Jump to content
Hundesonen.no

Utspekulert valp som stjeler fra eldstemann

Recommended Posts

Det dukker opp en situasjon mellom mine hunder av og til der jeg ikke helt vet hva som er riktig. Scenarioet pleier utspille seg slikt: begge to får en kong med fryst vom i. Eldste legger seg ned med den i fred og ro. Samme gjør valpen. Men plutselig vil valpen ha det eldste har. Eldste gir beskjed (han har et tydelig og godt språk), men valpen har lært seg at hvis han bjeffer så går eldste bort fra kongen. Derav blir valpen vinneren av kongen, og han har gjerne begge kongene i sin rekkevidde. Det kan også skje at eldste prøver seg på noen av valpens fryste snacks-greier (altså at valpen har mistet interesse/gått bort fra kongen sin), da skjer samme scenario. Valpen bryr seg midt i rumpa om knurring og klare advarsel fra eldste - fordi han vet at hvis jeg bjeffer nok får jeg det jeg vil ha. 

Jeg prøver riktignok å passe på, ved å feks ha de adskilt mens de får slike ting og forebygge. Men når slike situasjoner dukker opp - hva gjør jeg egentlig? Eldste har veldig lite ressursforsvar, mens valpen har mer. Valpen er utroooolig glad i vom (som jeg fryser i kong ol.) og et matvrak?

Edited by Miloficent

Stopp det. Her er det ikke lov å bølle med andre hunders mat/godis. I begynnelsen ble det å sitte på gulvet mellom hundene og "fange" valpen hver gang han prøvde å stjele fra de eldste. I dag "stjeler" de ikke fra hverandre med mindre den andre har lagt det fra seg og gått vekk. 

• Like 3

Det første jeg vil tenke på er at valpen aldri får sjansen til å gjøre det "det de gjør mye av blir de flinke på" og om det skulle glippe en dag så han prøver seg er det å fjerne valpen og unngå at det skjer igjen. :D

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Og jeg som skulle gå tur i fjellet med et par venninner og deres hunder… Men siden junior fikk potekutt så kan ikke jeg være med, så ferien min er over. Skuffende å allerede være hjemme igjen. Mens de andre vandrer i fjellet. Snakk om uflaks 🙄
    • Vi har en hann labradorvalp på 18 uker som vi ønsker skal komme godt overens med hunden til svigerfamilien. Hunden de har er en 12 år gammel Eurasier hann og er svært uinteressert i fremmede, både hunder og mennesker. Vi introduserte de fra valpen var 9-10 uker og det har gått litt opp og ned. Eurasieren var veldig reservert, men sniffet på valpen littegranne før han trakk seg og ville være i fred. Valpen bydde på lek, men det var han gamle helt uinteressert i. Han begynte å snu seg, bjeffe og dytte bort valpen når han var for intens/kom for nær. Det syntes vi var greit at han sa ifra om, men sørget for å skjerme han så ikke valpen var altfor mye. Men nå har valpen blitt større og selv om den gamle sier ifra så prøver valpen seg likevel og begynner å bjeffe tilbake. Den gamle har begynt å knurre på valpen og har forsøkt å glefse etter han et par ganger. (han har ikke bitt, bare gir advarsler). Så vi er sjeldnere på besøk der pga dette. Vi ønsker at de skal komme overens, men hvordan går man frem? Vi har gått med begge på tur med avstand fra hverandre, men da får valpen raptus og blir helt 'gærn' selv om det er god avstand mellom de på tur. Vi har fått beskjed om å ikke bruke godbiter da det kan blir en 'kamp' om maten. Men kan vi bruke det når de har en avstand fra hverandre? Litt oppgitt og trenger råd. Takk på forhånd. 
    • Ja, bestilte forrige uke. Masse salg, fikk varene raskt 🤗🤗
    • Har ikke hatt noen problemer med mine bestillinger. Har kjøpt mye fint på salg 🤗🤗🤗    
    • Må jo oppdatere situasjonen som lovet!    Vi brukte mange uker på å bare være i nærheten av bilen, og gradvis nærmet vi oss å gå inn i bilen igjen. Da dette gikk bra, øvde vi flere uker på å bare lukke bagasjeluken og åpne igjen med én gang. Så videre til korte turer, og til slutt så løsnet det! Nå hopper han så å si helt frivillig inn i bilen, og aksepterer kjøreturer. Vi er oppe i totalt 4 timer nå, så nå får vi endelig besøkt familie og venner langt unna.    Han har vokst ut av buret sitt, så nå har han fått hele bagasjerommet i stedet med riktig sikring. Målet er å få han inn i et bur i fremtiden når vi får større bil, men enn så lenge får dette duge. Han sover ikke når vi kjører, peser hele veien. Men aksepterer det, og det er det viktigste.    Så tusen hjertelig takk for rådene dine,  QUEST! Det var mange ganger vi ville gi opp, men tålmodighet og tid var nøkkelen her. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...