Gå til innhold
Hundesonen.no

Blå hund

Melinda
 Share

Recommended Posts

Det kommer helt ann på. Tispa mi fikk blått/VG ene dagen på jærutstillingen f.eks, men med en kjempefin kritikk. Hun har også fått flere "flate røde" (Excellent, men ikke CK) som junior. 
Da må man se på hunden man har og kritikken man får. Noen hunder er trege i utviklingen. Jeg hadde overhode ikke fortvilt over at en ung hund får blått. Men hadde heller ikke giddet å reise rundt å bruke penger på å stille når man omtrent vet at man "bare" får blått. Om hunden er ung og ikke ferdig utviklet, gi den en pause og vent med å stille den til den er eldre. 

Er det en spesifikk grunn til at man får blått, kan man gjøre noe med det? F.eks for lite pigmentert nese, øyerand/lepper etc, det kan til en viss grad fikse seg med tid, men man vet jo ikke 100%. Noen er blassere om vinteren vs sommeren. Pelskvalitet? Endre fôr, gi tilskudd etc, og så prøve igjen om kvaliteten blir bedre. Holdet til hunden? Er den feit, dårlig muskulert etc. Slanke den og generelt ut og tren hund på stranden, i skogen, over cavalettier, trene div styrke osv alt ettersom hva man vil prøve å forbedre, og så stille igjen senere. Usikker hund som vegrer seg? Trygge hunden og trene på håndtering, være i hall, underlag etc, og prøve igjen om det blir bedre. 
Skeive tenner? Tannmangel som ikke er pga skade? Det kan ikke fikses/fås vet attest på. (Eller skeive tenner kan man fikse, men det hadde ikke jeg gjort om det ikke plaget hunden, og da antageligvis heller fått den trukket) Er det ting som ikke kan fikses, så kan man velge og legge den karrieren på hylla, eller reise land og strand rundt etter dommere man enten vet ikke bryr seg om den feilen/mangelen, er kjent for å ikke ta på hunden/sjekke tenner etc, og håpe på det beste. Det får være opp til den enkelte hva man gidder å bruke penger på tenker jeg. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på målet med utstillingen. De som har utstilling som hobby stiller vel så mye de har lyst. Stiller man for å få en bedømmelse på hunden og avlsarbeidet så ser jeg ikke hensikten med å stille mer enn et par-tre ganger.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier, det kommer ann på hva målet ditt er med utstilling og dernest hva du er villig til å bruke penger på/reise etter. 

På noen raser er de kjempestrenge med høyden og med god grunn, f.eks div jaktraser skal ikke være høyere enn XXcm for å få lov å jakte div dyr. Da pga den ikke skal kunne jage i hel dyret. Noen skal være små nok til å komme inn i hi etc. Andre raser er det litt hipp som happ og noen dommere er strengere på høyden enn andre. 

En fullvoksen, ferdig hund som kun er litt for høy, men ellers av kjempe bra kvalitet, og gjerne ikke med veldig mye konkurranse, så kaaaan det jo hende du har sjangs på exc, ck, cert etc for rett dommer i rett situasjon, men sjangsene er jo en god del mindre enn om høyden var innenfor standard. Og spesielt om store individer ikke er så vanlig å se. 

Om du synes det er gøy å stille ut på tross av resultat og hunden trives i situasjonen, og ikke minst du har råd å ha det som hobby? Kos deg i ringen med hunden din. :) Du støtter jo opp om klubbene som arrangerer når du deltar, og det kan være veldig sosialt og koselig ringside. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Eurasier, og sannsynligvis pyrineer, er ikke hunder jeg vil anbefale om man har noe ambisjoner i hundesport. Bichon utgår på bjeffingen. Det er (heldigvis!) forskjell på raser, og det er en grunn til at noen raser går igjen, på godt og vondt. Av gruppe 1 har du jo colle, lang- og korthår. Det har vært noe mentale svakheter på dem, men jeg har inntrykk av at det bedres. Det er himla mye røyting og børsting. Og så vil jeg generelt sett fraråde sports/jaktvarianter av rasene. Alle disse er aktive bruksraser som tåler å brukes en god del uten å være hypervarianten. Noen av jaktvariantene har mye stress og dårligere mentalitet. Det er ikke alle som får dem til, og jeg synes helt ærlig at de bør være hos noen som jakter, eller minimum satser mye på hundesport.
    • Hahaha! Har tenkt lenge for å klare komme på noen raser å supplere med. Det er alltid golden, labrador og springer som foreslås, fordi de er hva de er, og de andre rasene er det ikke.  Det ble vanskelig. Raser med masse, tykk pels vil ikke jogge i varmen, så pyrineer og eurasier utgår på det.  Bichon? De individene jeg har møtt har vært fine og gitt et inntrykk av rasen som fin. Jeg kommer heller ikke på flere raser som passer alle kriteriene like godt som de Simira nevner.  Aldri hørt om en kjip labrador, men det ble avlet noen lite rasetypiske og dårlige golden under store popularitetsbølger, og det finnes visst sure og gretne springere også. Velg oppdretter med omhu.    Edit: "retrieverne" ville jeg unntatt Nova Scotia Duck Tolling, Curly Coated og Chesapeak Bay fra. De to første er ihvertfall noe annet enn typisk lab og golden. Nervøsitet blant første, vokt på andre. Siste er jeg usikker på, men den er sjelden, og det er sikkert en grunn til det. 
    • Jeg er enig med resten. Om man har økonomi selv til dekke mye er det jo veldig bra!   Dyrlege prisene har økt ganske så mye de siste årene da så det jeg betalte for operasjon av kreft kul i 2016 til forrvge hunden min var ca det samme jeg nylig betalte til hun jeg har nå for ørerens under lett bedøvelse og blodprøve 11300-,   Jeg har ikke økonomi til ikke ha forsikring med de prisene som er nå. Har hatt Agria siden 2006 og er godt fornøyd med de.Har ikke brukt de så alt for mye men,endel har det jo blitt. Årssummen øker jo jevnt og trutt der også selv om rasen jeg har ike er den dyreste forsikre. Var på litt over 4000,- for 8 år siden nå er den på 8000,-
    • Med tanke på ønske om terapihund, hundesport og familieliv så tenker jeg jo at retrieverene, eventuelt engelsk springer spaniel eller storpuddel, er generelt gode alternativer. Husk også at barn under 16 ikke skal ha selvstendig ansvar for hund. Det er litt rom for tolkning der, men jeg ville ihvertfall gjort en seriøs vurdering på hvordan barnet vil takle og håndtere en uventet situasjon på tur, om hunden kommer seg løs og skremmer noen, blir angrepet av en annen hund, jager vilt e.l.
    • Hei! Vi er en familie på 6, 4 barn fra 15år til 1år. Jeg er hovedsakelig den som har lyst på hund, og det vil nok jeg som hovedsakelig har ansvar for både luftig og trening. Håper også at de to eldste på 15 og 12 skal kunne lufte uten problem. Jeg har tidligere hatt flere hunder i hus, blant annet Border Collie, Rottweiler, Dobermann-blanding og Chihuahua. Jeg trives nok best med hunder i gruppe 1, men ønsker meg nå noe mer stødig, uten for mye risiko for mentale brister, vokt osv.  Jeg kommer nok heller ikke til å være like aktiv på trenings fronten, selv om jeg har et ønske om både lp og agility på hobbybasis.    Hunden vil hovedsakelig være familiehund, og være en del av hverdagskaoset, med masse lek og moro, følging på fotballtreninger, en joggetur i ny og ne, lengre turer i helger. Min store lidenskap er hund, så mentalttrening vil bli lagt inn litt hit og dit innimellom.    Den må tåle besøk, nye situasjoner og helst ikke ty til bjeffing ved hver minste ting. Vet at dette er ting som også må trenes på, men ønsker en rase der det er 90% sjanse for å lykkes enn 10%. Hvilke raser tenker dere kan passe inn hos oss? Har også en drøm om å utdanne denne hunden til terapi hund, men det vil tiden vise.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...