Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av vom og tørrfor


Annahenrikke
 Share

Recommended Posts

Hei =) 

Har en labrador hann på 10 uker nå . Han skal da ha 6 dl med tørrfor fordelt utover dagen. Har lyst å fore halvt  om halvt med tørrfor og vom

hvordan skal jeg da finne ut hvor mye vom han skal ha i forhold til tørrfor ? Han veier nå 7 kg 

noen som kan hjelpe meg å finne ut regnestykket å hvordan man regner det ut?  Har prøvd meg litt frem der jeg har brukt et desilitermål og stappet vom nedi til det måler 3 dl. og målt opp 3 dl tørrfor. vet jo ikke om dette ble riktig :hmm:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir anbefalt å ikke fòre V&H og tørrfôr i samme måltid fordi det taes opp forskjellig i systemet. Rått er mye tyngre å fordøye. Jeg pleier å gi tørrfôr på morgenen, dagen, og rått på kvelden når vi er ferdig med all aktivitet ?  

Hvor mye valpen trenger varierer veldig fra individ til individ, og kommer an på gener, hvor mye valpen vokser og aktivitetsnivå. Så her må du følge med på holdet på valpen. Du skal lett kjenne ribbein og se tydelig midje, med ikke se noe særlig ribbein eller hofteben osv. Da er den for tynn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jma said:

Det blir anbefalt å ikke fòre V&H og tørrfôr i samme måltid fordi det taes opp forskjellig i systemet. Rått er mye tyngre å fordøye. Jeg pleier å gi tørrfôr på morgenen, dagen, og rått på kvelden når vi er ferdig med all aktivitet ?  

Hvor mye valpen trenger varierer veldig fra individ til individ, og kommer an på gener, hvor mye valpen vokser og aktivitetsnivå. Så her må du følge med på holdet på valpen. Du skal lett kjenne ribbein og se tydelig midje, med ikke se noe særlig ribbein eller hofteben osv. Da er den for tynn. 

Rått er mer lettfordøyelig enn tørrfôr. Har et nylig eks på det personlig da hunden fikk tørt når innlagt på dyresykehuset og kastet opp kun tørrfôr hele to dager etter hjemkomst (altså ikke spist dette på to døgn).


For de fleste hunder er det dog ikke et stort problem å fôre sammen, men ville anbefalt å fullt bløte opp tørt først om det skal blandes med rått/ferskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder på at man ikke skal blande? For VOM anbefaler jo det motsatte på sine sider.
 

Quote

Blande tørrfôr og VOM og hundemat?

Alle blandingene våre egner seg ypperlig som tilleggsfôr. Flere blandinger er også svært gode som fullfôr. Du kan gjerne blande VOM med tørrfôr i det mengdeforholdet du ønsker og som er riktig for din hund. Det kan være lurt å blande til hvert måltid fremfor å f.eks. gi tørrfôr til frokost og kjøtt til kvelds.

Om du ønsker å bytte fra tørrfôr til kjøtt skal du vite at de fleste hunder klarer denne overgangen fint. Vi anbefaler generelt et gradvis skifte som ved alle andre endringer i fôr. Start med en mindre mengde i hundens eksisterende fôr og øk gradvis mengde VOM.

Vom og Hundemat skiller seg fra tørrfôr ved at det inneholder mer vann (naturlig, ikke tilsatt) og mer fett. VOM serien inneholder kun protein av animalsk opprinnelse og ingen karbohydrater (unntak DIGESTIVE). Protein-nivået i VOM serien, når man regner % av omsettelig energi, ligger på det samme nivået som i tørrfôr (24-32%).

Når du blander tørrfôr med VOM serien vil det totale innholdet av fett bli høyere på bekostning av karbohydrater og proteinkvaliteten vil øke.

Når det gjelder mineral- og vitamininnholdet i VOM serien skiller ikke dette seg særlig fra tørrfôr, og verdiene forskyves lite ved blanding av tørrfôr.

Du kan derfor trygt blande tørrfôr og Vom og Hundemat i det blandingsforholdet du ønsker. Det kan være lurt å blande til hvert måltid fremfor å f.eks. gi mer tørrfôr til frokost og mer VOM til kvelds.

https://vomoghundemat.no/riktig-hundemat/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jma said:

Åh, jeg har alltid hørt omvendt, og at blanding ikke er ideelt ?‍♀️ Har ikke lest noe artikler på det, kun lest mange diskusjoner på nett rundt temaet. 

Ok, skulle gjerne visst hva de bygger den påstanden på. :) Jeg har alltid blandet siden det er V&Hs anbefaling, men kan jo finnes noe nytt som er kommet fram om blanding som jeg ikke vet om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gi 2% av forventet voksenvekt av v&h. F.eks min kortis ca 22 kg som voksen = 440g vom pr dag. 50% av det = 220g. 

Og så må man såklart se ann hvordan vekten deres er mens de vokser. Hunden er alltid fasiten, så ikke se deg blind på tabellene på fôrsekkene etc, det er anbefalinger basert på gjennomsnittet.

Husk også å eventuelt regne med godbiter, på kursdager går det gjerne ekstra mye godbiter og da kan de gjerne få litt mindre mat om de begynner å bli litt lubbne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg gir sjeldent måltider til valp. Det meste av valpens mat blir brukt til aktivisering gjennom dagen. Jeg har derfor heller ikke vært spesielt nøye på mengde, men har en viss ide og gir etter hold. Valpene er ofte såpass aktive og vokser så fort at jeg har personlig ikke hatt noen problem med at jeg har gitt for mye. Men skulle det skje (sikkert større utfordringer på valper av små raser), så er det bare å kutte ned litt.

Jeg gir som regel vom i kong som fryses og serves som aktivisering når jeg selv vil ha fred, eller som hjelp til å roe ned en overtrøtt og hektisk valp. Gjerne flere ganger i løpet av dagen. Tørrfôr brukes til trening og godbitsøk, samt belønning for å høre etter og stoppe uønsket atferd. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...