Gå til innhold
Hundesonen.no

Flytting og hund


Miloficent
 Share

Recommended Posts

Hvor belastende er det for en hund å flytte flere ganger i løpet av livet sitt? Eller er det i det hele tatt en utfordring eller en belastning med det? Hvordan takler deres hunder det? Nå tenker jeg på flytting sammen med samme eier, ikke som et nytt hjem/omplassering. 

Vi har nå flyttet 2-3 ganger og det virker egentlig ikke som han tar det noe stress. Tilvenning av nye lyder i hjemmet og en rolig tilnærming til å være hjemme alene trengs - men ellers så virker det som han kjapt forstår «nå bor vi her» foruten litt forvirret i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok veldig an på hunden. De fleste voksne, stabile hunder vil takle det helt fint. Odin har bodd korte perioder hos mine foreldre og er like mye hjemme der som her. Vi var også et år i England, og har både hatt pass og vært ulike steder uten problemer. Mens nå som han er gammel og sliter med syn og hørsel blir han mye mer utolig på fremmede steder, og vi må planlegge og tilrettelegge mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg telle, og Mayah (8 år), har bodd 5-6 steder i sitt liv. Vi har altså flytta endel etter vi fikk henne. De andre hundene vi har nå har flytta en gang (i tillegg til at 2 av dem er omplasseringshunder) eller voks opp her vi bor nå. Tidligere hunder har også flytta litt rundt. Jeg har aldri opplevd noen problemer knytta til flytting på de hundene vi har/har hatt ? De er fornøyde så lenge de får være med flokken sin har jeg inntrykk av. 

Jeg vil vel tro at noen hunder kan slite litt mer med det enn andre. Vi har jo flere hunder, så da er det kanskje enklere enn å kun ha en. Alene hjemme-trening kan vel i noen tilfeller være nødvendig når man flytter til et nytt sted. Spesielt om man har en hund som er litt usikker i utgangspunktet. 

Endret av Heidihj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine håndterte flytting uten problemer! Merka det egentlig ikke noe særlig på dem, bare litt mer bjeffing på nye fremmede lyder første tiden! :) 

Jeg har en veldig trygg og selvsikker voksen hannhund og en voksen, men veldig nervøs og ikke like selvsikker hannhund med sep.angst! De taklet det helt likt egentlig! :) 

Men nå skal det sies at gutta mine tar seg til rette hvor enn vi er, om så bare borte på besøk :lol: Så de undersøkte litt kjapt og så var det deres hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har flyttet to ganger i sitt liv. Hun er en litt usikker hund som ikke takler nye ting så godt, men begge gangene gikk over all forventning. Hun var litt var for lyder den første uken eller så, lot henne ikke være hjemme alene i den tiden siden jeg hadde mulighet til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre deres erfaringer! Blir nok ikke siste gangen vi flytter, men må si nå at tredje gangen vi flyttet (altså den siste nå) har gått helt supert. Ikke noe problem med å være hjemme alene, noe som har vært litt utfordrende tidligere. Har vært nødt til å ta det veldig rolig med han, men nå etter å ha flyttet litt virker det som han rett og slett bare er tryggere på seg selv! Det lover godt? Reiser jo eller flytter ingensteds uten han så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått fint med de fleste av hundene mine. Utenom yngstemann, så har alle hundene mine vært med på 2-3 flyttelass. Kun en blandingstispe jeg hadde tidligere slet etterhvert med flytting. Hun utviklet til slutt seperasjonsangst, men nå var hun veldig usikker på livet generelt, så det var nok ikke bare flyttingen som gjorde det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...