Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering i 2021 - pris?


Nani
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg og et par venninner diskuterte coronasituasjon og omplasseringshunder her om dagen. Vi kom inn på tematikken pris.

Vi har alltid hatt samme forståelse om at omplasseringshunder gjerne omplasseres mot et gebyr eller symbolsk sum. I 2021 florerer det annonser på finn.no for omplasseringshunder som selges til "valpepris", altså innkjøpspris eller kanskje mer. Dette i et marked der prisene allerede er skyhøye på grunn av corona. I utgangspunktet er jeg "all for" at omplasseringshunder skal koste penger og at dette er med på å sile ut mindre seriøse kjøpere. Man kan jo også argumentere for at en hund på 1,5 gjerne kommer "ferdig" stueren og gjerne har lagt fra seg de mest utfordrende valpenykkene (men til gjengjeld kommet midt i puberteten), at det kanskje er gjennomført røntgen på AD/HD, og at hunden gjerne selges med nødvendig utstyr. Altså at eier har hatt en del utgifter og arbeid. 

Samtidig, så har eier valgt å "avse" hunden. Eventuelt sett at hunden får det bedre et annet sted. Ny eier vil få en hund som ikke har samme "clean slate" som en valp ville hatt, og må være forbredt på det som i utgangspunktet kan være hva som helst. Uvaner, vranglære, triggere. 

En hund med åpenbare begrensninger som atferdsproblemer eller alderdom tenker vil tilhører en kategori som åpenbart bør gå før svært redusert pris.  Men hva med en relativt ung hund uten åpenbare problemer? Burde en hund på si 1-2 år, gjerne med stamtavle, gå for mer, det samme, eller mindre enn valpepris i 2021? Altså en velfungerende hund som fremdeles er ung.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle betalt full valpepris så hadde det vært fordi

- Det var en hund jeg kjente, og som jeg viste ville være den rette for meg, eller

- at det var en «problemfri» hund som var godt grunntrent. F.eks i lydighet eller agility

Jeg ville ellers trolig ikke betalt full valpepris for en hund som jeg mister valpetiden og unghundtiden med. Det er jo en veldig viktig tid i hundens tid, som jeg ikke ønsker å miste (tror jeg).

Hvis hunden blir ca 10 år så er jo allerede 20 % av hunden levetid over, og jeg får kortere tid med hunden min.

Jeg er forundret over at noen ber om så høy pris for hunder med problemer. Som F.eks «kan ikke være alene», «liker ikke barn», «har allergi, men det er ingen problem så lenge den går på dyre medisiner» osv

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min rase er det helt normalt å ta mer betalt for unghunder enn valper, da tenker jeg på hunder tiltenkt bruk som gjeterhunder. Dette gjelder også hunder som ikke er helsetestet eller merritert.

Selv solgte jeg nettopp en 1,5 år gammel frøken, og hennes verdi som brukshund, etter antall arbeids- og treningstimer det er nedlagt i henne, er verdt en hel del mer enn valpepris. Hun var i tillegg røntget fri i hue og ræva, DNA-testet og øyelyst, noe jeg personlig mener er bidragende, men slett ikke der at man skal dekke alle utgifter i salgssum (over 7000kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Lillekrapyl said:

Så nettopp på en annonse på en 5 år gammel puddel, hvor prisen er satt til 15 000,-

Det synes jeg er en drøy pris, mer enn hva jeg ville betalt.

Det er vel kanskje halv pris av nåværende valpepris? Om hunden var frisk og veloppdratt ville jeg definitivt vurdert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, maysofie said:

I min rase er det helt normalt å ta mer betalt for unghunder enn valper, da tenker jeg på hunder tiltenkt bruk som gjeterhunder. Dette gjelder også hunder som ikke er helsetestet eller merritert.

Selv solgte jeg nettopp en 1,5 år gammel frøken, og hennes verdi som brukshund, etter antall arbeids- og treningstimer det er nedlagt i henne, er verdt en hel del mer enn valpepris. Hun var i tillegg røntget fri i hue og ræva, DNA-testet og øyelyst, noe jeg personlig mener er bidragende, men slett ikke der at man skal dekke alle utgifter i salgssum (over 7000kr).

Jeg tenker det er litt forskjellig med en ferdig eller delvis utdannet arbeidshund, enn en vanlig familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/14/2021 at 1:44 PM, o1337 said:

Det ligger en utenlandsk uregistrert samojed til 25000 ute på finn.no nå som "ikke trekker". Lurer på hva denne personen betalte i valpepris. ?

(Anbefalt valpepris er nå 18000, og 15000 da hunden var liten).

Hvis den er utenlandsk betalte de neppe norsk anbefalt valpepris for den. Sannsynligvis mindre, samtidig så hvis den kommer av kjente trekklinjer kan jo noen ønske mer betalt.

Noen har også en idé om at de vil ha igjen noen av investeringene de har gjort av tid og penger i hunden. Så lenge noen er villige til å betale, så hvorfor ikke? (min antagelse av deres tankegang, jeg synes ikke det er greit)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, simira skrev:

Hvis den er utenlandsk betalte de neppe norsk anbefalt valpepris for den. Sannsynligvis mindre, samtidig så hvis den kommer av kjente trekklinjer kan jo noen ønske mer betalt.

Noen har også en idé om at de vil ha igjen noen av investeringene de har gjort av tid og penger i hunden. Så lenge noen er villige til å betale, så hvorfor ikke? (min antagelse av deres tankegang, jeg synes ikke det er greit)

Selger hadde null info om helse og foreldre så tviler på at det.

Den var nok ikke kjøpt for å brukes i trekk 

Endret av o1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på 1-2 år, som ikke er helsetestet fri på diverse og har vært familiehund hele den tiden (altså ikke har blitt trent til noe spesifikt formål eller oppnådd noe på prøver), synker i pris i mine øyne, selv om de ikke har noen åpenbare skavanker eller adferdsproblemer når jeg kommer og ser på den. Eier har jo ikke økt eller vedlikeholdt verdien av hunden på noen måte i dette tilfellet, helsa er omtrent like uforutsigbar som om du kjøper valp og du aner ikke hvilken sosialisering eller trening som er lagt ned i hunden.

Det er tre ting jeg mener trekker prisen ned:

1. Når man overtar en hund man ikke kjenner fra før, aner man ikke hva man får. Du løper risikoen for at hunden kan være "forringet" av forrige eier, det kan være kjip adferd som har blitt håndter ugunstig, dårlig / feil trening, tidligere skader eller diffuse sykdomstegn som ikke opplyses om osv.

2. Pubertetsperioden er som regel den mest krevende perioden med hund, å betale valpepris for en hund du ikke får bli kjent med før denne perioden inntreffer og i en periode som gir mye merarbeid er ikke jeg interessert i. Man har heller ingen garantier for hvordan denne hunden vil utvikle seg videre og bli som voksen. Dette er ikke en mentalt voksen hund, mye rart av adferd kan fortsatt plutselig dukke opp.

3. På en toåring er levetiden redusert og du har færre år før kostnadene til veterinær begynner å løpe, det er særlig vesentlig om rasen har kort levetid, tidlig rammes av sykdom eller bare blir tidlig gammel i kroppen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...