Jump to content
Hundesonen.no

Flått , ekle kryp

LUISE
 Share

Recommended Posts

Hei igjen. Nok er spørsmål om noen har erfaring.

Min 5 mnd gamle hann dachs har nettopp fått sin første flått. Den satt på toppen øret og var ikke lett å se før jeg løftet opp for å ta en liten øre rens .  En sprekkferdig en. Vel jeg fikk fjernet den med lasso . 

Siden min hund er valp fikk jeg beskjed av oppdretter og ikke begynne med dråper fra veterinær før han blir ett år pga allergi. Og heller ikke halsbånd mot flått.

Jeg fikk resept av dyrlegen på godkjent middel og trygt nok for valp men brukte kun en gang siden jeg ble redd for allergiske reaksjoner som oppdretter fortalte kan være risky .

Har forsøkt å lete etter naturlige erstatninger som feks lavendel, eukalyptus,eddik kokosolje osv. 

Er det noen som har erfaring med å bruke dette? Og fungerer det eller er det bare tomme kjerringråd.  

Nå er snart flått sesongen over med mindre der blir en mild vinter. Flåtten er ganske hardfør har jeg lest. 

Jeg er redd for borrelia og andre ting flåtten bringer med seg. Jeg kan også få dette på meg hvis de går på hunden. 

Jeg sjekker hver dag for flått nå etter at jeg fant den første. 

Man blir aldri 100% kvitt flått uansett hva man bruker, så jeg pleier i de verste periodene og unngå å gå på smale stier i skogen eller i høyt gress/kratt osv. Men det er så og si umulig og unngå at en flått setter seg på hunden nå og da. 

Mener å ha hørt at noen har brukt halsbånd i rav? ? 

Men hvis du allerede har brukt det du fikk av dyrlegen en gang uten at hunden fikk noen reaksjon, så er det nok mest sannsynlig trygt å bruke det. ? 

• Like 2

Tipper det er Bravecto du fikk. Det gjør at flåtten fortsatt kan feste seg, men dør og faller av, om jeg ikke husker helt feil. Det er greit å være obs på allergiske reaksjoner, men du ville ikke fått det fra dyrlegen om det var spesielt farlig, og ihvertfall ikke uten advarsler. Så jeg ville fortsatt å gi det, og heller være oppmerksom på hunden i noen dager etter han har fått det.

• Like 1

Hei det var noe som het bayventec for hund under 4 kg. Han klødde seg dager etter at han fikk sin dose i august men var usikker på om han klødde pga sælen eller dråpene . Han klør seg ofte der sælen sitter selv om den sitter passe løst på når vi går tur. 

Trur jeg skal bare gi ham det flåttmiddelet til våren igjen .da blir han 1 år i mai. Ellers passe på høyt gress og kratt selv en aldri kan gardere seg 100 prosent. 

Det er tydelig at ingen hadde erfaring med bruk av urter eddik eller kokosolje.  

Takk for innspill uansett da.

Mht andres hundebæsj . Bruker kortere line og lar han bevege seg kun langs asfalt kanten . Da har jeg bedre kontroll.  Hunder liker sterke smaker og  lukter derfor blir de tiltrukket til dette sa en veterinær. Vel en kan håpe der gir seg når han blir eldre . 

En god sele skal sitte ganske tett på kroppen til hunden. Det er bedre om du får hjelp i en dyrebutikk til å se at den sitter riktig hvis den klør og han ikke har vent seg til den.

Middelet skal ikke brukes til små valper, på en 5 mnd gammel hund tipper jeg det er uproblematisk. Ingen spesielt alvorlige og vanlige bivirkninger heller, så om du bor i et område med en del flått så ville jeg ikke vært redd for å bruke det.

Det har vært flere tråder om flåttmidler her tidligere, så du kan søke på forumet for å få råd om ulike midler.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...