Gå til innhold
Hundesonen.no

Husky som familiehund?


Neelusen
 Share

Recommended Posts

29 minutter siden, Neelusen skrev:

Men du, ts her. Jeg har skjønt dette med at husky, andre polarhunder og hunder generelt kanskje KAN finne på å drepe et dyr. Ulykker KAN skje. Jeg har forstått deg slik at du liker ikke hunder? Du har husdyr du er redd for? Jeg skjønner jo frykten din. Jeg forstår «realiteten» ved å ha en husky. 

Søren også..busted! Nei, du har helt rett, jeg kan ikke fordra bikkjer! :P

13 minutter siden, Maskot skrev:

Sosialisering, sosialisering, sosialisering. Det er enorme forskjeller i jaktlyst mellom ulike raser, men det er jaggu store forskjeller innad i raser også, og her og der dukker det opp skikkelig utypiske individer, noe jeg antar sier mye om hvor plastisk hjernen er. ALT er ikke bare genetikk. Om hunden (eller katten) jevnt og konsekvent har opplevd små dyr som *friends, not food* siden den var liten valp, og eieren har kommunisert tydelig med hele seg at disse små skapningene skal vi elske, respektere og være veldig forsiktige med for de er skjøre, og hunden opplever at det er noen, en «sjel», en «person», til forveksling lik seg selv inni de små kroppene der, så vil ikke hunden ha lyst til å «ta dem» i det hele tatt. Hunder kan være ekstremt empatiske skapninger, men det er ikke alle mennesker som «har det i seg» og evner connecte og kommunisere med hunden slik enkelte «hippier» kan. Vanskelig å forklare, you had to be there. Det handler om «vibber». I bunn ligger det mye forventninger. Om man forventer jaktadferd så forventer man ikke samtidig ingen jaktadferd. Den som forventer det ene og den som forventer det stikk motsatte har allerede her svært forskjellige utgangspunkt i kommunikasjon med hundene sine i sosialiseringsprosessen, og det vil påvirke resultatet. Om den ene eieren er kjempenervøs for drap eller skader når hunden introduseres for en kattunge, så vil jo hunden oppfatte at dette krapylet fremkaller angst i mutter/fattern — best å ta jævelen! Om man derimot forventer at hunden skal møte kattungen som en sjelevenn, med omsorg og kjærlighet, og føler dette selv i stedet for frykt, så blir resultatet et ganske annet.

Det finnes masse hunder som aldri ville jaget etter en katt, fordi de fullstendig mangler interesse for det, og det finnes til og med katter som lever med fugler og rotter og ikke vil sette klørne i dem fordi de er beloved friends, not food.

Når det er sagt, så har jeg ikke mye erfaring med dumme hunder. Inntrykket mitt er at enkelte jaktraser er ingenting annet enn genetikk, men det har nok også mye å gjøre med at det er den genetiske adferden eierne ønsker og forventer, og derfor har de ikke prøvd forme hunden til noe annet. Jeg vet ikke. Spennet i intelligens blant hunder er kjempestort, og plastisitet krever intelligens, noe som også er genetisk betinget..

Akiro er ihvertfall ikke noen normal husky, han er en menneskeliggjort kuling. Eieren forventet ikke en normal husky, han forventet en kul kompis, og det var det han ble. Hunden er svært intelligent og det er sannsynligvis grunnen til at han gjennom sosialisering og oppdragelse ble så forskjellig i adferd fra det han skulle vært, rent genetisk. 

 

Jeg får begynne med å unnskylde så meget for det jeg skal si nå, HVIS jeg tar feil..; jeg har en stund mistenkt denne ( din) brukeren for å være en profil laget for å ha litt gratis gøy, når man kjeder seg.. ;)  Slike profiler er ikke helt ukjent på diverse fora. Hvis så ikke er tilfelle; beklager .

Menne hvis du er seriøs derimot og virkelig mener /står inne for det du skriver ja.. ja altså da er det jo ikke annet å si at det er himla godt nytt for min del! :D Blandt ønskerasene er bl.a SB, bullterrier og litt annet. SB utgår pga jaktlysten, bullterrier pga liten kompabilitet med andre hunder og det samme gjelder en del andre raser. 
 

Erfarne SB folk har sagt at sjansen for å få en SB som kan gå løs er liten ( uten påfølgende ‘uhell’), oppdretter med lang erfaring ( bullterrier) frarådet absolutt ideen om å ha bullterrier i ‘løsdrift’ og likeså erfarne myndemennesker har opplevd at deres/andres voffs plutselig anså husets katt for å være lovlig bytte.. Men jeg forstår jo nå at problemet bare er at de ikke har ‘sosialisert’ godt nok.. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er mange egenskaper ved siberian husky som gjør den egnet som familiehund - hos aktive folk som har tatt hensyn til alle sider ved denne rasen (jaktinstinkt, behov for mosjon).  Jeg kjenner j

Vi er veldig aktive og går mye i fjellet, huden skal brukes til trekk og kløv   Eneste minuset med drømmerasen er jaktinstinktet. Som vi ikke får gjort noe med dessverre. 

Nei jeg tror ikke du skjønner  Du og andre kan argumentere til  ‘kyrne kommer hjem’ ; jeg anser et hundehold der hundene aldri får være løse ( noe sted og her snakker jeg ikke om en liten luftegård) s

1 minutt siden, o1337 skrev:

Det er jo du som virker som et troll her da. Beklager hvis jeg tar feil!!!

Hva gjør SB til din drømmehund (minus jaktinstinkt)?

Du tar feil :) Jeg liker å diskutere men selv for meg ville det være LANGT i overkant å hoste opp nesten 4 tusen innlegg i et emne som ikke interesserte meg.. Jeg kan godt ta en diskusjon på fotball jeg men hvis jeg gidder å ta antall innlegg du kan telle på en hånd, så er du heldig! :P

 

SB; jeg liker utseendet på rasen ( ikke de ekstreme showlinjene) det var den overfladiske og kanskje minst viktige biten men jeg liker også det jeg  har opplevd av rasens væremåte. Minuset som allerede nevnt er jaktinstinktet. Jeg har hørt om SB som kan gå løse men ettersom jeg har forstått, hører disse til unntakene . Jeg vil ikke skaffe meg en hund og håpe på at akkurat min hund hørte til unntakene. Å alltid ha hunden i bånd, er for meg en helt uaktuell måte å ha hund på. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, QUEST skrev:

SB; jeg liker utseendet på rasen ( ikke de ekstreme showlinjene) det var den overfladiske og kanskje minst viktige biten men jeg liker også det jeg  har opplevd av rasens væremåte. Minuset som allerede nevnt er jaktinstinktet. Jeg har hørt om SB som kan gå løse men ettersom jeg har forstått, hører disse til unntakene . Jeg vil ikke skaffe meg en hund og håpe på at akkurat min hund hørte til unntakene. Å alltid ha hunden i bånd, er for meg en helt uaktuell måte å ha hund på. 

Jeg skjønner jo da hvorfor du da ikke klarer å leve med en hund med slik jaktinstinkt da du egentlig ikke ønsker de egenskapene en polar trekkhund har (god pels/trekking/jobbing osv)

Da må du vel også skjønne at andre personer som faktisk ønsker de egenskapene anskaffer seg en sånn hund til tross for at de har høyt jakt innstinkt.

Polarhundklubben sa det fint ved inngang til båndtvangsperioden i år:

"Polarhundfolk er heldige egentlig. Vi har hunder som elsker å trekke og jobbe, enten på sykkel, ski, med slede eller kick. Så båndtvang er egentlig båndlykke for oss:) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS, jeg tror ikke de fleste folk her mener å være negative. Men det er mange mennesker rundt om som skaffer seg krevende raser uten å undersøke nok på forhånd og uten å gi hunden det den trenger. Noe som fort resulterer i adferdsproblemer og kanskje også i verste fall ulykker.

Så jeg tror folk her, som er engasjert i hund, bare er veldig opptatt av å bidra til at det ikke skjer, når noen er interessert i en litt mer krevende rase.  Men det virker absolutt som om du har gjort ganske grundig research og er klar for sb, og er klar for å ta de forhåndsregler som må tas.

Jeg har selv hatt en rase som sikkert 70%  på forumet her er negative til, i mange år, og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har møtt folk med hund som snur å går en annen vei, eller hørt negative kommentarer på hundeklubb er og treninger. Har til og med blitt spurt flere ganger om hunden min er ulovlig. Men etter hvert lærer man seg å ikke bry seg. Så lenge jeg vet at jeg har kontroll på min hund, og er mitt ansvar bevisst, så har ingen andre noe de skulle ha sagt ? Det er jo du som skal trives og leve med denne hunden. Det er deg som skal ha den og kose deg med den. Så er du klar for ansvaret, en del trening og litt utfordringer, noe det virker som om du er, så blås i hva alle andre sier. De har jo strengt talt ikke noe med det, så lenge du har alt under kontroll ?  

Vi har 180 cm høyt solid nettinggjerde rundt hele hagen. Vi har relativt stor hage, og det kosta oss nesten 90 000,- 

Anbefaler også å sette opp hundegård med tak over hele gården, og heller i bunnen. Da har du også et sted hvor hunden kan være hvor du er 100% sikker på at den ikke kommer seg ut. Huskyer trives jo også godt ute ? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, o1337 skrev:

Jeg skjønner jo da hvorfor du da ikke klarer å leve med en hund med slik jaktinstinkt da du egentlig ikke ønsker de egenskapene en polar trekkhund har (god pels/trekking/jobbing osv)

Da må du vel også skjønne at andre personer som faktisk ønsker de egenskapene anskaffer seg en sånn hund til tross for at de har høyt jakt innstinkt.

Polarhundklubben sa det fint ved inngang til båndtvangsperioden i år:

"Polarhundfolk er heldige egentlig. Vi har hunder som elsker å trekke og jobbe, enten på sykkel, ski, med slede eller kick. Så båndtvang er egentlig båndlykke for oss:) "

Nei jeg tror ikke du skjønner :) Du og andre kan argumentere til  ‘kyrne kommer hjem’ ; jeg anser et hundehold der hundene aldri får være løse ( noe sted og her snakker jeg ikke om en liten luftegård) som god dyrevelferd. Det er et standpunkt jeg ikke går tilbake på. 
 

God pels; hvor har jeg sagt at jeg ikke ønsker god pels? En god pels er alltid et pluss. 
 

Jeg har heller ikke vanskeligheter med å forstå og godta at folk kan ønske seg både  SB og andre raser som kan være en utfordring på dette eller annet vis. Så lenge de er virkelig klar over hva de går til og er sitt ansvar bevisst. Ikke slike som tror at det er bare ‘sosialisering’ som skal til for å undertrykke raserypiske egenskaper. Slike eiere er det gjerne som er med på å skape hundehatere og ulykker av ymse slag.  
For min del må du og andre gjerne ha ‘katalansk killerdog’ som spiser både folk , fe og annet løsøre om den får sjansen, så lenge du VET hva du har i hende , tar forhåndsregler deretter og ikke soser rundt i overbevisning om at ‘ det går sikkert bra om jeg bare passer på/sosialiserer’  eller whatever. 

 

Jeg har vært nabo med amstaffer, eier var helt klar over og tydelig på hva som kom til å skje, om våre hunder skulle møtes.. Fungerte helt utmerket det naboskapet, men det skal også sies at vedkommendes hunder  var særdeles godt sikret. 

 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, QUEST skrev:

Nei jeg tror ikke du skjønner :) Du og andre kan argumentere til  ‘kyrne kommer hjem’ ; jeg anser et hundehold der hundene aldri får være løse ( noe sted og her snakker jeg ikke om en liten luftegård) som god dyrevelferd. Det er et standpunkt jeg ikke går tilbake på. 
 

God pels; hvor har jeg sagt at jeg ikke ønsker god pels? En god pels er alltid et pluss. 
 

Jeg har heller ikke vanskeligheter med å forstå og godta at folk kan ønske seg både  SB og andre raser som kan være en utfordring på dette eller annet vis. Så lenge de er virkelig klar over hva de går til og er sitt ansvar bevisst. Ikke slike som tror at det er bare ‘sosialisering’ som skal til for å undertrykke raserypiske egenskaper. Slike eiere er det gjerne som er med på å skape hundehatere og ulykker av ymse slag.  
For min del må du og andre gjerne ha ‘katalansk killerdog’ som spiser både folk , fe og annet løsøre om den får sjansen, så lenge du VET hva du har i hende , tar forhåndsregler deretter og ikke soser rundt i overbevisning om at ‘ det går sikkert bra om jeg bare passer på/sosialiserer’  eller whatever. 

 

Jeg har vært nabo med amstaffer, eier var helt klar over og tydelig på hva som kom til å skje, om våre hunder skulle møtes.. Fungerte helt utmerket det naboskapet, men det skal også sies at vedkommendes hunder  var særdeles godt sikret..

Jeg skjønner hva du mener. I mitt område er det flere hundegårder som går over store områder der man kan slippe hundene og "gå tur i skogen" alle tre har både åpningstid for alle og man kan leie den privat.

God pels var et eksempel fra meg. Altså at hunden kan sove på telttur om vinteren uten å ha med dekken / sovepose. Du skrev ikke noe om det så antok det ikke var relevant ??‍♂️

Har aldri sagt eller ment man skal undergrave egenskapene til en hund. Jeg prøver ikke å trene vekk rådyrgalskapen til bikkja ni, men bruker den heller til å motivere for trekking. Funker fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man gir hunden det den trenger for å ha en god hverdag, så er huskyer finfine hunder å ha :) 
Jeg personlig hadde ikke orka å hatt husky og små barn (i alderen "oi, skulle jeg lukke døra, sa du?"). 

Hvertfall ikke om det ble nødvendig at hund og unge(r) skulle vært sammen, alene hjemme (typ etter skolen litt osv).
Mitt inntrykk av sh er at de er langt mer sedate enn ah, med mindre du kjøper fra løpslinjer. 
De jeg har møtt fra rene løpslinjer trekker godt og er elegant samlet i hodet. Nedpå.

En del trekker ikke. 
Du får ah av det kaliberet også, dessverre. 
En del trekker ikke alene (noen er gode spannhunder, men mangler lyst og motivasjon til å trekke alene). 
Jeg ville vært veldig forsiktig med å ha hunden løs. Noen ser du jakt i fra de er knøttsmå, og hos andre skrur bryteren seg brått på senere. 

Å sikre hunden bør være pri 1 om man bor oppi masse beitedyr eller vilt. 
Mine klarer seg veldig greit med det som er skissert; 2-3 timer tur daglig, trening minst 3 dager i uka.
I perioder er det mer trening, i perioder er det mer tur. Legger inn en og annen dag med null, niks, nada også. 
De har kapasitet til langt mer enn jeg har trent dem til :) 
De får mer på vinteren enn på sommeren, selv om vi er aktive hele året.
Jeg oppsøker inngjerdede steder for løsslipp ved behov, gjerne sammen med venner. 
Gjerne på tider andre ikke henger der (er ikke der for å sosialisere med fremmede, men for at hundene skal få løpt fritt litt).

For meg er ikke husky krevende :) For meg er samtlige hunder som krever mye hjernetrim langt mer krevende (jeg misliker lydighetstrening osv). Liker man å bevege seg, og i tillegg gir andre oppgaver (selv jeg finner på ting de kan bryne hodet på ;) ), så vil nok de fleste huskyer ha det kjekt. 
Rett type hund til rett menneske, så er det ikke så slitsomt og krevende. 


 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST, poenget mitt var ikke at absolutt alle hunder kan formes nøyaktig slik man vil ha dem bare man har det i seg som trener, men at jeg synes folk noen ganger ser seg veldig blinde på genetikk, rasestandard og rykter, og svartmaler derfra. Folk har hatt brunbjørner, pantere, løver og tigre som kjæledyr, uten skader. Jeg anbefaler det ikke, jeg bare trekker det frem som et eksempel på at genetikk ikke er alt. Intelligente pattedyr er svært formbare. Genetisk betinget adferd kan erstattes med lært adferd. ..men det krever *riktig relasjon* (empati, nærhet, respekt, tillit, lederskap) og god kommunikasjon mellom dyret og treneren. Det er jo ikke bare, bare. Noen ekvipasjer bare funker, andre bare funker ikke, og de fleste er i mellom der et sted. 

Jeg kommer ikke til å ha hunden min løs utenom trygge treningssituasjoner og konkurranse. Det er fordi jeg er preget av endel dårlige erfaringer med både egen gjeter og andres gretne bråkmakere. ..men det at min gjeter fløy etter skiløpere i ungdommen betyr ikke at det ikke finnes en masse voksne BC’er som aldri gjør det, og som kan sitte alene (løse) utenfor butikken i byen mens eier er inne og handler, med selvkontroll nok til å ikke gjete noe som helst, selv om det ligger der genetisk.

For sikkerhets skyld kommer jeg konsekvent til å bruke både grime og sele med frontfeste på turer i bymiljø eller populære turstier med min, i god tid før puberteten setter inn, for i tilfelle noe skulle skje, og en av sikringene ryker.. Så jepp. Om noen i fremtiden møter hun gærne med grime, sele og to kobbel på noe som likner en forvokst godklump av en labradoodle — that’ll be me med en hund i trening som jeg ikke stoler 100% på. Om jeg fortsatt vil bruke dobbel sikring på hunden som femåring vet jeg ikke, men jeg tar ingen sjanser med ung hund i hormonelle endringer, så minimum til fylte tre år før der sikkerhetsregimet tas opp til ny vurdering og det kanskje kan klare seg med vanlig halsbånd eller sele. ..og her er det snakk om en rase med så lav jaktlyst at bruksfolk ikke vil ha den fordi den ikke tenner intenst på å fly etter leker. Det er dog andre ting jeg er redd den kan tenne på, så bedre føre var. Hunden kommer til å få et aktivt og innholdsrikt liv selv om den hele livet må holde seg innen en båndlengdes avstand fra meg når vi er på samfunnets fellesarealer.
 

Før en har introdusert alternativ adferd og trent på det, så er jo all adferd genetikk og biokjemi. Vi er ikke så uenige som det kan tolkes som. 
 

..og jeg er definitivt ikke et forumtroll, men en midlertidig hundeløs crazy doglady i planleggingsprosessen før neste hund, og jeg svinger innom sonen for å få tips, råd, erfaringer og inspirasjon. ...og svarer på innlegg av interesse, akkurat som du gjør :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Shokata skrev:

Så lenge man gir hunden det den trenger for å ha en god hverdag, så er huskyer finfine hunder å ha :) 
Jeg personlig hadde ikke orka å hatt husky og små barn (i alderen "oi, skulle jeg lukke døra, sa du?"). 

Hvertfall ikke om det ble nødvendig at hund og unge(r) skulle vært sammen, alene hjemme (typ etter skolen litt osv).
Mitt inntrykk av sh er at de er langt mer sedate enn ah, med mindre du kjøper fra løpslinjer. 
De jeg har møtt fra rene løpslinjer trekker godt og er elegant samlet i hodet. Nedpå.

En del trekker ikke. 
Du får ah av det kaliberet også, dessverre. 
En del trekker ikke alene (noen er gode spannhunder, men mangler lyst og motivasjon til å trekke alene). 
Jeg ville vært veldig forsiktig med å ha hunden løs. Noen ser du jakt i fra de er knøttsmå, og hos andre skrur bryteren seg brått på senere. 

Å sikre hunden bør være pri 1 om man bor oppi masse beitedyr eller vilt. 
Mine klarer seg veldig greit med det som er skissert; 2-3 timer tur daglig, trening minst 3 dager i uka.
I perioder er det mer trening, i perioder er det mer tur. Legger inn en og annen dag med null, niks, nada også. 
De har kapasitet til langt mer enn jeg har trent dem til :) 
De får mer på vinteren enn på sommeren, selv om vi er aktive hele året.
Jeg oppsøker inngjerdede steder for løsslipp ved behov, gjerne sammen med venner. 
Gjerne på tider andre ikke henger der (er ikke der for å sosialisere med fremmede, men for at hundene skal få løpt fritt litt).

For meg er ikke husky krevende :) For meg er samtlige hunder som krever mye hjernetrim langt mer krevende (jeg misliker lydighetstrening osv). Liker man å bevege seg, og i tillegg gir andre oppgaver (selv jeg finner på ting de kan bryne hodet på ;) ), så vil nok de fleste huskyer ha det kjekt. 
Rett type hund til rett menneske, så er det ikke så slitsomt og krevende. 


 

Vi har tenkt å gjerde inn hele tomten på 150 cm høyt i tillegg skal vi gjerde inn ett  område i hagen på 180 cm. Burde det være greit? Vil ikke gjerde inn hele tomten på 180 cm, synes det blir for voldsomt. Men ellers skal vi ta våre forholdsregler med tanke på jaktinstinktet. Dette tuller vi ikke med altså. Orker ikke tanken på en skutt hund. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Neelusen skrev:

Vi har tenkt å gjerde inn hele tomten på 150 cm høyt i tillegg skal vi gjerde inn ett  område i hagen på 180 cm. Burde det være greit? Vil ikke gjerde inn hele tomten på 180 cm, synes det blir for voldsomt. Men ellers skal vi ta våre forholdsregler med tanke på jaktinstinktet. Dette tuller vi ikke med altså. Orker ikke tanken på en skutt hund. 

Er man sammen med hunden ute, så holder sikkert/kanskje 150. Jeg antar dere tenker at dere skal ha det høyest der hunden eventuelt skal stå også uten tilsyn :) Det enkleste er ofte å kjøpe hundegårdselementer, og sette opp en hundegård med tak. Om hunden ikke klatrer, så trenger man ikke tak. Om hunden graver, så trenger man enten heller eller å grave ned netting. Men det er ikke sånn at alle klatrer eller graver. 
Jeg har ei som ikke gjør noen av delene og ei som i stor fart klarer å lage meget store hull. 


Dere er ikke dårlige eiere om dere ikke har støpt grunnen med armeringsjern, og laga huskyvarianten av Alcatraz før dere i det hele tatt har fått dere hund. Det er bare greit å være forberedt på en del ting, og det virker det jo som dere er :) 


Jeg tenker det er viktig å vite at hunden kan finne på å trekke, mye og hardt. Og at man gjerne kan jobbe med å gå pent, men det er urettferdig å få seg trekkhund for kun å tusle fot i nabolaget med pen hund. 
Det er også viktig å vite at selv om den kan gå løs som valp (ikke alle kan det engang), så betyr det ikke at hunden ikke kan finne på å brått jakte og ta dyr. 
Og hvis man tenker at man fint kan ha båndhund, som trekker og har lyst å ete nabokatta eller hva det måtte være, så kan man få seg en sabla fin hund :) 




 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, o1337 skrev:

Jeg skjønner hva du mener. I mitt område er det flere hundegårder som går over store områder der man kan slippe hundene og "gå tur i skogen" alle tre har både åpningstid for alle og man kan leie den privat.

God pels var et eksempel fra meg. Altså at hunden kan sove på telttur om vinteren uten å ha med dekken / sovepose. Du skrev ikke noe om det så antok det ikke var relevant ??‍♂️

Har aldri sagt eller ment man skal undergrave egenskapene til en hund. Jeg prøver ikke å trene vekk rådyrgalskapen til bikkja ni, men bruker den heller til å motivere for trekking. Funker fint!

Hvis det er store hundegårder/områder hunden kan løpe løs på, stiller det seg jo litt anderledes, hvis man nå bruker området regelmessig  :)Ikke bare en gang i måneden eller så.  Min reaksjon var basert på at ikke så helt få hevder at ‘hunder behøver aldri å være løse for å ha et godt liv’ , noe jeg som allerede nevnt er sterkt uenig i. Et slikt standpunkt( aldri løs) er nok mest av alt basert på eierens bekvemmelighet, så og si. 

En god/brukbar pels er gull verdt hvis man ferdes i marka . Har hatt omtrent alle pelstyper og ingenting slår en god ‘normalpels’  :) 

 

Rådyr..usj, vi har stort sett vært forskånet for de flottbefengte kreaturene her men dessverre ser det ut til at de er på vei inn her også. Håper på at de som jakter tar unna mesteparten av bestanden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, QUEST skrev:

Hvis det er store hundegårder/områder hunden kan løpe løs på, stiller det seg jo litt anderledes, hvis man nå bruker området regelmessig  :)Ikke bare en gang i måneden eller så.  Min reaksjon var basert på at ikke så helt få hevder at ‘hunder behøver aldri å være løse for å ha et godt liv’ , noe jeg som allerede nevnt er sterkt uenig i. Et slikt standpunkt( aldri løs) er nok mest av alt basert på eierens bekvemmelighet, så og si. 

En god/brukbar pels er gull verdt hvis man ferdes i marka . Har hatt omtrent alle pelstyper og ingenting slår en god ‘normalpels’  :)

 

Rådyr..usj, vi har stort sett vært forskånet for de flottbefengte kreaturene her men dessverre ser det ut til at de er på vei inn her også. Håper på at de som jakter tar unna mesteparten av bestanden. 

 

Da er vi jo forsåvidt enige!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maskot skrev:

poenget mitt var ikke at absolutt alle hunder kan formes nøyaktig slik man vil ha dem bare man har det i seg som trener, men at jeg synes folk noen ganger ser seg veldig blinde på genetikk, rasestandard og rykter, og svartmaler derfra. Folk har hatt brunbjørner, pantere, løver og tigre som kjæledyr, uten skader. Jeg anbefaler det ikke, jeg bare trekker det frem som et eksempel på at genetikk ikke er alt. Intelligente pattedyr er svært formbare. Genetisk betinget adferd kan erstattes med lært adferd. ..men det krever *riktig relasjon* (empati, nærhet, respekt, tillit, lederskap) og god kommunikasjon mellom dyret og treneren. Det er jo ikke bare, bare. Noen ekvipasjer bare funker, andre bare funker ikke, og de fleste er i mellom der et sted. 

Som tidligere nevnt; alt for mange ønsker seg rase/hund på la oss si, sviktende grunnlag. Med det mener jeg at man har for lite kunnskap om hund/rasen, er for optimistisk eller har litt fjerne ideer om hva som vanligvis  lar seg gjøre. Såkalt ‘sosialisering’ blir ikke sjeldent nevnt som løsning på hundeagressivitet og med det mener jeg mellom hunder.  Skaffer man f,eks  seg en rase der slik aggressivitet er et velkjent fenomen og innbiller seg at det bare er ‘sosialisering’ som skal til, så kan både en selv og ikke minst omgivelsene få seg en stygg overraskelse..

Da hjelper det fint lite at 5 % av de som har slik rase, har kunnskap, evner o.s.v nok til å dempe en slik adferd... Det er de resterende 95 prosentene som får problemer med både hund og omgivelser. 

Så jeg tenker at det er bedre for alle parter at man ikke er overdrevent positiv og ‘ jadda, bare kjøre på, dettane kommer til å gå så bra  så! ‘. Særdeles hvis man aner at kjøperen muligens ikke er i det nevnte 5% toppsjiktet..

Tidligere så ble barn som ble født med såkalt ‘usikkert kjønn’ operert til å bli jenter. Foreldrene fikk beskjed om å aldri nevne dette for barna og oppdra dem som jenter. Således skulle alt gå bra, da kjønn var mer en sosial konstruksjon enn et biologisk faktum.. Dette endte dessverre tragisk for flere av disse ‘jentene’ da de aldri fant seg ril rette som jenter og tilslutt endte sitt eget liv. 
 

Bare som et eksempel på at ‘nature vs nurture ‘ og at gener nok nok spiller noe større rolle enn før antatt. Man kan kanskje  i noe grad ‘modifisere’ genetisk påvirkning ( arv) ved miljøpåvirkning/oppdragelse men høyst sannsynlig i adskillig mindre grad enn tidligere antatt. 

Når det gjelder hold av ville dyr i fangenskap som ‘kjæledyr’, jeg er svært glad for at det er forbudt i Norge. Å ha bjørn , ulv og store kattedyr som ‘kjæledyr’ kan ikke ansees som annet enn idioti og sier en hel del om disse eierene.. Mulig noen kommer fra det uten skader  men hva slags liv har disse dyrene?  Ikke en ubetydelig del av disse dyreholdene har resultert i alvorlige skader/død for enten eier eller utenforstående. Pluss at dyret selv må bøte med livet .

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, QUEST said:

Som tidligere nevnt; alt for mange ønsker seg rase/hund på la oss si, sviktende grunnlag. Med det mener jeg at man har for lite kunnskap om hund/rasen, er for optimistisk eller har litt fjerne ideer om hva som vanligvis  lar seg gjøre. Såkalt ‘sosialisering’ blir ikke sjeldent nevnt som løsning på hundeagressivitet og med det mener jeg mellom hunder.  Skaffer man f,eks  seg en rase der slik aggressivitet er et velkjent fenomen og innbiller seg at det bare er ‘sosialisering’ som skal til, så kan både en selv og ikke minst omgivelsene få seg en stygg overraskelse..

Da hjelper det fint lite at 5 % av de som har slik rase, har kunnskap, evner o.s.v nok til å dempe en slik adferd... Det er de resterende 95 prosentene som får problemer med både hund og omgivelser. 

Så jeg tenker at det er bedre for alle parter at man ikke er overdrevent positiv og ‘ jadda, bare kjøre på, dettane kommer til å gå så bra  så! ‘. Særdeles hvis man aner at kjøperen muligens ikke er i det nevnte 5% toppsjiktet..

Tidligere så ble barn som ble født med såkalt ‘usikkert kjønn’ operert til å bli jenter. Foreldrene fikk beskjed om å aldri nevne dette for barna og oppdra dem som jenter. Således skulle alt gå bra, da kjønn var mer en sosial konstruksjon enn et biologisk faktum.. Dette endte dessverre tragisk for flere av disse ‘jentene’ da de aldri fant seg ril rette som jenter og tilslutt endte sitt eget liv. 
 

Bare som et eksempel på at ‘nature vs nurture ‘ og at gener nok nok spiller noe større rolle enn før antatt. Man kan kanskje  i noe grad ‘modifisere’ genetisk påvirkning ( arv) ved miljøpåvirkning/oppdragelse men høyst sannsynlig i adskillig mindre grad enn tidligere antatt. 

Når det gjelder hold av ville dyr i fangenskap som ‘kjæledyr’, jeg er svært glad for at det er forbudt i Norge. Å ha bjørn , ulv og store kattedyr som ‘kjæledyr’ kan ikke ansees som annet enn idioti og sier en hel del om disse eierene.. Mulig noen kommer fra det uten skader  men hva slags liv har disse dyrene?  Ikke en ubetydelig del av disse dyreholdene har resultert i alvorlige skader/død for enten eier eller utenforstående. Pluss at dyret selv må bøte med livet .

Disney får ta mye av skylden for at folk har feil forventninger til dyr. Likeså er dyktige hundefolk med BC, schæfer og malle (m.fl.) «skyld i» at hvermannsen tror rasene er enkle og naturlig lydige. At raser har fått rykte som «nanny dogs» er også livsfarlig fordi dette hører helt uerfarne på og tror det. Vil igjen dra frem «lillebroren min» (goldenen jeg vokste opp med) som et godt eksempel på at hund er hund. Samme hvor god avl, så kan man rett og slett ikke få bort en del pattedyrtrekk som irritasjon, humørsvingninger og litt ressursforsvar (ovenfor andre enn den som har rollen som fôrautomaten). Å avle supersnille og ultratålmodige hunder som er med på absolutt alt og bare er snille i enhver situasjon er umulig, for de genene finnes ikke i utgangspunktet. Vi har hunder med skyhøy oxytocinproduksjon, og disse hundene eeeeeelsker oss, men oxytocinet har en skyggeside, og det er at det øker skepsis og mistro til fremmede. Det finnes en lang og god evolusjonæretologisk forklaring på dette.

Point being: jeg tror også på genuttrykk. Jeg tror på signalstoffer og reseptorer. Jeg tror proteiner spiller en avgjørende rolle for hvordan sentralnervesystemet bygges opp. 
 

Det punktet hvor vi ser ut til å slutte være enige er det punktet hvor jeg mener fra erfaring og observasjoner at intelligente pattedyr har stor evne til læring, og at genetisk betinget adferd kan utslukkes/kobles om vha riktig sosialisering og trening (eller hjernevask som er et bedre ord). Jeg har sett folk lykkes i å trene viltsporgal hund til å slutte bry seg om viltlukt. Det handler som vanlig om å finne riktig alternativadferd, som er mer gøy/lønnsom enn adferden man ikke vil ha. (Dette punktet er vi alle enige i.)

Forutsetningene for å klare erstatte genetisk styrt adferd med lært alternativadferd er sannsynligvis forbundet med dette ulne begrepet «intelligens». Vi vet ikke engang hva det egentlig er. Det ble antatt at store hjerner var mer intelligente til man fant at det ikke var tilfellet. Om det er picometer i synapsene som avgjør fordi transmitterne diffunderer over, eller om det er noe annet..? ..men det er ihvertfall sånn at hunder også er intelligente, og kan lære lønnsom alternativadferd som fullstendig utslukker den genetiske adferden. 
 

Hva de opererte tvekjønnede ble utsatt for: Hvordan ble de operert? Hadde de fungerende produksjon av kvinnelige kjønnshormoner? Er det ingenting annet enn testiklene som produserer androgene hormoner? Eggstokkene produserer vel androgene hormoner som forløpere til kvinnelige kjønnshormoner, så om systemet for konvertering ikke funker.. Er det virkelig sånn at alt mannlig stopper i en tvekjønnet uten testikler? (A i fysiologi hjelper ikke supermye når det er så lenge siden eksamen. Husker nada akkurat nå ?

Vi hadde en tvekjønnet gutt på skolen, men vedkommende var åpenbart både og. Mistenker sterkt intakte eggstokker på ham, pga adferden. Undersøkelser har vist at det ikke er nevneverdige forskjeller på hjernen til kvinner og menn, så kjønnshormonene ser ut til å gjøre den største forskjellen i adferd. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763421000804
 

Jeg synes også det er høl i huet å holde rovdyr større enn seg selv som kjæledyr. Mye naturlig seleksjon i de tilfellene det har gått dårlig. ...men (ikke glem at jeg også er mot det!) jeg ble inspirert til å ta en titt på den verdenen, og det ser ved et kjapt overblikk ut som at de som har klart det helt fint er de som har hatt dyrene løse i hjem og hage, respektert dem som likeverdige og behandlet dem som familiemedlemmer. Samtlige alvorlige ulykker jeg fant listet opp involverte bur, og da burbruk og ensomhet over tid før angrepet. Skal man først begi seg ut på noe så dumt som å holde løver som kjæledyr, så får man jaggu respektere dem også, ellers tar de tydeligvis affære. De er jo ikke mindre intelligente enn hunder. 
 

Den biten om respekt minner meg forøvrig om årene med hest. En har ikke andre valg enn å forhandle pent med en hest som er uenig med seg. Å bruke makt og tvang mot en hest i en vanskelig situasjon bare straffer seg i lengden. Min siste var rolig, lydig og snill som et lam (hvilket var anti «rasetypisk» gitt ryktene rasen hadde den gangen; han var fullblods), men han sa tydelig fra et par ganger når han var uenig med meg (truende utfall mot meg i sterkt sinne) og begge gangene hadde han helt rett i at jeg var urettferdig, så han fikk gjennomslag for det. Respekt. Mange har teorier om at det å la ham bestemme noe skulle ødelagt hans respekt for meg og gjort ham egenrådig, men båndet ble faktisk tettere av det. Han fikk mer tillit av å bli sett og hørt. 
 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Maskot skrev:

Disney får ta mye av skylden for at folk har feil forventninger til dyr. Likeså er dyktige hundefolk med BC, schæfer og malle (m.fl.) «skyld i» at hvermannsen tror rasene er enkle og naturlig lydige. At raser har fått rykte som «nanny dogs» er også livsfarlig fordi dette hører helt uerfarne på og tror det.

Ja og tja.. jeg ser hva du mener of det har jo vært relativt populært å skylde på Disney og såkalt ‘Disney’fisering’ av dyr.  Jeg vokste selv opp med Disney som barn og var ivrig leser av Disneys mange dyrehistorier/karakterer. Jeg kan dog ikke huske at jeg noen gang trodde at dette var ekte eller reellt , selv som barn. Litt på siden og veldig kort sagt, kunne det jo vært interessant å vite om empati med dyr blir påvirket i noen grad av slike eventyr . Så kan man jo spørre seg ( hvor PK eller ei det er er jo en annen sak..) hvorfor noen mennesker later til å ta slike eventyr , uansett hvor de blir presentert ( bøker eller i nutiden TV og internet) på ramme alvor og tilsynelatende tror at dette er ekte. Man ser jo at skremmende mange tydeligvis ikke er i stand til å skille mellom rollekarakterer og mennesket bak rollen( skuespilleren) eller tar diverse TVprogrammer for å være dokumentarer..

Samme sak med bc’er og andre ‘høytytende’ hunderaser som blir eksponert i media, hvorfor forstår ikke majoriteten at ytelsen er i stor grad betinget av treneren? Det er altså ikke bare å kjøpe en bc eller malle og så kommer den ferdig dressert, akkurat som man så på nettet? Igjen kunne det vært interessant å gå dypere i materien her, jeg mistenker atter en gang at svaret ikke ville bli oppfattet som særlig PK.. 

11 timer siden, Maskot skrev:

Det punktet hvor vi ser ut til å slutte være enige er det punktet hvor jeg mener fra erfaring og observasjoner at intelligente pattedyr har stor evne til læring, og at genetisk betinget adferd kan utslukkes/kobles om vha riktig sosialisering og trening (eller hjernevask som er et bedre ord). Jeg har sett folk lykkes i å trene viltsporgal hund til å slutte bry seg om viltlukt. Det handler som vanlig om å finne riktig alternativadferd, som er mer gøy/lønnsom enn adferden man ikke vil ha. (Dette punktet er vi alle enige i.)

Forutsetningene for å klare erstatte genetisk styrt adferd med lært alternativadferd er sannsynligvis forbundet med dette ulne begrepet «intelligens». Vi vet ikke engang hva det egentlig er. Det ble antatt at store hjerner var mer intelligente til man fant at det ikke var tilfellet. Om det er picometer i synapsene som avgjør fordi transmitterne diffunderer over, eller om det er noe annet..? ..men det er ihvertfall sånn at hunder også er intelligente, og kan lære lønnsom alternativadferd som fullstendig utslukker den genetiske adferden. 

Hva som er mulig for en absolutt  minoritet av hundeeiere og hva som er innenfor rimelig rekkevidde for majoriteten , er det et rimelig stort hav mellom. Nettopp derfor tenker jeg at det er uheldig for å si det pent å forespeile hvalpe/rasespekulanter at det er ‘bare’ å trene/sosialisere/ modifisere medfødt adferd, så går det så bra atte..

Realiteten er vel at det er svært få (adskillig færre enn de 5% nevnt lenger opp) av relativt ferske /ukyndige kjøpere som har noe i nærheten av de kvalifikasjoner og kunnskap som må til for å lykkes mer eller mindre med noe sånt. 
 

Når man så forespeiler de resterende prosenten( den absolutte majoriteten vil jeg mene) at medfødt/rasetypisk adferd kan endres/modifiseres i stotr grad, så gjør man ikke bare de nye eierne en stor bjørnetjeneste men ikke minst de hundene som havner hos folk som aldri skulle skaffet seg rase X eller Y. 

11 timer siden, Maskot skrev:

Jeg synes også det er høl i huet å holde rovdyr større enn seg selv som kjæledyr. Mye naturlig seleksjon i de tilfellene det har gått dårlig. ...men (ikke glem at jeg også er mot det!) jeg ble inspirert til å ta en titt på den verdenen, og det ser ved et kjapt overblikk ut som at de som har klart det helt fint er de som har hatt dyrene løse i hjem og hage, respektert dem som likeverdige og behandlet dem som familiemedlemmer. Samtlige alvorlige ulykker jeg fant listet opp involverte bur, og da burbruk og ensomhet over tid før angrepet. Skal man først begi seg ut på noe så dumt som å holde løver som kjæledyr, så får man jaggu respektere dem også, ellers tar de tydeligvis affære. De er jo ikke mindre intelligente enn hunder. 

Det høres jo søtt ut å behandle store rovdyr som familiemedlemmer ( hva man nå måtte legge i begrepet) og å la de gå løse i hus og hage. Klart, hvis man har svært stort hus, hage i XXL size og en inngjerding som ikke står tilbake for Fort Knox , så er det vel mulig..hvor stor glede disse dyrene har av dette opplegget er vel en helt annen sak..  Respekt ja, der er vi forsåvidt enige , det lønner seg alltid å respektere ( for egen overlevelses del om ikke annet) et dyr som har potensiale til å drepe deg. En respekt som forøvrig ser ut til å ha blitt avlet ut av ganske så mange eksemplarer av arten Homo sapiens..det er bare å se hvor komplett idiotisk folk oppfører seg når de påtreffer ville dyr, det være seg vår hjemlige elg eller store dyr generelt Attpåtil legger de ut videoer av dette på nett..Hadde jeg oppført meg som en komplett idiot i møte med elg f.eks, ville jeg virkelig ikke ønsket at alle skulle se det..

11 timer siden, Maskot skrev:

Den biten om respekt minner meg forøvrig om årene med hest. En har ikke andre valg enn å forhandle pent med en hest som er uenig med seg. Å bruke makt og tvang mot en hest i en vanskelig situasjon bare straffer seg i lengden. Min siste var rolig, lydig og snill som et lam (hvilket var anti «rasetypisk» gitt ryktene rasen hadde den gangen; han var fullblods), men han sa tydelig fra et par ganger når han var uenig med meg (truende utfall mot meg i sterkt sinne) og begge gangene hadde han helt rett i at jeg var urettferdig, så han fikk gjennomslag for det. Respekt. Mange har teorier om at det å la ham bestemme noe skulle ødelagt hans respekt for meg og gjort ham egenrådig, men båndet ble faktisk tettere av det. Han fikk mer tillit av å bli sett og hørt. 

 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange egenskaper ved siberian husky som gjør den egnet som familiehund - hos aktive folk som har tatt hensyn til alle sider ved denne rasen (jaktinstinkt, behov for mosjon). 

Jeg kjenner jeg blir kritisk når jeg leser om en en oppdretter som "underestimerer" hvor mye aktivisering en husky trenger. Vil ikke se bort fra at en hund med såpass lite aktivisering kan bli særdeles oppfinnsom (les: redesign av interiør etc). Og helt ærlig, å avle frem" sedate" huskyer... nei vet du, da finnes det mange andre raser man kan kjøpe.  Da er det vel egentlig utseendet man går etter.

Nesten alle hunder kan bli aktive turhunder. Med mindre det er snakk om ekspedisjoner. Og det finnes godt pelsede raser uten like mye jaktintinkt også. Feks lapphunder. De fungerer veldig fint på tur. 

 

Men er det siberian husky man ønsker seg, så kjøp fra folk som aktivt bruker hundene sine til det de er ment for - det er bare sånn man bevarer rasen med alle de egenskapene den har.  Det er ingen motsetning mot det å kjøpe valp fra en hundekjører, og det at hunden skal kunne fungere som familiehund. Noen forsøker å få dette med at en må avle spesielt for å få frem familiehund som en sannhet, men det er da gjerne folk som har mange kull selv uten å kjøre aktivt.  Det har kommet aktører innen rasen som har veldig mange kull, uten å egentlig bruke hundene så mye. Det ville jeg styrt unna. 

Endret av Megmedhusky
  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Megmedhusky skrev:

Det er mange egenskaper ved siberian husky som gjør den egnet som familiehund - hos aktive folk som har tatt hensyn til alle sider ved denne rasen (jaktinstinkt, behov for mosjon). 

Jeg kjenner jeg blir kritisk når jeg leser om en en oppdretter som "underestimerer" hvor mye aktivisering en husky trenger. Vil ikke se bort fra at en hund med såpass lite aktivisering kan bli særdeles oppfinnsom (les: redesign av interiør etc). Og helt ærlig, å avle frem" sedate" huskyer... nei vet du, da finnes det mange andre raser man kan kjøpe.  Da er det vel egentlig utseendet man går etter.

Nesten alle hunder kan bli aktive turhunder. Med mindre det er snakk om ekspedisjoner. Og det finnes godt pelsede raser uten like mye jaktintinkt også. Feks lapphunder. De fungerer veldig fint på tur. 

 

Men er det siberian husky man ønsker seg, så kjøp fra folk som aktivt bruker hundene sine til det de er ment for - det er bare sånn man bevarer rasen med alle de egenskapene den har.  Det er ingen motsetning mot det å kjøpe valp fra en hundekjører, og det at hunden skal kunne fungere som familiehund. Noen forsøker å få dette med at en må avle spesielt for å få frem familiehund som en sannhet, men det er da gjerne folk som har mange kull selv uten å kjøre aktivt.  Det har kommet aktører innen rasen som har veldig mange kull, uten å egentlig bruke hundene så mye. Det ville jeg styrt unna. 

Vi er en aktiv familie som skal bruke hunden til det den er avlet for. Da vi først bestemt oss for husky har vi lest for lite og visste for lite. Vi trodde at en husky MÅ på trening hver eneste dag og gjerne flere ganger for dagen. Da hadde det ikke vært aktuelt for vår del. Da vi likevel ikke klarte å slå i fra oss denne rasen kom vi i kontakt med en oppdretter. Vi ville møte de og hundene og snakke om rasen og så ville de ut i fra hvem vi er finne ut om de hadde en valp som kunne passet oss og vår livsstil. 
De har mange hunder og bruker de til det de er avlet for. Har ikke fått inntrykk av noe annet engang. Så muligens jeg har skrevet en veldig dårlig formulert innlegg en eller annen plass lenger oppe. De bruker hundene til snørekjøring, kløv og trekk. Vi har fått møtt alle hundene deres. Tok en dagstur når vi først skulle besøke de da det er litt langt å kjøre med en som er bilsyk ? 

Jeg har sagt det før her i innleggene og jeg sier det igjen. Huskyen vår skal brukes til det den er avlet for. Ikke for pynt på julekortet. Vi har hatt lyst på på denne rasen ganske lenge og diskutert både opp og ned. Men jeg kjenner jeg blir så trist når folk ber meg tenke meg om og helst velge en annen rase. Jeg kjøper ikke hund for å kjøpe en hund. Da kan jeg heller klare meg uten. Vi er klar over jaktinstinktet til en husky. Så den kommer aldri til å gå løs, som jeg sa tidligere, jeg vil ikke ha skutt hund og dårlig stemning i nabolaget. Vi bor landlig til og har stor tomt.
Føler jeg må forklare meg hver gang. Nesten så det er hundepoliti her og sjekker om jeg er en riktig kandidat til denne rasen. 

Det virker som at folk tror vi er stokk dum og skal ha husky uten å sjekke opp noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Neelusen skrev:

Vi er en aktiv familie som skal bruke hunden til det den er avlet for. Da vi først bestemt oss for husky har vi lest for lite og visste for lite. Vi trodde at en husky MÅ på trening hver eneste dag og gjerne flere ganger for dagen. Da hadde det ikke vært aktuelt for vår del. Da vi likevel ikke klarte å slå i fra oss denne rasen kom vi i kontakt med en oppdretter. Vi ville møte de og hundene og snakke om rasen og så ville de ut i fra hvem vi er finne ut om de hadde en valp som kunne passet oss og vår livsstil. 
De har mange hunder og bruker de til det de er avlet for. Har ikke fått inntrykk av noe annet engang. Så muligens jeg har skrevet en veldig dårlig formulert innlegg en eller annen plass lenger oppe. De bruker hundene til snørekjøring, kløv og trekk. Vi har fått møtt alle hundene deres. Tok en dagstur når vi først skulle besøke de da det er litt langt å kjøre med en som er bilsyk ? 

Jeg har sagt det før her i innleggene og jeg sier det igjen. Huskyen vår skal brukes til det den er avlet for. Ikke for pynt på julekortet. Vi har hatt lyst på på denne rasen ganske lenge og diskutert både opp og ned. Men jeg kjenner jeg blir så trist når folk ber meg tenke meg om og helst velge en annen rase. Jeg kjøper ikke hund for å kjøpe en hund. Da kan jeg heller klare meg uten. Vi er klar over jaktinstinktet til en husky. Så den kommer aldri til å gå løs, som jeg sa tidligere, jeg vil ikke ha skutt hund og dårlig stemning i nabolaget. Vi bor landlig til og har stor tomt.
Føler jeg må forklare meg hver gang. Nesten så det er hundepoliti her og sjekker om jeg er en riktig kandidat til denne rasen. 

Det virker som at folk tror vi er stokk dum og skal ha husky uten å sjekke opp noe som helst. 

tror muligens du misforstod meg, beklager dårlig formulering :) Spesielt i det første avsnittet, så ser du hva jeg mener. Jeg har solgt valper som tur og familiehunder selv, det er ikke noe problem (selv om som nevnt tidligere, noen prøver å fremstille det som om det ER en motsetning mellom trekkhundavl og familiehund). Det selv om mor og far hadde gått løp (både kort og langt). At familiene nå har endt opp med x antall hunder er vel den største faren - har du en, blir det fort fler :)

Endret av Megmedhusky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Megmedhusky skrev:

tror muligens du misforstod meg :) Leser du første avsnittet, så ser du hva jeg mener. Jeg har solgt valper som tur og familiehunder selv, det er ikke noe problem (selv om som nevnt tidligere, noen prøver å fremstille det som om det ER en motsetning mellom trekkhundavl og familiehund). Det selv om mor og far hadde gått løp (både kort og langt). At familiene nå har endt opp med x antall hunder er vel den største faren - har du en, blir det fort fler :)

Henger fortsatt ikke helt med jeg. 
Det som er greie her er at i følge oppdretter så er det noen kull de har på gang som passer bedre som familiehund og turkamerat. Mens det andre kullet er mer duracell kaniner som muligens litt for energiske. At det er en linje som er avlet etter det de har blitt brukt for før i tiden. Passe på barna og transport av nødvendigheter :) er det noe negativt ved det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/10/2021 at 1:39 PM, Neelusen skrev:

Henger fortsatt ikke helt med jeg. 
Det som er greie her er at i følge oppdretter så er det noen kull de har på gang som passer bedre som familiehund og turkamerat. Mens det andre kullet er mer duracell kaniner som muligens litt for energiske. At det er en linje som er avlet etter det de har blitt brukt for før i tiden. Passe på barna og transport av nødvendigheter :) er det noe negativt ved det?

da er spørsmålet: hvor mange beholder de av begge kull?  Det er ikke noe du trenger å svare meg på, men et "kontrollspørsmål" jeg hadde stilt oppdretter selv. om oppdretter skal selge det meste/alle, er det ikke et kull som er "godt nok" til at de beholder noe selv- da hadde jeg styrt unna. 

Endret av Megmedhusky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Megmedhusky skrev:

da er spørsmålet: hvor mange beholder de av begge kull?  Det er ikke noe du trenger å svare meg på, men et "kontrollspørsmål" jeg hadde stilt oppdretter selv. om oppdretter skal selge det meste/alle, er det ikke et kull som er "godt nok" til at de beholder noe selv- da hadde jeg styrt unna. 

Ja de skulle ha valper selv også :) de var så fornøyde med kullet sist gang at de ville beholde noen selv denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...