Lila Skrevet 20. Juli 2021 Rapporter Skrevet 20. Juli 2021 Vi eier en to år gammel blandingshund som gikk i løpebånd i vår egen hage. Ikke inngjerdet. Hun fikk besøk av en løs hannhund. Hundene ble sett og eier har innrømmer at han gikk løs. Det såg lenge ut til at det hadde gått bra, altså ingen valper. Så begynte tispa vår i vise tegn på valper. Resultatet ble seks blandingsvalper. Vi må jo som eier av mor ta ansvar for valper, røntgen, veterinærbesøk, vaksiner, ormekur, chip, finne gode hjem osv. og sette ferieplaner på vent. Nå melder eier av hannhund, som de poengterer er ren rase, (valpene er jo uansett blanding) at de forventer to valper gratis eller prosenter av salg. Vi er ganske satt ut. De viser til regler for avl. Men da har man jo avtalt en ønsket parring. Hva er riktig å gjøre? Siter
SaraSL Skrevet 20. Juli 2021 Rapporter Skrevet 20. Juli 2021 Bare tull... hadde ikke gitt dem en krone. Det var dem som ikke hadde på bånd, selv med båndtvang. bare å ignorere dem 7 1 Siter
Rufs Skrevet 20. Juli 2021 Rapporter Skrevet 20. Juli 2021 De hadde absolutt ikke fått så mye som en krone av meg for en tyv-parring. Uavhengig av hvilke rase hann-hunden er. De er sannelig frekke! Hvis dere ikke gir dem noe, så kommer de ingen vei med dette tåpelige kravet. Hverken NKK, politet, «TV2-hjelper deg» eller noen advokat vil kunne hjelpe dem til å få noe for dette. (Det er også utrolig hva enkelte kan true med ?) 4 1 Siter
simira Skrevet 20. Juli 2021 Rapporter Skrevet 20. Juli 2021 Det er ingen regler for avl som sier noe om dette. Om man skal ha renrasede valper registrerte i NKK må noen krav oppfylles, men det er jo noe helt annet. Og skal man pare renrasede hunder (eller planlagt avl) så er det det vanlig å avtale en paringsavgift, samt prisen av en valp, eller en valp (litt varierende avhengig av rase der). Du kan jo be om en referanse til hvilke regler de viser til. Men en tjuvparring på denne måten, fullstendig uaktuelt med betaling. Dere burde heller få erstatning for alle utgiftene med valpekullet, samt tapt ferie. Når det er sagt så bør dere ikke la hunden være ute uten tilsyn når den har løpetid, men det regner jeg med dere har lært nå. 4 1 Siter
O1234 Skrevet 20. Juli 2021 Rapporter Skrevet 20. Juli 2021 Haha makan til frekkhet! Holder du oss oppdatert? ? 1 Siter
maysofie Skrevet 21. Juli 2021 Rapporter Skrevet 21. Juli 2021 Ikke bare er det slik at sånt må avtales før ønskede parringer, men kravene de stiller er hinsides all fornuft ifht. kompensasjon. For normale planlagte parringer har man somregel maks parringsavgift på prisen av én valp. Dette kommer de som sagt ingen vei med. Og er du ekkel nok kan du jo bare si at 'den ble parret av en annen hanne etter deres' 1 Siter
Maskot Skrevet 22. Juli 2021 Rapporter Skrevet 22. Juli 2021 On 7/20/2021 at 10:53 PM, o1337 said: Haha makan til frekkhet! Holder du oss oppdatert? ? Ja! Puppy pictures, or it didn’t happen. Aldri så galt at det ikke kommer noe godt ut av det ? 1 Siter
Lila Skrevet 22. Juli 2021 Forfatter Rapporter Skrevet 22. Juli 2021 De har fått tilbud to ganger om en valp til halv pris..men de krever fortsatt å få en valp eller prosenter av hele kullet ved salg. Så nå har de mistet det tilbudet tenker jeg. 6 Siter
tillien Skrevet 22. Juli 2021 Rapporter Skrevet 22. Juli 2021 Dette er veldig enkelt. Ikke diskuter mer med dem. Si at dere vet at de ikke har krav på noe som helst og at videre privat kontakt vil bli ansett som trakassering. Si at dersom de mener de har en sak (hvilket de åpenbart ikke har), så får de gå rettens vei. Ferdig, og saken er ute av verden. Siter
Haffey Skrevet 23. Juli 2021 Rapporter Skrevet 23. Juli 2021 Det eneste jeg vet om oppdrett er at man betaler la oss si 20.000,- for parring, eller at eier av hannhund får en gratisvalp. Men her er det jo en løshund som har parra. Så jeg hadde oversett det. Husk at det er mye jobb å få valper, så du burde få penger av di…. +di er ansvarlig for å betale abort ved tjuvparring Siter
Rufs Skrevet 23. Juli 2021 Rapporter Skrevet 23. Juli 2021 1 time siden, Haffey skrev: +di er ansvarlig for å betale abort ved tjuvparring Nå ja… Når man lar en høyløpsk tispe løpe ute uten nok tilsyn, så vil det før eller seinere bli en parring. Man kan virkelig heller ikke forvente at hann-hund eier skal ta skylden (eller æren) for valpene (dvs betale for en abort) Siter
Haffey Skrevet 24. Juli 2021 Rapporter Skrevet 24. Juli 2021 12 timer siden, Rufs skrev: Nå ja… Når man lar en høyløpsk tispe løpe ute uten nok tilsyn, så vil det før eller seinere bli en parring. Man kan virkelig heller ikke forvente at hann-hund eier skal ta skylden (eller æren) for valpene (dvs betale for en abort) "Vi eier en to år gammel blandingshund som gikk i løpebånd i vår egen hage" 1april - 20 aug er det båndtvang. di hadde nok ikkje bra nok tilsyn over tispa, men di har ho i bånd. Så om hannhunder var i bånd så ville dette aldri skjedd. Hvis dette blir tatt opp i retten, så vinner di med tispa, uten tvil.. det er faktisk uforsvarlig Siter
O1234 Skrevet 24. Juli 2021 Rapporter Skrevet 24. Juli 2021 Søt valp da! Tror du bare skal ignorere han eieren. Nå har han fått tilbud og takket nei. Siter
Rufs Skrevet 24. Juli 2021 Rapporter Skrevet 24. Juli 2021 2 timer siden, Haffey skrev: "Vi eier en to år gammel blandingshund som gikk i løpebånd i vår egen hage" 1april - 20 aug er det båndtvang. di hadde nok ikkje bra nok tilsyn over tispa, men di har ho i bånd. Så om hannhunder var i bånd så ville dette aldri skjedd. Hvis dette blir tatt opp i retten, så vinner di med tispa, uten tvil.. det er faktisk uforsvarlig Mener du virkelig dette?! At så lenge man har bånd på sin høyløpske tispe og forlater henne alene, så er mann helt uten skyld over parringer som skjer? At hun har bånd på seg og står et sted som ikke er inngjerdet gir virkelig ikke den store beskyttelsen fra noe som helst annet enn at tispen stikker av. Siter
Haffey Skrevet 24. Juli 2021 Rapporter Skrevet 24. Juli 2021 2 timer siden, Rufs skrev: Mener du virkelig dette?! At så lenge man har bånd på sin høyløpske tispe og forlater henne alene, så er mann helt uten skyld over parringer som skjer? At hun har bånd på seg og står et sted som ikke er inngjerdet gir virkelig ikke den store beskyttelsen fra noe som helst annet enn at tispen stikker av. Det mener jeg, har selv hannhund og det er jo en av ulempene med å ha hannhunder. De må passes på hele tiden. finnes jo mange scenarioer der parringer skjer, og alle er forskjellige. Men i dette tilfelle så mener jeg dette er føreren til hannhunden sitt ansvard. hunder skal ikke gå løs om man ikke har kontroll, og i dette tilfelle så brytes båndtvangen +tispa var bindt fast på privat eiendom Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.