om den ligger ved siden av meg. 

Mye frustrasjon og falsk trygghet hvis man virkelig mister hunden sin. 

Her blir det retur, og jeg vil ha pengene tilbake for både enheten og abonnementet, for dette fungerer rett og slett ikke. 

Helt enig. jeg har samme opplevelse som deg. men sliter veldig med å få kontakt med Lildog support. vil også returnere og ha pengene mine igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/19/2023 at 6:55 AM, Wilhelmina skrev:

Jeg synes markedsføringen til Lildog fremstår som litt tvilsom, de påstår at én av tre hunder blir meldt savnet i løpet av livet, men de svarer ikke på spørsmål om hvor de har disse tallene fra :icon_confused: Av alle mine hundevenner er det én hund som har vært meldt savnet i løpet av de siste 10+ årene, så dette høres ikke reelt ut i det hele tatt.

Mye som er tvilsomt med Lildog... styr langt unna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere med Garmin: Har de brikker/halsbånd som man kan bruke sammen med  telefon/app? Eller må man ha den håndholdte Garmin-enheten? I tilfelle det siste er vi jo opp mot ti tusen kroner ser jeg. Og mye styr og utstyr for en vanlig tur i skogen liksom. Jeg beveger meg mest på steder der det er dekning, så jeg er ikke så avhengig av å bruke radiosignaler egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Spretter skrev:

Et spørsmål til dere med Garmin: Har de brikker/halsbånd som man kan bruke sammen med  telefon/app? Eller må man ha den håndholdte Garmin-enheten? I tilfelle det siste er vi jo opp mot ti tusen kroner ser jeg. Og mye styr og utstyr for en vanlig tur i skogen liksom. Jeg beveger meg mest på steder der det er dekning, så jeg er ikke så avhengig av å bruke radiosignaler egentlig. 

Hei. De nyeste garmin sporingsenhetene til hund er også app basert. jeg har en Garmin Astro 320 med T3 halsbånd. Denne må du ha sammen med håndholdt gps. Jeg har en Gordon Setter, og han plages ikke av båndet, og den håndholdte delen er ikke plagsom å ha med seg. dette funker hver gang man er ute, med veldig god rekkevidde. har lånt båndet ut til elghund når vi er jakt, og sporet opp til ca 4km. Vanntett når hunden ønsker å bade. Brukt ligger dette på Finn.no til mellom 3000-5000 kr inkl bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...